Nieuwe game PC - liefst stil (+-€1500)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05
Op zoek dus naar een zelfbouw desktop met klemtoon op gamen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Bedoeling dat dit een start desktop – game - machine zal worden voor onze 14 jarige puber. Dus zorgen dat mijn MacBook terug vrij komt, maar dat de desktop ook dienst kan doen, als gezinscomputer voor gemengd gebruik, en om eens met Windows 11 te spelen.
Vandaag zal hier vooral Minecraft op gespeeld worden, de game belangstelling kan echter bij zo’n 14 jarige snel veranderen.
Ik wil naar toekomst flexibel kunnen zijn, en gemakkelijk kunnen upgraden wanneer er nood zou zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1.500€ lijkt me een goeie grens, voor minder lawaai wil ik daar misschien wat boven gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor de desktop heb ik niks herbruikbaar, daar starten we van 0. Wel is het de bedoeling dat hij het bestaande externe 5K scherm LG 34WK95U ( 5120x2160) op native resolutie zou moeten kunnen aansturen (op mijn werk laptop lukt dat niet – ellende), komt de computer op andere locatie in huis dan zal die aangesloten worden op een Philips E-line 275E1S (2560x1440 Quad HD)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaand lijstje. Storage op de centrale NAS, dus enkel OS & applicaties op systeem..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, laatste zelf bouw machine moet zowat 20 jaar geleden geweest zijn. Ik volg de markt niet meer. Heb in functie van deze bouw wat lees en studie werk gedaan, met onderstaand lijstje als resultaat.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een witte kast.
Stilte! Onderdelen die ervoor zorgen dat het stiller kan, krijgen een plus.
Aanwezigheid van WiFi ontvanger
Aansteuring van het bestaande scherm, zie hoger.
USB-C aansluiting voor externe devices zoals webcam ook nuttig.
Volgende week is het herstvakantie in België, liefst onderdelen die leverbaar zijn.
RGB, iedere tiener is daar wel voor te vinden zeker? Wil ik iets extra voor betalen, geen noodzaak.

Ga je overklokken?
Neen, dat is niet de bedoeling. Bedoeling is, build en het werkt zonder verder omkijken.

Wat verwacht je van ons?
Zijn in dit lijstje bijsturingen nodig, of betere keuzes binnen zelfde totaal prijsklasse?
Mijn grootste twijfels, zijn firmeware updates nodig? Past alles? Moet ik nog iets extra voorzien?
Zinvol om standaard ventilators te vervangen? Als ze de kast stiller maken, wil ik daar gerust wat extra voor betalen.

Dank, P.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 286,90€ 286,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 138,46€ 138,46
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600XT 8GB GDDR6€ 510,70€ 510,70
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 87,89€ 87,89
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 139,-€ 139,-
1VoedingenCorsair CX750F RGB Wit€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.404,72

Beste antwoord (via peterf op 29-10-2021 09:50)

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 14:40

belgianmadcow

enthousiast

Mijn eerste gedachte: 5K gamen ( zij het nu Minecraft) met een 6600 XT? Ai.

13-game average op 4K: 35.2 fps 99th percentiel, 54,2 fps gemiddeld.
Looking at the individual games, only one (Forza Horizon 4) averaged more than 60 fps, and Strange Brigade came close at 59.9 fps. Dropping the settings would obviously help, but in general, we don't recommend buying an RX 6600 XT for 4K gaming — at least, not unless you want the console experience of 4K at closer to 30 fps, perhaps with FSR or some other form of upscaling to smooth out the dips.
Paar mogelijkheden:
  • naar een 3060 Ti gaan (kost zo'n 190 € extra) die toch al naar de 65 fps gemiddeld gaat in recente games op 4K (of nog hoger in de GPUs natuurlijk)
  • overwegen of je echt bij dat 5K scherm wil blijven. Is het omdat je het zelf ook voor productivity wil gebruiken? Gezien je een 1440p scherm hebt, ben je met zowel de 6600 XT (65.3 fps 99th, 83.7 fps gemiddeld, zelfde link als eerder) als de 3060 ti goed op dat scherm! Met de tweede heb je meer marge naar toekomstige spellen
Tweede gedachte: als je graag stil hebt - de 500DX vond ik een topkast om in te bouwen, en heeft goeie airflow (en fans). Maar door de mesh is e.e.a niet fluisterstil als zoon (13) er GTA etc op speelt. Kan zijn dat dat aan de CPU-koeler lag - pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition, mooi en degelijk maar nu niet ontworpen voor stilte.

