Hoe zorg ik voor 1 groot netwerk (draadloos en bedraad)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waltergroot
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-04-2022
Mijn vraag
Hoe zorg ik ervoor dat ik 1 groot netwerk creëer thuis? Ik heb een KPN modem/router in de meterkast. Die is niet sterk genoeg voor WIFI op zolder. Op zolder staat de draadloze printer zonder ethernet aansluiting. Ik heb wel een ethernet kabel op zolder. Hoe zorg ik ervoor dat ik onze werk laptops aan de kabel krijg, maar dat de draadloze printer ook verbonden is. Als ik met m'n prive laptop benenden zit op de Wifi, krijg ik nu geen verinding met de printer op zolder.

Huidige (falende) situatie.
Met een draadloze router heb ik nu wel bekabelde verbinding voor beide laptops. De wifi daarvan heb ik dezelfde naam en wachtwoord gegeven. Dus de wifi gaat zo over op m'n telefoon bijvoorbeeld. Maar de printer (en de Sonos) zien het als een apart netwerk, dus dat gaat niet.

Klopt het dat een switch voor een directe bekabelde verbinding zorgt tussen KPN modem en werklaptop? Dan heeft dat mijn voorkeur tov van een router er nog weer tussen. Alleen is dan de vraag hoe ik het goed draadloos krijg op zolder.

Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via waltergroot op 28-10-2021 11:55)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kijk of je de draadloze router in een switch-modus kan zetten, dan heb je een switch en lijkt me je probleem opgelost.

Anders gewoon een switch kopen voor een paar tientjes, ben je er ook. Wel zul je (als de printer alleen wifi heeft) ook nog een access point moeten hebben boven.

[ Voor 51% gewijzigd door pagani op 28-10-2021 09:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kijk of je de draadloze router in een switch-modus kan zetten, dan heb je een switch en lijkt me je probleem opgelost.

Anders gewoon een switch kopen voor een paar tientjes, ben je er ook. Wel zul je (als de printer alleen wifi heeft) ook nog een access point moeten hebben boven.

[ Voor 51% gewijzigd door pagani op 28-10-2021 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Een extra router zorgt voor een extra apart netwerk, dat wil je dus niet, je hebt switches en access points nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 10:07
Hoeveel kennis heb je van Networking/IT.

Simpele oplossing. Mesh setje van bijv Netgear of TP-Link.

Met wat meer kennis kan je ook evt kijken naar Ubiquiti Unifi AP's maar hiervoor moet je wel een controller draaien op een machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 10:54
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-m4/

Deze gebruik ik thuis en werkt naadloos samen met draadloze printer en draadloze boxen door het hele huis, mits goed ingesteld natuurlijk.

Destijds gekocht bij ziggo met korting, misschien dat KPN ook zoiets heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:31

PD2JK

ouwe meuk is leuk

houtje touwtje / nul-budget oplossing

Of je zet DHCP uit in die extra router, en de WAN poort laat je dan met rust.

Vergeet niet om die router een (vrij) IP adres te geven - buiten de DHCP scope in de 'KPN router reeks', dan kun je de wifi SSID / PSK nog aanpassen.

Een nadeel kan zijn dat wifi roaming dan client-side-only verloopt. Clients kunnen langer blijven 'hangen' aan een router/AP met een zwak signaal. Het ligt er maar net aan hoe de client (mobiel / laptop) er mee om gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door PD2JK op 28-10-2021 10:02 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:01
Ik heb op iedere etage een extra router met dezelfde ssid naam. Werkt prima, mijn telefoon pakt overal het sterke signaal. Die routers zijn dan weer via lan kabel verbonden aan elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lees de howto van een router als AP gebruiken. Dan krijg je een netwerk en hoef je niets nieuws te kopen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1