Netwerkkabel door appartement trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquoriceTwist
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-03 08:52
Goede morgen!

Ik en mijn vriendin hebben dinsdag te horen gekregen dat wij dus een winnend bod hebben op een appartement! Dus wij zijn nu alvast wat voorbereidingen aan het doen voor wanneer wij er in januari intrekken.

Het appartement beschikt (nog) niet over een glasvezel aansluiting, die zal er met de tijd vast wel komen. Maar voor nu moeten wij het doen met de coax-aansluiting van Ziggo. Hierdoor zit het modem dus ook in de woonkamer.

Nu wil ik dus eigenlijk, voordat wij alles gaan slepen, verfen, etc. Een kabel doortrekken vanuit de woonkamer naar de werkkamer. Zoals op de foto hieronder te zien is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rmy_XdZGC7SMzkN8hc6JX6ERu0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4TD4mqxBpnYl03lq3U4ElyW8.png?f=fotoalbum_large

Er ligt op het moment een laminaatvloer, waar ik dus een platte CAT6-kabel onder door wil laten lopen richting de werkkamer. Ik vraag mij alleen af of dat haalbaar is omdat ik heel eerlijk gezegd nog nooit kabels heb getrokken, laat staan voor zo'n 'lange' afstand in combinatie met deurframes. Is het ook eventueel wijsheid om een kabelbuis aan te leggen zodat het makkelijker is om de kabel op ten duur te vervangen? Het is voor mij namelijk redelijk nieuw!

Hebben mensen hier menig ervaring mee? En zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost? :)

[ Voor 0% gewijzigd door LiquoriceTwist op 29-10-2021 11:38 . Reden: Kabelgoot => kabelbuis ]

Beste antwoord (via LiquoriceTwist op 29-10-2021 12:00)

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:59

MrG

Vanaf je meterkast gaat er een kabel naar je ziggo modem gok ik.
Met een trekveer daar een UTP kabel "bijtrekken" moet kunnen. Dan hoef je alleen nog van je meterkast naar de werkkamer.
Meestal kun je bij laminaat plinten loshalen en in daaronder zit vaak 1 cm ruimte waar je de kabel weg kunt werken. Het wordt allemaal een beetje prutsen maar het kan prima.

Je kan ook vanaf de meterkast je badkamer in (bovenlangs de deur) doorsteken naar je werkkamer. Hou je de route het kortst en zie je alleen 1 gootje in je badkamer boven de deur. Dat ziet niemand alleen jij.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:03
persoonlijk zou ik andersom gaan, boven het raam langs met een gootje door de slaapkamer en dan boven de deur langs en door de kast heen. misschien wel een langere route dan wat je nu hebt maar een plak strip of een geschroefde goot valt minder op langs de muur dan wanneer je in het midden van de woonkamer oversteekt :D

kabel onder de vloer is altijd ellende, je krijgt 100% een bobbel/zichtbaar dat er iets zit markering en de deuren gaan niet goed sluiten of slepen over de vloer

is een iets duurdere wifi kaart + access point niet een optie?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:04

Sharky

Skamn Dippy!

Platte netwerkkabels zijn over het algemeen niet de meest betrouwbare. De snelheid van een kabel zit hem onder andere in de gewikkelde aders, bij een platte netwerkkabel is dit lastig. Zit er echt geen aansluitpunt in de meterkast waarna hij doorgaat naar de woonkamer? Want dan ben je al heel dichtbij de werkkamer. Mocht je echt kabels willen trekken dan zou ik dat langs de randen doen. Dus je ondervloer leggen op een centimeter van de muur, laminaat leggen op een centimeter van de muur en de kabel in die geul leggen. Plint erover en klaar. Zo heb ik het althans ooit gedaan en dat maakt vervanging ook eenvoudig.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:04
Sharky schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:42:
Zit er echt geen aansluitpunt in de meterkast waarna hij doorgaat naar de woonkamer? Want dan ben je al heel dichtbij de werkkamer.
Dit. Of een andere (loze, of bijv. telefonie) buis van de meterkast naar een punt in de buurt van je Ziggo-aansluiting.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:59

MrG

Vanaf je meterkast gaat er een kabel naar je ziggo modem gok ik.
Met een trekveer daar een UTP kabel "bijtrekken" moet kunnen. Dan hoef je alleen nog van je meterkast naar de werkkamer.
Meestal kun je bij laminaat plinten loshalen en in daaronder zit vaak 1 cm ruimte waar je de kabel weg kunt werken. Het wordt allemaal een beetje prutsen maar het kan prima.

