Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe toekomstig verbruik extrapoleren (voor zonnepanelen)

Pagina: 1
Acties:

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 16:14
Momenteel woon ik samen in een jaren '60-appartement van twee verdiepingen. En we verbruiken "maar" 1600kWh per jaar de afgelopen 3 jaar. Ook dit coronajaar komt rond die koers uit, als ik de 8 maanden van ons huidige contractjaar omreken naar 12 maanden.

We verhuizen eind dit jaar naar een woning met drie verdiepingen (rijtjeshuis), maar wel energielabel A. Geen gas meer, dus dat verandert de zaken iets. Maar, al die zonnepaneel-offertes adviseren me toch echt rond de 3250-3500kWh aan opbrengst te nemen. Ik denk dan: hoe kom ik ooit aan zoveel verbruik, haha?

Is er dus een manier om dat slim te extrapoleren? Ik houd rekening met het volgende:
- Inductie in plaats van gas. De rest is stadswarmte.
- Op termijn een kind waarschijnlijk. Geen twee. Liever niet. :+
- Elektrische auto in de toekomst? Acht ik zeer waarschijnlijk.

Ik denk zelf namelijk dat 2500(-3000) genoeg is, maar ik wil daar geen spijt van krijgen. Bonusvraag: ik vraag nu via Solvari offertes op, en dan krijg je vooral lokale partijen. Ook maar bij Coolblue, Ikea en Eneco gedaan. Zijn er echte sterke redenen om juist wel of niet voor een soort partij te gaan? Ik wil gewoon prima paneeltjes met prima garantie. Verder niet echt eisen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hebben ze door dat je stadswarmte hebt of denken ze dat je een warmtepomp hebt?

Met een warmtepomp en een (op de huidige standaard) goed geïsoleerde woning kom je wel aan een 3500-4000kW verbruik in het jaar, daar lijkt hun inschatting dan ook op gebaseerd.

Een elektrische auto vraagt véél meer panelen (een kleine EV als de 208 verbruikt al 1.6kWh per 10 km, met een beetje woon-werk trek je dus dagelijks meer dan je opbrengst op een mooie lentedag), maar dan moet je daar dus wel serieus plannen voor hebben.

Qua leveranciers gewoon kijken naar kwaliteit. Liever iets meer betalen dan een elektrisch vuurtje op je dak door slechte aansluitingen. Coolblue e.d. zijn prima, gewoon meenemen in je vergelijk.

[ Voor 48% gewijzigd door pagani op 28-10-2021 11:08 ]

• ap3nr0ts
Precies (wat betreft goed kiezen voor leverancier). Ik wil gewoon een betrouwbare partij. Voor mijn verhuizing ging ik ook in zee met een partij die in het midden zat (en aangesloten bij bepaalde fondsen). De goedkope jongens bellen je even en zeggen het voor een zeer aantrekkelijk bedrag allemaal even te verplaatsen. Sure. Je hebt niet eens de extreem kutte galerij gezien. :P

Eneco net binnen, maar die vragen wel echt de hoofdprijs ten opzichte van de rest. Ikea is vooralsnog vrij goedkoop, maar ik weet niet of zij dan goed all-in schatten. Coolblue erg nieuwsgierig naar.

Qua vermogen zet ik dan denk ik in op rond de 3000. Dat is sowieso te veel voor het begin, maar salderen bestaat voorlopig nog. En dan is het ergste dat ik misschien een paar honderd euro kwijt ben voor vermogen dat ik misschien niet nodig ga hebben (maar waarschijnlijk wel).

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@ap3nr0ts
tja ik leg het zelf op het dak, en leg ook dat zo uit. (jouw prijzen zijn dus heel anders en moet je zelf uit rekenen, ik ga er van uit dat je dat wel kunt.)
dan koop ik voor 0,30€/Wp aan zonnepanelen + 0,10€/Wp aan bevestiging spul + 0,10€/Wp een omvormer.
dan kom theoretisch uit op 0,50€/Wp.
maar omdat ik handig ben en alle trukjes ken, kom ik wel op 0,45€/Wp uit.
1Wp levert 1kWh per jaar op, en 1 kWh kost mij nu een 0,23€/kWh.
0,45€/Wp / 0,23³/kWh = 2 jaar terugverdiend.

ga ik in over productie, dus wek ik meer op als ik nodig heb.
dan krijg ik maar 0,08€/kWh er voor, maar ben je echt handig en zoek je betere contrakten dan is een 0,10€/kWh ook mogenlijk (soms nog meer ook, maar stroom markt is in paniek op dit moment, dus ik durf geen lange termijn bedragen te noemen, dat kan tussen de 0,04€/kWh zijn maar ook 0,20€/kWh, al sla je me dood ik weet het niet. ik gebruik de 0,08€/kWh als voorbeeld.)
0,45€/Wp / 0,08€/kWh = 6 jaar en ik heb het terug verdiend.
en dit vind ik acceptabel genoeg. (helaas heb ik niet genoeg dak ruimte anders had ik het allang gedaan. ;) )

dus ja als je een niet te duur systeem koopt, dan kan zelfs over productie gewoon uit.
salderen is niet nodig.

