Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05 10:43
De vorige eigenaar van ons huis heeft in 2018 zonnepanelen laten aanleggen.
De huidige installatie is 3000Wp en dekt ons huidige elektrisch verbruik volledig (schatting na half jaar wonen).
We zijn ons aan het orienteren om all-electric te gaan door een warmtepomp te installeren en daarmee de CV ketel vaarwel te kunnen zeggen. Het zou mooi zijn als het extra elektrisch verbruik van de warmtepomp door de PV installatie opgevangen kan worden.

De installateur van de huidge setup lijkt niet te ver out of the box te willen gaan door hooguit 1 a 2 panelen toe te willen voegen. Dat lijkt mij wat weinig als ik het dakoppervlak zie.
Vandaar dat ik hier wat advies wil inwinnen om te zien hoeveel mogelijk zou zijn als ik het zelf doe.
Ik ben zelf al in Sunny Design bezig geweest, en zou daarmee bijna het dubbele aan geinstalleerd vermogen kunnen realiseren; Wellicht dat ik te hard aan het pushen ben?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQRN6iRn_EgLc6SOM_RJYtBsO9k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lp5fzrVWla7rV1FxNa7qnFkY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fr7oTIKRs4hgYofrs92av4yiLhA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mhG5gspoYBl1vSpBxuZIOPIq.png?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Het is een plat dak van ongeveer 5.5x9.5m volgens de plattegronden (niet makkelijk toegankelijk, dus niet exact gemeten)
Aan de randen van het dat zit een opstaande koof van ca 40cm
Verder is er een lichtkoepeltje en een schoorsteentje aanwezig.
Schaduw
- Opstaande randen van het dak zelf; noord-oost zijde in ochtend, zuidwest zijde middag/avond
- Nabije flat (h=36m) ten zuid-westen geeft in het voor en najaar een paar uur schaduw over ons huis. In de zomer gaat de zon helemaal over de flat heen.
-Schoorsteentje van buren ca 60x60cm, 1m hoog.
Jaarverbruik
Geschat, want we wonen hier nog geen volledig jaar: ca 1500kWh per jaar.

Met de komst van een warmtepomp gaat dat natuurlijk flink omhoog. We zitten nog niet echt in de cijfers, maar eerste orde schatting zou 4000kWh extra zijn, dus totaal richting 5500kWh per jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A aansluiting.
Groepenkast gereed voor 3-fase (2021)
PV heeft eigen aardlekautomaat van 16A (2018)

Ik ben er nog niet over uit of het nodig is om een 3x25A aansluiting te hebben als de warmtepomp erbij komt.
(Helaas) voorlopig nog geen elektrische auto.
Ik zou denken dat het op een 1x35A aansluiting zou moeten kunnen.

Daarmee zou de aardlekautomaat op de PV groep max. 35A / 1.6 = 21.9A --> dus max 20A zijn.
Dat zou neerkomen op 4.6kW.
Aan de andere kant; de PV groep kan enkel vermogen leveren, en is tevens het enige in huis datvermogen levert; Daarmee zou een 25A automaat (dus 5.7kW) misschien ook kunnen? maar ik weet niet of dat volgens de geldende normen is.
Huidige installatie
10x Hanwha Q-Cells Q.PEAK BFR-G5.1 300 (300Wp)
1x SMA SunnyBoy 3.0

Enkele string, 2x4 +1x2 panelen in landscape, orientatie; zuidoost, 20 graden helling.
Totale opbrengst sinds eind juli 2018: 8700kWh, dus ca. 2700kWh per jaar.
Budget en doel
Doel: Dakoppervlak maximaal benutten om zo hoog mogelijke opbrengst te realiseren.
Huidige panelen efficienter indelen om ruimte te maken voor extra panelen.
Het is acceptabel dat enkele van de huidige panelen op suboptimale plekken komen te liggen als er daardoor plek komt extra panelen tot hun recht te laten komen.