Je kan ook vanaf de meterkast je badkamer in (bovenlangs de deur) doorsteken naar je werkkamer. Hou je de route het kortst en zie je alleen 1 gootje in je badkamer boven de deur. Dat ziet niemand alleen jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquoriceTwist
@maubaan Ik heb al een duurdere WiFi-kaart in mijn vaste PC zitten. Ik wil echter wel op ten duur een NAS gebruiken omdat mijn projecten redelijk groot zijn als het gaat om opslag. Zou het daarom wel prettig vinden om makkelijk bij m'n back-ups te kunnen komen. :)

@-Paul- & @Sharky Er zit wel een van-oudsher telefoonaansluiting in de woonkamer boven het grijze deel wat uitsteekt zoals op de foto. Dus daar zou ik eventueel wel een kabel via de plint-rand kunnen laten lopen en via de telefoonaansluiting de kabel doortrekken richting de meterkast. Dus dat zou denk ik wel een betere oplossing zijn.

@MrG Ik denk dat het inderdaad wat prutswerk gaat worden met plinten. De vloer die er nu inzit blijft er ook inzitten. Er zat gelukkig wat ruimte tussen de laminaatvloer en de muur. Dus daar kan ik wel een kabel laten lopen en dit via de oude telefoonaansluiting richting de meterkast doortrekken.

Super bedankt voor de info allen! Gaat nog wel even duren voordat wij erin zitten. Maar dit geeft mij wel een beter idee hoe of wat als het gaat om de aanpak. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb destijds de oude CAT3 kabel die tussen de woonkamer en slaapkamer lag er uit getrokken en daar CAT5E in gelegd. misschien heb je nog andere leidingen die je niet gaat gebruiken?

en komt je Ziggo aansluiting niet via de meterkast binnen? :-) dan kan je daar ook je modem al dumpen natuurlijk

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquoriceTwist
SMSfreakie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:00:
ik heb destijds de oude CAT3 kabel die tussen de woonkamer en slaapkamer lag er uit getrokken en daar CAT5E in gelegd. misschien heb je nog andere leidingen die je niet gaat gebruiken?

en komt je Ziggo aansluiting niet via de meterkast binnen? :-) dan kan je daar ook je modem al dumpen natuurlijk
Klopt! In principe willen wij geen TV gebruiken omdat wij toch het gros al streamen. Maar dan zou het wel prettig zijn als er in de woonkamer in ieder geval al iets van een prima WiFi-verbinding zit. Of een modem met meerdere ethernet-aansluitingen voor toekomst-dingetjes zoals een streambox oid. Dus ik zit even met mijn handen in het haar wat het makkelijkst is van de twee. Of een enkele kabel doortrekken vanuit de woonkamer => meterkast => werkkamer. Of gewoon het modem in de meterkast zetten, via het originele COAX-punt in de woonkamer een ethernetkabel laten trekken en daar dan een router neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 10:28
Ziggo (Groene kabel) komt toch gewoon in de meterkast binnen? Daar gaat een splitter op voor Coax naar woonkamer (kabel ligt er dus al) en een coax naar de modem die je in de meterkast kwijt kan. Vervolgens kan je een slimme route voor de werkkamer UTP bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

mcsluis schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:15:
Ziggo (Groene kabel) komt toch gewoon in de meterkast binnen?...
Dat hoeft niet het geval te zijn. Althans bij mij thuis komt de Ziggo kabel rechtstreeks door de voorgevel m'n woonkamer in. Maar de vraag of dat bij @LiquoriceTwist ook zo is, is wel belangrijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
mcsluis schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:15:
Ziggo (Groene kabel) komt toch gewoon in de meterkast binnen? Daar gaat een splitter op voor Coax naar woonkamer (kabel ligt er dus al) en een coax naar de modem die je in de meterkast kwijt kan. Vervolgens kan je een slimme route voor de werkkamer UTP bedenken.
Ligt aan de leeftijd van het pand. Ziggo komt ook regelmatig in de woonkamer naar binnen. In dat geval zie je buiten op het pand een kabelgoot lopen, waar die groene kabels naar boven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:04

Sharky

Skamn Dippy!

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:18:
[...]

