De vorige eigenaar van ons huis heeft in 2018 zonnepanelen laten aanleggen.
De huidige installatie is 3000Wp en dekt ons huidige elektrisch verbruik volledig (schatting na half jaar wonen).
We zijn ons aan het orienteren om all-electric te gaan door een warmtepomp te installeren en daarmee de CV ketel vaarwel te kunnen zeggen. Het zou mooi zijn als het extra elektrisch verbruik van de warmtepomp door de PV installatie opgevangen kan worden.
De installateur van de huidge setup lijkt niet te ver out of the box te willen gaan door hooguit 1 a 2 panelen toe te willen voegen. Dat lijkt mij wat weinig als ik het dakoppervlak zie.
Vandaar dat ik hier wat advies wil inwinnen om te zien hoeveel mogelijk zou zijn als ik het zelf doe.
Ik ben zelf al in Sunny Design bezig geweest, en zou daarmee bijna het dubbele aan geinstalleerd vermogen kunnen realiseren; Wellicht dat ik te hard aan het pushen ben?
Aan de randen van het dat zit een opstaande koof van ca 40cm
Verder is er een lichtkoepeltje en een schoorsteentje aanwezig.
- Nabije flat (h=36m) ten zuid-westen geeft in het voor en najaar een paar uur schaduw over ons huis. In de zomer gaat de zon helemaal over de flat heen.
-Schoorsteentje van buren ca 60x60cm, 1m hoog.
Met de komst van een warmtepomp gaat dat natuurlijk flink omhoog. We zitten nog niet echt in de cijfers, maar eerste orde schatting zou 4000kWh extra zijn, dus totaal richting 5500kWh per jaar.
Groepenkast gereed voor 3-fase (2021)
PV heeft eigen aardlekautomaat van 16A (2018)
Ik ben er nog niet over uit of het nodig is om een 3x25A aansluiting te hebben als de warmtepomp erbij komt.
(Helaas) voorlopig nog geen elektrische auto.
Ik zou denken dat het op een 1x35A aansluiting zou moeten kunnen.
Daarmee zou de aardlekautomaat op de PV groep max. 35A / 1.6 = 21.9A --> dus max 20A zijn.
Dat zou neerkomen op 4.6kW.
Aan de andere kant; de PV groep kan enkel vermogen leveren, en is tevens het enige in huis datvermogen levert; Daarmee zou een 25A automaat (dus 5.7kW) misschien ook kunnen? maar ik weet niet of dat volgens de geldende normen is.
1x SMA SunnyBoy 3.0
Enkele string, 2x4 +1x2 panelen in landscape, orientatie; zuidoost, 20 graden helling.
Totale opbrengst sinds eind juli 2018: 8700kWh, dus ca. 2700kWh per jaar.
Huidige panelen efficienter indelen om ruimte te maken voor extra panelen.
Het is acceptabel dat enkele van de huidige panelen op suboptimale plekken komen te liggen als er daardoor plek komt extra panelen tot hun recht te laten komen.
Budget: <4k Euro onder aan de streep (na retour BTW, en evt verkoop van oude inverter.
Huidige panelen:
Herindelen naar 2x5 stuks, hellingshoek aanpassen van 20 graden naar 13 graden om ze korter op elkaar te kunnen plaatsen en schaduw te beperken. Daarmee komt er ruimte voor extra panelen.
(SolarStell Connect)
Nieuwe panelen:
6 x Longhi Solar LR4-72HPH-455M in portrait, 10 graden
(SolarStell Connect)
Nieuwe inverter:
SMA Sunny boy 5.0 (evt deze begrenzen op 4.6kW) ivm max 20A aardlekautomaat bij 1x35A aansluiting.
1 string van 10x 300Wp Q Cells
1 string van 6x Longhi
/f/image/WJota0tHTKxhZ1qBQZOv7bRg.png?f=fotoalbum_large)
De opstelling als hierboven zou 5.8kWp leveren, maar heeft 4 landscape panelen op plekken met schaduw zitten. In de ochtend en middag/ avond zouden 2 van deze panelen dus niet zoveel doen.
Ook vangt 1 van de landscape panelen wel heel veel schaduw van de schoorsteen van de buren.
Dat gaat natuurlijk ten koste van de opbrengst van deze panelen, maar levert het over de hele dag gezien misschien nog best wat op? Deze 10 panelen liggen er namelijk al (en daar heb ik niet in hoeven investeren
).
