Risico's / nadelen hybride warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-04 22:17
Hee,

Ik ben me aan het inlezen voor het eventueel investeren in een hybride warmtepomp, o.a. gezien de absurde energieprijzen van het moment.

Mijn woning (bj. 2001, 760 m3, A-label) is op de begane grond voorzien van vloerverwarming, geïsoleerde aluminium kozijnen met tripel glas (2021) en op de eerste etage radiatoren met houten kozijnen en het originele dubbel glas. Het huis is tevens volledig geïsoleerd. Al met al een prima kandidaat voor lage temperatuur verwarming / verkoeling.

Aanstaande januari zal er 6930 Wp of 9240 Wp (ik ben er nog niet over uit) aan zonnepanelen geplaatst worden op het platte dak en momenteel verbruik ik +/- 3500 kWh aan elektriciteit en 900 kuub aan gas.

Ik heb een berekening gemaakt gebaseerd op het variabele gebruik (aan de vaste leverings- en beheerkosten ontkom je toch niet) welke een erg positief beeld geeft over een eventuele besparing op de energiekosten. De berekening is gebaseerd op een gasbesparing van 60% en een teruglevertarief van €0,07 / kWh. De terugverdientijd is variabel vanwege vele factoren maar zoals ik het nu inschat binnen 5 à 6 jaar te behalen.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUNG9fdJgnNctB1A1pWKCZPIn-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07ruaxyjbpmGe8A1WBUa9o4V.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande laat mij in eerste instantie denken dat deze investering een no-brainer is. Immers, een kostenbesparing van ruim €2300 op lasten die je sowieso moet uitgeven ik wel zitten.

Nu kan ik op internet weinig informatie vinden over de risico's van hybride warmtepompen, of er bepaalde fabrikanten zijn die je links moet laten liggen betreft coulancebeleid of reparatiekosten en algemene levensduur, etc. Uiteraard krijg je 2 jaar garantie op een pomp maar het venijn zit hem in alles ná de garantieperiode. Daarbij zijn fabrikanten louter lyrisch over hun vanzelfsprekend fantastische producten...

Dus, beste tweakers-die-eigenaar-zijn-van-een-hybride-warmtepomp, heel graag zou ik jullie positieve en negatieve ervaringen en cijfers betreft besparingen van dit type warmtepomp lezen om zo tot een beter beeld te komen om de keuze te maken.

grgr

D.M :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:01
Heb je toevallig ook na gedacht om volledig van het gas af te gaan? Zeker omdat er een erg laag gas verbruik overblijft kan het misschien wel interessant zijn om volledig van het gas af te gaan. Beetje afhankelijk of je ruimte hebt voor een groot boilervat voor warmwater en of je op gas kookt. Tevens kan je dan afscheid nemen van je gas aansluiting wat ook weer aardig doorwerkt in je maand lasten.

[ Voor 16% gewijzigd door Casejunkie op 28-10-2021 17:17 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik lees vloerverwarming een een gasverbruik waar een 5kw warmtepomp geen moeite mee heeft. Ik zou lekker van het gas afgaan inderdaad.

In jouw geval maakt het qua kosten investering weinig uit, warmtepompboiler of kleine e-boiler als je weinig plek hebt.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:55
Met zo weinig verbruik op zo'n ruime woning... Kan me niet voorstellen dat een WP dat niet in zijn uppie aan kan.
Die laatste paar kuub die zouden samen met het vastrecht aan ruim €2,50 gaan. Dat is maar liefst 31ct/kWh warmte...

Samen met je zonnepanelen, zeker met saldering kun je dat goedkoper COP1 doen... en een L/W WP doet het bij -10 nog 2x beter.

Weg die CV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-06 09:15
Waar je de mist in gaat is dat je ook een cv-ketel moet hebben welke met een warmtepomp overweg kan.
De meeste recente ketels kunnen dat zonder problemen.

Plus laten we zeggen dat je een hybride warmtepomp van 6 KW neemt.
Die kan 100% van je energiebehoefte opwekken.

Dan houd je alleen nog gas over voor douchen. En ja als je vastrecht gaat meerekenen dan wordt de M3 prijs dan wel erg hoog. De besparing daarvan op jaarbasis kan je beter in een boiler voor je warmtepomp stoppen.

De grens voor een hybride warmtepomp licht ongeveer op 1000 M3 per jaar.
Zit je daaronder dan is het beter om volledig overtestappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Ik zal het ook maar even benadrukken, waarom hybride? Dit kan makkelijk volledig gasloos, mits je ook elektrisch kookt. Dan kan de gasaansluiting weg en ben je ook van vastrecht af.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
Ik heb helaas geen mogelijkheid voor het plaatsen van een vat en volledig gasloos te gaan. Zeker met de zeer koude weken die nog steeds plaatsvinden en een vriendin die graag in bad gaat wil ik een goede backup hebben voor de warmtevoorziening in huis.