Je hebt ook de witte en gesloten pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Window Wit Dat gaat stiller zijn én is een besparing. je hebt geen USB-C op de voorkant dan, dat wel. Maar laad je GSM dan elders op hé :D Zoon klaagt er niet over.

Paar eventuele besparingen:
  • De 32 GB zijn (naast een hele goeie keuze) op de groei - op dit moment maakt 32 GB in geen enkel game verschil (behalve MS Flight Simulator schijnt het)
  • op de CPU-koeler zoals Djarune aangaf. Ik zou voor de pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart gaan.
  • SSD kan goedkoper: pricewatch: Kingston A2000 1TB. Maar dat wist je wel denk ik, je wil allicht graag PCI-e 4.0.
Over je gekozen voeding: RGB ga je zo onderin de kast niet al te veel van zien (ook door de PSU shroud) denk ik. Bovendien lees ik hier "Noisy at increased loads". Ze is wel niet duur voor het vermogen, maar..
Afhankelijk van de GPU-keuze kom je met 550 of 650 W toe, en er zijn dus zeker stillere keuzes.
Ik heb zelf de pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum in het vizier, iets duurder maar de fel geroemde flexibele kabels zijn belangrijk voor mijn on-handen ;-)

Om dan wat licht te voorzien: RGB op CPU-koeler en/of op RAM lijkt me leuk. RGB-RAM met goeie timings en dual rank: pricewatch: Kingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32. Wat mensen hier een goeie koeler met licht vinden, ben ik wel curieus naar.

[ Voor 48% gewijzigd door belgianmadcow op 27-10-2021 22:58 . Reden: vervolg ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06
Kast heeft een USB-C poort, maar het bord geen header. Er zijn borden met zo’n USB-C header in dezelfde prijsklasse, maar die hebben weer geen USB-C poort op het moederbord. B550 moederborden die beide hebben en wifi zijn dun bezaaid. De pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi is dan een optie. Heeft bovendien RGB licht en flink wat features.

De zwart wit pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit) is trouwens ook een fijne koeler en lekker stil icm de 5600x.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Mijn eerste gedachte: 5K gamen ( zij het nu Minecraft) met een 6600 XT? Ai.

13-game average op 4K: 35.2 fps 99th percentiel, 54,2 fps gemiddeld.
Looking at the individual games, only one (Forza Horizon 4) averaged more than 60 fps, and Strange Brigade came close at 59.9 fps. Dropping the settings would obviously help, but in general, we don't recommend buying an RX 6600 XT for 4K gaming — at least, not unless you want the console experience of 4K at closer to 30 fps, perhaps with FSR or some other form of upscaling to smooth out the dips.
Paar mogelijkheden:
  • naar een 3060 Ti gaan (kost zo'n 190 € extra) die toch al naar de 65 fps gemiddeld gaat in recente games op 4K (of nog hoger in de GPUs natuurlijk)
  • overwegen of je echt bij dat 5K scherm wil blijven. Is het omdat je het zelf ook voor productivity wil gebruiken? Gezien je een 1440p scherm hebt, ben je met zowel de 6600 XT (65.3 fps 99th, 83.7 fps gemiddeld, zelfde link als eerder) als de 3060 ti goed op dat scherm! Met de tweede heb je meer marge naar toekomstige spellen
Tweede gedachte: als je graag stil hebt - de 500DX vond ik een topkast om in te bouwen, en heeft goeie airflow (en fans). Maar door de mesh is e.e.a niet fluisterstil als zoon (13) er GTA etc op speelt. Kan zijn dat dat aan de CPU-koeler lag - pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition, mooi en degelijk maar nu niet ontworpen voor stilte.

