Ervaringshulp gevraagd nieuwe TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
Wie kan mij helpen met advies voor mijn nieuwe televisie? Ik ben al een aantal weken aan het zoeken, maar ik kom er maar niet uit. Ik zit namelijk met een paar vragen waar ik nog geen antwoord op gevonden heb. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik ben in de markt voor een 55inch televise waarbij de prijs wat minder van belang is. Op dit moment zie ik 3 opties:
1.LG OLED C1 https://tweakers.net/pric...lg-oled55c16la-zwart.html
2.Samsung The Frame (2021) https://tweakers.net/pric...-ls03a-55-inch-zwart.html
3.Samsung Neo QLED QN95a https://tweakers.net/pric...qled-qe55qn95a-zwart.html

De LG heeft (naar wat ik in de winkel zag) de mooiste beeldkwaliteit, de Frame heeft een schilderij modus die ook echt bruikbaar is, en de NEO QLED heeft een hoge helderheid. Het liefst heb ik een combinatie van die 3, maar dat gaat niet. Vandaar dat ik benieuwd ben naar het volgende.

1. Het grote voordeel van de QN95a t.o.v. de C1 is de helderheid. Hierdoor heb je in een lichte huiskamer misschien meer baat bij een QN95a. Maar van de week was ik overdag in een goed verlichte winkel waarbij ik beide TV's naast elkaar zag en eerlijk gezegd vond ik de OLED ook licht genoeg. Is er dus iemand die thuis een OLED TV heeft hangen en zich wel eens stoort aan de helderheid op een zonnige dag?

2. De schilderijmodus van de Frame vind ik een mooie feature. De LG C1 zet daar de Gallery Modus tegenover, maar uit reviews heb ik gelezen dat dat in de praktijk eigenlijk onbruikbaar is. Van de Samsung QN95a heb ik niets kunnen vinden. Is er iemand die een QN95a heeft en deze als schilderij laat aan staan? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@reistier Aankoopadvies topics doen we in CEA; het is daarheen verplaatst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 18:46

OMD

1. Wij hebben een 65GX in een verlichte ruimte en hoewel ze inderdaad niet zo fel kunnen als een reguliere LCD zoals de QN95A heb ik de helderheid op 50 staan. Alleen direct zonlicht moet je vermijden.

2.Ga je dit echt gebruiken? Je tv nutteloos aan laten staan en branduren laten verkwisten en stroomgebruik? Misschien leuk voor een paar keer maar ik denk dat je er sneller op bent uitgekeken dan je denkt.

[ Voor 5% gewijzigd door OMD op 28-10-2021 10:23 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:24

Pieroman

/me

Hier een 55CX die relatief dicht bij het raam staat en op een zonnige dag heb ik inderdaad reflecties door het licht op het scherm. Bij donkerdere beelden is het dan soms wat lastig om het beeld te zien, een hogere helderheid zou hierbij dus helpen.
Vraag je hierbij wel af wanneer je tv kijkt en hoe je deze positioneert. Behalve het zonlicht van het raam heb ik geen last van ander licht in de woning, ook niet als ik dit fel aan zet. Een goed verlichte winkel wil niet zeggen dat dit ook meteen tot reflecties zal leiden.

Voor punt 2 sluit ik aan bij de vorige post, hoe vaak ga je die functie echt gebruiken? LG heeft hier, dacht ik, laatst een update voor uitgebracht zodat de functie beter te gebruiken is.
Technisch gezien is de QN95A in ieder geval een stuk beter dan The Frame door bijvoorbeeld gebruik van miniled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het mag samenvatten zouden dan waarderen jullie de beeldkwaliteit van OLED meer dan het eventuele minpunt -als je er al last van hebt- van een wat mindere maximale helderheid.

