I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Let er wel op dat je zo'n coating best vaak opnieuw moet aanbrengen, afhankelijk van hoeveel vocht er hangt kan dat goed eens in de week zijn.
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Wij hebben afgelopen zomer ook nieuwe kozijnen en glas (HR++) laten plaatsen en er zit echt verschrikkelijk veel condens op de buitenkant van de ramen.
Zo koud en vochtig is het vandaag toch niet zou ik zeggen?
Maar waarschijnlijk verdwijnt de condens aan de westkant van het huis pas als de zon aan die kant staat, wat rond een uur of 13:00 pas is. Ik vind het ook erg lelijk...
Nou wij hebben dit ook en als je naar de auto's en het gras kijkt was het aardig vochtig.Loek92 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:11:
Ik zat ook, sinds het wat kouder is, te denken om hierover een topic te openen.
Wij hebben afgelopen zomer ook nieuwe kozijnen en glas (HR++) laten plaatsen en er zit echt verschrikkelijk veel condens op de buitenkant van de ramen.
Zo koud en vochtig is het vandaag toch niet zou ik zeggen?
Maar waarschijnlijk verdwijnt de condens aan de westkant van het huis pas als de zon aan die kant staat, wat rond een uur of 13:00 pas is. Ik vind het ook erg lelijk...
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Middeltjes op je ruit smeren tegen het beslaan werken maar tijdelijk, dit lijkt me erg veel werk voor een compleet raam. Dan kun je ze net zo goed elke ochtend met een theedoek droog wrijven
Of je plaatst weer minder isolerend glas, heb je alleen wel weer meer risico dat het aan de binnenkant beslaat
Dat zou dan inderdaad kunnen, daar heb ik niet naar gekeken moet ik eerlijk bekennen.utbone schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:14:
[...]
Nou wij hebben dit ook en als je naar de auto's en het gras kijkt was het aardig vochtig.
Ik zal het anders zeggen: ik vond vooral artikelen/sites op internet waar wordt aangegeven dat bij koud en vochtig weer er condens voor kan komen, vooral in de ochtend.
Het valt me denk ik gewoon erg tegen dat er op zo'n dag als vandaag (nu 'al' 12 graden hier, wat ik niet onder 'koud' vind vallen) de ruiten pas ruim na het middaguur condensvrij zijn.
ons raam komt echt pas laat op de dag in de zon, achterkant staat de heel dag in de zon daar is niks aan de hand.
wel interesant wat er dit winter gaat gebeuren dan. misschien vriezen onze ramen wel dicht
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Mijn advies is; niet druk om maken en wacht eerst 1 seizoen af. Ik denk dat het aantal dagen dat het zo erg is als vandaag erg mee gaat vallen.
Middeltjes erop smeren is in mijn optiek onzin en zijn geld niet waard, als je er snel vanaf wil zijn; haal er dan even een trekkertje over. 2 min werk en je kan weer naar buiten kijken, succes gegarandeerd.
[ Voor 23% gewijzigd door wmeester op 28-10-2021 11:35 ]
Ik zou er mee leren leven, als het te ergelijk is even een doekje langs passeren. Als de ergernis je een paar duizend euro waard is, kijk dan voor rolluiken of screens te plaatsen.
Maar kijk het eerst wat langer aan; het hangt erg van het weer en jaargetijde af (op ons achterraam is het soms niet en soms net enkel beslagen waar de vliegenhor staat; en variëert het flink dag per dag. Ik vermoed dat het met aanleg van terras nog zal veranderen omdat beton en aarde de lokale temperatuur en vochtigheid gaan beïnvloeden.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
IJsbloemenmaubaan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:31:
ramen schoon houden kan wel helpen ja, rond 9 uur beginnen de eerste druppels al te lopen dat zou kunnen helpen.
ons raam komt echt pas laat op de dag in de zon, achterkant staat de heel dag in de zon daar is niks aan de hand.
wel interesant wat er dit winter gaat gebeuren dan. misschien vriezen onze ramen wel dicht
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
het is ook totaal niet storend voor mij maar vroeg me af of er iets aan gedaan kon worden, ziet er zo stom uit
Omdat de slakken het glas nu een beetje meer "poetsen"
kan ik al eerder wat beter naar buiten in de tuin kijken
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
This too shall pass
Of een terrasverwarmer ernaar laten stralen.
Of net als wat sommige autorijders doen, er een aluminium folie aan de buitenzijde overheen leggen.