Dat hoeft niet het geval te zijn. Althans bij mij thuis komt de Ziggo kabel rechtstreeks door de voorgevel m'n woonkamer in. Maar de vraag of dat bij @LiquoriceTwist ook zo is, is wel belangrijk
Je bedoelt bovengronds? Dan heeft een handig Harry dat denk ik gedaan. Volgens mij 'hoort' hij via de kruipruimte naar de meterkast te gaan. Bij mijn vorige huis was er ook iemand aan het prutsen geweest. Daar lag de CAI-kabel onder de grond met wat eenvoudige splitters aangesloten naar drie plekken in het huis.
Groentjuh schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Ligt aan de leeftijd van het pand. Ziggo komt ook regelmatig in de woonkamer naar binnen. In dat geval zie je buiten op het pand een kabelgoot lopen, waar die groene kabels naar boven gaan.
Niet ongebruikelijk dus. Weer wat geleerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Sharky op 29-10-2021 12:21 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquoriceTwist
Groentjuh schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Heel eerlijk niet op gelet toen wij gingen bezichtigen. Het is wel een pand uit het jaar 1963. Dus ik denk dat het waarschijnlijk via de voorgevel ligt en niet via de meterkast. Ik heb in ieder geval voor beide scenarios nu een idee wat het makkelijkst is om te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sharky schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:20:
[...]

Je bedoelt bovengronds? Dan heeft een handig Harry dat denk ik gedaan. Volgens mij 'hoort' hij via de kruipruimte naar de meterkast te gaan. Bij mijn vorige huis was er ook iemand aan het prutsen geweest. Daar lag de CAI-kabel onder de grond met wat eenvoudige splitters aangesloten naar drie plekken in het huis.
Nee, da's geen handige Harry geweest. Zoals @Groentjuh zegt: naar alle apparatementen lopen kabelgoten, aan de buitenzijde van het gebouw. Pand is uit 1960

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou een devolo gigagate (of vergelijkbaar apparaat, het is een soort wifibridge) overwegen. Ik gebruik het nu in mijn huis en hiervoor in een appartement. Je kan een werkpc (of meerdere) er bedraad op aansluiten en het is zeer stabiel (ik bel er de hele dag op en er loopt ook een vpn naar het werk, ook gamen op stadia enzo).

Een netwerkabel zou ik niet weten hoe ik dat hier netjes moet doen (van huiskamer naar hal, naar boven, door hal naar de werkamer. Elke muur heeft ook deuren dus een kabeltje onderlangs op de muur gaat niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 29-10-2021 12:28 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:37

FreakNL

Well do ya punk?

Kabel onder een laminaatvloer gaat prima, alleen hou in je achterhoofd dat het lastig kan zijn als je een defect hebt.

Ik heb hier mijn backspeaker kabels onder het laminaat en bij mijn ouders UTP. Bobbels zie je natuurlijk niet, je snijdt een pad in je ondervloer. Moet je wel fatsoenlijke ondervloer gebruiken maar dat is sowieso een aanrader.

Bij mij ouders was er geen loze leiding beschikbaar en bij mij gaat het dwars door de kamer van de ene kant naar de andere kant.. Dat had nauwelijks via de plinten gekund, je moet dan sowieso 1 deur (of 2 via de andere kant) deuren voorbij… Onder laminaat door was het kortst en het makkelijkst..

In jouw geval zou ik wel eerst kijken of er een loze leiding is.

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 29-10-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
In mijn appartement heb ik een opbergkamertje gehad waar ik alle netwerk kabels samen heb laten komen vanuit elke kamer. Voor de kabels had ik in de vloer een geultje opengehakt om die bobbels in tapijt/laminaat te voorkomen

Dit allemaal gekoppeld met een switch.
Inhakken was even een werkje maar verder nooit meer naar om hoeven kijken. Ook niet wanneer we besloten van (slaap)kamers te verhuizen want netwerkaansluiting zat er al.

Ik zie dat jij alleen 1 kamer van netwerk gaat voorzien. Want houd er rekening mee dat die muren van je behoorlijk dik zijn en met alle ruis van je buren het wifi er niet beter op wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:20
Houd er ook rekening mee dat je glasvezelaansluiting waarschijnlijk wel in je meterkast komt, dus ik zou gelijk voorbereidingen daar voor treffen.

Ook ik ben ook ooit gewisseld van Ziggo naar glasvezel.

In mijn geval heb ik de oude ptt (telefoon) kabel vervangen voor een utp (vlak bij ziggo punt in de woonkamer naar de meterkast).
Mogelijk heb je die optie ook, dan kun je vanuit je meterkast kijken hoe je verder gaat en ben je voorbereid op een aansluting later in de meterkast.

Mocht je bovenstaande advies volgen over het hakken in de vloer. Bij mij lagen de verwarmingsbuizen vrij dicht onder het oppervlak en was dat geen optie. Kijk daar goed naar voordat je ergens willekeurig de boel gaat openhakken/frezen.

[ Voor 19% gewijzigd door pickboy op 29-10-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
pickboy schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:37:
Houd er ook rekening mee dat je glasvezelaansluiting waarschijnlijk wel in je meterkast komt, dus ik zou gelijk voorbereidingen daar voor treffen.
Ook glasvezel wil wel eens de zelfde route nemen, die coax neemt. Ik heb hier in de buurt KPN die kabelgootjes van Ziggo wel eens zien herbruiken voor glasvezel. Soms is het gemakkelijker om buiten langs te gaan, dan om bij die meterkast te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LiquoriceTwist schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:22:
[...]