Met betrekking tot het tweede punt stellen jullie een terechte vraag. Het is lastig in te schatten hoevaak je dat daadwerkelijk gebruikt. Op papier en in reviews ziet het er mooi uit, maar als je het weinig gebruikt...
Zijn er hier dus Samsung The Frame eigenaren die kunnen aangeven hoe vaak ze gebruik maken van de art mode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:47
Dat zijn ook naar mijn mening de tv's waar je tussen zou moeten kiezen.
  • Een OLED heeft de beste kleurechtheid, beste kijkhoeken en een oneindig contrast. Zwart is 100% zwart; er is geen backlight die zorgt dat zwart eigenlijk een beetje grijzig is. De nadelen zijn dat de helderheid lager is dan bij een LCD (QLED = LCD) en er is een gering risico op inbranden. Als je je TV als schilderij inzet, zou ik geen OLED nemen.
  • The Frame is vooral een design ding :) moet je mooi vinden. Qua beeldkwaliteit is 'ie prima, maar niet bijzonder.
  • De Samsung QLED is allround gewoon een zeer goede TV. Eigenlijk op alle vlakken nét iets minder dan een LG OLED, al zullen de meesten zich daar niet aan storen. Voordelen; dan dus zonder de kans op inbranden en een hogere piekhelderheid.
Ik zou als volgt beslissen:
  • Staat hij vlakbij een raam en kijk je veel overdag, ergo draait het om helderheid? Kies de Samsung.
  • Is de kamer iets minder licht en/of kijk je meer in de avond? Kies de LG voor de beste beeldkwaliteit.
  • Of zoek je een 'design' object voor in je woonkamer, en is de TV-functie niet het allerbelangrijkste? Kies dan The Frame.
Is er dus iemand die thuis een OLED TV heeft hangen en zich wel eens stoort aan de helderheid op een zonnige dag?
Ik heb een OLED en in mijn vorige woning (appartement, hele grote ramen die er vanaf de linkerkant op schijnen) en daar had ik in de volle zomer wel 'last' van. Tegelijkertijd, wij kijken (of gamen) het meest in de avond. Ik zou zelf niet snel wat anders dan een OLED halen voorlopig.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je moet het verschil in helderheid vooral zoeken in HDR bij veel omgevingslicht. Een oled kan fel in kleine gebiedjes, maar zakt op grote gebieden terug (door ABL). De QN9xA zal HDR meer 'pop' geven. Denk aan scènes met een opkomende zon, felle koplampen of een schermvullend verlichte hemel. Door het VA paneel met 576 dimming zones is de zwartwaarde zeer goed. Nauwkeurige per-pixel dimming van het oledscherm blijft natuurlijk beter met name in het donker, bij 'lastige' scènes en in game mode. Zie ook YouTube: LG OLED vs Samsung Neo QLED Mini LED TV Comparison. Als je de Frame koopt dan zal HDR überhaupt geen impact hebben.

Overigens kan je ook de QN93A overwegen. Dat is dezelfde TV maar dan zonder OCB en momenteel zeer scherp geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 16:26
reistier schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:39:
Bedankt voor jullie reacties. Als ik het mag samenvatten zouden dan waarderen jullie de beeldkwaliteit van OLED meer dan het eventuele minpunt -als je er al last van hebt- van een wat mindere maximale helderheid.

Met betrekking tot het tweede punt stellen jullie een terechte vraag. Het is lastig in te schatten hoevaak je dat daadwerkelijk gebruikt. Op papier en in reviews ziet het er mooi uit, maar als je het weinig gebruikt...
Zijn er hier dus Samsung The Frame eigenaren die kunnen aangeven hoe vaak ze gebruik maken van de art mode?
Grote kans van dat een OLED feller is dan je huidige tv. The frame vind ik persoonlijk (dus no offense) echt een misleidende tv. Het is op zijn best een midrange tv voor een dikke premium prijs. Meer dan € 1.000 vragen voor een edge-lit tv zonder local dimming :') Samsung vrot er wat software in met leuke stilstaande plaatjes en vermarkt dat zeer slim. The one connectbox is absoluut handig, maar of je nu een dunne kabel of een hdmi kabel moet aansluiten, het blijft een kabel waar je wat mee moet. The frame zie ik als de Bose onder de TV's. Weinig voor heel veel geld.

De QN95 en OLED die je op het oog hebben, hebben niet alleen de helderheid mee, maar vooral veel en veel betere zwartwaardes, dus contrast dus een veel beter beeld.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
Bedankt voor jullie reacties allemaal. De 'the Frame' is bij deze afgevallen.
Blijf ik nog wel zitten tussen een Neo QLED en OLED. De voordelen van elk afzonderlijke tv zijn mij bekend. Qua beeldkwaliteit is voor mij de OLED net even fijner. Alleen, ik moet zeggen dat ik de one connect box van Samsung ook wel aansprekend vind.

Mijn situatie is dat ik niet eenvoudig een kabelsleuf in de muur kan frezen en ik de TV wel het liefst wil ophangen. Dan is het wel interessant om al je aansluitingen (TV, chromecast, Nintendo, UTP) in een kastje te stoppen die je ook nog eens met een bluetooth afstandbediening kan bedienen.