Budget: <4k Euro onder aan de streep (na retour BTW, en evt verkoop van oude inverter.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zou het zelf willen doen.
Bijhouden van data
De huidige SMA sunnyboy wordt uitgelezen in Home Assistant en dat bevalt goed (geen cloud).
Reeds verkregen offertes
Ik heb de installateur van de huidige installatie gevraagd om een offerte om het maximale uit het dakoppervlak te halen, maar deze geeft aan dat er hooguit 1, misschien 2 panelen bij geplaatst kunnen worden. Dat lijkt me de moeite niet waard om een installateur voor langs te laten komen en dekt ook niet onze toekomstige behoefte.
Regio
Regio Den Haag
Upgrade plannen
In sunny design lijkt het erop dat ik dat het volgende zou passen:

Huidige panelen:
Herindelen naar 2x5 stuks, hellingshoek aanpassen van 20 graden naar 13 graden om ze korter op elkaar te kunnen plaatsen en schaduw te beperken. Daarmee komt er ruimte voor extra panelen.
(SolarStell Connect)

Nieuwe panelen:
6 x Longhi Solar LR4-72HPH-455M in portrait, 10 graden
(SolarStell Connect)

Nieuwe inverter:
SMA Sunny boy 5.0 (evt deze begrenzen op 4.6kW) ivm max 20A aardlekautomaat bij 1x35A aansluiting.
1 string van 10x 300Wp Q Cells
1 string van 6x Longhi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj3Z0NSzsQKFmzL9J3PV2Ok8vlU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0WcQUFZrK0yDqrBuhCg60NlQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBFi3wwG-Qkm6byLX0UMgcIHssM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vi4gKFp5nwEBlNPXFZV5CzMB.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Baf3I5EXNEv2_21t0u2oqwCk0-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJota0tHTKxhZ1qBQZOv7bRg.png?f=fotoalbum_large

De opstelling als hierboven zou 5.8kWp leveren, maar heeft 4 landscape panelen op plekken met schaduw zitten. In de ochtend en middag/ avond zouden 2 van deze panelen dus niet zoveel doen.
Ook vangt 1 van de landscape panelen wel heel veel schaduw van de schoorsteen van de buren.
Dat gaat natuurlijk ten koste van de opbrengst van deze panelen, maar levert het over de hele dag gezien misschien nog best wat op? Deze 10 panelen liggen er namelijk al (en daar heb ik niet in hoeven investeren :+ ).

Zou dit nog op een 5kW inverter kunnen? Ik verwacht dat er niet heel veel afgetopt wordt als deze op 4.6kW begrensd wordt bij een 20A aardlekautomaat.
Ik ben tevreden over de SMA die we nu hebben, en lees hier dat deze vrij goed omgaan met schaduw. Vandaar wederom een lichte voorkeur voor SMA.

Ik ben erg benieuwd of dit in de ogen van de experts hier een beetje realistisch is, of dat ik wel erg kort door de bocht ben gegaan.

Wat is is een minimale afstand voor twee rijen landscape panelen (1.67x1.03m) met 13 graden helling?
Ik heb de rijtjes in Sunny Design een beetje op de gok uitgelijnd.
Is het de moeite waard om de bestaande panelen van 20 graden naar 13 te veranderen om ruimte te winnen en daarvoor nieuw montagemateriaal aan te schaffen (a 420 Euro)?
Kosten
Investering voor upgrade van 3kWp naar 5.8kWp:
3600 Eur. incl BTW
3000 Eur. excl BTW (0.93 Eur/Wp)

Netto onder aan de streep (na verkoop oude inverter en teruggave BTW:
2400 Euro (0.87 Eur/Wp)

Vond ik zelf niet slecht, ivm relatief veel extra montagemateriaal en een nieuwe inverter. Maar ben benieuwd naar jullie idee hierover.

(prijzen heb ik bij Solar Bouwmarkt vandaan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/an1pmd1n49C_-ChCSkdBNhwek6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JHUvSUYyP6ClES7R7pGsQo4t.png?f=fotoalbum_large
BTW vragen
Hoewel er al een PV installatie ligt, zou het voor ons de eerste investering in PV zijn, en daarmee zouden we denk ik wel de BTW mogen terugvragen; Heeft iemand ervaring met het upgraden van een installatie van een vorige eigenaar en de BTW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou hem eens uitrekenen met de panelen met de ruggen tegen elkaar ZW-NO.

Geen tussenruimte nodig, dus een groter percentage van het dak kan benut worden. Wel iets lagere opbrengst per paneel.
Maar in jouw geval richt je de panelen dan niet op de flat, dus hun piek opbrengst is minder beperkt.

Lukt het om de bestaande panelen op NO te richten en nieuwe panelen ZW?

PS: 4000kWh electrisch voor een warmtepomp is erg hoog. Wat is het historische gasverbruik?