Zou dit nog op een 5kW inverter kunnen? Ik verwacht dat er niet heel veel afgetopt wordt als deze op 4.6kW begrensd wordt bij een 20A aardlekautomaat.
Ik ben tevreden over de SMA die we nu hebben, en lees hier dat deze vrij goed omgaan met schaduw. Vandaar wederom een lichte voorkeur voor SMA.
Ik ben erg benieuwd of dit in de ogen van de experts hier een beetje realistisch is, of dat ik wel erg kort door de bocht ben gegaan.
Wat is is een minimale afstand voor twee rijen landscape panelen (1.67x1.03m) met 13 graden helling?
Ik heb de rijtjes in Sunny Design een beetje op de gok uitgelijnd.
Is het de moeite waard om de bestaande panelen van 20 graden naar 13 te veranderen om ruimte te winnen en daarvoor nieuw montagemateriaal aan te schaffen (a 420 Euro)?
3600 Eur. incl BTW
3000 Eur. excl BTW (0.93 Eur/Wp)
Netto onder aan de streep (na verkoop oude inverter en teruggave BTW:
2400 Euro (0.87 Eur/Wp)
Vond ik zelf niet slecht, ivm relatief veel extra montagemateriaal en een nieuwe inverter. Maar ben benieuwd naar jullie idee hierover.
(prijzen heb ik bij Solar Bouwmarkt vandaan)
/f/image/JHUvSUYyP6ClES7R7pGsQo4t.png?f=fotoalbum_large)
De huidige installatie is 3000Wp en dekt ons huidige elektrisch verbruik volledig (schatting na half jaar wonen).
We zijn ons aan het orienteren om all-electric te gaan door een warmtepomp te installeren en daarmee de CV ketel vaarwel te kunnen zeggen. Het zou mooi zijn als het extra elektrisch verbruik van de warmtepomp door de PV installatie opgevangen kan worden.
De installateur van de huidge setup lijkt niet te ver out of the box te willen gaan door hooguit 1 a 2 panelen toe te willen voegen. Dat lijkt mij wat weinig als ik het dakoppervlak zie.
Vandaar dat ik hier wat advies wil inwinnen om te zien hoeveel mogelijk zou zijn als ik het zelf doe.
Ik ben zelf al in Sunny Design bezig geweest, en zou daarmee bijna het dubbele aan geinstalleerd vermogen kunnen realiseren; Wellicht dat ik te hard aan het pushen ben?
Foto's
![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Het is een plat dak van ongeveer 5.5x9.5m volgens de plattegronden (niet makkelijk toegankelijk, dus niet exact gemeten)Aan de randen van het dat zit een opstaande koof van ca 40cm
Verder is er een lichtkoepeltje en een schoorsteentje aanwezig.
Schaduw
- Opstaande randen van het dak zelf; noord-oost zijde in ochtend, zuidwest zijde middag/avond- Nabije flat (h=36m) ten zuid-westen geeft in het voor en najaar een paar uur schaduw over ons huis. In de zomer gaat de zon helemaal over de flat heen.
-Schoorsteentje van buren ca 60x60cm, 1m hoog.
Jaarverbruik
Geschat, want we wonen hier nog geen volledig jaar: ca 1500kWh per jaar.Met de komst van een warmtepomp gaat dat natuurlijk flink omhoog. We zitten nog niet echt in de cijfers, maar eerste orde schatting zou 4000kWh extra zijn, dus totaal richting 5500kWh per jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A aansluiting.Groepenkast gereed voor 3-fase (2021)
PV heeft eigen aardlekautomaat van 16A (2018)
Ik ben er nog niet over uit of het nodig is om een 3x25A aansluiting te hebben als de warmtepomp erbij komt.
(Helaas) voorlopig nog geen elektrische auto.
Ik zou denken dat het op een 1x35A aansluiting zou moeten kunnen.
Daarmee zou de aardlekautomaat op de PV groep max. 35A / 1.6 = 21.9A --> dus max 20A zijn.
Dat zou neerkomen op 4.6kW.
Aan de andere kant; de PV groep kan enkel vermogen leveren, en is tevens het enige in huis datvermogen levert; Daarmee zou een 25A automaat (dus 5.7kW) misschien ook kunnen? maar ik weet niet of dat volgens de geldende normen is.
