Automatisch koppeling bijwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike95
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-05-2022
Goedemiddag,

Ik wil graag een koppeling maken naar een ander excel blad. Dat bestand wordt dagelijks op een schijf verwijderd en opnieuw upgeload. Het doel is dat ik verschillende bestanden verzamel in 1 werkblad. In het verzamelbestand maar ik koppelingen en een draaitabel.

die tabbladen zijn super groot. Gemiddeld 5 kolommen en ongeveer 700.000 rijen. Het is dus zaak dat het verzamelbestand niet gigantisch groot wordt.

Ik heb verschillende manieren geprobeerd:
- Gewoon = aanklikken in cel a1 en daarna van het andere bestand de kolommen selecteren en dus het hele bestand. Hierdoor wordt het bestand wel erg zwaar, maar het werkt in principe wel.
- Via bijvoorbeeld de filter functie of vertikaal zoeken. Dit is wat lastiger omdat er dan al wat moet staan, maar in theorie werkt het wel.

Het probleem ligt nu dat de koppeling het niet meer doet. alleen de dag van bijwerken of aanmaken van het bestand werkt alles goed. De dag erna niet meer. Ik heb via instellingen ingesteld dat ik die melding niet meer krijg. Maar het moet natuurlijk wel bijgewerkt worden en dat werkt nu niet.

P.s. Ik gebruik ook in het verzamelbestand draaitabellen. die moeten dus automatisch bijgewerkt worden aan de hand van die tabbladen (die dus elke dag gewoon moeten meegaan). Daarvoor had ik een link gevonden via macro's. Maar ik kon dat niet bij dit probleem vinden. Ik dacht wle, misschien ligt het bij dezelfde oplossing.

Wie kan mij helpen? Excel versie 2106.

Beste antwoord (via MightyMike95 op 02-11-2021 13:24)

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 22:56
MightyMike95 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:41:
Het probleem ligt nu dat de koppeling het niet meer doet.
Kunt u hier wellicht iets nader over uitweiden? 8)

Wat is dan de foutmelding, wat moet je doen om de koppeling te herstellen??

Los daarvan: het ophalen van grote hoeveelheden data uit diverse bronnen en vervolgens groeperen en presenteren in een draaitabel klinkt als een klus voor PowerQuery en PowerPivot! Dat zijn addons die standaard in Excel zitten. In Excel 2016 heet PowerQuery 'Get & Transform'.
Met een paar Youtube filmpjes kom je al een heel eind!

[ Voor 8% gewijzigd door Patrick_6369 op 28-10-2021 13:39 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
MightyMike95 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:41:
Het probleem ligt nu dat de koppeling het niet meer doet.
Kunt u hier wellicht iets nader over uitweiden? 8)

Wat is dan de foutmelding, wat moet je doen om de koppeling te herstellen??

Los daarvan: het ophalen van grote hoeveelheden data uit diverse bronnen en vervolgens groeperen en presenteren in een draaitabel klinkt als een klus voor PowerQuery en PowerPivot! Dat zijn addons die standaard in Excel zitten. In Excel 2016 heet PowerQuery 'Get & Transform'.
Met een paar Youtube filmpjes kom je al een heel eind!

[ Voor 8% gewijzigd door Patrick_6369 op 28-10-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike95
Beste Patrick,

Dankjewel voor je snelle reactie.

Als eerste krijg ik melding 1 (zie foto hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL7DhwZpaEnImh8FM5fdtr5wOnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2lsVIQzRWmJFwRjwJulSF4RH.png?f=fotoalbum_large

Daar druk ik op bijwerken. Vervolgens krijg ik melding 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UheKiO5bFmN3faHTYx5AjxspGqo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Sr5B4h9MdzQnUTlVvOVJYN0.png?f=user_large
Daar druk ik op koppeling bewerken. Want de waardes moeten natuurlijk wel bijwerken.

Vervolgens kom ik op een derde scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuAmPtCGXncM9JHtJZ0GHVLw3GU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MY1EorHei1b8z2ZSgVAx5tfZ.png?f=fotoalbum_large

Bron openen is geen optie, want dan is het hele doel van dit bestand weg; alles los openen en moeten kopieren.
Klikken op waarden bijwerken werkt ook niet. Dan krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_n3q2-Gq3VQaD7-tQkwWiGE-48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iphPQyl3eEmzNr3HVtpLcYHh.png?f=fotoalbum_large

zo duidelijk toegelicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26
Wat staat er in de HELP bij de melding over de beveiliging. Volgens mij kan je dat ergens uitschakelen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike95
Het idee is natuurlijk dat ik niet de bronbestanden open. Dat is extra werk uberhaupt vervelend werk. Het bestand moet de koppeling gewoon bijwerken zonder dat het bronbestand geopend hoeft te worden. Hier nogmaals de melding als je de waarden bijwerkt. Bijvoorbeeld via (gegevens > Query's en verbindingen > Koppeling bewerken > waarden bijwerken) Is ook de laatste foto in eerste bericht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_n3q2-Gq3VQaD7-tQkwWiGE-48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iphPQyl3eEmzNr3HVtpLcYHh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike95
Misschien koppel ik het wel niet op de juiste manier. Dus "importeer" ik niet de data op de juiste manier. Ik weet alleen niet een andere manier om dat te doen. Via object kan het in ieder geval niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33
Het is lang geleden dat ik met Windows excel gewerkt heb maar is trust center en dan vooral trusted locations nog een ding? Daar zal ik naar kijken als ik jou was.

Of eigenlijk zou ik naar een database kijken en excel aan de kant gooien, maar dat is vast geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
En hoe verwijzen de formules nu naar de andere fles? Is dat met VLOOKUP of met de harde verwijzingen?
Want VLOOKUP en INDEX/MATCH enzo werken niet als je naar een ander bestand verwijst.

Dan kom ik terug bij mijn eerdere sugestie: Leer PowerQuery!

Edit: Dat is echt niet zo lastig. Met twee dagdelen filmpjes kijken en knutselen heb je de basis van je nieuwe bestand waarschijnlijk wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Patrick_6369 op 29-10-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 11:14
Heb al lang niet meer met gekoppelde excelbestanden gewerkt, maar wat ik me herinner is dat Excel alleen gegevens bijwerkt als het bronbestand geopend is. Wat je wilt gaat dus niet lukken, de hierboven geopperde oplossingen met powerquery e.d. lijken dan de enige mogelijkheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gewoon met PowerQuery doen idd.
Pagina: 1