Advies voor grafische kaart voor gopro editting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik zoek een?
Grafische kaart (of misschien geheugen?)

Wat is je budget?
Ik hoop dat ik voor 300 euro wel klaar kan zijn, maar kan wel rekken indien significante meerwaarde.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik film regelmatig in fullHD 60 frames per sec met mijn GoPro. Dit kan ik nu niet editen, want ik heb geen computer. Mijn vader had nog wat staan, dit heb ik opgehaald. Ik edit met BlackMagic Resolve, en dat gaat net (niet). Het hapert en renderen duurt uren.

Ik wil graag smooth playback van mijn video in de Editor, en normaal iets kunnen renderen. Het is echt hobby/vakantievideo's, dus zeker niet professioneel.

Huidige systeem;
  • Asus TUF B450-PLus Gaming B450
  • AMD Ryzen 3 2200G wraith 3500 am4
  • 1x D4 8gb 2400-15 NT K2 GSK
  • Quiet pure power 400w atx24

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
Waarom denk je dat het aan de videokaart ligt en niet aan de trage cpu en beperkte (en trage) werkgeheugen? Heb je met MSI Afterburner al eens gekeken waar de knijp zit? Kan zomaar dat de cpu volledig wordt belast of dat er geheugen tekort is.

• Blomminator
  • Niet online
Ik dacht dat omdat daar mijn kennis ophield.
Nee, verder nergens naar gekeken; ik ken dat niet.
Ik zal dat Afterburner eens opzoeken.

Ik heb geen eigen pc, dus ben er niet in thuis.
Thx

Verwijderd

De videokaart gaat weinig verschil maken, maar je zit op een budget processor met veel te gelimiteerd, single channel, geheugenopstelling.

De beste start is 8gb extra geheugen, en wat voor SSD zit er in? Als dat een conventionele harde schijf is zit daar ook een grote bottleneck.

• Blomminator
  • Niet online
Ok, dan kan ik een extra strip geheugen bestellen, misschien helpt dat al.
Het originele stripje geheugen is niet meer leverbaar; nog belangrijke zaken om op te letten bij het nieuwe stripje?

Er zit een Crucial-bx500-2-5-inch-240gb HD in.

[ Voor 32% gewijzigd door Blomminator op 28-10-2021 11:05 ]

Verwijderd

Blomminator schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:03:
Ok, dan kan ik een extra strip geheugen bestellen, misschien helpt dat al.

Er zit een Crucial-bx500-2-5-inch-240gb HD in.
Google anders even op BlackMagic Resolve requirements, dan kom je een heel eind. 16GB is het minimum, maar 32gb is aan te raden. Daarnaast staan daar ook de overige benodigdheden voor soepel bewerken.

Die BX500 is in ieder geval een SSD, dat is prima (hoewel weinig opslagruimte, maar als dat je niet hindert zou ik dat zo laten en je budget elders toepassen)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:48
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:06:
[...]

Google anders even op BlackMagic Resolve requirements, dan kom je een heel eind. 16GB is het minimum, maar 32gb is aan te raden. Daarnaast staan daar ook de overige benodigdheden voor soepel bewerken.

Die BX500 is in ieder geval een SSD, dat is prima (hoewel weinig opslagruimte, maar als dat je niet hindert zou ik dat zo laten en je budget elders toepassen)
Extra ram gaat niets toevoegen. Want het probleem met stotteren zit hem niet in de hoeveelheid ram-geheugen.

Je CPU is ongeveer gelijk kwa snelheid als mijn oude 2600K intel processor. En ik kan prima 1080p60 afspelen en editen. 4K geeft wel problemen.

BlackMagic gebruikt vooral GPU is de algemene consensus. Meer dan andere software (zoals Premiere Pro).

Wat je zou kúnnen doen, maar dat kost wel tijd, is werken met Proxies.
YouTube: HOW TO MAKE PROXIES - DaVinci Resolve 17 New Feature [Beginner Tutor...

Wat je doet is
  1. alle videos in Davinci slepen
  2. In de settings (File-Project Settings-Master Settings) de proxies aanpassen naar DNxHR HQ. De resolution kun je naar full of half zetten, afhankelijk hoeveel opslagruimte je nog beschikbaar hebt.
  3. Vervolgens selecteer je alle videos en doe je "Generate Proxies".
Vervolgens laat je de PC lekker zijn werk doen, ga je wat leuks doen, whatever. Zelf doe ik dit vaak s'avonds en laat ik hem de hele nacht werken.

ALs die klaar is zal je PC héél vlot werken met de proxy media. En kan je fijn editen.
Als je de hoge resolutie wil zien zonder afspelen (zoals wanneer je kleurcorrectie doen) kan je proxy uitzetten met een toggle. En als je gaat spelen zet je proxy weer aan.