Ook moet ik voor eventueel elektrisch koken een driefasen meterkast aanleggen. Ik ben (nog) niet overtuigd van een volledig gasloze woning :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Danger.Mouse Dan wordt het inlezen en leren, voor je een dure keuze maakt en over een paar jaar weer aan de slag mag omdat je erachter komt dat het .... een dure keuze was.

Alles wat je noemt zijn oplossingen voor ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:37
Danger.Mouse schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:20:
Ik heb helaas geen mogelijkheid voor het plaatsen van een vat en volledig gasloos te gaan. Zeker met de zeer koude weken die nog steeds plaatsvinden en een vriendin die graag in bad gaat wil ik een goede backup hebben voor de warmtevoorziening in huis.

Ook moet ik voor eventueel elektrisch koken een driefasen meterkast aanleggen. Ik ben (nog) niet overtuigd van een volledig gasloze woning :)
Dat was ik ook niet. Heb de Remeha Elga Ace 4kw besteld. Die kan op elke cv ketel worden aangesloten volgens mij. Ik heb veel informatie gelezen hier op het forum maar ook op de site van een user hier: www.familie-kleinman.nl/energie
Maar er zullen vast ook andere fabrikanten van goede hybride warmtepompen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Wij draaien hier al 3 jaar tevreden met een Loria DUO met 190 liter buffervat. Mijn vrouw neemt ook regelmatig een bad. Vat op 51 graden en comfortstand aan en ze kan prima in bad. Buffervaten is gewoon ene kwestie van goed zoeken, er is altijd ergens waar ie kan staan ;)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
Ronald schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:30:
@Danger.Mouse Dan wordt het inlezen en leren, voor je een dure keuze maakt en over een paar jaar weer aan de slag mag omdat je erachter komt dat het .... een dure keuze was.

Alles wat je noemt zijn oplossingen voor ;-)
Waar een wil is, is een weg, uiteraard. Wat als mijn weg degene is waarbij ik nog niet van het gas af wil? :) Ik ben iemand die graag een goede back-up heeft als het gaat om eerste behoeften zoals een warm huis en berijd ben om daar een kleine meerprijs voor te betalen, ondanks dat de maandlasten nog lager kunnen door volledig gasloos te gaan. Daarentegen zal de investering van naar gasloos gaan voor een langere terugverdientijd gaan zorgen dan voor deze hybride oplossing. Het geluk wil de vorige bewoner in maart 2020 de ketel heeft vervangen voor een Nefit Proline NxT HRC CW4. Daarmee heb ik al een goede reden om die niet zomaar de deur uit te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Danger.Mouse Ik heb een Atag van 2016, en zou geen moment twijfelen die te dumpen.
Wat op de lange duur goedkoper is is vanaf nu goedkoper. Die CV kun je verpatsen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
@Danger.Mouse
Ik zou eens serieus kijken naar deze:
https://www.warmteservice...ter-warmtepomp/p/03604310

2800 euro minus 400 cashback = 2400 euro minus 1600 subsidie (https://www.rvo.nl/sites/...tepompen%2007-10-2021.pdf) = 800 euro.
Nu nog een installateur vinden en kan voor relatief weinig klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:47
Wij hebben zelf een ''hybride setup'' gemaakt. Omdat we op Gas koken, een vrijwel nieuwe ketel hadden en voorlopig nog geen plaats/mogelijkheid voor boilers hebben, We gebruiken we onze CV ketel enkel nog voor warm water. De CV ketel staat dmv kogelkranen nog wel gelinkt aan het CV traject om te kunnen gebruiken in geval van nood, maar deze staan dicht, waardoor hij enkel gebruikt wordt voor warm water. De Warmtepomp (pana monoblock) staat direct aangesloten op het CV traject en wordt uitsluitend gebruikt voor verwarming.

na aftrek van subsidie en met zelf installeren had ik mijn WP investering er binnen 1 jaar uit, met minimale kosten. In de toekomst, bij een nieuwe keuken en verbouwing zijn we klaar om de gaskraan dicht te draaien en de ketel weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:42
Kloppen de aannames die je hebt gedaan?

de salderingsregeling gaat afgebouwd worden zie https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

zonnepanelen verliezen 0,5% van hun capaciteit per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voordeel lijkt me dat je wat flexibiliteit hebt en naar gelang gas/electriciteitsprijs, levering zonnepanelen etc en dat je bestaande radiatoren kan blijven gebruiken. Het ligt er allemaal een beetje aan hoe gemakkelijk/moeilijk het is om in te stellen ook (als de installateur het moet doen omdat het te ingewikkeld is dan is het al een stuk minder flexibel)

