Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervla
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-01 16:55
Goedemiddag!

Goed, ik ben erachter wat de kortsluiting veroorzaakte van: SniperGuy in "Meterkast zekering gaat niet aan". Het was namelijk... De stekker van de stadsverwarming! Helaas had ik deze stekker compleet gemist (en ik had een electricien gebeld die erachter kwam wat me ook weer wat heeft gekost :'( ).

Afijn, om nog een duur grapje te voorkomen zou ik graag wat advies willen inwinnen. Ik heb namelijk met bedrijfjes gebeld voor advies (Eneco, landelijk storingsnummer, VVE, Stedin) maar ik heb maar 1 monteur weten te vinden en die wilt de hele boel gaan vernieuwen (wat dus waarschijnlijk weer erg duur is). Hij vertelde mij dat de aansluiting verouderd was (en kan waarschijnlijk pas over een maand langskomen…).

Goed, ik heb een foto van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj2YqDUXFPMm5oD9MKsIAOBp22A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GNiTEJbJFTJu0kSjk47tGPV.jpg?f=fotoalbum_large

Het witte doosje in het midden van de foto is de boosdoener. Daar komt een stekker uit die de kortsluiting geeft (heb het al wel in een ander stopcontact gestopt: zelfde probleem).

Dus mijn vraag aan jullie: is er nog iets wat ik kan proberen voordat een monteur de boel komt vernieuwen? De verwarming heeft het namelijk wél gedaan maar stopte eigenlijk uit het niks. We hebben wel geboord in de badkamer, zou het mogelijk zijn dat we daar iets hebben geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:59
Als de kortsluiting min of meer samenviel met het boren is dat natuurlijk 'prime suspect'.

Of je iets geraakt hebt bij het boren kan je controleren met een leidingzoeker op de plaatsen waar je hebt geboord.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat doosje ziet er niet erg lastig uit om te openen en zelf te fixen als je een beetje handig bent. Kabeltjes vervangen is niet het meest moeilijke...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
als dat kastje 'van de stadsverwarming' is dan kun je toch je stadsverwarming aanbieder laten komen, daar betaal je dat achterlijke hoge vastrecht voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:33
Is dat witte kastje niet voor jou thermostaat klep? En dus binnen installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervla
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-01 16:55
@Technofreakz hoe kom ik daar achter wat wat is? We hebben wel warm water, maar geen verwarming

[ Voor 32% gewijzigd door Jaspervla op 28-10-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
'Dat witte kastje' is niet van de aanbieder van je stadsverwarming, het lijkt er op dat dit is om de klep ('die witte knop' boven 'dat witte kastje') te schakelen.

Als je de stekker eruit hebt, kun je dat witte kastje gewoon open halen en kijken wat er in zit (de deksel kun je met een schroevendraaier openwippen). Waarschijnlijk wordt de 230v gekoppeld aan de klep, via een relais.
Nu kan dat relais in dat witte kastje zitten en geschakeld worden door een thermostaat in de woonkamer, of het relais van de thermostaat wordt gebruikt.

Waar lopen de kabels uit het witte kastje heen? (en hoeveel zijn dat er?)
Waar zit je thermostaat?
Kan een draad van het stookhok naar de thermostaat geraakt zijn door het boren? (zit het op een potentiële route tussen stookhok en thermostaat?

Laten we dat witte kastje ook maar gewoon een lasdoos noemen trouwens :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aiolos op 28-10-2021 23:13 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:33
Jaspervla schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:40:
@Technofreakz hoe kom ik daar achter wat wat is? We hebben wel warm water, maar geen verwarming
Dan is het dus jou thermostaat klep, die stuurt nu dus niet meer open. Jou warm tapwater gaat komt vanaf de wisselaar. En dat heeft niets met die thermostaat klep te maken. Als je zelf niet handig bent moet je een installateur inschakelen om deze te vervangen.

Ik neem aan dat die set eigendom is van Eneco of een andere stadsverwarming bedrijf. Vind die afsluiter er ook niet helemaal lekker uitzien, en raad jou aan om via https://www.mijnaansluiting.nl/home. Een ombouw aan te vragen en misschien eventueel een verzwaring. Als je nu een cw4 hebt dan een cw5 nemen= meer warm water. Hier zitten als het goed is geen kosten aan verbonden. “Alleen huur Vd set” maar die betaal je nu waarschijnlijk ook.
Pagina: 1