Je hebt ook de witte en gesloten pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Window Wit Dat gaat stiller zijn én is een besparing. je hebt geen USB-C op de voorkant dan, dat wel. Maar laad je GSM dan elders op hé :D Zoon klaagt er niet over.

Paar eventuele besparingen:
  • De 32 GB zijn (naast een hele goeie keuze) op de groei - op dit moment maakt 32 GB in geen enkel game verschil (behalve MS Flight Simulator schijnt het)
  • op de CPU-koeler zoals Djarune aangaf. Ik zou voor de pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart gaan.
  • SSD kan goedkoper: pricewatch: Kingston A2000 1TB. Maar dat wist je wel denk ik, je wil allicht graag PCI-e 4.0.
Over je gekozen voeding: RGB ga je zo onderin de kast niet al te veel van zien (ook door de PSU shroud) denk ik. Bovendien lees ik hier "Noisy at increased loads". Ze is wel niet duur voor het vermogen, maar..
Afhankelijk van de GPU-keuze kom je met 550 of 650 W toe, en er zijn dus zeker stillere keuzes.
Ik heb zelf de pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum in het vizier, iets duurder maar de fel geroemde flexibele kabels zijn belangrijk voor mijn on-handen ;-)

Om dan wat licht te voorzien: RGB op CPU-koeler en/of op RAM lijkt me leuk. RGB-RAM met goeie timings en dual rank: pricewatch: Kingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32. Wat mensen hier een goeie koeler met licht vinden, ben ik wel curieus naar.

[ Voor 48% gewijzigd door belgianmadcow op 27-10-2021 22:58 . Reden: vervolg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Fractal Design Ion Gold 650W is beter, en voldoende wattage.
De Platinum versie wordt wel duur voor deze pc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterf
belgianmadcow schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:16:
Scherm staat centraal, en is in gebruik overdag voor homework. Dat blijft. Zal dus zijn, daar starten, en als hij richting andere games gaan, verhuizen met computer en ander scherm.

Ik twijfel nog even of ik de extra stap naar de 3060 ti financieel wil maken.
Je hebt ook de witte en gesloten pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Window Wit Dat gaat stiller zijn én is een besparing.
Goed punt, alles voor stiller, en dan meteen nog wat kosten sparen. :)
li]SSD kan goedkoper: pricewatch: Kingston A2000 1TB. Maar dat wist je wel denk ik, je wil allicht graag PCI-e 4.0.[/li]
Wissel gedaan in lijstje. thx
[/list]

Check. Bedankt voor je tips, aardig wat bijgestuurd in het lijstje, en dan kom ik op onderstaande uit waar ik ga voor gaan.
Djarune schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:07:
Kast heeft een USB-C poort, maar het bord geen header. Er zijn borden met zo’n USB-C header in dezelfde prijsklasse, maar die hebben weer geen USB-C poort op het moederbord. B550 moederborden die beide hebben en wifi zijn dun bezaaid. De pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi is dan een optie. Heeft bovendien RGB licht en flink wat features.
Goed punt! Aangepast na je advies.
Hackus schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:48:
pricewatch: Fractal Design Ion Gold 650W is beter, en voldoende wattage.
De Platinum versie wordt wel duur voor deze pc
Check!

Dan kom ik hieruit, bijsturingen lijken me niet meer nodig. Totaal prijs komt nog ergens 140€ duurder uit, wegens de vermelde video kaart niet leverbaar aan die prijs.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 286,90€ 286,90
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 168,-€ 168,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Wit€ 70,18€ 70,18
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 35,62€ 35,62
1Geheugen internKingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32€ 154,90€ 154,90
1VoedingenFractal Design Ion Gold 650W€ 62,90€ 62,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 1.374,10

[ Voor 0% gewijzigd door peterf op 29-10-2021 19:09 . Reden: Layout edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

On edit: suggestie voor goedkope 6600 mis, je gaat voor 6600xt 👍

En ik denk dat je Djarune fout verstaan hebt - mobo dat hij voorstelde heeft usb-c header (om aan te sluiten op front van kast) maar de kast die ik voorstelde heeft die front-aansluiting niet. Op zich geen drama, maar je mobo kan stuk goedkoper als jevgeen usb-c op front wil. Rond de 120 bv pricewatch: Gigabyte B550 AORUS Pro AC

RGB op moederbord is niet zo zichtbaar, je kan de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition nemen als je duidelijk licht wil 🙂. Niet zo stil als Pure Rock, maar in gesloten kast komt dat goed. Heb m in de open DX500 en is geen herriemaker.