Huidige installatie
10x Hanwha Q-Cells Q.PEAK BFR-G5.1 300 (300Wp)1x SMA SunnyBoy 3.0
Enkele string, 2x4 +1x2 panelen in landscape, orientatie; zuidoost, 20 graden helling.
Totale opbrengst sinds eind juli 2018: 8700kWh, dus ca. 2700kWh per jaar.
Budget en doel
Doel: Dakoppervlak maximaal benutten om zo hoog mogelijke opbrengst te realiseren.Huidige panelen efficienter indelen om ruimte te maken voor extra panelen.
Het is acceptabel dat enkele van de huidige panelen op suboptimale plekken komen te liggen als er daardoor plek komt extra panelen tot hun recht te laten komen.
Budget: <4k Euro onder aan de streep (na retour BTW, en evt verkoop van oude inverter.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zou het zelf willen doen.Bijhouden van data
De huidige SMA sunnyboy wordt uitgelezen in Home Assistant en dat bevalt goed (geen cloud).Reeds verkregen offertes
Ik heb de installateur van de huidige installatie gevraagd om een offerte om het maximale uit het dakoppervlak te halen, maar deze geeft aan dat er hooguit 1, misschien 2 panelen bij geplaatst kunnen worden. Dat lijkt me de moeite niet waard om een installateur voor langs te laten komen en dekt ook niet onze toekomstige behoefte.Regio
Regio Den HaagUpgrade plannen
In sunny design lijkt het erop dat ik dat het volgende zou passen:Huidige panelen:
Herindelen naar 2x5 stuks, hellingshoek aanpassen van 20 graden naar 13 graden om ze korter op elkaar te kunnen plaatsen en schaduw te beperken. Daarmee komt er ruimte voor extra panelen.
(SolarStell Connect)
Nieuwe panelen:
6 x Longhi Solar LR4-72HPH-455M in portrait, 10 graden
(SolarStell Connect)
Nieuwe inverter:
SMA Sunny boy 5.0 (evt deze begrenzen op 4.6kW) ivm max 20A aardlekautomaat bij 1x35A aansluiting.
1 string van 10x 300Wp Q Cells
1 string van 6x Longhi
![]() | ![]() |
/f/image/WJota0tHTKxhZ1qBQZOv7bRg.png?f=fotoalbum_large)
De opstelling als hierboven zou 5.8kWp leveren, maar heeft 4 landscape panelen op plekken met schaduw zitten. In de ochtend en middag/ avond zouden 2 van deze panelen dus niet zoveel doen.
Ook vangt 1 van de landscape panelen wel heel veel schaduw van de schoorsteen van de buren.
Dat gaat natuurlijk ten koste van de opbrengst van deze panelen, maar levert het over de hele dag gezien misschien nog best wat op? Deze 10 panelen liggen er namelijk al (en daar heb ik niet in hoeven investeren
Zou dit nog op een 5kW inverter kunnen? Ik verwacht dat er niet heel veel afgetopt wordt als deze op 4.6kW begrensd wordt bij een 20A aardlekautomaat.
Ik ben tevreden over de SMA die we nu hebben, en lees hier dat deze vrij goed omgaan met schaduw. Vandaar wederom een lichte voorkeur voor SMA.
Ik ben erg benieuwd of dit in de ogen van de experts hier een beetje realistisch is, of dat ik wel erg kort door de bocht ben gegaan.
Wat is is een minimale afstand voor twee rijen landscape panelen (1.67x1.03m) met 13 graden helling?
Ik heb de rijtjes in Sunny Design een beetje op de gok uitgelijnd.
Is het de moeite waard om de bestaande panelen van 20 graden naar 13 te veranderen om ruimte te winnen en daarvoor nieuw montagemateriaal aan te schaffen (a 420 Euro)?
Kosten
Investering voor upgrade van 3kWp naar 5.8kWp:3600 Eur. incl BTW
3000 Eur. excl BTW (0.93 Eur/Wp)
Netto onder aan de streep (na verkoop oude inverter en teruggave BTW:
2400 Euro (0.87 Eur/Wp)
Vond ik zelf niet slecht, ivm relatief veel extra montagemateriaal en een nieuwe inverter. Maar ben benieuwd naar jullie idee hierover.
(prijzen heb ik bij Solar Bouwmarkt vandaan)
/f/image/JHUvSUYyP6ClES7R7pGsQo4t.png?f=fotoalbum_large)