Als je gaat renderen voor het eindproduct pakt die automatisch de originele bestanden. Dat duurt nog wel lang. Maar dat ga je denk ik met een betere GPU of CPU ook niet oplossen tenzij je flink gaat investeren.

De keuze is: Veel geld investeren voor iets wat je weinig doet. Of de computer lang laten rekenen voor iets wat je weinig doet. En ook met een high-end systeem zal je nooit de performance halen die je met Proxies (lagere kwaliteit, makkelijk te decoderen codec zoals DNxHR) of met optimized media (hoge kwaliteit, makkelijk te decoderen maar neemt VEEL schijfruimte in) wel haalt. Zeker als je wat door de tijdlijn springt is werken met proxies/optimized media, zeker op een SSD gewoon instant. Met de originele bestanden (H.264 of erger H.265) moet je CPU al die beelden "berekenen" uit voorgaande en volgende frames. Ideaal om bestanden klein te houden... maar een nachtmerrie voor je PC.

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 28-10-2021 11:27 ]

• Blomminator
  • Niet online
@Waah
Klopt, dit heb ik gedaan en als het maar low-res genoeg is dan gaat t prima. Maar het oogt/voelt minder leuk.

@Verwijderd
Ik heb nog wat getest, maar ik heb alle footage op een externe HD staan (geen ssd, via usb 3.0). Ik heb nu test test alles naar de SSD gekopieerd - duurt wel ff - maar dan speelt het VEEL soepeler! Niet perfect, maar wel echt beter! Dat lijkt gewoon goed te doen; in een snelle check. Misschien dat een stripje geheugen erbij dan het voor nu wel ok maakt. Nooit gedacht aan dat dát de flessenhals zou zijn.

@Uszka
Ik heb dat bekeken maar ik zie geen dingen die haperen. Het lijkt dus inderdaad door de ext. usb HD te komen...

Verwijderd

Blomminator schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:56:
@Waah
Klopt, dit heb ik gedaan en als het maar low-res genoeg is dan gaat t prima. Maar het oogt/voelt minder leuk.

@Verwijderd
Ik heb nog wat getest, maar ik heb alle footage op een externe HD staan (geen ssd, via usb 3.0). Ik heb nu test test alles naar de SSD gekopieerd - duurt wel ff - maar dan speelt het VEEL soepeler! Niet perfect, maar wel echt beter! Dat lijkt gewoon goed te doen; in een snelle check. Misschien dat een stripje geheugen erbij dan het voor nu wel ok maakt. Nooit gedacht aan dat dát de flessenhals zou zijn.

@Uszka
Ik heb dat bekeken maar ik zie geen dingen die haperen. Het lijkt dus inderdaad door de ext. usb HD te komen...
De doorvoersnelheid van een externe HDD vs interne (sata) SSD maakt een giga-verschil. Goed te horen dat het de goede kant op gaat :)

• Blomminator
  • Niet online
Er komt morgen een stripje geheugen van 16gb in de post, dat zou het totaal op 24gb moeten plaatsen.
Wellicht dat dat nog ruimte creeert.
Daarnaast is de SSD verder vrijwel leeg, dus ik kan prima werken op de ssd, en als t klaar is de original files wegschrijven naar de externe hd. Enige nadeel is dan vermoedelijk dat als je later het Project nog een keer wilt veranderen, de files misschien niet goed gevonden worden ofzo. Maar daar valt misschien nog een workflow voor te vinden.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
8+16gb draait alsnog in single channel, dat is niet optimaal, verre van.
Ik zou het omruilen voor een 8gb latje zodat het wel in dual channel draait, grote kans dat 16gb de bottleneck niet zal zijn.
Of misschien beter, een setje van 2x8 op 3200mhz (en je oude latje verkopen).
https://tweakers.net/pricewatch/compare/466656;1523112/

Je grootste probleem is/was inderdaad de usb hdd, koop anders wat meer (snelle) interne opslag.
https://tweakers.net/pric.../1500554;1439052;1663016/
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1672908;1108959/

[ Voor 38% gewijzigd door mitsumark op 29-10-2021 10:04 ]

• Blomminator
  • Niet online
Even korte - laatste - update. Ik heb het geheugen erbij geprikt en de footage naar de ssd gezet, en dat geeft een prima resultaat. geheugen was wat vertraagd in de post, en ik in het algemeen.

Het is niet 100% smooth, maar wel 99,9%. En daar kan ik goed mee leven. Met 120 frames per sec haalt hij, als je even wacht (loading/buffering?) het ook goed.

Rendering duurt even, maar das oke.

@mitsumark Ik weet niet wat single of dual channel is, maar dit zit er nu in, en voor nu is het goed. Misschien dat ik met de kerstbonus mijzelf nog wat cadeau doe, maar eigenlijk wil ik liever wat meer goed beeld kunnen schieten, dus met statief etc, en dan duurt de edit maar wat langer. You can't have it all.

Thnx voor het meedenken!
Pagina: 1