Heel eerlijk niet op gelet toen wij gingen bezichtigen. Het is wel een pand uit het jaar 1963. Dus ik denk dat het waarschijnlijk via de voorgevel ligt en niet via de meterkast. Ik heb in ieder geval voor beide scenarios nu een idee wat het makkelijkst is om te doen!
Hamvraag is waar straks evt glasvezel naar binnen getrokken gaat worden. Bij nieuwbouw met alle telco-voorzieningen in de meterkast is dat duidelijk, oudbouw driehoog-achter (en daar lijkt dit stiekem op) is het totaal de vraag. Meestal ergens in de buurt van waar al coax en koperpaar liggen, maar dat weet je niet.

Het verbaast me dat je bestaande laminaat laat zitten. In dat geval is het moeilijk zonder zichtbare sporen er iets onder te krijgen. Allicht ander idee: holle plinten met kabelgoot erin. Kost iets meer dan gebruikelijke, maar dit blijft een klein appartementje, dus moet te doen zijn. Voordeel is ook dat het flexibel is bij evt overstap naar DSL of glas op andere locatie in huis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquoriceTwist
dion_b schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:08:
[...]

Hamvraag is waar straks evt glasvezel naar binnen getrokken gaat worden. Bij nieuwbouw met alle telco-voorzieningen in de meterkast is dat duidelijk, oudbouw driehoog-achter (en daar lijkt dit stiekem op) is het totaal de vraag. Meestal ergens in de buurt van waar al coax en koperpaar liggen, maar dat weet je niet.

Het verbaast me dat je bestaande laminaat laat zitten. In dat geval is het moeilijk zonder zichtbare sporen er iets onder te krijgen. Allicht ander idee: holle plinten met kabelgoot erin. Kost iets meer dan gebruikelijke, maar dit blijft een klein appartementje, dus moet te doen zijn. Voordeel is ook dat het flexibel is bij evt overstap naar DSL of glas op andere locatie in huis.
De reden waarom de laminaatvloer blijft liggen is omdat de vloer bijna exact hetzelfde is als de vloer die wij wouden kopen ;). Scheelt weer in de portemonnee!

Ik denk dat holle plinten inderdaad de beste oplossing is, mits de aansluiting aan de voorgevel zit. (Zou eventueel ook nog Ziggo kunnen vragen of zij het AOP kunnen verplaatsen, alleen dat kost dacht ik +/- 300 Euro.) Maar dat zien wij dan wel, zit voorlopig nog zonder sleutel dus nog even geduld hebben. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:09
@LiquoriceTwist Ik ga er gezien het bj van je appartement niet vanuit dat je AOP (officiële punt van de kabelaar) in de meterkast zit.
En wat hierboven ook al gezegd wordt ik vermoed als je glasvezel krijgt deze in de buurt van je AOP komt.

Ik zou opteren om met P25/K25 gootjes te werken aan de onderzijde van je tekening langs. Dus boven of onder het raam langs.
Dan kan je overwegen om via je slaapkamer naar de hal (en evt meterkast) te gaan of vanuit de woonkamer naar de hal.
Ik zou denk ik wel kijken of ik b.v. 2 opbouw doosjes in de meterkast naar de werkkamer kan gaan.
Als er mogelijk wel glas in je meterkast komt kan je daar altijd omprikken en heb je zowel in je woon als werkkamer dan beschikking over bekabeld internet.
Evt kan je bv vanuit de slaapkamer naar de meterkast ook nog een iets grotere goot pakken zodat er ook ruimte is in de goot om kabels te voorzien in de slaapkamer.

Dan krijg je in de meterkast het idee van links onder in onderstaande afbeelding.
Ben.Hahlen

Edit:
Zo komt het er dan ongeveer uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtXH4hTtYdNE1JNHAs7Ub_g1Jhw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/WCJ5cs2pzgTiwhYmm6yb08VZ.png?f=fotoalbum_medium
Rood = de vervanging van jou wens, groen is de evt. bekabeling voor je slaapkamer als je zou wensen.
En dan dus met een "onderbreking" in de meterkast zodat je daar evt. als er glasvezel komt makkelijk kunt omprikken.
Kost mogelijk paar euro's meer al met al, maar zo houd je wel je opties open.
Evt. kan je in je meterkast dan nog een switch hangen als je dat wenst om je internet te verdelen..

[ Voor 21% gewijzigd door Annuk op 30-10-2021 03:05 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1