Geen FPS verschil na upgraden CPU noch GPU noch RAM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:18
Nadat ik mijn pc heb geüpgraded van een R5 2600 naar een R7 3700X merkte ik geen verschil van FPS in alle games. Deze upgrade had ik gedaan omdat inm sommige spellen de CPU load op 80/90% stond. Na de upgrade is dit nog amar rond de 50/60% gebleven. Ik zag dat in sommige games mijn RAM voor 80/90 % werd gebruikt, dus die dan maar ook geüpgraded van 16Gb naar 32GB. Nog steeds geen verschil in FPS. Ik zelf heb een 1060 6GB maar die komt in sommige spellen niet eens op 100% usage. Meer rond de 70/80 en soms pieken naar 100 en daarna weer dalen.

Net met een vriend getest met zijn 1080 en ook hier exact hetzelfde FPS. Daarnaast heb ik zelfs vóór de upgrade al last van haperingen/freezes/stuttering tijdens het gamen en framedrops van 40/50 fps. Ook met een framelimiter tot 75 fps heb ik framedrops tot onder de 50 fps.

De CPU en GPU blijven mooi rond de 60 max. 70 graden wanneer deze onder load een benchmark draaien.

BIOS, Chipset, GPU drivers zijn up-to-date. De powerplan van Windows staat op High Performance.

Windows 10 clean install gedaan nadat ik de CPU had geüpgrade om ook daar problemen mee te voorkomen.

Ook enkele benchmarks gerund en daar is de score onder het gemiddelde. Zoals bij Cinebench, Unigine en UserBenchmark Tijdens UserBenchmark gaf die aan dat er veel achtegrondprocessen draaien. Terwijl ik alles van te voren heb uitgezet voordat ik de benchmark startte via de task manager.

Dus dan blijft er nog maar één hardwarecomponent over en dat is het moederbord. Het moederbord zal nu ongeveer 3/4 jaar oud zijn. Maar dat vind ik nogal weinig voordat die kuren mag krijgen. Uiteraard weer net na de garantieperiode....

Onderstaande systeem is het "before" systeem

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 191,89€ 191,89
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-I Gaming€ 242,45€ 242,45
1VideokaartenAsus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H200 Wit€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3000C16D-16GTZR€ 92,11€ 92,11
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 750 EVO (retail) 500GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 127,77€ 127,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 654,22

Onderstaande systeem is het "after" systeem

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-I Gaming€ 242,45€ 242,45
1VideokaartenAsus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H200 Wit€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 119,-€ 119,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 750 EVO (retail) 500GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 127,77€ 127,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 768,22

Heeft iemand nog een tip waar ik iets mee kan tweaken of een instelling wat ik misschien niet aan heb staan? Of toch erop gokken en een ander moederbord kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12

sapphire

Die-hard pruts0r

Tenzij er iets specifieks mis is met je bord lijkt het me vreemd dat het bord je CPU tegen houd.

Voor de duidelijkheid, welke games en resolutie?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-05 06:09
Max framerate limiet hoger zetten? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:34
Wat had je gedacht dan met een GTX 1060. Dat je ineens 50% meer fps krijgt door er een cpu met 15% hogere singel core prestatie in te gooien?

Update het moederbord BIOS naar de meest recente versie.

Op welke snelheid draait het RAM. Native is het 2133. Heb je DOCP geactiveerd?

Verwijder de GeForce drivers met DDU en installeer ze opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-05 12:58
OP zei dat met een gtx 1080 hetzelfde probleem voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 22:07
Lage refreshrate monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12

sapphire

Die-hard pruts0r

@arjanvr Ik dacht ook gelijk aan VSYNC :+

@Uszka Natuurlijk erg game afhankelijk maar er zijn spellen waarbij ik nagenoeg niets merkte dat ik van een 1800X naar een 3700X ging, idem met ram snelheid op stock of DOCP aan. Zeker op 1440P en hoger, daar omdat ik dat aan de TS vroeg.

Draai een vrij gelijkende setup als de TS (B450-i, 3700X, 32GB ram maar wel een 1080).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

Croga

The Unreasonable Man

Dat de RAM upgrade niets oplevert is logisch.

