Moederboard flash mislukt, wat kan ik het beste kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-01 10:29
Ik heb de laatste tijd problemen gehad met de microfoon poort op mijn machine wat hem voor audio opname onbruikbaar maakte. Meest recente wijziging was een bios flash, dus ik probeerde het met een speciale maar onofficiele flash tool weer te downgraden naar een versie die ik eerder heb gebruikt. (Ik heb in het verleden deze exact zelfde usb stick (Tool + image) met success gebruikt voor bios downgrades dus had veel vertrouwen dat het ditmaal ook zou lukken op hetzelfde bord). Helaas ging dit niet goed en nu start mijn PC niet langer op.

De vraag is dan nu ook, wat is voor mij de beste optie met mijn redelijk specifieke wensen? Nieuwe bios chip laten flashen en vervolgens de chip omwisselen? Of een nieuw moederboard (Zo ja, welke?)

Relevante componenten :
Moederboard : MSI X370 Gaming Pro Carbon
CPU : Ryzen 1700X
GPU : ASUS Vega 64
Toekomstige compute kaart : Tesla M40 24GB (Deze heeft PCI Gen 2 en Above 4G ondersteuning nodig)
USB apparaten zowel A als 1 met C.

Wat ik graag zou willen / merk voorkeuren :
- USB Bios Flashback zodat dit mij niet meer overkomt (Zit niet op mijn huidige bord, onderstaande wel)
- Realtek ALC1220 of beter (Specifiek Realtek gezien hun goede driver ondersteuning en functies, moederboarden als die van ASUS die stiekem een realtek hebben maar dit geen realtek durven noemen mag zolang een generieke realtek driver werkt).
- Intel LAN of iets dat out of the box werkt op Linux van een vergelijkbare kwaliteit
- Uitgebreide en goede fan control in het bios zodat ik geen software hoef te installeren om de fans te beheren, maar wel met de mogelijkheid dit vanuit Windows te doen (De M40 is een passieve kaart dus ik heb controle nodig over de systeem fans maar tijdens mijn Linux gebruik moet het BIOS de fans kunnen regelen op stil geluidsniveau). Hier bij moet ik op verschillende niveau's de fan speed kunnen regelen en deze op 0 mogen zetten in het bios.
- Goede Linux ondersteuning in zijn geheel

Waar ik last van heb met het huidige moederboard :
- Audio werkt niet langer goed met een hoge pieptoon bij de microfoon, ook na herinstallaties en met verschillende bekabeling en headsets/mic's (Zelfs zonder mic als er enkel een kabel is aangesloten).
- USB poorten zijn nooit stabiel geweest, als mijn beeldscherm uit gaat valt ook mijn externe schijf kort uit, hetzelfde gebeurt als je een driver installer start.

Is er een moederboard die toekomst bestendiger is dan mijn huidige, wel al mijn hardware ondersteund en aan het bovenstaande voldoet? (Hoe goed is de fan control van de ASUS bordjes in het bios bijvoorbeeld?) Of kan ik beter bij Bios Flash een nieuwe chip bestellen (Heeft iemand hier ervaring mee?)

Ik ben bereid om voor deze functies te betalen dus een duurder moederboard die wel BIOS Flashback heeft is de voorkeur over een moederboard die goedkoper is. Tevens wil ik niet inleveren op wat ik al heb, als ik op functionaliteiten moet inleveren kan ik beter voor de bios chip gaan.

Ik hoor graag de ervaringen / het advies wat ik het beste kan aanschaffen voor stabiliteit en functionaliteit.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:09
Met jouw wensen zal je op een B450 of X570 bord uitkomen. De audio heb ik alvast aangevinkt in de selectie. De bios flashback knop mag je zelf uitzoeken.

Let wel op want sommige borden, en vooral Asrock B450, ondersteunen geen 1e gen Ryzen meer met een recent BIOS. Controleer dat eerst op de supportpagina van het betreffende bord.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:09
Een aantal dingen beperken je keuze. Bijvoorbeeld fan control is volgens mij niet iets wat goed gedocumenteerd of reviewed wordt. Mogelijk ben je beter af met een USB fan controller (1e hit op google, geen idee hoe goed het ding is: https://blog.ktz.me/a-usb...at-now-works-under-linux/ ).

Hetzelfde geldt misschien voor geluid. Onboard geluid is lastig, niet alle fabrikanten maken het simpel te achterhalen welke chip er gebruikt wordt, en sowieso lopen je analoge signalen altijd dicht bij high speed digitale signalen (heb een aantal moederborden gehad waarbij ik op de koptelefoon kon horen wat de CPU-belasting was). Zelf gebruik ik al een paar jaar een USB Audio Interface (bijvoorbeeld de Behringer UMC22, of als je het volume van je koptelefoon en speakers apart wil regelen of een hogere bitrate wil, de Behringer UMC202HD) en dat bevalt uitstekend (met name de externe volume-knop wordt VEEL gebruikt :P ).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-01 10:29
Onboard geluid is gelukkig makkelijk te achterhalen meestal via de specsheet en anders via de driver downloads, via de gedownloade driver kan ik dan herkennen waar het op gebaseerd is. Fan control ben ik inmiddels achter, dit is op de ASUS borden niet goed genoeg, je kunt daar wel de fan curve beheren in het bios maar niet volledig, ze ondersteunen namelijk niet dat je alle type fans volledig kunt uitzetten en je mag niet onder de 100% zitten als de PC te warm wordt (Iets dat ik gebruik om een ratelige achterkant fan pas in te schakelen als het echt nodig is terwijl de overige fans al max draaien).

ASRock borden lijken niet te beschikken over de door mij gewenste bios flashback functies om dit in de toekomst te voorkomen.

Ook ben ik er helaas achter gekomen dat de BIOS chip is gesoldeerd en hoewel het dus erg makkelijk is om een bios chip te kopen is het niet aan mij besteed om deze te vervangen.

Voor nu heb ik hetzelfde moederbord als ik had voor een goedkope prijs gespot tweedehands, indien dat niet lukt zal ik ergens moeten inleveren of een nieuw X370 bord moeten kopen (De X370 Titanium voldoet aan al mijn wensen). Gezien ik tegen de limieten aan loop van deze generatie met het gebrek van Windows 11 ondersteuning op de CPU en gebrek aan PCIe 4.0 denk ik dat ik beter kan overstappen op een nieuwe CPU voor een toekomst bestendige CPU en Chipset. De X570 Gaming Pro Carbon Wifi lijkt hierbij het meeste op wat ik al heb en beschikt over wat ik nodig heb op de Ryzen 1st gen ondersteuning na dus ik zal dan eerder dan gepland mijn CPU moeten upgraden.

Ben nog wel benieuwd wat de ervaringen zijn met de cooler op de X570 moederborden, gaat deze enkel aan bij zware belasting? En zo nee, hoe luid kan ik deze cooler verwachten?

[ Voor 12% gewijzigd door henk717 op 28-10-2021 12:41 . Reden: Deel herschreven zodat het beter leest ]