Weet iemand dus of LG ook een oplossing van een oneconnectbox heeft, of moet je dan denken aan een AVR? Of hebben jullie hier nog andere tips voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
reistier schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:31:
Blijf ik nog wel zitten tussen een Neo QLED en OLED. De voordelen van elk afzonderlijke tv zijn mij bekend. Qua beeldkwaliteit is voor mij de OLED net even fijner. Alleen, ik moet zeggen dat ik de one connect box van Samsung ook wel aansprekend vind.

Mijn situatie is dat ik niet eenvoudig een kabelsleuf in de muur kan frezen en ik de TV wel het liefst wil ophangen. Dan is het wel interessant om al je aansluitingen (TV, chromecast, Nintendo, UTP) in een kastje te stoppen die je ook nog eens met een bluetooth afstandbediening kan bedienen.

Weet iemand dus of LG ook een oplossing van een oneconnectbox heeft, of moet je dan denken aan een AVR? Of hebben jullie hier nog andere tips voor?
Die OCB van Samsung is zeker handig. Andere merken hebben dat niet. Met een AVR kom je qua idee inderdaad in de buurt. Maar een AVR gebruik je primair weer om speakers aan te sturen. Ik heb in mijn vorige huis de tv aan de muur gehad en ook geen kabels gevreesd. Ik had em aan een hele donkere muur hangen, dus gekozen voor een zwarte strakke aluminium kabelgoot. Zag er netjes uit.

De QN95 is het beste wat Samsung heeft en is zo'n beetje het beste wat er op LCD vlak te koop is.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:42
reistier schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:31:

LG heeft vorig jaar de WX serie uitgebracht, begint helaas wel vanaf 65”. Met goed zoeken voor een relatief scherpe prijs te vinden, o.a. hier.

Imo valt de Invisible Cable net zo veel op als een nette kabelgoot, al dan niet in dezelfde kleur als de muur. Persoonlijk zou ik voor de LG G1 kiezen als je de tv strak aan de muur wilt hangen, of de Sony A80J wanneer het niet strak tegen de muur hoeft en je geen gebruik maakt van een externe geluidsoplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06
Wij hebben na lang overwegen een Philips 65" OLED gekocht (alle panelen zijn toch van LG)
Philips was kosteneffectief de beste op dat moment en we vinden de Philips software prettiger dan de LG.
Sony heeft ook een model met LG paneel, maar deze was destijds +-15% duurder.

Qua helderheid : Het is veeeel helderder dan de oude Samsung 4K non-HDR TV die we hadden
Beide zijn/waren met een SpyderX Pro ingesteld.
De OLED was af fabriek zelfs zo licht ingesteld dat het onaangenaam was, niveau zonnebril...

Bij ons staat de TV zo dat het zonlicht er vanaf +- 14.30 op valt, dan merk je dat het wat flets word.
Meestal doen we dan een vitrage voor een deel van het raam aangezien het ook onaangenaam warm kan worden.
Beeld blijft prima te kijken, ook als het wat flets oogt.

Als je 's avonds je Netflix, Prime, whatever op de OLED zit te kijken en de HDR kickt goed in dan is het echt al DIK beeld.
(wel het duurste abo met 4k en HDR)
We hebben ook een losse speler achter de TV staan voor de disc media, een goede BR film is dan echt next level qua beeld-kwaliteit.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zonlicht mag Bij ons staat de TV zo dat het zonlicht er vanaf +- 14.30 op valt
Eh.... dat mag niet hé! Zonlicht mag nooit rechtstreeks op een OLED-scherm schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06
dmantione schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:17:
[...]

Eh.... dat mag niet hé! Zonlicht mag nooit rechtstreeks op een OLED-scherm schijnen.
tja... anders huis is geen optie, zonlicht op de OLED wel.
Enige plek zonder zonlicht is hier de kruipruimte O-)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Moet je wat aan doen, ze kunnen er niet tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
raymondw schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:22:
[...]

tja... anders huis is geen optie, zonlicht op de OLED wel.
Enige plek zonder zonlicht is hier de kruipruimte O-)
Er is natuurlijk verschil tussen zonlicht en direct zonlicht. Ik heb een nieuwbouwhuis (april dit jaar) en dat is ook een en al raam. Overal de hele dag zonlicht. Dat betekent niet dat er geen plekken zijn waar er geen direct zonlicht naar binnen valt. Je woont immers niet in een broeikas. Je sloopt je OLED er echt mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 29-10-2021 11:27 ]

Pagina: 1