Deelbaarheid van getallen bepalen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmoons
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-11-2021
Ooit heb ik eens gelezen dat de deelbaarheid van een getal door 7 bepaald kan worden door het laatste cijfer met 2 te vermenigvuldigen en dan af te trekken van het getal dat bestaat uit de cijfers die ervoor staan. Een voorbeeld:
154 (is 22 maal 7), neem 2 maal 4 en trek die van 15 af, dan krijg je 7, wat een zevenvoud is. Voor 7 is blijkbaar de factor 2 en het van elkaar aftrekken van het tweevoud en de voorste cijfers van belang

Het lijkt erop dat zo'n zelfde "trucje" ook bestaat voor andere getallen.

Bijvoorbeeld 13: neem van 156 (is 12 maal 13) 4 maal de 6, is 24 plus 15 is 39, is een 13 voud. Voor 13 moet je blijkbaar het laatste getal met 4 vermenigvuldigen en optellen bij de cijfers ervoor.

En voor 17 moet je 5 maal het laatste cijfer nemen en van de cijfers ervoor aftrekken. Bijv. 391 (23 maal 17), 39 - 5 * 1 = 34.

Mijn vraag is: is dit een bekend fenomeen in de wiskunde/getaltheorie en heeft het een naam?

Bvd voor reacties, Wim Moons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik zie niet wat dit met Softwareontwikkeling van doen heeft?

Softwareontwikkeling >> Algemene Zaken

Verder: als ik zoek op division tricks kom ik o.a. hier en hier uit en Numberphile heeft er een half uur durende video aan gewijd. Hier staat hoe je je eigen trucjes kunt maken. En uiteindelijk heet 't dus gewoon divisibility rule. En dat was 5 minuten googlen en lezen ;)

[ Voor 78% gewijzigd door RobIII op 27-10-2021 22:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmoons
Als je hier een bericht plaatst moet je kiezen voor een forum, wiskunde staat daar niet bij. Dus zeg maar wat het wel moet zijn..... Voor de rest bedankt voor de links.

Een antwoord op mijn vraag "is dit een bekend fenomeen in de wiskunde/getaltheorie en heeft het een naam?" heb ik hier niet mee. Ga ik maar eens wat langer dan 5 minuten googelen en lezen.... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

wimmoons schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:05:
Als je hier een bericht plaatst moet je kiezen voor een forum, wiskunde staat daar niet bij. Dus zeg maar wat het wel moet zijn.....
Ik heb je topic al verplaatst naar Algemene Zaken ;)
wimmoons schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:05:
Een antwoord op mijn vraag "is dit een bekend fenomeen in de wiskunde/getaltheorie en heeft het een naam?" heb ik hier niet mee.
Divisibility rule zei ik toch :?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moduspwnens
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-05 10:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmoons