Stadsverwarming draaiknop, (slimme) alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wabstfapsta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-03-2023
Goededag,

Ik ben een tijdje geleden verhuisd naar een woning aangesloten aan stadsverwarming van Eneco.
In mijn vorige woning had ik een slimme thermostaat hangen (daar werd gewoon nog op gas verwarmd) waar ik mijn kosten echt flink mee omlaag heb geholpen. Nooit meer vergeten uit te zetten dus :+

Nu heb ik stadsverwarming en het enige wat ik (naast de radiatoren) kan aansturen is het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz20eNuoDGFtrJ1CP_Yu6TZk8c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TV91X861Msv01AkAsky7Zht0.jpg?f=fotoalbum_large
(Credits voor de foto naar de OP in Vraag over (Draai)Thermostaat en Nest met stadsverwarming)

Ik hoop dat iemand dit ding herkent en mij misschien eens kan helpen met de volgende vragen:

Mijn eerste vraag:
Wat betekenen die standjes in hemelsnaam? We hebben 'm nu wel eens tussen het eerste streepje en het tweede streepje staan, daaronder wordt er niet verwarmd?

Mijn tweede vraag:
Ik vernam dat er bij stadsverwarming altijd 3 radiatoren open moesten staan. Nu zat ik erover na te denken wat slimmer radiatorknoppen te kopen om in mijn smarthome te integreren (lang leve Lidl), de draaiknop aan te laten, en alleen te sturen per ruimte op radiatorniveau. Maar als er echt 3 open moeten blijven staan heeft dat natuurlijk geen zin. Is dit zo?

En als laatste:
Heeft iemand enig idee of ik die draaiknop kan vervangen in iets... slimmers? Dat ding zit bij mij in de meterkast op de onderste verdieping. Van woonlaag 3 naar woonlaag 1 lopen als je net in bed ligt omdat je het bent vergeten uit te zetten, wordt ik ondertussen aardig chagrijnig van |:(

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Beste antwoord (via wabstfapsta op 05-11-2021 10:32)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij een stadsverwarming betaal je voor het verlies aan energie tussen de inkomende en uitgaande leiding. Derhalve heeft optimalisatie van de hoofdkraan weinig nut, tenzij je de hele installatie dicht wil zetten. Wel kun je proefondervindelijk uitvinden op welke stand hij moet staan om comfortabel te verwarmen (deze thermostaat zal de aanvoertemperatuur voor de radiatoren regelen, wat van belang is voor hoe snel je huis opwarmt na bijvoorbeeld even luchten met de ramen open)

In dit geval zou ik kiezen voor slimme radiatorknoppen en daarmee gaan optimaliseren. Het verhaal van drie radiatoren minimaal kun je negeren.

[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 04-11-2021 13:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wabstfapsta
Ik wil toch eens proberen de post te bumpen! Niemand die in mijn zelfde situatie heeft gezeten?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:53
Heb je al eens de knop eraf gehaald om te kijken of je een merk / typenummer kunt vinden? Dat zoekt wat gemakkelijker op het wereldwijde web :-) Kun je gelijk even kijken hoe dit ding zit aangesloten (230v, 24volt etc). Die thermostaat schakelt waarschijnlijk ergens een klep om de aanvoer van warm water van buiten open/dicht te zetten.

In mijn vorige woning had ik stadsverwarming en daarbij nooit gehoord dat je 3 radiatoren open moet hebben staan. Waar heb je die info vandaan?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wabstfapsta
Hmm, de knop eraf wordt ik niet gek veel wijzer van..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehj_OU2JCqxVVVC0i-6vpnKRb3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDlDZPwOCLIn57ZGrwsAyM8W.jpg?f=fotoalbum_large
Er loopt een spoel van niet geïsoleerd ijzerdraad in?
Dat loopt vervolgens naar onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-d9Y8qekwXZqk6e0j4Vzz3C9cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObvlTP0BkPUZJyMQx1Uypwth.jpg?f=fotoalbum_large

Van de drie radiatoren is niet meer dan mijn vrouw die dat vol overtuiging zei want dat zei haar moeder. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door wabstfapsta op 04-11-2021 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:45

decramy

root@birdie:~#

Dat is een thermostaatkraan met externe voeler; de kraan is het witte ding in je meterkast, de voeler is het ronde ding in je woonkamer(?).

Stadsverwarming kun je gewoon lekker dicht zetten.

Heb je boven deze witte kraan een verdeler zitten? Wat is het zwarte ding bovenin de foto? Waarschijnlijk kun je die slim maken

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wabstfapsta
Hey kijk, als ik op "thermostaat kraan voeler" google kom ik het product tegen wat ik heb hangen inderdaad!

Het stomme is dat het ronde ding ook in de meterkast zit. Niet heel praktisch dus.

Als ik het goed begrijp is dat eigenlijk een soort van radiatorknop, maar dan voor de leiding die naar alle radiatoren gaat?

Verder is het zwarte ding dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgQUfHEIJga9uGuQqzyL6WbBoFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aT3flEeDqE1fpRdxKp3ezzif.jpg?f=fotoalbum_large

En zit er ook nog dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4ba13TRF87LrSrGuXcWsGb2Udk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WTo2Y1JHeL6B2iHCVNy5SWf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:53
@wabstfapsta Die zwarte kast is een kleine tapvoorrraad warm water vandaar ook de isolatie die er om heen zit. Het grijze kastje is de meter waar het o.a. jaarlijks je verbruik op afleest en doorgeeft aan Eneco.

Je witte thermostaat hangt dus in de meterkast? Dat is niet handig met het aan/uitzetten van de verwarming. Geen idee of zo iets ook slim te maken is voor besturing op afstand (en een plek buiten de meterkast). Je hebt dus geen voeler in de woonkamer om daar de stadverwarming mee aan te sturen. Wellicht zijn er Tweakers hier met ervaring op dit vlak maar mijn kennis stopt hier een beetje :)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij een stadsverwarming betaal je voor het verlies aan energie tussen de inkomende en uitgaande leiding. Derhalve heeft optimalisatie van de hoofdkraan weinig nut, tenzij je de hele installatie dicht wil zetten. Wel kun je proefondervindelijk uitvinden op welke stand hij moet staan om comfortabel te verwarmen (deze thermostaat zal de aanvoertemperatuur voor de radiatoren regelen, wat van belang is voor hoe snel je huis opwarmt na bijvoorbeeld even luchten met de ramen open)

In dit geval zou ik kiezen voor slimme radiatorknoppen en daarmee gaan optimaliseren. Het verhaal van drie radiatoren minimaal kun je negeren.

[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 04-11-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wabstfapsta
@pagani Dat is waardevolle informatie! Ter bevestiging: Wanneer die hoofdkraan dus openstaat in mijn meterkast, maar alle radiatoren staan dicht, is er geen (of nauwelijks) verbruik?

Dan ga ik inderdaad mooi met slimme radiatorknoppen. Kan ik gelijk per ruimte regelen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadajada
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 14:36
Dat klopt. Ik heb in mijn woning ook geen regeling op de hoofdkraan. Alles wordt per kamer geregeld (combinatie van kamers met radiatoren en kamers met vloerverwarming, via Honeywell Evohome).
Pagina: 1