Nadeel lijkt me dat je nog steeds een gastoestel hebt dat onderhouden moet worden. Je kan eens vragen wat het onderhoud kost van zo'n hybride.
Casejunkie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:16:
Heb je toevallig ook na gedacht om volledig van het gas af te gaan? Zeker omdat er een erg laag gas verbruik overblijft kan het misschien wel interessant zijn om volledig van het gas af te gaan. Beetje afhankelijk of je ruimte hebt voor een groot boilervat voor warmwater en of je op gas kookt. Tevens kan je dan afscheid nemen van je gas aansluiting wat ook weer aardig doorwerkt in je maand lasten.
De hybride gebruikt ook gas als dat goedkoper is dan electriciteit (of nodig) en om bestaande radiatoren en dergelijke te blijven gebruiken moet je een hoge temperatuur warmtepomp hebben die dubbele vermogens heeft van een lage temperatuur warmtepomp (als ik kijk bij Daikin welke vermogens ze hebben).

[ Voor 47% gewijzigd door Marzman op 29-10-2021 11:08 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
Danger.Mouse schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Waar een wil is, is een weg, uiteraard. Wat als mijn weg degene is waarbij ik nog niet van het gas af wil? :) Ik ben iemand die graag een goede back-up heeft als het gaat om eerste behoeften zoals een warm huis en berijd ben om daar een kleine meerprijs voor te betalen, ondanks dat de maandlasten nog lager kunnen door volledig gasloos te gaan. Daarentegen zal de investering van naar gasloos gaan voor een langere terugverdientijd gaan zorgen dan voor deze hybride oplossing. Het geluk wil de vorige bewoner in maart 2020 de ketel heeft vervangen voor een Nefit Proline NxT HRC CW4. Daarmee heb ik al een goede reden om die niet zomaar de deur uit te doen ;)
oke, elke hybride is eigenlijk kansloos als ik eerlijk moet zijn. ;)

ik gebruikte 600-700m3 gas per jaar.
700m3 x 0,65€/m3 = 455€
455€ + 235€ netbeheerder + 35€ leverancier = 725€ per jaar.
725€ / 700m3 = 1,03€ per m3 gas wat ik betaal.

nu ben ik hybride met maar 1,5kW warmtepomp, en ik heb een boiler voor tap water.
ik gebruik dus voor koken en een beetje rest verwarming.
100-150m3 gas.
150m3 x 0,65€/m3 = 97,50€
(ja onder de 500m3 gas krijg je wat korting van je netbeheerder, moet je om zeuren krijg je niet zomaar.)
97,50€ + 175€ + 35€ = 307,5€ per jaar.
307,5€ / 150m3 = 2,05€ wat ik nu per m3 gas betaal.
gebruik dus ruim 4x minder gas, maar de kosten halveren maar. ;)

weinig gas gebruiken maakt het gewoon duur om het nog te hebben.
(en als ik nu kijk op gaslicht met de hoge gasprijzen, had ik hier niet moeten rekenen met 0,65€/m3 maar met 1,50 - 200€/m3, pffff de gasprijzen, blij met nog een jaar vast contract eigenlijk.
dus eigenlijk zou ik met 3,40€/m3 gas moeten rekenen.)

ik snap de gedachten je wil een backup, jep heb ook mee gemaakt dat de gasketel een keer kapot was.
en dat is altijd op het verkeerde moment.
maar als je geen elektra hebt, dan doet je gasketel het ook niet.
desnoods ga je voor 2 warmtepompen (een airco die naast koelen ook kan verwarmen, haalt al een hele hoop problemen weg. b.v. kost geen drol en is ook effectief.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Knap dat je gasverbruik zo laag is! Betreft dit een vrijstaande woning? En is er verder nog nageïsoleerd?
Ik vraag dit omdat ik ook bezig ben met een woning (nog niet gekocht) te verduurzamen, ongeveer zelfde inhoud en bouwjaar. Daar wil ik ook nieuwe kozijnen met triple glas inzetten, mits dat enigszins terugverdient.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:01

JanB

Het ken rotter !!!

Wij wonen in een hoekwoning uit 1968 en hebben net een grote verbouwing achter de rug. Beneden een erker aan de voorzijde geplaatst en een aanbouw aan de achterzijde. Daarnaast op de benedenverdieping volledig vloerverwarming laten aanleggen. De benedenverdieping is nu dus goed geïsoleerd, nieuwe ramen HR++, aanbouwen goed geïsoleerd volgens de laatste standaard en in het verleden al spouwmuurisolatie laten plaatsen.. Daarnaast hebben we op de 1e verdieping dubbelglas en het dak is geïsoleerd.