[ Voor 13% gewijzigd door belgianmadcow op 29-10-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

...en toen ging ik me afvragen of Minecraft goed loopt op 6600xt, en kwam ik toch dingen tegen als dit.
Speelt je zoon zwaar gemodde Minecraft, trouwens?
Zou wel kunnen zijn dat 3060 hier de veiligere keuze is dan.
Nu, je vindt met gelijk wat wel eens "een" probleem, nu even geen tijd om er dieper in te duiken. Maar ware jammer als zn fps daalden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEstar
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-05 13:08
belgianmadcow schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:20:
...en toen ging ik me afvragen of Minecraft goed loopt op 6600xt, en kwam ik toch dingen tegen als dit.
Speelt je zoon zwaar gemodde Minecraft, trouwens?
Zou wel kunnen zijn dat 3060 hier de veiligere keuze is dan.
Nu, je vindt met gelijk wat wel eens "een" probleem, nu even geen tijd om er dieper in te duiken. Maar ware jammer als zn fps daalden..
Speelt hij java of bedrock minecraft? Modded? Singleplayer of multiplayer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterf
EEstar schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Speelt hij java of bedrock minecraft? Modded? Singleplayer of multiplayer?
Vooral multiplayer, Java en modded, maar specifiek daarvoor de keuze laten bepalen lijkt me minder zinvol. Binnen 6 maanden kan de situatie na jaren minecraft spelen totaal anders zijn.

P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterf
belgianmadcow schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:00:

En ik denk dat je Djarune fout verstaan hebt - mobo dat hij voorstelde heeft usb-c header (om aan te sluiten op front van kast) maar de kast die ik voorstelde heeft die front-aansluiting niet. Op zich geen drama, maar je mobo kan stuk goedkoper als jevgeen usb-c op front wil. Rond de 120 bv pricewatch: Gigabyte B550 AORUS Pro AC
Goed gezien, daar lees ik me nog over bij, en ga later vanavond of morgen keuze maken en bestellen.
RGB op moederbord is niet zo zichtbaar, je kan de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition nemen als je duidelijk licht wil 🙂. Niet zo stil als Pure Rock, maar in gesloten kast komt dat goed. Heb m in de open DX500 en is geen herriemaker.
Daar ga ik bij Pure Rock blijven. Er is wat RGB en dan voorkeur voor iets stillere Pure Rock.

Dank,
P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterf
Bedankt iedereen, morgen rijden we naar Alternate.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 293,73€ 293,73
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 168,-€ 168,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 87,90€ 87,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 35,62€ 35,62
1Geheugen internKingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32€ 154,90€ 154,90
1VoedingenFractal Design Ion Gold 650W€ 62,90€ 62,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.398,65

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Heel veel plezier met t bouwen samen, Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio9a
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 16:04

Scorpio9a

Understorm

peterf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:56:
Bedankt iedereen, morgen rijden we naar Alternate.
Alternate heeft al lang geen fysieke winkel meer. Dus ik zou je de rid besparen.

-Scorpio9a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterf
Scorpio9a schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 07:24:
[...]

Alternate heeft al lang geen fysieke winkel meer. Dus ik zou je de rid besparen.
Bij Alternate in Belgie, hebben we net wat meer geluk. Fysieke winkel naast magazijn, waar je meteen alles kan aanschaffen en meenemen wat op de website in voorraad staat.

Het was er deze voormiddag vrij druk! En als bonus, deden ze nog gratis op de service afdeling een firmware update van mijn board. (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ohk96kiNJIKYBNbXigr_gYpx2eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7Kh5ndUbx94U6NLplZMI0py.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1