Overwaarde in eigen zak? Of verplicht aflossen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-04 18:04
Beste Tweakers,

Ik heb mijn woning verkocht met een leuke overwaarde. Nu krijg ik net via via te horen, dat ik mijn overwaarde van de verkoop van mijn huis, in mijn nieuwe huis MOET steken. Klopt dit?

Ik heb uit eigen zak geld bijgelegd om de 10% bankgarantie (van het nieuwe huis) te voldoen, met intentie dat ik dit later weer terug krijg vanuit de verkoop van mijn huis.

Iemand die hier bekend mee is?

Alvast erg bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:08
Het kan gevolgen hebben voor de hoogte van je hypotheekrenteaftrek

https://www.belastingdien...ning/ik_verkoop_mijn_huis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Overwaarde moet je binnen 3 jaar in een nieuw huis steken om recht te houden op dat deel van de hypotheekrente aftrek. Doe je dat niet en maak je het op, dan kan je over dat bedrag geen hypotheekrenteaftrek meer claimen. Maar verder staat het je vrij om het voor andere doeleinden te gebruiken.

Edit: Het is dus 3 jaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door redfoxert op 28-10-2021 22:13 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Zover ik het nu begrijp, is dat ik dan geen hypotheekrente aftrek krijg over de overwaarde, mocht ik het in mijn zak steken.

Edit;

Duidelijk, iemand enig idee hoe je de hypotheekrente aftrek kan berekenen?

[ Voor 26% gewijzigd door lexxus93 op 28-10-2021 22:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je hebt dus 10% waarborgsom al cash gestort uit je eigen spaargeld, in plaats van een bankgarantie te kopen. Dat maakt geen verschil. Een euro is een euro. Dat geld mag je gewoon beschouwen als "in de woning gestoken". Onderaan de streep maakt dat niets uit.

Maar als je - na verrekening van hetgeen je nu al betaald hebt vanuit je spaargeld - nog steeds geld overhoudt na de transactie, dan moet je dat inderdaad binnen 3 jaar in de woning steken. Dat mag ook in een verbouwing dus, of verduurzaming (als het maar waarde toevoegt). Doe je dat niet, dan vervalt over dat bedrag je aftrek. Maar van die aftrek wordt je momenteel ook niet heel rijk overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Bedankt allen, helemaal duidelijk nu! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-04 22:17
Sterker nog, ben van mening dat je gek moet zijn om het in deze tijd te gebruiken om de hypotheek mee af te lossen. Veel meer mogelijkheden om een beter rendement op te behalen - of anders gebruiken om je huis te verduurzamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:47
redfoxert schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:12:
Overwaarde moet je binnen 3 jaar in een nieuw huis steken om recht te houden op dat deel van de hypotheekrente aftrek. Doe je dat niet en maak je het op, dan kan je over dat bedrag geen hypotheekrenteaftrek meer claimen. Maar verder staat het je vrij om het voor andere doeleinden te gebruiken.

Edit: Het is dus 3 jaar :)
Nee het is 6 maanden. Zie https://www.belastingdien..._verkocht.html#kjbfokebgp.

De 3 jaar termijn slaat erop dat de regeling vervalt als je je huis verkoopt en binnen 3 jaar geen nieuw huis hebt gekocht (dus gaat huren bijvoorbeeld).

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
flo_ schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:22:
Sterker nog, ben van mening dat je gek moet zijn om het in deze tijd te gebruiken om de hypotheek mee af te lossen. Veel meer mogelijkheden om een beter rendement op te behalen - of anders gebruiken om je huis te verduurzamen.
Yep, ik gooi het in een nieuwe keuken en zonnepanelen, vind ik zelf een stuk nuttiger dan de toch al lage maandlasten verder omlaag gooien.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Ik had 100k overwaarde en heb 25k achter gehouden voor spijkergeld, vloeren, gordijnen, meubels, klusjes die zwart gedaan worden, bijkomende kosten en we waren ook wel toe aan een nieuwe droger en wasmachine. Iedereen maakt daarin zijn eigen afweging. In je nieuwe hypotheek krijg je dan een leningdeel (althans, wij dan) dat niet aftrekbaar is. Als je straks je jaaropgave van je nieuwe hypotheek krijgt, moet je zelf in je aangifte rekening houden met het feit dat je dit niet mag aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:32
lexxus93 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:12:
Zover ik het nu begrijp, is dat ik dan geen hypotheekrente aftrek krijg over de overwaarde, mocht ik het in mijn zak steken.

