Ryzen R7 3700X binnen de WKOA ruilen voor Alder Lake?

Pagina: 1
Acties:

• rozijntjes
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-11-2021
Ik heb recent een Ryzen 7 3700X met moederbord en 32GB DDR4 geheugen gekocht. Ik heb echter nog geen tijd gehad om de hardware te monteren en te gebruiken.

Nu heb ik op de frontpage gelezen dat volgende week Intel Alder Lake geleverd kan worden, welke beter presteert voor iets meer geld.

Ik kan binnen de WKOA nog mijn processor en moederbord terugsturen. Als ik echter eerst op de reviews wacht, dan is de retourperiode mbt de WKOA verstreken.

Dus wat is wijsheid? Mijn huidige processor en moederbord houden en alsnog in gebruik nemen, of toch binnen de WKOA retourneren en een Intel I5 12600K met bijbehorend moederbord bestellen?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou het terugsturen (de 3700X is sowieso al een oud ding) en lekker de Alder Lake kopen.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:30
Tenzij je een hele goede deal hebt gehad voor die 3700X zou ik het terugsturen ja, en dan aan de hand van reviews de keuze maken tussen Alder Lake en Ryzen 5xxx

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-10 16:26
Let wel op, het kan nog even duren voordat Alder Lake daadwerkelijk te koop is in nederland, al is dat bij intel een minder probleem dan AMD (in het verleden).

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Houd er rekening mee dat je de benchmarks van Intel met een enorme bak zout moet nemen.
Het schijnt zo te zijn dat de tests gedaan zijn op Windows 11, terwijl er net een bug was met AMD/Windows 11. En dat daarom intel er ineens goed voor staat.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rozijntjes schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:05:
Ik heb recent een Ryzen 7 3700X met moederbord en 32GB DDR4 geheugen gekocht. Ik heb echter nog geen tijd gehad om de hardware te monteren en te gebruiken.

Nu heb ik op de frontpage gelezen dat volgende week Intel Alder Lake geleverd kan worden, welke beter presteert voor iets meer geld.

Ik kan binnen de WKOA nog mijn processor en moederbord terugsturen. Als ik echter eerst op de reviews wacht, dan is de retourperiode mbt de WKOA verstreken.

Dus wat is wijsheid? Mijn huidige processor en moederbord houden en alsnog in gebruik nemen, of toch binnen de WKOA retourneren en een Intel I5 12600K met bijbehorend moederbord bestellen?
je kunt retouren on wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Een Ryzen 3700X, was al ouder dan de 5800X van nu.
Verder ligt het er aan welk moederbord je hebt. Je zou als je geen haast hebt, ook kunnen wachten op Ryzen 6600X Zen3+ wat ook op AM4 draait. Je hoeft dus geen review af te wachten, want AlderLake en nu Zen3 is al beter.

btw; Vergeet niet dat je ook een Z690 bord met DDR5 ram moet kopen. Kan al met al wel stuk duurder worden dan nu

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 28-10-2021 16:59 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ernemmer
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

je kunt retouren on wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Een Ryzen 3700X, was al ouder dan de 5800X van nu.
Verder ligt het er aan welk moederbord je hebt. Je zou als je geen haast hebt, ook kunnen wachten op Ryzen 6600X Zen3+ wat ook op AM4 draait. Je hoeft dus geen review af te wachten, want AlderLake en nu Zen3 is al beter.

btw; Vergeet niet dat je ook een Z690 bord met DDR5 ram moet kopen. Kan al met al wel stuk duurder worden dan nu
Een Z690 met DDR4 kan ook, DDR5 zal in het begin wel erg duur zijn.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ernemmer schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:01:
[...]

Een Z690 met DDR4 kan ook, DDR5 zal in het begin wel erg duur zijn.
Dan moet je wel een specifiek bord daarvoor kopen. zoals MSI Pro Z690-A DDR4.

edit: verder heb je nog 14 dagen de tijd nadat je de mededeling hebt laten weten van retour. verloopt de termijn in het weekend of op een feestdag, dan vervalt die dag, en mag het de volgende werkdag(in extreme situatie)

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 28-10-2021 17:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom koop je eerst een CPU die een generatie achterloopt, en nu wil je een CPU die nog niet eens is uitgebracht?

De WKOA is hier niet voor bedoeld natuurlijk, maar goed, jij bent de enige die een keuze kan maken toch?

Ik zou iig niet op Alder Lake wachten als je nu een pc wilt.

• Ernemmer
  • Niet online
Aikon schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:15:
Waarom koop je eerst een CPU die een generatie achterloopt, en nu wil je een CPU die nog niet eens is uitgebracht?

De WKOA is hier niet voor bedoeld natuurlijk, maar goed, jij bent de enige die een keuze kan maken toch?

Ik zou iig niet op Alder Lake wachten als je nu een pc wilt.
Vind je 1 week echt te lang wachten om te kijken of de nieuwe CPU's sneller zijn?
Misschien gaat de prijs van de oude ook nog wel naar beneden.

• rozijntjes
Ik heb de processor samen met een MSI B550 moederbord in een combideal voor 350 euro gekocht. Dat leek me wel een aardige koop voor een 8 core processor die ik graag wilde hebben. En ja, het is wat ouder, maar dat vond ik niet heel erg.
Met Intel was ik even klaar en een 5600x os wel leuk als je alleen gaat gamen. Maar ik doe meer met de computer, vandaar de wens voor een 8 core.
En ee 5800x vond ik te duur met een te hoge tdp. Hij is ook moeilijker koel te houde n lees en hoor ik.
De 3700x leek me daarom een ideale keuze. Maar nu de I5 12600 goede prestaties beloofd, ben ik toch aan het twijfelen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat denk je dat een 12600K gaat verbruiken aan wattage ?
Reken er maar op dat dit ook hoger ligt.

• rozijntjes
Ik heb besloten om de 3700X toch te houden en heb hem inmiddels in elkaar gezet. Ik moet toch zeggen dat ik nu een lekker soepel draaiend systeem heb dat doet wat ik nodig heb. Het zou dan denk ik ook oneerlijk zijn om het spul weer terug te sturen.
Als ik naar de pre-order prijzen van Alder Lake kijk, ben ik toch denk ik 150 euro of meer kwijt. Dat geld kan ik beter besteden aan een mooie M2 SSD of extra geheugen oid.
Pagina: 1