Momenteel verklein ik mijn bestanden met Movavi, als ik een film neem met een resolutie van 1920x1080 dan blijft de resolutie na verkleinen 1920x1080 de MB's zijn wel flink verminderd wat de bedoeling is. Graag wil ik weten hoe het bestand verkleind wordt, wat er gebeurd. Ik kan het bestand ook verkleinen door de resolutie te veranderen in 1280x720 deze begrijp ik hierdoor krijg ik minder pixels en wordt het bestand kleiner.
Vraag
Alle reacties
Dit lijkt me een goed startpunt: Wikipedia: Videocompressiehenry70 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:01:
Graag wil ik weten hoe het bestand verkleind wordt, wat er gebeurd.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Bedankt g0tanks, eerder deed ik het met de resolutie veranderen naar 640x480, ik heb maar een klein scherm vandaar kies ik de lage. Maar dit verlagen met deze resolutie was niet zo'n succes, met VLC kreeg ik het scherm niet meer helemaal vullend omdat de verhouding geen 16:9 was. Een lagere verhouding als 1280x720 is niet beschikbaar via Movavi, wel als ik er een AVI van maak maar niet bij MP4
AVI is over het algemeen niet beter dan MP4, maar MP4 heeft verschillende compressie opties, ogebruikelijk is de h265 codec de beste compressie maar ook meteen de zwaarste om zowel te comprimeren als ook af te spelen. Je zal echt op basis van trial en error moeten kijken wat voor jou het beste werkt.
Daarnaast kan je met geluid ook e.e.a. winnen (bijv. 5.1 kanaals 320bit AC3 naar 2 kanaals 160bit MP3).
Daarnaast kan je met geluid ook e.e.a. winnen (bijv. 5.1 kanaals 320bit AC3 naar 2 kanaals 160bit MP3).
[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 27-10-2021 20:32 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Vreemd heb hier een film van 1080 resolutie, als ik die verklein naar 720 dan is het bestand flink vergroot van 1,6 naar 3 Gb. Ik zie wel dat hij de Bitrate omhoog heeft gedaan. Ik ga eens kijken wat andere films doen.
Met dezelfde instellingen, resolutie en start-bitrate krijg je precies hetzelfde gedrag bij andere films.henry70 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:07:
Vreemd heb hier een film van 1080 resolutie, als ik die verklein naar 720 dan is het bestand flink vergroot van 1,6 naar 3 Gb. Ik zie wel dat hij de Bitrate omhoog heeft gedaan. Ik ga eens kijken wat andere films doen.
Stel gewoon de software goed in qua resolutie, codec en bitrate.
De bitrate staat dus voor hoe groot het bestand is per seconde.
Resolutie heeft daar niets mee te maken.
Modernere codecs kunnen met een lagere bitrate toch nog een net zo mooi beeld geven als een oudere codec op een hogere bitrate. H265 codec geeft net zo mooi beeld op een lagere bitrate als een h264 op een hogere bitrate. Modernere codecs kosten wel veel reken kracht, dus kan een stuk langer duren voordat ie klaar is.
Resolutie heeft daar niets mee te maken.
Modernere codecs kunnen met een lagere bitrate toch nog een net zo mooi beeld geven als een oudere codec op een hogere bitrate. H265 codec geeft net zo mooi beeld op een lagere bitrate als een h264 op een hogere bitrate. Modernere codecs kosten wel veel reken kracht, dus kan een stuk langer duren voordat ie klaar is.
Ik gebruik Movavi converter fijn programma, alleen vreemd dat hij bij sommige films vreemde waardes laat zien. Met codecs kan ik hier in niets doen. Ik kan het resolutie formaat kleiner maken of de bitrate (kwaliteit) veranderen meer niet. Ik gebruik hiervoor mp4 bestandsindeling.White Feather schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:47:
[...]
Met dezelfde instellingen, resolutie en start-bitrate krijg je precies hetzelfde gedrag bij andere films.
Stel gewoon de software goed in qua resolutie, codec en bitrate.
In principe heeft de leek ook niet meer nodig dan resolutie en bit rate.henry70 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:40:
[...]
Ik gebruik Movavi converter fijn programma, alleen vreemd dat hij bij sommige films vreemde waardes laat zien. Met codecs kan ik hier in niets doen. Ik kan het resolutie formaat kleiner maken of de bitrate (kwaliteit) veranderen meer niet. Ik gebruik hiervoor mp4 bestandsindeling.
De bitrate bepaald (heel erg versimpelt) in welke mate pixels die op elkaar lijken worden gegroepeerd als 1 kleur. Een te hoge bitrate is niet erg, alleen neemt het teveel ruimte. Een te lage bitrate betekent dat je artifacts krijgt, omdat er teveel op 1 hoop wordt gegooid. Eigenlijk zoek je dus de sweet spot tussen resolutie en bitrate.
Een goed begin is de bitrate opties die streaming diensten aanraden. Je kan iets hoger gaan zitten. Dit is voor mp4 vaak, h.264.
Voor h.265 (hevc) kan je met minder bitrate dezelfde kwaliteit halen.
Resolutie gaat hand in hand met bitrate. Als je de resolutie verlaagd, kan je de bitrate ook verlagen. Want er zijn minder pixels om op 1 hoop te gooien.
Dus je kan allereerst de bitrate verlagen totdat het niet acceptabel is. Als dat niet klein genoeg is, verlaag je de resolutie en de bitrate.
Een vergelijking die ik kan bedenken is een ballenbak. Resolutie is de afmeting van de ballenbak. De bitrate is de afmeting van de ballen.
Als je de ballenbak kleiner maakt (resolutie) maar je stopt er evenveel ballen in (bitrate), zullen de ballen kleiner moeten zijn. En als ze zo groot zijn als zandkorrels heb je heel veel "ballen", maar heb je er onnodig veel van. Verander je het in knikkers, dan heb je er veel minder en kan je er nog een acceptabel beeld van maken. Maar maak je er voetballen van (hele lage bitrate) dan kan je er geen duidelijk beeld meer van maken.
Hoop dat dat het wat verduidelijkt
Mocht je een klein beetje dieper willen duiken:
YouTube: YouTube
En van daaruit kan je nog veel ingewikkeldere uitleg vinden
[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 30-10-2021 15:23 ]
Waah: bedankt voor de mooie uitleg, heb even gek gedaan, heb de afmeting verkleind en de bitrate flink terug geschoven. Heb me deze keer niets aangetrokken van de melding lage kwaliteit. Heb het beeld gecontroleerd en is acceptabel.
Pagina: 1