Edit;

Duidelijk, iemand enig idee hoe je de hypotheekrente aftrek kan berekenen?
Dat is dan naar rato. Stel je hebt 3 ton hypotheek en je hebt 50k van je overwaarde niet in je eigen woning gestopt, dan mag je 50/300 deel van je rente (en van de overige financieringskosten) niet aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 13:35
Een goede hypotheek adviseur kan je hier goed in adviseren.
Wat wij zelf gedaan hebben is de overwaarde in de hypotheek stoppen en gelijkertijd hetzelfde bedrag in een verbouwingsdepot gestopt. Op die manier behoud je de mogelijkheid het geld in je huis te steken op een manier die jou het beste lijkt zonder de rompslomp van het in de gaten houden wat je wel en niet mag aftrekken van de belasting.

Mijn ervaring is dat je met een gemiddeld bouwdepot best creatief kunt zijn in het uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 14:29

VW-Arjan

★★★★★

Telt dit ook nog steeds als je goedkoper gaat wonen?
Bijvoorbeeld je verkoopt je huis voor 400.000, daarmee heb je 100.000 overwaarde.
Vervolgens koop je een huis van 200.000 en neemt daar voor 200.000 een hypotheek op.
Mag je dan maar over 100.000 hypotheekrente aftrekken?

Los van het feit dat HRA momenteel verwaarloosbaar is en of we er wel of niet van af moeten.
Leuk dat ze wederom een manier vinden om je financieel te pakken op bezit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 677216

VW-Arjan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:51:
Bijvoorbeeld je verkoopt je huis voor 400.000, daarmee heb je 100.000 overwaarde.
Vervolgens koop je een huis van 200.000 en neemt daar voor 200.000 een hypotheek op.

Los van het feit dat HRA momenteel verwaarloosbaar is en of we er wel of niet van af moeten.
Dit geldt altijd, ook in jouw voorbeeld. Als je wil weten hoe het precies zit: het gaat om de bijleenregeling.
Daarnaast is dit niet nieuw, en ook geen manier om je te 'pakken'. Het is gewoon een gevolg van het recht op HRA voor maximaal 30 jaar. Zonder deze regeling zou je door te verhuizen eindeloos recht op HRA hebben en dat was nu net niet de bedoeling.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:18:
[...]

Dat is dan naar rato. Stel je hebt 3 ton hypotheek en je hebt 50k van je overwaarde niet in je eigen woning gestopt, dan mag je 50/300 deel van je rente (en van de overige financieringskosten) niet aftrekken.
Als je meerdere leningdelen hebt, mag je zelf kiezen op welk deel HRA van toepassing is. Je kan dan dus het deel met de laagste rente buiten de HRA laten vallen om zo min mogelijk mis te lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 29-10-2021 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:23
VW-Arjan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:51:

Om even in perspectief te zetten hoe "hard" je hier "gepakt" wordt, met de huidige lage rentes: als je in dit voorbeeld die 100k in eigen zak houdt, krijg je er dus geen HRA over. Met 1% rente is dat 1k aan minder rente die je mag aftrekken, dat kost je grofweg 350 euro extra belasting per jaar. Dus om 100.000 euro in je zak te houden betaal je jaarlijks 350 euro meer. Als je die 100k dan niet meteen aan andere dingen uitgeeft, moet je er mogelijk ook nog VRH over betalen, wat het verschil nog kleiner maakt.

Laat ik het zo zeggen, voor mij zou dat bedrag NIET de bepalende factor zijn of ik dit geld liever in m'n zak zou houden of dat ik liever een lagere hypotheek zou hebben. Er zijn allerlei argumenten voor of tegen de hypotheek laag houden, maar dit is daar maar een minieme factor in. Let wel, de rente kan natuurlijk stijgen, maar dan blijft het feit dat HRA gewoon niet de doorslaggevende factor moet zijn in je overweging. Het zelfs verstandig om er vanuit te gaan dat HRA op een gegeven moment verdwijnt.

[ Voor 4% gewijzigd door Lapa op 29-10-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 14:29

