HA + DeCONZ + BW-SHP13 - Stroomverbruik wordt niet gemeten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:37
Hi iedereen,

Long story short: ik heb smart plugs die het stroomverbruiken zouden moeten kunnen meten, maar dit niet doen. Sommige deden het wél voor mijn her-installatie, maar nu niet meer. En raad eens? Ik heb werkelijk geen idee waarom ze niet (meer) werken :P

Ik heb vorige week mijn HA-installatie aangepast. Ik gebruik nog steeds een thin client (HP T630), alleen heb ik er een andere/grotere SSD in geplaatst. Nu heb ik de vorige keer voor de "wat lastigere" (of beter: handmatige) installatie gekozen (zie hier).

Ik heb mijn T630 geüpgradet met een grotere SSD en heb toen besloten om gewoon voor HA OS te gaan. Veel gemakkelijker en (voor zover ik weet) geen beperkingen.

Toen HA online was heb ik mijn apparaten opnieuw gepaired. Alles ging goed, behalve de smart plugs van Blitzwolf. Ik had hier vóór de her-installatie ook al last van. Wat is nou het probleem? Het stroomverbruik wordt niet gemeten bij enkele van mijn SHP13's.

Ik heb 6x SHP13 en 1x een Xiaomi (deze). Ik heb ze als volgt genoemd (ter beeldvorming):
  • Wasmachine (SHP13)
  • Droger (SHP13)
  • PC (SHP13)
  • Lamp voordeur (SHP13)
  • TV (Xiaomi)
Ja, ik heb nog 2x SHP13 over. Enfin, voorheen kon het stroom van de wasmachine, droger, PC en de TV gemeten worden. Stroom van Lamp voordeur niet. Dat boeide me niet zo en daarom heb ik die ook gebruikt voor enkel het in- en uitschakelen. De andere SHP13's konden ook geen stroomverbruik meten.

Na de her-installatie zie ik het stroomverbruik van mijn droger niet meer. Dat is op dit moment mijn grootste "probleem", want die meting deed het eerst wél. Maar eigenlijk zouden al mijn smart plugs stroom moeten kunnen meten. De twee SHP13's die ik momenteel niet gebruik meten geen stroom terwijl ze dat wél zouden moeten kunnen.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ik heb ze besteld via een buitenlandse webshop (niet AE of DX), dus ik verwacht niet veel service.

Handig om te vermelden: ik pair ze middels Deconz-integratie via een Conbee 2 USB-dongle.

Op de onderstaande afbeeldingen zie je mijn smart plugs in Phoscon en mijn apparaten in Deconz. In Deconz heb ik apparaat "Lamp voordeur" geselecteerd. Deze zou ook stroomverbruik moeten kunnen meten, maar doet dat niet. (misschien) Opvallend is het RMS Current van 65.535, dat getal ken ik als developer. Net als een geboortedatum van 01-01-1970 vind ik 65.535 opvallend :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIIo_izHuc0fGJNteEf0DkFKZK0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QqmgH6sjyaEX3vgvwTcKs00c.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PJxbZ3wPBe1kpMVueQxvB2iuSM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rqAXrVXpSIXbpYJpzAULk5KM.png?f=fotoalbum_tile

Alvast bedankt voor het meedenken!

Disclaimer: ik ben beginner in Zigbee en soortgelijke (smarthome) protocollen. Ik weet dus niets (of ja: weinig) van Zigbee af. Daarom behoeven (meer) technische termen wat meer uitleg. Ik kan de Conbee 2 in mijn thin client proppen, de Deconz-integratie installeren en apparaten pairen, maar daarna wordt het wat lastiger voor mij.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22
Ik kreeg de power en consumption metingen pas aan de praat / zichtbaar door de SHP13 als sensor te pairen ipv als switch of light.
Wellicht dat je dat eens kunt proberen?

Bij pairen als sensor kreeg ik daar uiteraard wel de switch-functie bij 'kado' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 13:55
Bij mij werkte het pas goed toen ik van Deconz naar ZHA gemigreerd ben.
Ik gebruikt het ook voor m'n wasdroger.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
jj85 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:48:
Ik kreeg de power en consumption metingen pas aan de praat / zichtbaar door de SHP13 als sensor te pairen ipv als switch of light.
Wellicht dat je dat eens kunt proberen?

Bij pairen als sensor kreeg ik daar uiteraard wel de switch-functie bij 'kado' ;)
Dat is het proberen waard. Ik dacht dat dat niet zoveel uitmaakte. Ik ga het proberen, thanks!
Ora et Labora schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:50:
Bij mij werkte het pas goed toen ik van Deconz naar ZHA gemigreerd ben.
Ik gebruikt het ook voor m'n wasdroger.
Ik probeer ZHA zoveel mogelijk uit te stellen, vooral omdat ik daar veel verschillende verhalen over lees. Maar ik houd ZHA achter de hand als laatste optie. Ik gebruik de stroommetingen ook zodat ik een melding krijg wanneer de wasmachine of droger klaar is. Daarnaast vind ik het ook leuk om te zien wat het doet qua stroomverbruik in het "nieuwe" Energy-gedeelte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:17

TWKterry

Master Mariner

Ik gebruik dezelfde pluggen met Zigbee2mqtt en werkt al zeker een jaar zonder problemen, ook met droger/wasmachine alert.
Ook de veranderingen door het Energy gebeuren worden hierbij snel en goed opgepakt.

Hiervoor heb ik ZHA gebruikt maar die is een stuk minder snel met nieuwe dingen en gaf bij mij meer problemen. Mijn apparatuur zijn veel Xiaomi sensoren, switchs, Heiman sirene/smole en de Blitzowlfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
Ik heb die van de droger verwijderd uit Deconz en daarna met de service het device ook verwijderd. Daarna opnieuw gepaired via het sensor-scherm, maar kwam daarna toch als switch (onder lights) en werkte na een paar minuten wel weer.

Ik ga het vanavond en/of morgen met de andere smart plugs proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin-de-Groot
Het is me helaas niet gelukt om de andere smart plugs op die manier werkend te krijgen :( Misschien toch maar een keer ZHA gebruiken. Zigbee2mqtt kan ik ook eens proberen, heb hier nog zo'n ding liggen (gekregen van een mede-tweaker) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-05 09:17
Ik kreeg vorige week weer enkele SHP-13 stekkers binnen.
Nu helaas van het model _TZ3000_amdymr7l

Het blijkt dat dit model icm DeConz geen power en consumption deelt.
Ik heb reeds geprobeerd te koppelen als een sensor, maar ook dat geeft niet de bewuste twee sensoren.

Kan iemand me vertellen of het mogelijk is om de firmware van deze plug aan te passen naar een werkende versie? Zoals _TZ3000_g5xawfcq bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:32
Obelixxx schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:04:
Ik kreeg vorige week weer enkele SHP-13 stekkers binnen.
Nu helaas van het model _TZ3000_amdymr7l

Het blijkt dat dit model icm DeConz geen power en consumption deelt.
Ik heb reeds geprobeerd te koppelen als een sensor, maar ook dat geeft niet de bewuste twee sensoren.

Kan iemand me vertellen of het mogelijk is om de firmware van deze plug aan te passen naar een werkende versie? Zoals _TZ3000_g5xawfcq bijvoorbeeld?
Ik heb dezelfde stekkers gekregen en helaas.. Voorlopig nog geen meting van energie in mijn nieuwe keuken, hopelijk komt dat nog.
Zag wel dat @mimiix op het phoscon forum wel wat devs had getagd (https://forum.phoscon.de/...values-not-available/1741) Hopelijk komt er dus een oplossing..
Pagina: 1