Gezien het hoge gasverbruik hier (2000m3), de gestegen gasprijs en de mogelijkheid om beneden een hybride warmtepomp te plaatsen, ben ik hier nu ook in geïnteresseerd. Er liggen al 9 295wp zonnepanelen en in januari komen er 7 390wp panelen bij.

We koken nog op gas en hebben nog een gashaard. Daarnaast is onze ketel (Nefit Trendline CW5) nog geen 5 jaar oud. Ketel hang op zolder en daar is geen plek om iets naast te hangen/pllaatsen.

Dit is dus de reden waarom ik in een hybride geïnteresseerd ben.

Moet zo'n hybride warmtepomp eigenlijk naast je CV ketel hangen (en er met extra leidingen/aansluitingen) op worden aangesloten, of mogen ze ver uit elkaar hangen?

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
De binnenunit dient aangesloten te worden op het CV leidingwerk, welke mogelijkheden je exact hebt daarin weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB

JanB

Het ken rotter !!!

De plek beneden, waar we ruimte hebben voor de hybride wp, daar hangt de verdeler van de vloerverwarming, dus aansluiten op het CV leidingwerk is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JanB schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:23:
Moet zo'n hybride warmtepomp eigenlijk naast je CV ketel hangen (en er met extra leidingen/aansluitingen) op worden aangesloten, of mogen ze ver uit elkaar hangen?
water wat word rond gepompt door de CV ketel, die discrimineert niet, het maakt het water geen bal uit waar door/mee het word verwarmt en rond gepompt.
dit kun je dus verwarmen waar je maar wil.

(hybride systemen, dat slaat niet op het verwarmen, maar op de aansluit methode met de 2 apparaten aan elkaar die je dan hebt.
ik zelf heb een hybride warmtepomp + cv ketel, maar het zit dus niet hybride aangesloten.
ik heb gewoon 2 thermostaten in de huiskamer die 1 verwarming systeem verwarmen, dit is vele malen effectiever als hybride. ;) )

alleen CV systemen worden vaak op de goedkoopst mogelijke manier aangelegd.
en dan zie je allen rond de CV ketel een dikke buis zitten en de rest van het huis heeft dan dunnere buis.
en de warmtebron verdeelt beter over je huis als je het op de dikkere buis aansluit, niet de dunnere.
dus jouw huis, kan alles anders zijn, en soms kan het wel en soms kan het niet.
maar meestal zit je wel vast aan de zelfde ruimte als de CV ketel. :-(

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB

JanB

Het ken rotter !!!

Buistechnisch zou dat hier kunnen. De leiding vanaf de ketel is tot aan de verdeler van de vloerverwarming dezelfde dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JanB schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:55:
Buistechnisch zou dat hier kunnen. De leiding vanaf de ketel is tot aan de verdeler van de vloerverwarming dezelfde dikte.
leker simpel dus.
oke dan scoor een 5kW monoblock warmtepomp +/-3,5k€ komt nog wel een 0,5k€ bij aan spulletjes.
denk ook aan snoepsidie, en zoek eens in de juiste forum delen wat dat doet.
hang die aan de buizen, en verwarm via eigen thermostaat dus niet hybride.
klaar.

(er kan wel van alles fout gaan, 2 pompen in 1 systeem, kan er voor zorgen dat het water te hard stroomt.
niet erg voor verwarmen, maar kan wel buisruis geven.
ook kan het zijn dat de warmte dan alleen de vloerverwarming in gaat.
maar wees ook niet te bang, gewoon doen, grote kans dat alles gewoon lukt maar dat weet je pas als je het hebt geprobeerd.)

moet allen niet schrikken, als je alles goed hebt ingeregeld, dat je dan erg veel van je gas kan vervangen.
je houd nog maar weinig gasgebruik over en blijft met een knagend gevoel zitten: had ik toch maar een 9kW verzie gekocht voor maar een beetje meer geld, dan kon ik helemaal van het gas af.
je kunt niet zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:37
migjes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

leker simpel dus.
oke dan scoor een 5kW monoblock warmtepomp +/-3,5k€ komt nog wel een 0,5k€ bij aan spulletjes.
denk ook aan snoepsidie, en zoek eens in de juiste forum delen wat dat doet.
hang die aan de buizen, en verwarm via eigen thermostaat dus niet hybride.
klaar.

