Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MustangBE
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-02 21:22
Ik heb vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp diplomat optimum g3.
De thermostaat staat op 25 graden en de werkelijke temperatuur schommel tussen de 23,5 en 25,3 graden.
Ik heb de indruk dat het binnen warmer wordt wanneer het buiten kouder wordt en omgedraaid.

Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar in de douche valt de water druk/debiet soms ook even weg en wordt het water een beetje kouder. Na 1a2 min. werk het terug op volle kracht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 22:04
Een W/W warmtepomp.
Kan er een nauwkeuriger thermostaat aan?

De beste oplossing is denk ik dat je van thermostaat regeling over gaat op de buitenvoeler en een zelf ingestelde stooklijn.
https://www.zonstraal.be/...opic.php?p=212264#p212264

edit: het douchen gaat van een SWW boiler die van tevoren al warm is gemaakt. Als dat niet lekker gaat wordt het denk ik eerder tijd om de douche thermostaatkraan eens te ontkalken.

[ Voor 26% gewijzigd door busscherski op 27-10-2021 22:00 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:04
Je tweede probleem met de douche heeft vrij waarschijnlijk niks met het eerste te maken, dat zou ik los van elkaar proberen opgelost te krijgen.

@busscherski heeft vrijwel zeker gelijk, om uit te leggen wat er waarschijnlijk niet goed gaat: je warmtepomp reageert nu klaarblijkelijk op een thermostaat, maar zowel de massa van je vloer als de (by design) lage watertemperatuur zorgen er samen voor dat het systeem zeer traag reageert op warmtevraag. Dit is normaal voor VVW met een WP, echter als een thermostaat de enige input is krijg je hierdoor gemakkelijk een flinke overshoot doordat de thermostaat veel te lang meer blijft vragen omdat er niks lijkt te gebeuren, pas afbouwt als er heel veel warmte in je vloer zit die dan de ruimte blijft doorverwarmen voorbij de doeltemperatuur, en dan vervolgens ook pas veeeeeel te laat weer gaat vragen als het eigenlijk al te ver is afgekoeld. Dit maakt bovendien de warmtepomp minder efficiënt.

De oplossingsrichting lijkt me ook de juiste: je hebt een zgn. "WAR"-regeling nodig, weersafhankelijke regeling. Dan heb je buiten een temperatuursensor nodig, en domweg aan de hand van de temperatuur buiten stel je dan in hoe warm het water moet zijn dat de WP levert aan de vloer. Deze lijn, van temp buiten vs. temp water, heet een stooklijn, en de vraag is hoe steil die moet zijn. Dat is een kwestie van experimenteren, als het niet warm genoeg wordt moet 'ie steiler, als het steeds te warm is, vlakker.

Waarschijnlijk kun je in eerste instantie het best bij de installateur terecht die het zaakje er ook in heeft gezet, of je moet jezelf comfortabel voelen om hier mee aan het tweaken te slaan.

Edit: een thermostaat die gewoon beter reageert op/omgaat met de traagheid van het systeem kan ook al helpen. In de wereld van CV-ketels zijn er verschillende thermostaten waar je dit soort zaken gewoon kunt instellen, inclusief zelflerend. Remeha lijkt dit bijvoorbeeld goed onder controle te hebben. Hoe of waarmee je dit voor jouw WP het beste doet, zou ik eerst de installateur voorleggen. Kan ook best een kwestie van instellingen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 27-10-2021 22:29 ]