club's zo als eneco/ikea, brrr soms wel aardig maar vaak wel duur.
en dat zijn vaak externe bedrijven die een ruimte huren binnen de toko.
en die kwaliteit is niet altijd goed. ;)
ik raad eerder een lokale kleine installateur aan, die weten beter wat je moet doen op het lokale dak als de grote landelijke jongens.
(denk aan extra haken in de kuststreken, of het juist dimensioneren van de omvormer.)

prima garantie en prima paneeltjes dat wil iedereen.
maar wat is prima?
lastig, eigenlijk zijn 99% van de verkochte panelen eigenlijk wel prima te noemen.
we horen hier nog maar zelden problemen met panelen.
dit is ook voor het bevestiging spul wel zo, maakt allemaal niet veel uit of je clickfit/schuko/solarstel etc etc gebruikt.
omvormers, dat is wel een ander verhaal, het meeste draait vaak wel prima.
en ja je kunt een voorkeur hebben voor SMA als Duits merk, en dat je de chineesjes (goodwe/omic/solis etc etc)vind.
maar goed dat is ook het slijtage onderdeel, en is toch het eerste wat kapot gaat.
maar zolang je niet voor dure optimizers gaat, dan hangt dit onder deel ook binnen.
en is dus simpel even te vervangen (je hoeft niks op het dak te doen.)
dus ook hier, is eigenlijk elke omvormer wel prima.

prima garantie is ook zo een leuk verhaal.
veel garantie geven doet verkopers vreugde in het leven.
maar begrijp ook de kleine lettertjes van die garantie.
(product garantie, fabriek garantie, opbrengst garantie, allemaal leuk en soms wel 20 jaar.
maar je hebt er eigenlijk geen kut aan.
je laat het aanleggen, dus je hebt eigenlijk maar 2 jaar garantie, op meer rekenen zou ik niet doen. ;) )

(ik geef je een simpele tip:
goedkope omvormer die rond de 16A doet, dus een +;'/-3800W of een 14,5A dus 3000W.
en daar dan 10 of 12 panelen aanhangen van rond de 350Wp.
dit is goedkoop omdat het maar 16A is, en dit is de sweetspot in aanleg kosten en materiaal kosten.
dat je dan iets te veel kWh hebt, verkoop het maar lekker. ;)

maakt deze prijs (dit is de https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ prijs, zelf een lokale installateur zoeken.)
1x Growatt MIC 3000TL-X 1 fase Omvormer 1 MPPT
€ 415,00
10x Jinko JKM350M-6TL3-B Tiger Half Cel Full Black 350Wp
€ 1.370,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 5 panelen
€ 332,00
Complete installatie 10 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.169,00
Totaal 4 producten excl. btw
€ 2.715,71
BTW€ 570,29
Totaal
€ 3.286,00

de BTW vraag je even zelf terug.
https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

en dan kost dit je grofweg een 3000€ voor 10x350=3500Wp.
3000€ / 3500Wp = 0,86€/Wp voor een all-in geïnstalleerde set.
dan weet je vast wat je zou moeten verwachten aan prijs. ;) )

ik ga komende zomer al weer set nummer 3 terugverdienen.
dan ga ik vast wel weer uitbreiden, maar ik weet het nog niet hoe en wat.
ik gebruik nu nog een +/-100kWh + +/-150m3 gas per jaar, en daar betaal ik dus <10€ per maand voor.
misschien toch elektrische vervoer, en dan geen benzine hoeven te kopen. ach we zien wel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ap3nr0ts
@migjes Thanks voor het uitgebreide antwoord. :) Dat geeft me in ieder geval een goed idee voor hoeveel geld ik een bepaalde opbrengst zou moeten kunnen krijgen. Ik ga denk ik wel voor een partij die ik vertrouw voor de installatie en materialen. Ik denk dat ik dan zeker een paar honderd te veel betaal onder de streep, maar het is toch iets wat ik (zou moeten) terugverdien(en).

Heb je toevallig wat aanbevelingen voor partijen die je wel vertrouwt met je eigen installaties? Dan heb ik wat vergelijkingsmateriaal.

