Vervanging gezocht AMD Wraith PRISM cooler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:47

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Die AMD Wraith PRISM zag er best mooi uit (de linker op het plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jW1SbdPYKh3hEjJKzyVVy0eDaKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FAeaKyBXQm1nWR2Sf7h4zzK1.jpg?f=user_large

En ik heb deze vervolgens in mijn PC ingebouwd.
De koeling is op zich prima (ik game niet) maar de fan die er op zit maakt toch wel een irritant geluidje.
Daarom zoek ik nu een vervanging van de koeler.
Maar wel eentje die op die AM4 steun past zodat ik het mobo in de kast kan laten zitten.
Bestaat er zoiets?

p.s. In principe is het koelblok prima en hoeft alleen de fan vervangen te worden. Als je daar op googled zijn er meer op dat idee gekomen maar er blijkt geen makkelijke vervanging mogelijk.

weet het niet meer

Beste antwoord (via Vishari Beduk op 29-10-2021 07:34)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:12
Onder andere pricewatch: Thermaltake Contac Silent 12, pricewatch: Alpenföhn Ben Nevis, pricewatch: Alpenföhn Ben Nevis Advanced en pricewatch: EKL Ben Nevis Advanced Black RGB maken gebruik van de AM4 retentie brackets alleen een 3900X/5800X en zwaarder zou ik er niet mee gaan koelen. Daar missen deze koelers wat capaciteit voor.

[ Voor 23% gewijzigd door Uszka op 28-10-2021 08:50 ]

Alle reacties

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Op deze plastic beugels dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUSNTclTVy_JwxRsz9ZeiSebMUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GyFh3EVd1frbfke9AvYeKY8v.jpg?f=user_large

weet het niet meer

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Misschien heb je hier iets aan?
https://forums.anandtech....special-brackets.2550206/

PS: veel koelers maken niet gebruik van de brackets, maar wel van de backplate.
Als je de brackets per kant vervangt, blijft de backplate op z'n plek en hoeft het mobo er niet uit.

PSS: wat voor behuizing heb je dat je er van de achterkant niet bij kunt, ik heb ze al jaaren niet meer gezien.

[ Voor 53% gewijzigd door mitsumark op 28-10-2021 07:05 ]

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:48
Haal een nieuwe cooler van het merk Scythe of BeQuiet hoeft niet duur te zijn. Welke cpu heb je?

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-11 09:05
Of anders toch een keer het moederbord eruit halen om de koeler te vervangen. Dat is heel even een `lastig' klusje waar je uiteindelijk heel lang nog plezier van kunt hebben.

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Onder andere pricewatch: Thermaltake Contac Silent 12, pricewatch: Alpenföhn Ben Nevis, pricewatch: Alpenföhn Ben Nevis Advanced en pricewatch: EKL Ben Nevis Advanced Black RGB maken gebruik van de AM4 retentie brackets alleen een 3900X/5800X en zwaarder zou ik er niet mee gaan koelen. Daar missen deze koelers wat capaciteit voor.

[ Voor 23% gewijzigd door Uszka op 28-10-2021 08:50 ]

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
mitsumark schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:58:
PSS: wat voor behuizing heb je dat je er van de achterkant niet bij kunt, ik heb ze al jaaren niet meer gezien.
:X 8)7
Ik loop nog achter, helemaal niet gezien dat je er aan de achterkant gewoon bij kan.
soldin schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 02:00:
Haal een nieuwe cooler van het merk Scythe of BeQuiet hoeft niet duur te zijn. Welke cpu heb je?
Scythe heeft de voorkeur, met diverse systemen goede ervaringen. Maar die passen dus niet op de AM4 bracket.
Ik had nog wel een foto van de cpu hierboven geplaatst ;)
Uszka schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:41:
Ja bedankt. Die eerste ziet er wel goed uit.

weet het niet meer

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Nieuwe kooler zit er inmiddels in maar is nog steeds duidelijk hoorbaar.
Dat was dus 31 euro weggegooid }:|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwNEH_TQ71_pPi5MgpHanWCMsBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EDU3FCCx3mINEOtaqYEmgpFi.jpg?f=user_large

Nu eens nadenken of ik alleen de fan zal vervangen of gelijk de hele koeler voor een Scythe.

weet het niet meer

• Uszka
Welke CPU heb je?

Hoe is het fanprofiel ingesteld?

Wat zijn de temperaturen met de nieuwe koeler?

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 22:13

ScSi

Belg.

@Vishari Beduk ik denk ook dat jouw fan profiel niet goed staat ingesteld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqrGWozSxVuP_5dEiBjdqonszeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/amcnXiB9NrRy0EpqTZkiQ5Lg.png?f=fotoalbum_large

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:19:
Welke CPU heb je?

Hoe is het fanprofiel ingesteld?

Wat zijn de temperaturen met de nieuwe koeler?
CPU is AMD 5600G.
Het is een linux systeem en kan de temp tijdens gebruik niet lezen, moet daarvoor naar de bios.
Als ik dan in de bios kijk zag ik een bedrijfs temp van 29 graden.
Het standaard profiel staat ingesteld, dus draait zeker niet max.

weet het niet meer

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

CPU is AMD 5600G.
Het is een linux systeem en kan de temp tijdens gebruik niet lezen,
Dat kan heel gemakkelijk. Installeer lm-sensors.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:35

Cyphax

Moderator LNX
[...]

CPU is AMD 5600G.
Het is een linux systeem en kan de temp tijdens gebruik niet lezen, moet daarvoor naar de bios.
Als ik dan in de bios kijk zag ik een bedrijfs temp van 29 graden.
Welke distro? Die temperaturen zou je gewoon uit moeten kunnen lezen met sensors op de command line.

Saved by the buoyancy of citrus

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e5T7SembUQZkpQMfOP7mqi4LVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ICYdCTzgEAkaWMlcPAL5ZDJQ.jpg?f=user_large

@AlterEgo en @Cyphax: de apps heb ik wel maar ergens moet ik nog iets configureren, nu blijft alles leeg

weet het niet meer

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Draai eens een:
sudo sensors-detect

Ik zie nog een paar dingen in je screenshot:

* je BIOS is ouder (Jan. 2021) dan de CPU. Is er geen BIOS-update, anders gezegd: is dat niet waarom je geen sensor-data ontvangen kan?

[Offtopic]
* Geheugensnelheid op 2133 Mhz: klopt dat met je geheugenmodules?

[ Voor 78% gewijzigd door AlterEgo op 31-10-2021 10:30 ]

• Uszka

Zet het eens op silent.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
@AlterEgo sensors-detect had ik gedraaid maar krijg alleen maar 'no'
wat betreft de bios; de laatste versie is beta, ik wacht nog even totdat deze stable is
en die geheugensnelheid; ik weet 100% zeker dat ik xmp had ingesteld voor een hogere snelheid, geen idee waarom dat nu weer lager staat. Zal deze weer aanzetten,

@Uszka de meegeleverde fan is gewoon een slecht exemplaar, dus die wordt sowieso vervangen

weet het niet meer

Pagina: 1