Dames en heren, graag vraag ik om jullie hulp bij het uitbreiding van zonnepanelen op mijn huis. Het is een nieuwbouw woning (2019) met de tuin op het zuiden (op enkele graden naar het oosten). Er liggen al 5 zonnepanelen op het dak, die inbegrepen zijn bij de aankoop van het huis. Het heeft mijn voorkeur om deze te laten liggen en met 10 zonnepanelen uit te breiden. Hieronder leg ik de situatie verder uit::fill(white):strip_exif()/f/image/9JnOUrZVfxdnIsAdTgitRrGo.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0fX00xOfhcUlXT5ctz5bLW3Q.png?f=user_large)
Aantal panelen: 10x JA Solar JAM60S21-370/MR
Opbrengst totaal: 3700Wp
Omvormer: Ginlong Solis 3.6K
Prijs incl BTW: € 4325,67 (€ 1,1691 per Wp)
Prijs excl. BTW: € 3654,93 (€ 0,9878 per Wp)
Deze prijs is inclusief montage.
Ik heb zelf in Sunny Design wat zitten rommelen en ben op het onderstaande uitgekomen. Ik zou hier graag feedback op willen ontvangen.
/f/image/4MjN5ZEg8KHiwF2xJfv1AZBv.png?f=fotoalbum_large)
Aantal panelen: 10x Trina Solar Energy TSM-390DE09.08 (Vertex S)
Opbrengst totaal: 3900 Wp
Omvormer: SMA SB4.0-1AV-41
Prijs incl BTW: Onbekend
Prijs excl. BTW: Onbekend
Ik ben ook een compleet alternatief tegengekomen: https://www.sun-solar.nl/...e-2870-incl-btw-sunsolar/
Aantal panelen: 10x Trina Solar Vertex -S Mono 390Wp
Omvormer: Growatt MIN 3600XE
Prijs incl BTW: € 2870 (€ 0,7358 per Wp)
Prijs excl. BTW: € 2267,30 (€ 0,5813 per Wp)
Wat adviseren jullie om in mijn situatie te doen? Bij voorbaat dank, ik kijk uit om jullie reacties te lezen.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/9JnOUrZVfxdnIsAdTgitRrGo.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0fX00xOfhcUlXT5ctz5bLW3Q.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Onder de dakkapel is een lengte van (l x b) 1,80m x 5,60m vrij om 5 panelen neer te leggen. Bij mijn buurman op het hoekhuis liggen ook een 4-tal zonnepanelen onder zijn dakkapel. Daarnaast wil ik op mijn uitbouw van (l x b) 2,50m x 5,60m, 5 zonnepanelen neerleggen.Schaduw
Geen last van bomen of ventilatie pijpjes. De enige schaduw veroorzakers zijn wolken.Jaarverbruik
650 kWh (vanwege de 5 zonnepanelen die al terug leveren), zonder panelen 1900 kWh. Maar ik verwacht in de toekomst meer te verbruiken, vanwege een elektrische auto.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25 ABudget en doel
Ik lees hier over een streef verhouding van maximaal €1/Wp(?) Hoe lager de prijs, hoe eerder ik het terug verdien. Het doel is om het dak en uitbouw vol te leggen en er de komende 10-15-20 jaar(?) niet meer aan te hoeven zitten. De WAF heeft bepaald dat het full black panelen worden, mono kristal is niet mooi genoeg.Wie gaat het project uitvoeren
Dat ligt aan de prijs. Ik heb geen hoogtevrees en ben technisch onderlegd, maar ik heb nog nooit zonnepanelen gelegd. Hoe moeilijk is dat? Aanpassingen in de meterkast kan ik door een bevriend elektricien laten doen (die heeft al meerdere PV systemen aangesloten).Bijhouden van data
Geen voorkeur.Reeds verkregen offertes
Ik heb mij in een opwelling inschreven voor een collectief, hiervan heb ik een offerte gekregen. Binnenkort komt een adviseur langs om deze door te nemen. Hieronder de samenvatting:Aantal panelen: 10x JA Solar JAM60S21-370/MR
Opbrengst totaal: 3700Wp
Omvormer: Ginlong Solis 3.6K
Prijs incl BTW: € 4325,67 (€ 1,1691 per Wp)
Prijs excl. BTW: € 3654,93 (€ 0,9878 per Wp)
Deze prijs is inclusief montage.
Ik heb zelf in Sunny Design wat zitten rommelen en ben op het onderstaande uitgekomen. Ik zou hier graag feedback op willen ontvangen.
/f/image/4MjN5ZEg8KHiwF2xJfv1AZBv.png?f=fotoalbum_large)
Aantal panelen: 10x Trina Solar Energy TSM-390DE09.08 (Vertex S)
Omvormer: SMA SB4.0-1AV-41
Prijs incl BTW: Onbekend
Prijs excl. BTW: Onbekend
Ik ben ook een compleet alternatief tegengekomen: https://www.sun-solar.nl/...e-2870-incl-btw-sunsolar/
Aantal panelen: 10x Trina Solar Vertex -S Mono 390Wp
Omvormer: Growatt MIN 3600XE
Prijs incl BTW: € 2870 (€ 0,7358 per Wp)
Prijs excl. BTW: € 2267,30 (€ 0,5813 per Wp)
Regio
Naaldwijk, Zuid-Holland.Wat adviseren jullie om in mijn situatie te doen? Bij voorbaat dank, ik kijk uit om jullie reacties te lezen.