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 28-10-2021 00:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Dat is een interessante suggestie die ik nog niet had bedacht inderdaad;

(De flat staat echt ZW. Maar heb je in zomer geen hinder van. in voor en najaar even een paar uur wat minder, Winter is wel aardig lang schaduw.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ThTAblCuT13h3HQyE59DrBH99s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MxMXh7NTs2oa59IY2gSD1rSL.png?f=fotoalbum_tile

Dan kom ik op iets als dit uit:
Totaal 6.7kWp
Verwachte opbrengst 6000kWh/jaar.
Investering; ca. 0,94 Euro/Wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVXb0t-B5E26mfq5RfSCS_MiUkg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7JH40A8svY0KL2cUhovISqMd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSU0cQIY_jM9jMVBTnYwToUNjok=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WwYk1aY4N4jvDpBjryJp0Yzj.png?f=fotoalbum_tile

Daarmee ligt het wel mooi vol inderdaad.
Ik heb nu (ongeveer) dezelfde panelen als de huidige gepakt in sunny design, maar in praktijk zullen er dus 10 stuks 'oud' zijn en dan 12 stuks 'nieuwe'. Bij Solar bouwmartk komen de Q Cells Q.Peak Duo G9 - 330WP Full Black qua formaat als enige in de buurt. Qua vermogen zijn ze 330Wp tegenover de 300Wp van de bestaande Q-Cells Q.PEAK BFR-G5.1 300.
Kan dat samen in een NO-string en een ZW string?

Qua investering is het wel hoger; ca. 0,94 Euro/Wp. Vooral omdat er veel nieuwe montagemateriaal nodig is, en ook meer panelen dan de 6 stuks a 455Wp uit de openingspost.

(beetje off-topic; De inschatting van de warmtepomp is redelijk grof, maar wel volgens warmtepompweetjes tabellen. Ik vond daarin de component voor SWW wel heel fors; 3000 kWh (geleverd vermogen) per jaar voor 3 personen, waar we nu 120-150m3 voor SWW per jaar hebben...)

Ik heb nog geen goed inzicht in het gasverbruik, want de CV heeft pas 3 weken gedraaid in de 7 maanden dat we er wonen. Nog geen stookseizoen meegemaakt dus. Dus eerste orde inschatting op basis van 8 a 9 kW WP.
Wellicht volgt hierover tzt nog een ander topic :)

[ Voor 10% gewijzigd door Diedo70 op 28-10-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:09
Portrait dakjes oost-west, zorgen dat de punt van het dakje bij de schoorsteen van de buren komt ivm minimale schaduw.

Panelen van 2 bij 1.1 meter pakken, 2 dakjes maken (2 x 3,8 x 4.4 meter) Panelen zijn dan 495 WP per stuk.

1 string oost 1 string west, beide van 8 panelen.

16 * 495 watt = 7920 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Diedo70 traditioneel wordt O-W inderdaad aan elkaar vast gezet... In jouw geval zou ik letterlijk het 'Zuid' spul rug aan rug leggen; dan kun je alles wat je al hebt hergebruiken op NO, nieuw spul op ZW.. Paneelkeuzes maken dat het een beetje bij elkaar in de buurt blijft in totale rijlengte zou mooi zijn.

Geen paneeltypen mixen in string ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
BasvanS schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:09:
Portrait dakjes oost-west, zorgen dat de punt van het dakje bij de schoorsteen van de buren komt ivm minimale schaduw.

Panelen van 2 bij 1.1 meter pakken, 2 dakjes maken (2 x 3,8 x 4.4 meter) Panelen zijn dan 495 WP per stuk.

1 string oost 1 string west, beide van 8 panelen.

16 * 495 watt = 7920 WP
Even mee zitten puzzelen, maar lijkt me voor onze situatie geen goede oplossing;
- Ik kan maximaal 12 van die panelen kwijt ivm dakraampje en schoorsteen
- punt van het dakje uitlijnen met schoorsteentje buren betekent vrij veel 'loze' ruimte richting de NO gevel.
- de JA M72S30-535 van Solar bouwmarkt zijn zowel qua W/m2 als ook Euro/Wp niet zo interessant als de Longhi LR4-72HPH-455
(- ik zit met 10x 300Wp panelen waar ik niets mee doe)

Voorbordurend op @Ronald 's suggestie;
Met de huidige 10 panelen in ZW-NO dakjes zou ik 7 Longhi 455Wp in landscape erbij kunnen leggen ipv 6 stuks. Maar dan zou ik 3 strings krijgen, dus lijkt me niet handig. Daarbij is de verwachte opbrengst vrijwel gelijk aan de hierboven geschetste situatie met 6 x Longhi + 2x 5 Qcells (ca 5600kWh/jaar)
--> lijkt me geen goede optie.

