Warmtepomp (L/W) en airco in 1? Bestaat dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Voor mijn te bouwen woning moet ik uiteraard aan de warmtepomp + vloerverwarming etc. Prima, heb ik nu ook in mijn tijdelijke nieuwbouw, dus ik weet ongeveer wat ik kan verwachten. Echter, de installatie die ik nu heb, kan niet koelen via de vloer en/of radiatoren. Nu begrijp ik dat de term 'koelen' in dat geval ook zwaar overdreven is, meer dan 2 a 3 graden kun je er niet mee wegkrijgen (als ik het goed begrijp).

Ik zou dus naast de warmtepomp / vloerverwarming dus eigenlijk ook voor de hete zomermaanden, airco willen. Bestaan er systemen waarbij dat allemaal in 1 buitenunit kan? Of komen er dan 2 buitenunits, 1 voor de airco, en 1 voor de (l/w) warmtepomp?

In zijn geheel verwarmen met airco (dus geen vloerverwarming) zie ik niet zitten. Warme lucht rondblazen vind ik toch een heel ander gevoel dan stralingswarmte.

Beste antwoord (via jowi op 29-10-2021 18:30)

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
https://ambrava.nl/produc...m/eco-heating-system-tdm/

Edit: @jowi nog een plaatje. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP15kblrX_7wCotfk9tKQz5DV9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wHIJiEN0qkr8HjlHUBtygcjL.jpg?f=user_large

[ Voor 60% gewijzigd door BenEco op 28-10-2021 22:35 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
Je zoekt dus een buitenunit, waar zowel een lucht-lucht binnenunit (voor koelen in de zomer) en ook een lucht-water binnenunit (voor verwarmen in de winter) aan hangen.

Ik denk dat twee losse systemen handiger is. Een split-airco en een lucht-water warmtepomp. Nadeel is dan wel dat je twee buitenunits kwijt moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Kwijt kunnen is geen probleem; maar het zou mooi zijn als dat bijv. in 1 (wellicht grotere) buitenunit kan, een soort hybride unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 16:09
Als je huis goed geïsoleerd wordt (wat tegenwoordig een vereiste is) dan kun je met een W/W warmtepomp in de zomer extreem goed koelen. Die 2 a 3 graden koelen is voor een slecht geïsoleerd huis. Ons huis is de afgelopen zomer niet boven de 24 graden gekomen (zelfs tijdens de hittegolf die we deze keer alleen in mei hadden).

Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat de warmte niet zo makkelijk in huis komt dus de ramen waar de zon op staat afdekken (wij deden de gordijnen daarbij dicht).

Edit: in getallen: voor 200W continue werd een vrijstaande woning van 200m2 koel gehouden. Daar kan een l/l warmtepomp (ofwel airco) niet tegenop.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchKel op 28-10-2021 16:50 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
De beperking van een lucht/water warmtepomp om te gebruiken bij koeling is meestal omdat je je verwarmingscircuit (radiatoren en/of vloerverwarming) niet onder het dauwpunt mag en kan brengen. Hierdoor is de laagst mogelijke aanvoer temperatuur van het water vaak maar rond de 16 a 17 graden, wat een vrij beperkt effect heeft. Daarbij is het effect van een koude vloer niet het meest aangenaam en ook niet de meest efficiënte plek om te koelen (warmte stijgt immers op). Laatste kritiek punt wat ik vaak hoor is dat bij het niet condenserend koelen, je de luchtvochtigheid omhoog brengt in huis, wat het ook niet altijd aangenamer maakt.

Een gedeeltelijke oplossing is het aanleggen van zogenaamde condenserende radiatoren zoals fan coils of de low H2O radiatoren van Jaga. Hierdoor mag wel water stromen wat onder het dauwpunt ligt met het bijkomende voordeel dat je dus vocht onttrekt uit de lucht en je luchtvochtigheid omlaag brengt (je moet het condenswater wel kunnen afvoeren op de locatie van de radiator). Het is alleen lastig om dit tegelijk te combineren met bijvoorbeeld je vloerverwarming als je een gesloten verdeler hebt, want je hebt dan eigenlijk een systeem wat functioneert op twee verschillende temperaturen (of je moet beslissen je vloerverwarming helemaal niet meer te gebruiken).