(er kan wel van alles fout gaan, 2 pompen in 1 systeem, kan er voor zorgen dat het water te hard stroomt.
niet erg voor verwarmen, maar kan wel buisruis geven.
ook kan het zijn dat de warmte dan alleen de vloerverwarming in gaat.
maar wees ook niet te bang, gewoon doen, grote kans dat alles gewoon lukt maar dat weet je pas als je het hebt geprobeerd.)

moet allen niet schrikken, als je alles goed hebt ingeregeld, dat je dan erg veel van je gas kan vervangen.
je houd nog maar weinig gasgebruik over en blijft met een knagend gevoel zitten: had ik toch maar een 9kW verzie gekocht voor maar een beetje meer geld, dan kon ik helemaal van het gas af.
je kunt niet zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb. ;)
En als het nou allemaal niet kan, er factoren in het huis aanwezig zijn die een negatieve invloed hebben maar waar niet aan gedacht is? Komt er dan een Tweakers die een goedbedoeld maar fout advies heeft gegeven om even mee te helpen om te kijken wat er aan schort? Of wordt er een inzamelingsactie gehouden om andere maatregelen die achteraf gezien toch echt wel nodig waren alsnog uit te kunnen voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 19:54
met jou gasvebruik kan een 5kw unit je CV gewoon vervangen, "vaak buj te bange"
Als je dan 9kw op het dak legt heb je ook geen energiekosten meer in de toekomst, is echt een heel lekker gevoel kan ik je vertellen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 19:54
Retrospect schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

En als het nou allemaal niet kan, er factoren in het huis aanwezig zijn die een negatieve invloed hebben maar waar niet aan gedacht is? Komt er dan een Tweakers die een goedbedoeld maar fout advies heeft gegeven om even mee te helpen om te kijken wat er aan schort? Of wordt er een inzamelingsactie gehouden om andere maatregelen die achteraf gezien toch echt wel nodig waren alsnog uit te kunnen voeren?
ok heb gewoon het eerste jaar (en zeker in feb 21) een petroleumkachel(laser a €180) achter de hand gehad, achteraf niet nodig

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Retrospect schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

lol zegt hij die op dit forum ook kan lezen dat er soms processors worden gekoeld met vloeibare stikstof om ze zo te overklokken. dat is veilig, lol.
of te wel het is hier geen viva/libelle/brijclubje, en er staat niet voor niks een paar waarschuwingen bij.
je doet alles op je eigen initiatief, je moet je ook eerst inlezen zo als ik al melde.
maar angst praat is ook erg dom, zo moeilijk is het ook weer niet.
en als het niet werkt, dan kun je het systeem weer verwijderen, als je het kunt aan leggen dan kun je het ook weer verwijderen. ;)

(het is wel altijd lastig om in te schatten hoe handig iemand is op het forum, is altijd een gokje.
ik ga er van uit dat de meeste mensen wel kunnen inschatten wat ze wel of niet kunnen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:28
Wij hebben zelf gekozen voor een hybride oplossing, niet een hybride pomp.

De reden hiervoor is dat we een erg goed functionerende hr cv-ketel gebruiken die ons het afgelopen jaar een gasverbruik gaf van 800m3 (kleine oude woning), voor verwarming, warm water en koken.

Wij hebben inmiddels ons huis gedeeltelijk laten isoleren, hebben zonnepanelen laten plaatsen en hebben een warmtepomp lucht/lucht laten plaatsen met 3 binnenunits voor koelen en verwarming. Dit zal ons gasverbruik naar verwachting laten dalen tot ongeveer 300 tot 350m3.

We hebben, in het kader van 'van het gas af' ook gekeken naar opties voor warm water.
1 bewoner hier doucht graag dagelijks in elk geval een half uur. Met de cv-ketel is dat goedkoop en makkelijk. Een elektrische vervanging daarvoor is erg duur in gebruik. Het zou ons verbruik in kw/jaar (nu ongeveer 3300 incl de elektrische verwarming) met minstens 4000kw omhoog gooien. Dat uitgezet tegenover een 250m3 aan gas via een ketel die we al hebben, is de keuze hier snel gemaakt.

Wat we nog overwegen is een zonneboiler. Deze zouden we nu kunnen aansluiten op de cv-ketel waardoor de temperatuur van het ingaande water hoger is, en het gasverbruik dus zal dalen. Mochten we in de toekomst alsnog gaan overstappen op een doorstromer voor all electric, dan kunnen we dezelfde zonneboiler daar op aansluiten voor lagere kosten. Dat lijkt ons een gunstige investering.

