Nieuwe monitor, 4K of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud242
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik ben opzoek naar een nieuwe gamemonitor. Ik twijfel tussen de 4k & 1440 versie.

Ik zoek een monitor, 4k of 1440.
Mijn situatie is als volgt. Ik ben van plan over een half jaar een nieuwe game-pc te kopen van rond de ~€2000,- en gebruik nu nog een oude pc van ruim 10 jaar oud. Momenteel game ik vooral op een Xbox Series X (hierna te noemen: xbox) op mijn tv. Omdat ik voor het einde van het jaar gebruik moet maken van mijn bonus op werk, wil ik daar vast een toekomst bestendige monitor van kopen.

Nu neig ik naar een 4k scherm (samsung g70 of LG GN950) omdat deze geschikt is voor de xbox met de hdmi 2.1. Leuk voor als ik ga lannen bij vrienden met de xbox en een goed scherm kan meenemen.

Maar ik zal het scherm voornamelijk gaan gebruiken met de toekomstige pc i.p.v. de xbox. De xbox zal vooral bij de tv in de woonkamer blijven staan.

Nu is mijn vraag vooral: Hebben de 4k schermen grote nadelen ten opzichte van de 1440 schermen voor game/pc gebruik? Ik (dacht) te lezen op een recent artikel hier op Tweakers dat deze schermen meer nadelige effecten hebben (denk aan inputlag) dan de 1440 schermen.

Ik ben niet een echte "tweaker" en zal niet veel sleutelen aan een pc of monitor. Ik ben meer een out-of-the-box speler.

Ik speel liever 1440/144of120hz dan 4k/60hz. Als mijn game-pc 4k/120hz dus niet aankan, en moet downscalen naar 1440, heeft dit nadelige effecten op een 4k scherm zoals de g70 of GN950? En is het beter om de G7 of de GP850 te overwegen?

Wat is je budget?
Geen budget, kan namelijk van mijn bonus iets kiezen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik neig nu naar de Samsung of LG, maar als een ander beter is sta ik open voor suggesties

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Ik zal de monitor vooral gaan gebruiken met mijn (toekomstige) game pc.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenLG UltraGear 27GN950 Rood, Zwart€ 922,02€ 922,02
1MonitorenLG UltraGear 27GP850-B Zwart€ 419,-€ 419,-
1MonitorenSamsung G28AG70 Zwart€ 761,09€ 761,09
1MonitorenSamsung Odyssey G7 (G75TQSU) 27" Zwart€ 498,-€ 498,-
Totaal€ 2.600,11

Beste antwoord (via arnoud242 op 31-10-2021 20:18)

• Basvdg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09-2024
4K resolutie gaat voornamelijk verschil maken in desktop gebruik, tekst zou een stuk scherper en makkelijker te lezen zijn. Content ziet er mooier uit en je hebt gewoon net even wat meer ruimte op je scherm. Ik zou zeggen dat 4K de perfecte resolutie voor "27-"32 is in normaal gebruik.

Voor gamen ligt het iets anders, sommige zweren nauwelijks verschil te zien (Ik zelf merk wel duidelijk verschil tussen 4K en 1440P. In principe zou 1440P voldoende zijn maar als je toch high end gaat is 4K net wel even mooier (naar mijn mening). Het enige nadeel hieraan is natuurlijk dat 4K lastiger is om op hoge frames te runnen, bij esport games zal dit geen probleem zijn maar tripple A titles word lastiger. Mij lijkt het zelf met een 3090 wel om in 4K rond de 100fps te zitten en games als battlefield is 4K 144hz geen probleem. Hier zul je dus zelf even benchmarks moeten zoeken van jou games in 4K.

Met de LG 27GN950 heb ik zelf erg goede ervaringen, mooi scherm en weinig op aan te merken. Wel lastiger te verkrijgen volgensmij.

Als geld geen probleem is dan gewoon lekker de 4K nemen, je kunt altijd de hele zware games in 1440P runnen en dan heb je 4K voor desktop usage of voor games die er geen problemen mee hebben

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Basvdg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09-2024
4K resolutie gaat voornamelijk verschil maken in desktop gebruik, tekst zou een stuk scherper en makkelijker te lezen zijn. Content ziet er mooier uit en je hebt gewoon net even wat meer ruimte op je scherm. Ik zou zeggen dat 4K de perfecte resolutie voor "27-"32 is in normaal gebruik.

Voor gamen ligt het iets anders, sommige zweren nauwelijks verschil te zien (Ik zelf merk wel duidelijk verschil tussen 4K en 1440P. In principe zou 1440P voldoende zijn maar als je toch high end gaat is 4K net wel even mooier (naar mijn mening). Het enige nadeel hieraan is natuurlijk dat 4K lastiger is om op hoge frames te runnen, bij esport games zal dit geen probleem zijn maar tripple A titles word lastiger. Mij lijkt het zelf met een 3090 wel om in 4K rond de 100fps te zitten en games als battlefield is 4K 144hz geen probleem. Hier zul je dus zelf even benchmarks moeten zoeken van jou games in 4K.

Met de LG 27GN950 heb ik zelf erg goede ervaringen, mooi scherm en weinig op aan te merken. Wel lastiger te verkrijgen volgensmij.

Als geld geen probleem is dan gewoon lekker de 4K nemen, je kunt altijd de hele zware games in 1440P runnen en dan heb je 4K voor desktop usage of voor games die er geen problemen mee hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud242
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09-2024
Basvdg schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:52:
4K resolutie gaat voornamelijk verschil maken in desktop gebruik, tekst zou een stuk scherper en makkelijker te lezen zijn. Content ziet er mooier uit en je hebt gewoon net even wat meer ruimte op je scherm. Ik zou zeggen dat 4K de perfecte resolutie voor "27-"32 is in normaal gebruik....

....Als geld geen probleem is dan gewoon lekker de 4K nemen, je kunt altijd de hele zware games in 1440P runnen en dan heb je 4K voor desktop usage of voor games die er geen problemen mee hebben
Dank voor je bericht! Waar ik bang voor was, is dat games op 1440 runnen op een 4k scherm nadelen zou geven, maar dit valt dus mee. Ga dan toch de GN950 of G70 overwegen! :)