Alle gekheid op een stokje. Dit is nou eenmaal het effect van goed isolerend glas. Beter condens buiten dan condens binnen
Letterlijk stonden er van de week mensen op de stoep naar de condens op onze ramen te wijzen.Sharky schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:58:
Niet belerend bedoeld, maar je druk maken om condens aan de buitenkant omdat je ramen zo goed isoleren is wel een ultieme first world problem
Ik heb ipv vliegschaamte een soort isolatieschaamte gekregen

Wij hebben vorig jaar een aantal "lekke" ramen laten vervangen, we hadden telkens condens aan de binnenkant en een laagje vocht onderin het kozijn. Nu zit het vocht aan de buitenkant, zoals het hoort! Ik zie het probleem niet.maubaan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:55:
Hoi,
We hebben sinds een half jaar niewe kozijnen en nieuw glas laten plaatsen.
nu merk ik dat wanneer het buiten vochtig en koud is de ramen beslaan aan de buiten kant.
Dit betekent dat de isolatie waarde heel goed is maar ik vindt het niet mooi.
Kan ik wat op mijn ramen spuiten of plakken wat dit tegen gaat?
Overigens gaan de katten nu achter de druppels aan... wel weer grappig
Misshien kan je het glas lek prikken, heb je vocht aan de binnenkant
Ik heb het liever warm en condens aan de buitenkant. Een stuk minder mooi, dat welTechnomania schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:24:
[...]
IJsbloemenDat geeft wel een bijzonder gaaf gezicht. Ik had ze vroeger altijd op mijn slaapkamerraam (enkel glas & oud huis)
Ik iriteer me er ook aan op onze ramen.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
was aardig duur glas, ik pas.sbmuc schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:58:
[...]
Wij hebben vorig jaar een aantal "lekke" ramen laten vervangen, we hadden telkens condens aan de binnenkant en een laagje vocht onderin het kozijn. Nu zit het vocht aan de buitenkant, zoals het hoort! Ik zie het probleem niet.
Misshien kan je het glas lek prikken, heb je vocht aan de binnenkant
ik zet er maar een straal kacheltje voor denk ik. haalt het ook weg
Maar... ik snap het niet. Wat vinden mensen dan van condens op een raam? Denken ze de hele tijd dat je dampende seks hebt ofzo?Loek92 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:56:
[...]
Letterlijk stonden er van de week mensen op de stoep naar de condens op onze ramen te wijzen.
Ik heb ipv vliegschaamte een soort isolatieschaamte gekregen
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
water koker 24/7 aan kan ookarmageddon_2k1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:40:
[...]
Maar... ik snap het niet. Wat vinden mensen dan van condens op een raam? Denken ze de hele tijd dat je dampende seks hebt ofzo?
lijkt er op alsof je 0,0 ventileert en willen elkaar laten zien hoeveel beter ze het wel niet hebben met minder of geen condens
Geen ideearmageddon_2k1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:40:
[...]
Maar... ik snap het niet. Wat vinden mensen dan van condens op een raam? Denken ze de hele tijd dat je dampende seks hebt ofzo?
Heeft sinds we de sleutel hebben altijd een lek raam in gezeten, dus daar zat altijd al 'condens'. Nadat de kozijnen afgelopen zomer vervangen zijn was dat natuurlijk opgelost, nu zit er dus weer condens. Misschien zien ze het verschil niet en denken ze: kijk dan, net nieuwe ruiten en nu weer lek

Of: kijk ze eens goed bezig zijn met die isolerende ramen.
[ Voor 5% gewijzigd door Loek92 op 28-10-2021 16:01 ]
Nu was het vanacht ook warmer bij ons in de buurt dus dat zal dan wel helpen
Ja het was denk ik best warm. Ik heb vaak even een uurtje de verwarming aan op mijn werkkamer smorgen (dan blijft het verder warm genoeg), maar dat was vandaag niet nodig.maubaan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:16:
ben er vanochtend op gaan letten, mijn auto was klets nat maar mijn ramen niet.
Nu was het vanacht ook warmer bij ons in de buurt dus dat zal dan wel helpen
/▌
Condens aan de buitenkant hebben we het over. Hoe dan ?armageddon_2k1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:40:
[...]
/▌
Wij hebben hier ook last van, maar las ook zolang het alleen aan de buitenkant zit is er weinig aan de hand.maubaan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:31:
ramen schoon houden kan wel helpen ja, rond 9 uur beginnen de eerste druppels al te lopen dat zou kunnen helpen.
In de winter overigens geen ijsbloemen, maar dat komt omdat de lucht dan veel droger is dan nu.
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Precies dit. Je gaat dit alleen krijgen in de vroege lente en herfst wanneer het nog koud kan zijn buiten, maar niet koud genoeg dat al het vocht uit de lucht vriest, waardoor je dus een hoge luchtvochtigheid hebt en koude ramen.PB-powell schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:41:
[...]
Wij hebben hier ook last van, maar las ook zolang het alleen aan de buitenkant zit is er weinig aan de hand.
In de winter overigens geen ijsbloemen, maar dat komt omdat de lucht dan veel droger is dan nu.