- 80%-90% geheugengebruik betekend niet dat het spel meer geheugen nodig heeft. Het betekend alleen dat Windows het geheugengebruik optimaliseert (door meer te cachen dan persé nodig)
- Het nieuwe geheugen is langzamer dan het oude geheugen

Wat het geheugen betreft zou je eens naar je XMP profielen kunnen kijken. By default zullen deze niet worden gebruikt maar ze kunnen wel snelheidswinst opleveren.

Als benchmarks aangeven dat er veel achtergrond processen draaien ondanks dat jij denkt alles uit gezet te hebben dan zou het goed kunnen dat je nog wat gemist hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:14
Welke games hebben we het over? Ik kan ook wel een tal games op noemen waar ik met moeite 60 fps haal terwijl mijn CPU en GPU amper iets doen. Naast je hardware kan de game ook gewoon de bottleneck zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
@sapphire Het betreft een 1080p setup.

@Puddi Puddin Games waar ik problemen bij heb: Call of Duty Warzone, CSGO, Rust en Battlefield 1. Allemaal shooters helaas waarbij het extra irritant is. Dit zijn tevens ook de enige games die ik speel.

De BIOS had ik al geüpgraded naar de laatste versie van augustus dit jaar.

RAM draait gewoon op 3200 mHz en heb ik inderdaad vanuit de BIOS na aankoop aan moeten passen.

Heb met de framelimit liggen spelen. Maar nergens blijft die steady. In Warzone schommelt die van 90-160 fps en die schommelingen zijn zo irritant omdat die dan iedere keer weer inkakt. Daarom had ik de framelimit op 75FPS gezet, omdat mijn monitor ook een refresh rate van 75 hertz. Maar ook daar zijn er stotteringen. Framelimit op 100fps geeft dezelfde problemen. V-Sync aan/uit maakt geen verschil helaas. Daar zat ik ook al aan te denken.

Ik zal de GPU drivers verwijderen en opnieuw installeren.

In Warzone kan je mooi de latency van GPU en CPU zien. Hier zijn deze netjes rond de 7-10 ms. offline en 10-20 ms online. GPU latency blijft stabiel, maar de CPU latency niet en de CPU latency is ook iets hoger dan de GPU latency. Waardoor de CPU de bottleneck lijkt, maar dit zeker niet zo is. Gezien de performance. Eigenlijk hetzelfde verhaal met de R5 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Jeanke117 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:29:
@sapphire Het betreft een 1080p setup.

@Puddi Puddin Games waar ik problemen bij heb: Call of Duty Warzone, CSGO, Rust en Battlefield 1. Allemaal shooters helaas waarbij het extra irritant is. Dit zijn tevens ook de enige games die ik speel.

De BIOS had ik al geüpgraded naar de laatste versie van augustus dit jaar.

RAM draait gewoon op 3200 mHz en heb ik inderdaad vanuit de BIOS na aankoop aan moeten passen.

Heb met de framelimit liggen spelen. Maar nergens blijft die steady. In Warzone schommelt die van 90-160 fps en die schommelingen zijn zo irritant omdat die dan iedere keer weer inkakt. Daarom had ik de framelimit op 75FPS gezet, omdat mijn monitor ook een refresh rate van 75 hertz. Maar ook daar zijn er stotteringen. Framelimit op 100fps geeft dezelfde problemen. V-Sync aan/uit maakt geen verschil helaas. Daar zat ik ook al aan te denken.

Ik zal de GPU drivers verwijderen en opnieuw installeren.