De andere oplossing is het dus splitsen in twee systemen, een L/L warmtepomp voor eventueel wat luchtverwarming en de hoofdkoeling in de zomer en een L/W warmtepomp voor de hoofdverwarming in de winter en mogelijk wat bijkoeling in de zomer. Je ziet deze oplossing echter ook weer niet heel vaak voorbij komen, maar dit is wel de oplossing waar ik naar aan het kijken ben voor mijn woning. Zo kan ik in de winter de iets onder gedimensioneerde L/W wartempomp rustig laten draaien op een weersafhankelijke stooklijn, waarbij ik 's ochtends voor het opstaan of 's middags bij thuiskomst van werk kort even snel kan bijspringen met de L/L warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:30

martijn v o

Certified by Enphase.

Waarom niet een fancoil unit dan, die gewoon op het water van de warmtepomp kan koelen?
Geen extra buitenunit maar wel comfort.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
martijn v o schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:59:
Waarom niet een fancoil unit dan, die gewoon op het water van de warmtepomp kan koelen?
Geen extra buitenunit maar wel comfort.
Fancoils zouden zeker een oplossing kunnen zijn en ben ik ook nog aan het overwegen/onderzoeken.

Het probleem wat ik tot dusver zie is dat bij verwarmen de fancoils op een hogere aanvoertemperatuur werken dan de vloerverwarming, terwijl bij het koelen de fancoils juist op een lagere aanvoertemperatuur werken. Dit zou dus betekenen dat je toe moet naar een open verdeler met thermostaatkraan, wat natuurlijk niet helemaal ideaal is.

Voor mij zijn twee buitenunits geen enkel probleem. Het bijkomende voordeel is dat ik de L/W warmtepomp kan onder dimensioneren, waardoor ik ook een lager minimumvermogen heb en pendelen minder vaak voor zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:00
waarom.niet gewoon bouwen met vloerverwarming en een bescheiden l/w wp + goede zonwering en dan kijken of je daarmee genoeg comfort hebt in warmere tijden?

is de makkelijkste, meest duurzame en snelste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Waarom,, omdat ALS het bestaat in 1 unit, ik die dan meteen wil plaatsen, ipv achteraf 2 stuks. Maar goed, als het niet bestaat, dan ga ik inderdaad eerst uit van de normale l/w warmtepomp met vloerverwarming, en zie ik later wel of daar nog een aparte airco + buitenunit bij moet.

Overigens is duurzaamheid een bijkomend effect, het primaire doel is comfort.

[ Voor 12% gewijzigd door jowi op 28-10-2021 18:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
https://ambrava.nl/produc...m/eco-heating-system-tdm/

Edit: @jowi nog een plaatje. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP15kblrX_7wCotfk9tKQz5DV9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wHIJiEN0qkr8HjlHUBtygcjL.jpg?f=user_large

[ Voor 60% gewijzigd door BenEco op 28-10-2021 22:35 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Dat ziet er goed uit :) morgen eens goed doornemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-07 19:42
jowi schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:27:
Dat ziet er goed uit :) morgen eens goed doornemen!
zou je je bevindingen willen delen ik ben vooral benieuwd wat het kost.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Hier een link naar de brochure van dit systeem: https://ambrava.nl/wp-con...e-2020-NL-BE_digitaal.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Afgezien van de brochure kan ik verder amper meer info vinden over dit systeem van Samsung. Op youtube bijv. alleen wat promo filmpjes van 6 jaar geleden. Je zou haast denken dat het systeem niet meer bestaat. Ik zal eens naar reviews zoeken.

Wat ik vind, is niet echt positief, o.a. hier: Luchtwarmtepomp SAMSUNG TDM

[ Voor 17% gewijzigd door jowi op 31-10-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:26

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@jowi Heb geen persoonlijke ervaring met de TDM serie, maar heb wel de DVM S serie staan hier (VRF systeem noemen ze dat). Nog onbekender in de particuliere sector, maar kan wel wat je wilt. Grootste uitdaging is vooral dat je er amper aan kan komen, laat staan voor een normale prijs in Nederland. Op dit moment enkel L/W gedeelte wat operationeel is, L/L moet ik nog verder installeren (de eerste hangt ondertussen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZQEHvBeiNjjhMeOPim48ZxC9k8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URlj6N5BqT931iLhAi3ijACK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aD8C5kwC1ZzC7cb8HTH-a7JnsCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLGKXmSUzPHZtkPUpUqEVZfr.jpg?f=fotoalbum_tile

Ondertussen hebben ze ook de DVM S Eco serie, die wat lagere vermogens heeft. @Oxellaar weet hier ook meer van als installateur, maar het is geen COP kampioen (L/W tenminste). Als je de mogelijkheid hebt kan je beter een L/W opstelling pakken en met fancoils werken voor de koeling. Mocht je echt met koelleidingen willen werken kan je ook bij andere merken zoeken op VRF of VRV.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Pagina: 1