Maar voor ons is de komende tijd hybride absoluut voordeliger dan all electric, zelfs met de vaste kosten erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Sjamo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:21:
We hebben, in het kader van 'van het gas af' ook gekeken naar opties voor warm water.
1 bewoner hier doucht graag dagelijks in elk geval een half uur. Met de cv-ketel is dat goedkoop en makkelijk. Een elektrische vervanging daarvoor is erg duur in gebruik. Het zou ons verbruik in kw/jaar (nu ongeveer 3300 incl de elektrische verwarming) met minstens 4000kw omhoog gooien. Dat uitgezet tegenover een 250m3 aan gas via een ketel die we al hebben, is de keuze hier snel gemaakt.
250m3 gas is ongeveer 2000kWh met een gewone elektra boiler.
dat is echt de helft van jouw schatting.
(1m3 gas = virtueel een 9,2 tot 9,6kWh, een beetje verlies in de gasketel maakt het een 1m3 gas = 8kWh elektrische. en vergeet ook niet dat je nog met gemak per jaar een 200kWh aan elektra in een gasketel gebruikt, die pomp draait niet op lucht.)
een warmtepomp zoals ik gebruik voor 70% van het tapwater, heeft ook nog een cop van 4.
2000/100*70 / 4 = 350kWh
dan nog 30% voor het restantje warm water met gewone boiler.
2000/100*30 / 1 = 600kWh.
maakt een 950kWh, dus eigenlijk maar 1/4 van jouw geschatte kosten. ;)

kosten voor de apparatuur, jep het kost een leuke cent.
als ik alles nieuw zou moeten kopen, dan heb ik al snel een 8k€ kosten.
(warmtepomp + boiler + 28 zonnepanelen, etc etc..)
maar ik betaal nu geen 1500€ per jaar meer, maar eerder rond de paar 10tjes per jaar.
en dit doe ik nu al jaren, en bevalt me goed. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Ik zoek op 200ltr boilers (wat niet overdreven is voor ruim een half uur douchen), en zie dan een gemiddeld jaarverbruik van tegen de 4500kw.
Wanneer ik uitreken wat een doorstromer bij ons gebruik kost aan stroom, is dat in dezelfde categorie of meer.

Dat is voor ons niet aantrekkelijk, ook niet financieel gezien. Zeker niet aangezien we hier een prima cv-ketel hebben hangen van 6 jaar oud die het uitstekend doet.

Ik heb alles doorgerekend, en in ons geval is hybride een perfecte oplossing. Dat dat voor jou anders is kan goed zijn. Ik denk dat de juiste oplossing niet voor iedereen hetzelfde hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Sjamo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:54:
Ik zoek op 200ltr boilers (wat niet overdreven is voor ruim een half uur douchen), en zie dan een gemiddeld jaarverbruik van tegen de 4500kw.
Wanneer ik uitreken wat een doorstromer bij ons gebruik kost aan stroom, is dat in dezelfde categorie of meer.

Dat is voor ons niet aantrekkelijk, ook niet financieel gezien. Zeker niet aangezien we hier een prima cv-ketel hebben hangen van 6 jaar oud die het uitstekend doet.

Ik heb alles doorgerekend, en in ons geval is hybride een perfecte oplossing. Dat dat voor jou anders is kan goed zijn. Ik denk dat de juiste oplossing niet voor iedereen hetzelfde hoeft te zijn.
lol, dan zou ik eens echt gaan rekenen. ;)
250m3 gas is echt maar 2000kWh.
meer energie kun je uit 250m3 gas niet halen zonder de natuurkunde te breken.
(rest had ik al verteld, kun je daar uit halen.)
maar heb je ook als eens gemeten of je wel 250m3 gas gebruikt voor tap water?
(tipje: www.mindergas.nl is een handige tool als je het begrijpt)

en ja ik heb ook een nieuwe (nu wel weer een 6 jaar oud.) gas CV ketel.
en ja ik werk dus ook hybride.
dus wat is hier je punt. :?
ik waarschuw maar voor de nadelen, had ik maar 1k€ extra uitgegeven, dan was ik beter af en geheel van het gas los, maak niet mijn fout is de tip, leer van mijn fout.

(warmtepompen hybride of niet versus gasketel.
ze zijn ongeveer even duur als je naar 10 jaar gebruik kijkt.
warmtepomp = duur in aanschaf, goedkoop in gebruik.
gasketel = goedkoop in aanschaf, duur in gebruik.
pas als je er ook nog een lekkere bak zonnepanelen bij hebt, dan zijn warmtepompen erg goedkoop.
en ben je spekkoper.
maar je moet eerst zaaien en dan pas kun je oogsten, de investering gaat voor de winst.)