Terug naar @Ronald suggestie:
Om alles in ZW-NO dakjes te leggen met huidige panelen op NO vraagt om gelijke paneelgrootte van 1.67x1.00m aan de ZW zijde. Deze paneelmaat lijkt nu minder gangbaar, dus beperkte opties.
Bij Solar bouwmarkt zie ik zo snel alleen de Q Cells Q.Peak Duo G9 - 330WP Full Black.

EDIT: Ik zie nu inderdaad wat je bedoelt. Wel rug aan rug, maar op losse montagedelen. Ik puzzel hier nog even verder op, maar denk dat ik bij een rijtje van 3 er weinig ruimte overhoud als de panelen langer worden. Dat zou inderdaad de totale capaciteit nog verder kunnen opvoeren. Dank voor de suggestie! Duurde even voordat het kwartje viel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trnVc0USX3qHe5GIflz2s6-82kA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2DqmoUCLslL6DruXrEANMdmg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SamIuCv5UlPt_vBflis8O95kJs0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LFasarFI6yuLyDVa4SltYFIO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzwAdGXM3IThvg_3nmwswXluYes=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nMP92h6tsC2yerjHFWV2NLx9.png?f=fotoalbum_tile

Daarmee kom ik tot 6.2kWp, en het zou zelfs op een 4kW inverter passen lijkt het (scheelt weer een paar tientjes)
Verwachte opbrengst: 5143 kWh/jaar bij netto 2900 Euro investering

Dan lijkt 1 string van 2x 5 Qcells en 1 string van 6x Longhi me de eenvoudigste optie en nog iets kosten efficienter (variant in OP):
Verwachte opbrengst: 5583 kWh/jaar bij netto 2400 Euro investering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBFi3wwG-Qkm6byLX0UMgcIHssM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vi4gKFp5nwEBlNPXFZV5CzMB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNe1XfaTV6wpWrz8S7Hl_8hSn_k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WJota0tHTKxhZ1qBQZOv7bRg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m5NWlIWc-a1nfd5l1Fre4dCCV8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JHUvSUYyP6ClES7R7pGsQo4t.png?f=fotoalbum_tile

Dan nog een paar concrete vraag;
- Bij een 1x35A aansluiting; Mag de zonnegroep op een 25A automaat geplaatst worden of is dit max 20A ivm de factor 1.6?

Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Diedo70 op 28-10-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Diedo70 Gelijke paneellengte is een drama, daarom de NO en ZW geheel niet koppelen. Dan maakt het niet uit als de ene rij een decimeter of 2 langer is, zolang het maar binnen je dak gaat.

Je kunt zelfs je huidige 10 panelen landscape leggen en kijken hoe je uitkomt in portrait voor de rest...

Think out of the box ;)

Grote stappen snel thuis? https://www.solar-bouwmar...rc-zilver-frame-opop.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Met oost/west je eigen panelen weer gebruiken heb ik ook geprobeerd: Kansloos.

Het is al een flinke puzzel om als doe-het-zelver panelen van gelijke afmeting van hetzelfde type strak te krijgen, laat staan met afwijkende afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@BasvanS je hebt een webcam op de panelen staan? Ze liggen op een dak, met verhoogde dakrand...

De KLM piloot die het lelijk vind zal mij persoonlijk worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Ronald schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:33:
@BasvanS je hebt een webcam op de panelen staan? Ze liggen op een dak, met verhoogde dakrand...

De KLM piloot die het lelijk vind zal mij persoonlijk worst wezen.
Niet strak betekend batuurlijk ook niet stevig. als de panelen niet van exact gelijk formaat zijn vallen ze niet goed im de klemmen van een montage systeem. Het is natuurlijk ook weer afhankelijk van het gebruikte systeem. (Bij Flatfix fusion was het kansloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Welk deel van 'geheel niet koppelen' van rijen is zo lastig? Wat jij beschrijft is als je ongeveer de zelfde maat panelen in een gekoppeld legsysteem gaat doen.... En dat heb ik echt niet gesuggereerd in dit topic.... Want dat werkt niet. Losse rijen... die toevallig niet zuid met tussenruimte liggen, maar rug aan rug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
De boodschap van rug aan rug is duidelijk. Dat laat zich iets lastiger in sunny design zetten, maar ik ga er nog even voor zitten. Daar moet wel een mouw aan te passen zijn op een of andere manier.
Pagina: 1