Huis met bedrijfsruimte kopen... waar op te letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-09 16:06

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zoals half Nederland zijn ook wij op zoek naar een ander huis.

Nu kunnen we een huis kopen van rond de € 750.000 dat deels (± 1/3) een bedrijfsbestemming heeft. De rest is 'wonen'.

Nu ben ik ZZP'er en zou daar dus mogen wonen van de gemeente, mits ik daar ook zakelijke activiteiten ontplooi.
Ik voer mijn echte werkzaamheden weliswaar grotendeels bij klanten uit, maar moet thuis ook veel achter de laptop kruipen hiervoor.
Zou dit voldoende zijn voor de gemeente om te voldoen aan de eisen?

Waar moet ik op letten als ik dit huis ga kopen?
Ik dacht begrepen te hebben dat ik bij aankoop over het bedrijfsbestemmings-gedeelte 8% overdrachtsbelasting moet betalen.
Over het woongedeelte 2%.
Heb ik het goed begrepen?

Het huis is in 2012 gebouwd, dus volgens mij heb ik dan met BTW niets meer te maken.
Is dit correct?

Mijn bedrijf heeft de laatste 3 jaar door ziekte en Corona weinig omzet gedraaid en dat zal ook nog wel blijven in 2022 en 2023.
Hoe moet ik dit 1/3 deel bedrijfswoning in mijn boekhouding verwerken?
Zijn er aftrekposten of moet ik juist extra belasting betalen?

Alle andere tips en aan- en opmerkingen meer dan welkom!
We betalen dit huis uit eigen middelen, dus geen financiering nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Wat zijn de feitelijke eisen van de gemeente?

Hebben beide gedeelten eigen meters?

[ Voor 30% gewijzigd door PcDealer op 28-10-2021 16:23 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
PcDealer schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:22:

Hebben beide gedeelten eigen meters?
De precieze eisen van de gemeente weet ik (nog) niet.

Het bedrijfsgedeelte heeft eigen ingang, meter, voorzieningen zoals toilet e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 17:16
Naast dat je zelf uiteraard goed kan orienteren lijkt me dit ook iets wat je hypotheekadviseur zou moeten kunnen beantwoorden. Let daarbij goed op dat je er eentje hebt die ook echt verstand van ondernemers heeft. In mijn geval kwam 't eindelijk allemaal op 't nippertje goed, maar meneer had van te voren aangegeven dat 'ie volop ervaring had met ondernemers. Toen ik eenmaal m'n handtekening onder de voorlopige koopovereenkomst gezet had bleek dat toch fors tegen te vallen...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Freeaqingme schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:42:
Naast dat je zelf uiteraard goed kan orienteren lijkt me dit ook iets wat je hypotheekadviseur zou moeten kunnen beantwoorden. Let daarbij goed op dat je er eentje hebt die ook echt verstand van ondernemers heeft.
Ik ga geen hypotheek nemen.
Betaal het met spaarcentjes.
PcDealer schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:22:
Ik heb net even in het bestemmingsplan gekeken en daar staat iets van "Enkel kleinschalige productie- en ambachtelijke bedrijven met een beperkte milieuhinder, dienstverlening en (para-) medische doeleinden."
Is dit waar je op doelde?

[ Voor 33% gewijzigd door Rzaan op 28-10-2021 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 06:56
Fiscaal gezien is het pand als je er zowel in gaat wonen als werken (en het pand ook voor meer dan 10% gebruikt voor werk) keuzevermogen. Je mag het hele pand zakelijk etiketteren. Het komt op de balans, je mag kosten van je winst afhalen. Evt winst op het pand is later belast. Je mag je pand ook helemaal privé houden. Je hebt dan de normale hypotheekrente aftrek. Evt winst niet belast. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om administratief te splitsen. Je kan dit tussentijds niet zomaar wijzigen. Dit even in een notendop, want over etikettering kan je zo een boek schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@Harm2211
Veel dank!

Stel dat ik het pand privé koop, hoef ik dan ook over de hele aankoopsom maar 2% overdrachtsbelasting te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 06:56
@Rzaan van overdrachtsbelasting heb ik weinig verstand, maar dat heeft vermoedelijk meer met de bestemming die er op zit te maken dan met feitelijk gebruik. Dus ik denk inderdaad over een gedeelte sowieso die 8%.
Pagina: 1