VW-Arjan

★★★★★

@Anoniem: 677216 @Lapa Oke, thanks voor jullie antwoorden. Het is mij nu duidelijk(er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:02
Lapa schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:18:
[...]
Dus om 100.000 euro in je zak te houden betaal je jaarlijks 350 euro meer.
Zo heb ik het in mijn situatie ook bekeken. Stel ik moet 350 euro jaarlijks betalen om nu een ton op m'n rekening te krijgen en daarmee te mogen doen wat ik wil... Lijkt me een makkelijke keuze.
Nu zorgt dat bedrag aflossen op de hypotheek natuurlijk wel voor lagere maandlasten, maar die hypotheekrente is zo laag dat je dat rendement makkelijk ergens anders haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:05
Lapa schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:18:
Om even in perspectief te zetten hoe "hard" je hier "gepakt" wordt, met de huidige lage rentes: als je in dit voorbeeld die 100k in eigen zak houdt, krijg je er dus geen HRA over. Met 1% rente is dat 1k aan minder rente die je mag aftrekken, dat kost je grofweg 350 euro extra belasting per jaar. Dus om 100.000 euro in je zak te houden betaal je jaarlijks 350 euro meer.
Let wel dat je die 100k ook af had kunnen lossen, en je dus 1000 euro meer rente betaalt. Ik weet zo niet of dit dubbelop gaat, dus of het 1000/jaar of 1350/jaar kost, maar het kost iig meer dan alleen de misgelopen HRA. Rente op betaal- of spaarrekeningen is zo laag dat je daar niet mee hoeft te rekenen (0.01% of zo...)

Daarnaast is 1% wel erg laag; dat haal je alleen als je het erg kort (1 of 2 jaar) vast zet en je maar 50% van je woningwaarde leent. Bij 1.5% rente kost het dus 1500 of 2000 per jaar :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:35
Hoe zit dit met een deel aflossingvrijehypotheek? Ik krijg hier toch al geen HRA over, dus stel dat mijn aflossingvrijehypotheek meer is dan mijn overwaarde, kan ik het dan hier onder wegschrijven? of moet die overwaarde per se tegenover het annuïtaire deel worden weggestreept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

SmurfLink schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:40:
[...]

Yep, ik gooi het in een nieuwe keuken en zonnepanelen, vind ik zelf een stuk nuttiger dan de toch al lage maandlasten verder omlaag gooien.
Dat valt onder woningverbetering, dus de bedragen die je daarin steekt blijven nog steeds aftrekbaar voor de belastingen :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:18:
[...]

Dat begrijp ik, alleen heb ik in mijn geval geen bankgarantie genomen maarde 10% zelf cash overgemaakt.

Word dit dan al beschouwd als 'investering in het huis'? Neem aan val wel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24

FreakNL

Well do ya punk?

jessy100 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:59:
Hoe zit dit met een deel aflossingvrijehypotheek? Ik krijg hier toch al geen HRA over, dus stel dat mijn aflossingvrijehypotheek meer is dan mijn overwaarde, kan ik het dan hier onder wegschrijven? of moet die overwaarde per se tegenover het annuïtaire deel worden weggestreept?
Goeie vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

lexxus93 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:32:
[...]

Dat begrijp ik, alleen heb ik in mijn geval geen bankgarantie genomen maarde 10% zelf cash overgemaakt.

Word dit dan al beschouwd als 'investering in het huis'? Neem aan val wel toch?
Ik heb het toen ook cash overgemaakt maar ik weet niet eens waar dat geld gebleven is HahA. Zit heel diep na te denken… Kocht een huis voor 185k maar hypotheek was maar 180k. Tevens KK zelf afgetikt. Maar alsnog bleef er dan wat over. Volgens mij kreeg ik dat gewoon terug.

Edit
Ja dus:
Krijg ik de waarborgsom terug?
Als de koop van het huis gewoon doorgaat, krijg je het geld op het moment van passeren terug van de notaris. Bij een bankgarantie ben je de servicekosten wel kwijt.
https://www.hypotheker.nl...ek-afsluiten/waarborgsom/

Makkelijkste 185 euro die ik ooit verdient hebt.

Ik kreeg dus een deel terug. Ik leende minder dan ik betaald had voor het huis en een deel van de KK ging er nog af (denk vooral de kosten die de notaris rekent), kreeg nog een paar duizend terug dus.

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 29-10-2021 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Pietervs schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Dat valt onder woningverbetering, dus de bedragen die je daarin steekt blijven nog steeds aftrekbaar voor de belastingen :)
Dat weet ik, dat was het punt omtrent verduurzamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
FreakNL schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

Ik heb het toen ook cash overgemaakt maar ik weet niet eens waar dat geld gebleven is HahA. Zit heel diep na te denken… Kocht een huis voor 185k maar hypotheek was maar 180k. Tevens KK zelf afgetikt. Maar alsnog bleef er dan wat over. Volgens mij kreeg ik dat gewoon terug.

Edit
Ja dus:
Krijg ik de waarborgsom terug?
Als de koop van het huis gewoon doorgaat, krijg je het geld op het moment van passeren terug van de notaris. Bij een bankgarantie ben je de servicekosten wel kwijt.
https://www.hypotheker.nl...ek-afsluiten/waarborgsom/

Makkelijkste 185 euro die ik ooit verdient hebt.

