Bluetooth module in oude auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanvdSpek
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-03 21:37
Hoi,

Willen jullie eens meedenken? Ik heb een Volvo 240: hele leuke auto. Maar geen banging tunes.
In de 240 zit de originele Volvo autoradio. Die is mooi klassiek en heel origineel. Die wil ik graag behouden.

Deze autoradio heeft alleen AM en FM ontvangst, en dus geen aux-ingangen of andere flauwekul.
Ik wil graag bluetoothontvangst toevoegen, het liefst zelfs met bel-functionaliteit. Het liefst compleet weggebouwd achter het dashboard (behalve het microfoontje).

Deze functionaliteit is weliswaar te vinden in een apparaatje met een ingebouwde FM-zender, maar dat vind ik niet goed werken.

Ik ben op zoek naar een apparaat (evt gedeeltelijk DIY) dat je tussen de speakers en de autoradio prikt. Dat apparaat moet dus pass-through kunnen voor het signaal dat uit de originele autoradio kunt. Dat is wel speaker-niveau signaal uit de versterker.

Toen ik jong was had mijn vader in zijn auto een parrot-module die op deze wijze aangesloten was. Dat lijkt niet meer nieuw te koop...

Tja, tot zo ver ben ik. Iemand een idee?
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zeker wel. https://www.bury.com/cons...ay/produkt/cc-9068-2.html
En als ik de handleiding (onder downloads) bekijk praten ze ook over speakers (meervoud) en over een balans regelaar. Dat zou moeten werken dus.
Wij hebben een oudere versie in de auto zitten, die is helaas mono.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 23:24
ligt er ook maar net aan wat voor fm zendertje je hebt. een mega goedkope van aliexpress gaat niet goed werken.
een vriendin van me heeft een betere in haar auto zitten en die werkt perfect. koppelt automatisch seconden na starten auto en heeft tenminste op de stock luidsprekers niks aan te merken op geluidskwaliteit. we hebben zelfs eens vanaf de auto van 20 meter erachter naar die radio geluisterd (geen ontvangst in de bergen) zonder problemen. is iig de simpelste en goedkoopste oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroenk691 op 28-10-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb inderdaad ook zo'n FM bluetoothzendertje in gebruik in de Camper, van Xiaomi.

Dat werkt absoluut prima, behalve dat je niet kan bellen/handsfree over dat ding.
Het nadeel van zo'n parrot of bury apparaat is dat het altijd een schermpje heeft en (ik vind) zijn erg lelijk in een "origineel" oude auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
Ik weet dat er een versie van de parrot is die dit doet.
Die heeft eigenlijk zijn eigen versterker maar klik je overal tussen.
Verwacht er geen wonderen van trouwens, ik vond het niet goed genoeg maar vrienden om me heen wel.

MKI9200 dacht ik

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 22:25
Zit er een CD-wisselaar uitgang op de Volvo-radio? Vaak zijn hier bluetooth kitjes voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 00:10

Wok

Dakloos...

Knul schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:42:
Zit er een CD-wisselaar uitgang op de Volvo-radio? Vaak zijn hier bluetooth kitjes voor te krijgen.
Zal ervan afhangen hoe oud zijn 240 is... Als het echt al een oudje is (eind jaren '70, begin jaren '80), zal zo'n aansluiting er zeker niet op zitten, maar bij een 'late' 240 (eind jaren '80/ begin jaren '90) zou er wellicht al een 'modernere' 1-DIN radio in kunnen zitten (CR-xxx of CT-xxx) en sommige daarvan hebben een CD-wisselaaraansluiting. Daar zou dan heel mooi een Yatour- of GROM-module op aangesloten kunnen worden.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 21:41

Bio

Ik ken je probleem, ik had hetzelfde met mijn BMW, en heb hier een CD wisselaar emulator voor ontwikkeld die inmiddels al van Nieuw-Zeeland tot Canada in gebruik is :).

Als er geen CD wisselaar te vinden is is er nog een andere methode wat mensen soms doen:

De radio openhalen en een bluetoothmodule intern solderen op de audiocontacten van bijvoorbeeld de cassette tape als je die toch nooit zou gebruiken, of AM bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Bio op 29-10-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanvdSpek
Nee, het is een 86er met een SR3022. Google maar een plaatje, dan wordt het je wel duidelijk dat het echt een radio van de oude stempel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bellen is misschien lastiger, maar tunes zou je ook via een bluetooth cassettebandje kunnen doen:

https://www.onlinekabelsh...to-cassette-adapter-zwart

--edit---
Oh wacht, ook geen bandjes dus... :(

[ Voor 13% gewijzigd door Janoz op 29-10-2021 14:38 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanvdSpek
En nee zit geen cassettedeck in.
Een interne aansluiting zou inderdaad kunnen.

Ik ga zelf wat aan elkaar rijgen, jammer dat er geen kant en klare oplossing is maar ik ben wel handig genoeg om iets fraais te construeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

DaanvdSpek schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:37:
Nee, het is een 86er met een SR3022. Google maar een plaatje, dan wordt het je wel duidelijk dat het echt een radio van de oude stempel is.
Da's wel heel oud! Waarom knal je er niet zoiets in: https://www.bol.com/nl/nl...UOO_FT4fSt28aAhzKEALw_wcB
Ziet er retro uit maar wel moderne techniek.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 22:02
Zoiets? Misschien kun je de maker (ik weet dat het een Nederlander is) benaderen of er ooit iets is uitgekomen via bluetooth.
https://www.gps.nl/uit_productie/media-mute.html

[ Voor 50% gewijzigd door Eddos op 29-10-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DaanvdSpek schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:38:
En nee zit geen cassettedeck in.
Een interne aansluiting zou inderdaad kunnen.

Ik ga zelf wat aan elkaar rijgen, jammer dat er geen kant en klare oplossing is maar ik ben wel handig genoeg om iets fraais te construeren!
Dat is er WEL, zie mijn eerste reactie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 00:16
Mijn vader had vroeger een cd-wisselaar die zal aangesloten tussen de radio en de antenne in.
Dus via FM maar zonder zelf iets uit te zenden.

Een snelle zoektocht op google geeft https://www.amazon.com/Un...2CB01M0SFMIH%2CB085C7GTBD.
Als is deze oplossing alleen voor muziek en niet voor bellen.

Edit:
Ze zijn er ook met bellen: https://www.amazon.com/dp...&qsid=140-6757245-2979446

[ Voor 25% gewijzigd door Jaapio_B op 30-10-2021 00:28 ]

Aan alles komt een eind.

Pagina: 1