(graag wel de juiste grootheden te schrijven. aub.
kW je bedoeld dus kWh en let op de hoofdletters.
dit praat echt makkelijker en maak je minder fouten. ;) )

edit:
200l boiler op 65 graden dat schrijf je als 200l@65.
daar meng je koud water bij om er 38 graden van te maken, en geeft je dan 400l@38.
(van 65 graden naar 38 graden is maal 2, lekker simpel, andere temperaturen even preciezer berekenen.
dat is meer wat wiskunde.)
een gewone douchekop gebruikt 9l/m@38.
dus 400l@38 / 9l/m@38 = 44 minuten douchen.
(oke moet nog wat tapdrempel bij berekend worden, even snel geen 10% af getrokken, mag je zelf doen.)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 29-10-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
migjes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

edit:
daar meng je koud water bij om er 38 graden van te maken, en geeft je dan 400l@38.
(van 65 graden naar 38 graden is maal 2, lekker simpel, andere temperaturen even preciezer berekenen.
(oke moet nog wat tapdrempel bij berekend worden, even snel geen 10% af getrokken, mag je zelf doen.)
Met een half uur douchen zou ik toch eerder aan een douche wtw denken.
Met die tijd kan je de hoeveelheid water die benodigd is al door 2 delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Sjamo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:54:
Ah, maar zijn dat de reguliere electrische boilers met een cop van 1?
Met een warmtepomp boiler vat of ventilatiewarmtepompboiler verwarm je veel efficiënter

Kijk ik op deze site dan kom ik uit op 3000 voor een gezin van 4 personen
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/

Dat is even duur als de benodigde hoeveelheid gas

[ Voor 15% gewijzigd door D-dark op 29-10-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
migjes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

lol, dan zou ik eens echt gaan rekenen. ;)
250m3 gas is echt maar 2000kWh.
meer energie kun je uit 250m3 gas niet halen zonder de natuurkunde te breken.
(rest had ik al verteld, kun je daar uit halen.)
maar heb je ook als eens gemeten of je wel 250m3 gas gebruikt voor tap water?
(tipje: www.mindergas.nl is een handige tool als je het begrijpt)

en ja ik heb ook een nieuwe (nu wel weer een 6 jaar oud.) gas CV ketel.
en ja ik werk dus ook hybride.
dus wat is hier je punt. :?
ik waarschuw maar voor de nadelen, had ik maar 1k€ extra uitgegeven, dan was ik beter af en geheel van het gas los, maak niet mijn fout is de tip, leer van mijn fout.

(warmtepompen hybride of niet versus gasketel.
ze zijn ongeveer even duur als je naar 10 jaar gebruik kijkt.
warmtepomp = duur in aanschaf, goedkoop in gebruik.
gasketel = goedkoop in aanschaf, duur in gebruik.
pas als je er ook nog een lekkere bak zonnepanelen bij hebt, dan zijn warmtepompen erg goedkoop.
en ben je spekkoper.
maar je moet eerst zaaien en dan pas kun je oogsten, de investering gaat voor de winst.)

(graag wel de juiste grootheden te schrijven. aub.
kW je bedoeld dus kWh en let op de hoofdletters.
dit praat echt makkelijker en maak je minder fouten. ;) )

edit:
Ik weet niet zo goed wat je nu wil dat ik zeg.

Ik ben blij dat je zo blij bent met je warmtepomp. Als jij zo tegen een hybride situatie bent is het misschien verstandig wat aan je eigen situatie te veranderen.

Geloof me, wij zijn, in tegenstelling tot jou blijkbaar, volledig gelukkig met onze hybride situatie. Dat kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
D-dark schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:35:
[...]

Ah, maar zijn dat de reguliere electrische boilers met een cop van 1?
Met een warmtepomp boiler vat of ventilatiewarmtepompboiler verwarm je veel efficiënter

Kijk ik op deze site dan kom ik uit op 3000 voor een gezin van 4 personen
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/

Dat is even duur als de benodigde hoeveelheid gas
Een douche wtw is hier lastig. We hebben een oude woning die er slecht geschikt voor is. Bovendien zouden de aanschaf en benodigde verbouwing niet opwegen tegen de extra kosten die we nu hebben voor gas, en waar we voorlopig erg goed mee kunnen leven.

Zoals ik eerder aangaf denken we voor op termijn aan een zonneboiler, welke zou kunnen samenwerken met zowel de huidige cv-ketel als een andere toekomstige warmwatervoorziening.

En ja, wat betreft boiler heb ik gekeken naar een normale elektrische boiler, met een cop van 1. Een warmtepomp is hier geen optie, omdat we al een warmtepomp in de tuin hebben staan, en we beslist geen ruimte hebben voor een 2e.

We zijn ook gewoon blij met de situatie zoals hij nu is.

Mijn eerste reactie was meer om dat aan te geven. Dat een hybride situatie ook kan werken, voor sommige mensen.
Het was niet bedoeld als adviesvraag voor onze situatie.