Ik kreeg dus een deel terug. Ik leende minder dan ik betaald had voor het huis en een deel van de KK ging er nog af (denk vooral de kosten die de notaris rekent), kreeg nog een paar duizend terug dus.
Bedankt voor je reactie, heb ik wat aan! :) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
jessy100 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:59:
Ik ken je situatie niet helemaal, maar stel eerst vast dat je echt geen HRA hebt, mogelijk kan je gebruik maken van het overgangsrecht. Indien niet, dan kan je dat inderdaad onder je aflossingsvrije deel zonder HRA wegschrijven. Box 3 is box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:17
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:29:
Je hebt dus 10% waarborgsom al cash gestort uit je eigen spaargeld, in plaats van een bankgarantie te kopen. Dat maakt geen verschil. Een euro is een euro. Dat geld mag je gewoon beschouwen als "in de woning gestoken". Onderaan de streep maakt dat niets uit.

Maar als je - na verrekening van hetgeen je nu al betaald hebt vanuit je spaargeld - nog steeds geld overhoudt na de transactie, dan moet je dat inderdaad binnen 3 jaar in de woning steken. Dat mag ook in een verbouwing dus, of verduurzaming (als het maar waarde toevoegt). Doe je dat niet, dan vervalt over dat bedrag je aftrek. Maar van die aftrek wordt je momenteel ook niet heel rijk overigens.
Nou nee. De 10% gaat over de waarborgsom voor de verkoper het geval jij je afspraken niet na komt. Die bankgarantie steek je niet in je huis, die verloopt. Dat geld krijg je in de basis gewoon terug na de overdracht. De TS kan van de notaris gewoon zijn 10% terug krijgen. Natuurlijk moet het bonnetje wel betaald zijn voor je iets terug gaat krijgen.

De hoogte van de nieuwe hypotheek tov de vraagprijs bepaald eigenlijk hoeveel er al dan niet uitgekeerd wordt. Zet je die hypotheek laag dan kun je eventueel die 10% opeten. Maar dat ben je zeker niet verplicht... Verder is een euro inderdaad een euro en kun je het ook combineren. Heb je tijdelijk twee woningen dan kun je in eerste instantie de 10% gebruiken om de overbruggingshypotheek lager te houden, na verkoop van de tweede woning krijg je vervolgens de overwaarde samen met je 10% inleg terug.

Let ook even op de negatieve rente. Het geld stallen is tegenwoordig iets dat je op afrekening verschijnt.

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 29-10-2021 19:47 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

sdk1985 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:38:
[...]

Nou nee. De 10% gaat over de waarborgsom voor de verkoper het geval jij je afspraken niet na komt. Die bankgarantie steek je niet in je huis, die verloopt. Dat geld krijg je in de basis gewoon terug na de overdracht. De TS kan van de notaris gewoon zijn 10% terug krijgen. Natuurlijk moet het bonnetje wel betaald zijn voor je iets terug gaat krijgen.

De hoogte van de nieuwe hypotheek tov de vraagprijs bepaald eigenlijk hoeveel er al dan niet uitgekeerd wordt. Zet je die hypotheek laag dan kun je eventueel die 10% opeten. Maar dat ben je zeker niet verplicht... Verder is een euro inderdaad een euro en kun je het ook combineren. Heb je tijdelijk twee woningen dan kun je in eerste instantie de 10% gebruiken om de overbruggingshypotheek lager te houden, na verkoop van de tweede woning krijg je vervolgens de overwaarde samen met je 10% inleg terug.

Let ook even op de negatieve rente. Het geld stallen is tegenwoordig iets dat je op afrekening verschijnt.
Er is geen bankgarantie als je 10% waarborgsom bij de notaris parkeert. Die 10% wordt dan gewoon verrekend bij het transport. Je hoeft dan nog maar 90% + kosten te voldoen aan de notaris voor de overdracht.

TS stelt, dat hij die 10% uit spaargeld naar de notaris heeft overgemaakt en dat hij die eigenlijk weer terug in zijn spaarpot wil stoppen zónder dat hem dat recht op HRA kost voor dat bedrag. Dat is dus geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:17
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:08:
[...]

Er is geen bankgarantie als je 10% waarborgsom bij de notaris parkeert. Die 10% wordt dan gewoon verrekend bij het transport. Je hoeft dan nog maar 90% + kosten te voldoen aan de notaris voor de overdracht.

