Nadat ik mijn pc heb geüpgraded van een R5 2600 naar een R7 3700X merkte ik geen verschil van FPS in alle games. Deze upgrade had ik gedaan omdat inm sommige spellen de CPU load op 80/90% stond. Na de upgrade is dit nog amar rond de 50/60% gebleven. Ik zag dat in sommige games mijn RAM voor 80/90 % werd gebruikt, dus die dan maar ook geüpgraded van 16Gb naar 32GB. Nog steeds geen verschil in FPS. Ik zelf heb een 1060 6GB maar die komt in sommige spellen niet eens op 100% usage. Meer rond de 70/80 en soms pieken naar 100 en daarna weer dalen.
Net met een vriend getest met zijn 1080 en ook hier exact hetzelfde FPS. Daarnaast heb ik zelfs vóór de upgrade al last van haperingen/freezes/stuttering tijdens het gamen en framedrops van 40/50 fps. Ook met een framelimiter tot 75 fps heb ik framedrops tot onder de 50 fps.
De CPU en GPU blijven mooi rond de 60 max. 70 graden wanneer deze onder load een benchmark draaien.
BIOS, Chipset, GPU drivers zijn up-to-date. De powerplan van Windows staat op High Performance.
Windows 10 clean install gedaan nadat ik de CPU had geüpgrade om ook daar problemen mee te voorkomen.
Ook enkele benchmarks gerund en daar is de score onder het gemiddelde. Zoals bij Cinebench, Unigine en UserBenchmark Tijdens UserBenchmark gaf die aan dat er veel achtegrondprocessen draaien. Terwijl ik alles van te voren heb uitgezet voordat ik de benchmark startte via de task manager.
Dus dan blijft er nog maar één hardwarecomponent over en dat is het moederbord. Het moederbord zal nu ongeveer 3/4 jaar oud zijn. Maar dat vind ik nogal weinig voordat die kuren mag krijgen. Uiteraard weer net na de garantieperiode....
Onderstaande systeem is het "before" systeem
Onderstaande systeem is het "after" systeem
Heeft iemand nog een tip waar ik iets mee kan tweaken of een instelling wat ik misschien niet aan heb staan? Of toch erop gokken en een ander moederbord kopen?
Net met een vriend getest met zijn 1080 en ook hier exact hetzelfde FPS. Daarnaast heb ik zelfs vóór de upgrade al last van haperingen/freezes/stuttering tijdens het gamen en framedrops van 40/50 fps. Ook met een framelimiter tot 75 fps heb ik framedrops tot onder de 50 fps.
De CPU en GPU blijven mooi rond de 60 max. 70 graden wanneer deze onder load een benchmark draaien.
BIOS, Chipset, GPU drivers zijn up-to-date. De powerplan van Windows staat op High Performance.
Windows 10 clean install gedaan nadat ik de CPU had geüpgrade om ook daar problemen mee te voorkomen.
Ook enkele benchmarks gerund en daar is de score onder het gemiddelde. Zoals bij Cinebench, Unigine en UserBenchmark Tijdens UserBenchmark gaf die aan dat er veel achtegrondprocessen draaien. Terwijl ik alles van te voren heb uitgezet voordat ik de benchmark startte via de task manager.
Dus dan blijft er nog maar één hardwarecomponent over en dat is het moederbord. Het moederbord zal nu ongeveer 3/4 jaar oud zijn. Maar dat vind ik nogal weinig voordat die kuren mag krijgen. Uiteraard weer net na de garantieperiode....
Onderstaande systeem is het "before" systeem
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 191,89 | € 191,89 |
1 | Moederborden | Asus ROG Strix B450-I Gaming | € 242,45 | € 242,45 |
1 | Videokaarten | Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H200 Wit | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-3000C16D-16GTZR | € 92,11 | € 92,11 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 750 EVO (retail) 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 127,77 | € 127,77 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 654,22 |
Onderstaande systeem is het "after" systeem
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 279,- | € 279,- |
1 | Moederborden | Asus ROG Strix B450-I Gaming | € 242,45 | € 242,45 |
1 | Videokaarten | Asus ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H200 Wit | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 119,- | € 119,- |
1 | Voedingen | Corsair RM550x Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 750 EVO (retail) 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 127,77 | € 127,77 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 768,22 |
Heeft iemand nog een tip waar ik iets mee kan tweaken of een instelling wat ik misschien niet aan heb staan? Of toch erop gokken en een ander moederbord kopen?