Evengoed ben ik altijd blij met de reacties. Er is zoveel mogelijk dat je nooit zelf aan alles kan denken, of alles kan weten. Het voornaamste is hier denk ik dat we net enorm veel hebben aangepast (isolatie, zonnepanelen en hoofdverwarming airco met onze oude cv-ketel als back-up), dat het hier even uit is.
Eerst eens zien wat dit doet. Hoe alles in elkaar grijpt. Wat goed loopt en wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 15:59
Ik volg dit topic even.

Zit over het zelfde te denken om een hybride aan te schaffen.
Gas verbruik ongeveer idem, alleen staat hier nog een borreti waar de vrouw aan is gehecht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Sjamo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:29:
[...]

Een douche wtw is hier lastig. We hebben een oude woning die er slecht geschikt voor is. Bovendien zouden de aanschaf en benodigde verbouwing niet opwegen tegen de extra kosten die we nu hebben voor gas, en waar we voorlopig erg goed mee kunnen leven.

Zoals ik eerder aangaf denken we voor op termijn aan een zonneboiler, welke zou kunnen samenwerken met zowel de huidige cv-ketel als een andere toekomstige warmwatervoorziening.

En ja, wat betreft boiler heb ik gekeken naar een normale elektrische boiler, met een cop van 1. Een warmtepomp is hier geen optie, omdat we al een warmtepomp in de tuin hebben staan, en we beslist geen ruimte hebben voor een 2e.

We zijn ook gewoon blij met de situatie zoals hij nu is.

Mijn eerste reactie was meer om dat aan te geven. Dat een hybride situatie ook kan werken, voor sommige mensen.
Het was niet bedoeld als adviesvraag voor onze situatie.

Evengoed ben ik altijd blij met de reacties. Er is zoveel mogelijk dat je nooit zelf aan alles kan denken, of alles kan weten. Het voornaamste is hier denk ik dat we net enorm veel hebben aangepast (isolatie, zonnepanelen en hoofdverwarming airco met onze oude cv-ketel als back-up), dat het hier even uit is.
Eerst eens zien wat dit doet. Hoe alles in elkaar grijpt. Wat goed loopt en wat minder.
Dat zijn volstrekt legitieme redenen.
Ben zeker niet tegen hybride warmtepompen en kunnen in veel situaties prima werken.
Vooral als het gasverbruik hoger is dan 1000 m3 of er nog niet goed genoeg met lage temperatuur af kan.
Met de subsidies kan het zeker rendabel zijn en voor een besparing zorgen.

Waar we alleen voor waarschuwen is dat een hybride warmtepomp van 4 Kw die 90% of 6 Kw die 100% van de volledige verwarming op zich kan nemen en een cv als backup die alleen dient als doucheverwarmer met vaste lasten aan de netbeheerder erg duur is. Schrap je die laatste kosten weg dan is volledig overstappen goedkoper. Dat is het nadeel wat er speelt. Economisch is dan de enige rendabele weg wachten tot je cv ketel op is en alles vervangen.

Ook een hybride warmtepomp heeft een buitenunit nodig. Die moet je ook nog ergens plaatsen.
Maar je had het over een zonneboiler. Die wordt binnen geplaatst. een Ventilatiewarmtepomp kan je ook binnen plaatsen en combineer je die 2 dan scheelt dat behoorlijk in rendement.

Ps. zit in een soortgelijke situatie 550 m3 gas op jaarbasis welke ik nu flink aan het verminderen ben met isolatie. Ga ik voor hybride dan houd ik het gas alleen om voor te douchen. Rest in huis is electrisch

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 29-10-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H2Niek
  • Laatst online: 23-06 13:49
Hier een hoekwoning uit 1959 met een gasverbruik van 950m3 afgelopen jaar (pas 1 jaar eigenaar van het huis). In maart 10 panelen op het dak laten leggen, de spouwmuur was al geïsoleerd en 70% van de woning is deze week voorzien van triple glas.

Helaas nog geen vloerverwarming, de achterkant van onze woning (beneden verdieping) heeft nog oud dubbel glas. De cv van 21 jaar is aan vervanging toe, ook hier is de overweging gemaakt om van het gas af te gaan, echter is dit naar mijn mening niet voor ieder huis weggelegd. Hier is ook geen plek voor een 200l vat en is de verwarming/isolatie nog niet optimaal.

i.v.m. de subsidie van het triple glas wordt de aanschaf van een Hybride warmtepomp nog voordeliger. Het gaat om een Elga Ace 4kW.

Tot slot gaat het er natuurlijk ook om dat we met zen alle minder gas verbruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 18:27

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Triple glas in kunststof kozijnen neem ik aan, anders geen subsidie.
Pagina: 1