In Warzone kan je mooi de latency van GPU en CPU zien. Hier zijn deze netjes rond de 7-10 ms. offline en 10-20 ms online. GPU latency blijft stabiel, maar de CPU latency niet en de CPU latency is ook iets hoger dan de GPU latency. Waardoor de CPU de bottleneck lijkt, maar dit zeker niet zo is. Gezien de performance. Eigenlijk hetzelfde verhaal met de R5 2600.
Call of Duty Warzone en Rust kan ik me in herkennen. Met name het laatste die draait voor geen meter. De overige 2 zou je geen problemen mee mogen ervaren. Schommelingen zijn heel normaal maar ik kan me voorstellen dat het irritant is als je dit ook merkt zonder dat je naar je fps counter kijkt. Heeft jouw monitor FreeSync / Gsync? Wellicht een optie om hier in te investeren dit heeft er vooral bij mij voor gezorgd dat alles een stuk soepeler aanvoelt in game ondanks dat mijn framerate identiek is. Zie dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Puddi Puddin op 28-10-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Draai eens Latencymon of deze iets aangeeft waar je iets wijzer uit wordt.
https://www.techspot.com/downloads/6944-latencymon.html

Je kunt ook eens kijken of je iets wint met het handmatig uitzetten van HPET (high precision event timer) volgens de 2e methode in de volgende link:
https://silicophilic.com/disabling-hpet-settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
@Puddi Puddin Ik heb een Freesync scherm met een NVIDIA GPU. Dus dat werkt niet met elkaar. Een G-Sync scherm kopen is geen optie aangezien ik net twee nieuwe monitoren heb gekocht en G-Sync schermen rete duur zijn. Zonder G-Sync/FreeSync moet het toch ook fatsoenlijk werken?

@bierschuit Heb Latencymon gedraaid tijdens een potje Warzone. Hieronder de resultaten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BxwkhQcO2XgPgVz4Yd0Or9as8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rll4xnPIY4JiPEZanXoxnUvH.png?f=fotoalbum_large

HPET heeft ook niks geholpen na reboot. Heb daarnaast ook sfc /scannow gedaan en chkdsk C: /B maar dat heft ook niet geholpen. Heb daarnaast ook nog een becnhmark gedaan op de 970 EVO en die was gewoon goed en de "health" was ook "Good".

De resultaten na het deïnstalleren van de GPU drivers middels DDU en daarna weer opnieuw installeren heeft ervoor gezorg dat de GPU time nu rond de 13-15 ms ligt en de CPU time schommelt tussen 5-12ms binnen warzone. Exact hoe het eigenlijk hoort, aangezien de GPU de bottleneck nu is. Wel veel schommelingen van de CPu helaas, maar het is "iets".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:18

OMD

Deze geeft in zijn info aan dat hij dezelfde perfomance heeft met een Ryzen 1600 en zelfs een I7 4790K bij Warzone:
YouTube: GTX 1060 | Call of Duty Warzone - Battle Royale - 1080p & 1440p - Lo...

Zelfde setup als jij en zelfde FPS (met bijbehorende schommelingen)
Heb je een lijstje met FPS per game? Wat haal je gemiddeld in die spellen?
Een steady FPS kan sowieso niet tenzij je vsync aanzet of een FPS cap. Het ene punt in een spel is het andere punt niet en op dit soort lage resoluties zal je dus grotere schommelingen krijgen in je FPS.

[ Voor 17% gewijzigd door OMD op 28-10-2021 16:23 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Jeanke117 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:10:
@Puddi Puddin Ik heb een Freesync scherm met een NVIDIA GPU. Dus dat werkt niet met elkaar. Een G-Sync scherm kopen is geen optie aangezien ik net twee nieuwe monitoren heb gekocht en G-Sync schermen rete duur zijn. Zonder G-Sync/FreeSync moet het toch ook fatsoenlijk werken?
Freesync werkt prima met een Nvidia GPU! Gewoon Gsync compatible aanvinken en de instellingen in Nvidia control panel nalopen. Bij mij helpt het juist enorm. Als ik het uitzet heb ik ondanks de normale framerate het gevoel dat het allemaal niet zo soepel aanvoelt als met het aan zeker als de framerate schommelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeluZzz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-03-2023
De instellingen in je Nvidia Control Panel al eens geoptimaliseerd? Via Google kun je genoeg sites vinden die de optimale instellingen voor bijvoorbeeld Warzone weergeven. Bij mij hielp dit enorm in het krijgen van meer fps in zowel Warzone als CSGO. Wellicht het proberen waard.
Pagina: 1