TS stelt, dat hij die 10% uit spaargeld naar de notaris heeft overgemaakt en dat hij die eigenlijk weer terug in zijn spaarpot wil stoppen zónder dat hem dat recht op HRA kost voor dat bedrag. Dat is dus geen probleem.
Dat is een optie, je doet het voorkomen alsof verrekenen de enige dan wel de standaard optie is.
Als de eigendomsoverdracht heeft plaatsgevonden zal de notaris de waarborgsom terugstorten op de rekening van de koper of verrekenen met de overdrachtskosten.
Je kunt ook oom Piet die waarborgsom (deels) laten storten. Lijkt me niet handig als je dat geld dan ongevraagd in de woning gaat stoppen ;).

Laten we het niet ingewikkelder maken dan nodig. Als jij vooraf de financiering doorrekent en de bankgarantie/waarborgsom buiten beschouwing hebt gelaten en je kiest vervolgens voor de waarborgsom om kosten te besparen dan krijg je hem terug. Immers was je financiering al sluitend zonder die 10%. Was die niet sluitend geweest dan was je hypotheek aanvraag niet goedgekeurd.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja met dien verstande dat een beetje notaris zijn eigen kosten meteen ervanaf haalt zodat er niet teveel facturen heen en weer gaan.

Maar in principe krijg je die waarborg dus gewoon 1-op-1 terug… Ik geloof wel dat er inmiddels notarissen zijn die negatieve rente rekenen maar dat is WEER een andere discussie.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 30-10-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jullie maken de casus wel onnodig ingewikkeld. Hoe die waarborgsom wordt voorgeschoten en/of verrekend is totaal niet relevant. Wat relevant is, is hoeveel de netto verkoopopbrengst is en hoeveel onder aan de streep na de hele koop-en-verkoop de kosten voor de nieuwe woning zijn in verhouding tot de hypotheek. Het aftrekbare deel van de nieuwe lening is dan maximaal gelijk aan de kosten van de nieuwe woning min de netto verkoopopbrengst. Dat je onderweg dan hebt zitten 'stoeien' met waarborgsommen of bankgaranties is daarbij niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:40
Heb hier een kleine aanvullende vraag over, ik leen maar even dit topic als dat ok is:

Ik heb van de overwaarde van het vorig huis (o.a.) zonnepanelen laten plaatsen op het nieuwe huis. Nu heb ik daar BTW over teruggekregen. Kan ik dat BTW bedrag vrij besteden of moet dat alsnog weer terug in het huis of aflossing worden gestoken?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:26
EvaluationCopy schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:52:
Heb hier een kleine aanvullende vraag over, ik leen maar even dit topic als dat ok is:

Ik heb van de overwaarde van het vorig huis (o.a.) zonnepanelen laten plaatsen op het nieuwe huis. Nu heb ik daar BTW over teruggekregen. Kan ik dat BTW bedrag vrij besteden of moet dat alsnog weer terug in het huis of aflossing worden gestoken?
Je MOET niks, als je van dat BTW bedrag lekker uit eten gaat kun je van dat bedrag geen hypotheek rente aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 22:21

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

lexxus93 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:01:
Bedankt allen, helemaal duidelijk nu! :)
Om het nog leuker te maken. Let ook op je EWF (eigenwoningwaardeforfait). Die gaat in mindering op je HRA.

Met een hoge woningprijs, en lage hypotheekrente, heb je dus als kans dat je sowieso een heel stuk minder terugkrijgt aan HRA, dus dan is het helemaal niet meer "erg" dat je overwaarde niet in je huis steekt.

Excel aanslingeren dus ;-)

Succes

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadeK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-02 12:40
Pietervs schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Ik heb de mogelijkheid om een laadpaal te laten plaatsen bij de parkeerplaats die hoort bij mijn nieuwbouwappartement. Weet iemand of dit ook onder woningverbetering valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

MadeK schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:39:
[...]

Ik heb de mogelijkheid om een laadpaal te laten plaatsen bij de parkeerplaats die hoort bij mijn nieuwbouwappartement. Weet iemand of dit ook onder woningverbetering valt?
Dat is een interessante vraag!
Aan de ene kant zou ik verwachten van wel (want verbonden aan het huis), aan de andere kant heeft het te maken met vervoer… :?

Geen idee, ben benieuwd of je hier een antwoord op krijgt. En wat dat is natuurlijk :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Dat lijkt me wel. Als het jouw eigen parkeerplaats is dan hoort de laadpaal bij het huis. Je kan 'm niet zomaar uitgravenen meenemen, dus bij verkoop laat je 'm achter. Dan geeft die paal dus meerwaarde aan je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Is nagelvast aan je onroerend goed, dus valt daar wel onder.
Pagina: 1