• migjes
@ap3nr0ts
no prob.
en helemaal niet erg om iets meer te betalen.
hee een installateur wil ook kaas op zijn brood, en dat gun ik hem ook.
maar soms hoor je hier offertes van 1,30€/Wp langs komen, en dan denk ik oei oei, sommige mensen kun je erg simpel afzetten met bagger, en dat hoeft van mij nu ook weer niet.
een beetje normale set zou onder de 0,90€/Wp uit moeten komen. (ex BTW inc forfait etc etc)
maar dit zul je al gemerkt hebben als je een offerte van b.v. eneco hebt gezien. >:)

goed idee, lol.
sorrie ik vind van niet, maar daar kan ik niks aan doen.
kijk ik op www.gaslicht.nl en kies ik de goedkoopste partij die aan mij een 1 jaar contract voor energie aanbied.
dan kom ik nu op greenchoise uit.
maar dan kost 1kWh mij 0,47€/kWh.
dit maakt voor mij dus een TVT van 1 jaar.
3 jaar geleden kocht ik nog 1kWh voor 0,18€/kWh.
paniek op de energie markt, grote paniek.
dit kan volgend jaar weer een heel ander bedrag zijn, wie weet.
de toekomst in beweging hij is. ;)

maar technisch kan ik wel een beetje helpen.
ga lekker voor een 3000 tot 3850W omvormer (<16A) met daar een 0 tot 30% meer Wp op als W omvormer.
dus een paneel of +/-10 van 350Wp (of meer Wp)
laat de lagere Wp panelen maar een beetje links liggen, je wil iets prima's dan zit je wel goed met dat aantal Wp.
(dus ook gewoon met een 1fase omvormer, ondanks dat je waarschijnlijk 3fase in huis hebt.
dit is geen probleem.)

(er zijn hier ook mensen die hebben de stads verwarming er uit gegooid, omdat het rete duur is.
en zijn over gegaan naar een warmtepomp dus elektrische verwarmen uit de zonnepanelen, super goedkoop, dit kun je altijd doen met je overschot.)

ik vertrouw geen enkele installateur met mijn installatie. :X
maar ik heb ook iets heel speciaal's en er jaren aangebouwd.
voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
ik heb panelen op oost en op west liggen, maar die hebben op een ander moment hun top.
dus ik heb ook 6430Wp op een 4000W omvormer.
dit soort kennis is bij veel cowboy installateurs gewoon niet te vinden. ;)

maar in weke stad woon je?
misschien kan ik wel een tipje geven. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ap3nr0ts
Regio Den Haag. Meer richting Delft straks. :) En je samenvatting van wat ik nodig heb, komt wel in de buurt van wat 1 iemand me net aan de telefoon aanraadde (middelgrote partij). Eens zien wat die prijzen doen. So far, is Eneco zeker de duurste. Ikea verdacht goedkoop. De rest moet ik nog goed bekijken. Ik sorteer ze maar een beetje op hun voorwaarden, type panelen, serieel of parallel, en wat het dan all-in kost per iedere kWh opbrengst die ze me per jaar beloven.

Ik ben alleen huiverig voor serieel vanwege die omvormer. Eén kerel zei me dat dat wel kan tikken in je huis, en ik haat geluiden zoals de koelkast, haha.

• migjes
@ap3nr0ts
lol, eigenlijk ken ik geen systemen meer die parallel zijn. :?
dat is oude techniek, die allang niet meer word gebruikt.
(echt grote setjes combineren we serieel nog wel met parallel.
zoals ik 2x7x245Wp op oost heb, dus 2 stringen parallel die uit 7 panelen serieel bestaan.
er is wel iets wat je een uitzondering kunt noemen, micro omvormers, maar ook alle cellen in het paneel staan serieel, dus dat is ook maar beperkt parallel.)

het word nog wel eens gezegd door bepaalde installateurs, maar dan gaat het vaak over solaredge/micro.
en dat is gewoon serieel. :?
voor de rest verkoop praat, maar praatjes vullen geen gaatjes.
heb je niks aan.

en ja met omvormers, het is een apparaat van een 3 - 3,6kW.
dit ter grote van een gasketel, vergis je niet dat is een blok. jep.
en geluid, ja dat ook.
van coilwine tot klikkende relay's en soms nog erger.
verzin er een goede plaats voor en je hebt er geen last van.
(ik wil mijn omvormer niet boven mijn bed hebben, maar hij hangt op zolder en heb er geen last van.)

ik zou de belofte van kWh negeren, verkoper die juist kan schatten moet ik nog zien.
beste kun je de prijs ex BTW delen door totaal aantal Wp, je hebt dan de €/Wp prijs en dan kun je een beetje vergelijken.
doe je dat met de schatting, dan kies je voor de gene die het hoogst durft te schatten, daar heb je niks aan.

oke, delft.
http://www.zonnekompas.nl/
https://www.zonnestroom.eu/
zou je kunnen proberen, die weten wel wat ze doen. ;)

• ap3nr0ts
@migjes Ik denk dat ik voor een partij ga die gewoon een Growatt-omvormer gebruikt, en Suntech Ultra-panelen, wat na een uurtje googlen gewoon prima panelen lijken te zijn. Dat kost me voor 4050 aan vermogen iets meer dan 4000 (installatie erbij). Het voelt na vergelijken van bijna 10 offertes als een partij die niet te goedkoop is (garantiefonds-aansluiting, etc.), maar ook niet achterlijk duur zoals Eneco. Klinkt dat als een zinnig plan voor een enigszins luie leek als ik? :P
Pagina: 1