Om de hoeveel tijd koelvloeistof vervangen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 20:39
Het is bekent dat dit een (vaak hoog oplopende) discussie is, maar om de hoeveel tijd is het verstandig om de koelvloeistof van je custom loop te vervangen :?

1) De 1ne zegt om de maand
2) De 2de zegt om de 6 maanden
3) EKWB geeft aan om de 12 maanden voor Cryofuel (ik gebruik Cryofuel clean, zonder kleur toevoeging : die had ik snel afgeleerd)
4) Nummero 4 vult zijn loop en kijkt er jaren niet naar om...

Dus... wat is nou verstandig/nodig/aanbevolen :?

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Beste antwoord (via dierkx36 op 27-10-2021 21:23)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat de PC een tijdje niet draait zou niet uit mogen maken.

Wat betreft de grote schoonmaak, doen wanneer het nodig is. Gewoon kijken naar de aanslag in de waterblokken, wanneer dit dan veel wordt is het een keer tijd. Voor de ene persoon is het misschien een jaar en voor de andere persoon misschien wel 5 jaar. Mijn huidige setup draait nu zo'n 6 jaar en het wordt wel een keer tijd om de boel goed schoon te draaien. Hier een daar zit nu een laagje aanslag, maar een probleem is het niet. Na al die jaren zijn de temps nog steeds perfect.

Qua vervangen zou ik gewoon kijken naar de aanslag en eventueel meuk die in de vloestof zit. Zolang dat allemaal netjes is hoef je het niet te vervangen. Of het dan 1 jaar of 5 jaar is zou ik vooral daarvan laten afhangen. Zodra het water vies wordt en er flink aanslag komt is het wel tijd.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 27-10-2021 21:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-06 23:16
Ik heb alphacool eiswasser. Zit er al 4 jaar in…. 2080ti, nu met 3080ti en een 9900k. Geen enkel probleem…

Ga pas vervangen bij een 12900k:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:30
Ik neem aan dat je de koelvloeistof zou willen vervangen omdat het na een bepaalde periode slechter zou gaan werken?

In dat geval kun je toch gewoon je temperatuur in de gaten houden en zul je waarschijnlijk net zoals hierboven het spul nooit vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Duidelijk, dank jullie d:)b

Nog even een laatste vraag :
Doen jullie wel eens een volledige grote apk schoonmaak beurt van de loop (met bv Mayhem blitz ) en indien ja, om de hoeveel tijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In de koelvloeistof zitten stoffen die corrosie tegengaan.
Belangrijk als je verschillende metalen gebruikt in je loop, bv koper en alu.
Deze stoffen worden chemisch omgezet en de koelvloeistof verliest dus langzaam z'n anti-corrosieve werking.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het hangt sowieso van de vloeistof af. De ene vloeistof is veel stabieler dan de andere vloeistof. Ik draai hier al 3 jaar met gedestileerdwater met toevoegingen en een kill coil zonder enige problemen. Wel inmiddels wat aanlag door het verdampen, maar dat is het dan ook. Vloeistoffen met kleurtjes gaan sowieso minder lang mee en zijn onstabieler. Ook heb ik een keer vloeistof van EK gekocht en 2 maanden later zal de hele loop vol met meuk. Weet niet meer precies welke vloeistof dat was, maar die wordt denk ik al lang niet meer verkocht. Als je wil dat het lang mee gaat dan zou ik kiezen voor gedestileerdwater met Mayhems toevoegingen zonder kleur. Het kan dan nog steeds geen kwaad om ieder jaar te vervangen, maar 2 of 3 jaar kan dan ook wel. Iedere paar maanden is sowieso onzin want iedere fatsoenlijke vloeistof moet makkelijk een jaar mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
PilatuS schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:10:
Het hangt sowieso van de vloeistof af. De ene vloeistof is veel stabieler dan de andere vloeistof. Ik draai hier al 3 jaar met gedestileerdwater met toevoegingen en een kill coil zonder enige problemen. Wel inmiddels wat aanlag door het verdampen, maar dat is het dan ook. Vloeistoffen met kleurtjes gaan sowieso minder lang mee en zijn onstabieler. Ook heb ik een keer vloeistof van EK gekocht en 2 maanden later zal de hele loop vol met meuk. Weet niet meer precies welke vloeistof dat was, maar die wordt denk ik al lang niet meer verkocht. Als je wil dat het lang mee gaat dan zou ik kiezen voor gedestileerdwater met Mayhems toevoegingen zonder kleur. Het kan dan nog steeds geen kwaad om ieder jaar te vervangen, maar 2 of 3 jaar kan dan ook wel. Iedere paar maanden is sowieso onzin want iedere fatsoenlijke vloeistof moet makkelijk een jaar mee gaan.
Ik gebruik nou Cryofuel clean, zonder kleur toevoeging.
Deze zit er nou 6 maanden in en is ietsje verkleurt door nog overgebleven blauwe kleurstof van de vorige coolant. (echt bijna onmogelijk om al die meuk eruit te krijgen.)

Ik ga wel verversen om de 12 maanden aanhouden.
Regelmatig staat de desktop voor een langere tijd stil ( 4 tot 6 weken) : welke invloed dit nog heeft op de koelvloeistof :?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat de PC een tijdje niet draait zou niet uit mogen maken.

Wat betreft de grote schoonmaak, doen wanneer het nodig is. Gewoon kijken naar de aanslag in de waterblokken, wanneer dit dan veel wordt is het een keer tijd. Voor de ene persoon is het misschien een jaar en voor de andere persoon misschien wel 5 jaar. Mijn huidige setup draait nu zo'n 6 jaar en het wordt wel een keer tijd om de boel goed schoon te draaien. Hier een daar zit nu een laagje aanslag, maar een probleem is het niet. Na al die jaren zijn de temps nog steeds perfect.

Qua vervangen zou ik gewoon kijken naar de aanslag en eventueel meuk die in de vloestof zit. Zolang dat allemaal netjes is hoef je het niet te vervangen. Of het dan 1 jaar of 5 jaar is zou ik vooral daarvan laten afhangen. Zodra het water vies wordt en er flink aanslag komt is het wel tijd.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 27-10-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Hier na 2,5j vervangen, maar ook alleen omdat er een nieuwe videokaart inging.

Er zat mayhems met een kleurtje in wat zowat allemaal in het cpu-block was aan gekoekt (zo erg dat ik maar nieuw block heb gekocht).

nu nieuwe slangen, destil. water en non pre-mix EK koelvloeistof, en waarschijnlijk ververs ik de hele handel als er weer een upgrade nodig is, dus de cpu over 2 a 3 jaar of mn D5 uiteraard
Pagina: 1