Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 19:33
Ons huis heeft vijf vloerverwarmingslussen van circa 30 meter & één lus van 90 meter in een later aangebouwd gedeelte waarin de buis ook iets dieper en in een dikkere dekvloer is gegoten. De vloeren met de korte lussen warmen op in ongeveer 45 minuten, die met de lange lus in anderhalf uur. Hoe kunnen we die verschillende lussen het best regelen?

De verwarmingsbron is een HR-gasketel die we op 40 graden aanvoer hebben afgesteld (als test ter voorbereiding op lagetemperatuurverwarming in de toekomst). Er is één kamerthermostaat in de woonkeuken, waar korte lussen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:21
Wat wil je precies regelen? Wat gaat er niet goed?

Ik denk dat je wil dat de langere lus even snel warm wordt als de korte lussen? Zitten er debietmeters, knoppen, iets op de verschillende groepen op de verdeler? Misschien dat je daarmee kunt regelen dat er door de langste lus meer water stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:58

Tazzios

..

Het beste en het makkelijkst is door de thermostaat op 1 temperatuur te zetten.

Een dikke vloer zal sowieso langer duren, wil je het gelijk trekken is de enige optie om de korte los te vertragen door de flow te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Ik zou inderdaad graag willen dat de ruimtes min of meer even snel warm worden. Nu is het zo dat de ruimte met de lange lus nog niet warm is wanneer de andere ruimtes (waarvan één met de thermostaat) dat al wel zijn.

Er is één verdeler met een vv-pomp, maar zonder debietmeters. Ik heb al wat aan de knoppen (groepventielen) op de verdeler gedraaid, maar het is nog niet gelukt de verschillen uit te vlakken. Is een verschil tussen 30 en 90 meter luslengte niet veel te groot om het met afknijpen te vereffenen (zonder de capaciteit van het hele systeem ingrijpend te verlagen)?
Gramser schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:05:
Wat wil je precies regelen? Wat gaat er niet goed?

Ik denk dat je wil dat de langere lus even snel warm wordt als de korte lussen? Zitten er debietmeters, knoppen, iets op de verschillende groepen op de verdeler? Misschien dat je daarmee kunt regelen dat er door de langste lus meer water stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Bedoel je daarmee dag en nacht dezelfde temperatuur? Dat is een heel eenvoudige manier om het op te lossen :) als het daarmee inderdaad opgelost is.
Tazzios schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:12:
Het beste en het makkelijkst is door de thermostaat op 1 temperatuur te zetten. [...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:58

Tazzios

..

Paut schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:39:
Bedoel je daarmee dag en nacht dezelfde temperatuur? Dat is een heel eenvoudige manier om het op te lossen :) als het daarmee inderdaad opgelost is.

[...]
Inderdaad, gewoon hetzelfde laten vloerverwarming reageert traag en moet je daarom niet regelen zoals een normale radiator.
Afhankelijk van je woning kan het op temperatuur houden ook zuiniger dan nachtverlaging toepassen.
Even je gasverbruik in de gaten houden en het dat afwegen tegen comfort door minder/geen nachtverlaging toe te passen. Ik weet niet hoeveel nacht verlaging je nu toepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29
Retourtemperatuur van de lussen meten, zo heb ik de boel bij m'n ouders grotendeels kunnen inregelen. Helemaal 100% gelijk lukte niet, maar wel een stuk beter dan hoe het was.

Is overigens een proces van een paar weken omdat vloerverwarming een traag systeem is: meten, bijstellen, wachten, repeat. Op AliExpress zijn goedkope LCD-thermometertjes te koop, de sensor zit aan een snoertje en maak je met een ty-rap vast op de leiding.

Bij hen was het trouwens zo dat de langste lus vol open moest en ik de kleinere lussen moest knijpen. Een korte lus (10-15m?) moest bijv. maar een kwartslag open. Mogelijk heeft het aanpassen van de pompsnelheid ook nog effect. Maar begin met meten en bijstellen.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
En er is nog iets wat me opvalt aan onze installatie: die langste lus is ooit verlengd met een vrij hoekig haaks koppelstukje dat zo te zien een kleinere binnendiameter heeft dan de vloerverwarmingsbuis (16x2). Bestaan er geen rechte koppelstukken, met dezelfde binnendiameter als die van de buis, waarvoor de buis een beetje wordt opgerekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:37

ericplan

5180 Wp PV

Zeg ik iets geks als je die 90-meterkring in z’n eentje op een aparte verdeler zou kunnen zetten? Idee is niet gebaseerd op ervaring, maar op logica. Blijft alles op één verdeler, dan wordt de lange lus misschien iets beter, maar worden de korte lussen zeker slechter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Zeker kan dat. En dan misschien een aparte thermostaat voor de bijbehorende kamer om de pomp van de langste lus te regelen?
ericplan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:09:
Zeg ik iets gek als je die 90-meterkring in z’n eentje op een aparte verdeler zou kunnen zetten? Idee is niet gebaseerd op ervaring, maar op logica. Blijft alles op één verdeler, dan wordt de lange lus misschien iets beter, maar worden de korte lussen zeker slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-04 12:53
Het verschil tussen 30 en 90 meter is wel erg veel om in te regelen.
Als het om dezelfde ruimte gaat zou ik het toch eerst proberen.
Gaat het om twee verschillende ruimtes dan is zone regeling een no-brainer.
Pagina: 1