Afsluiten PC zet monitor niet op stand-by

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:12
Als ik mijn PC afsluit (in Windows11) dan gaat de PC netjes uit maar mijn monitor gaat niet in stand-by. In plaats daarvan zie ik dus steeds een melding op mijn monitor dat hij geen signaal heeft.

Dat was overigens onder Win10 ook al het geval.

Ik heb al bij energiebeheer gekeken naar de mogelijkheden om de monitor in stand-by te krijgen maar daar kom ik niet mee verder.

Het vreemde is dat het van de ene op andere dag begon op te treden. Ik moet dus nu na het uitzetten van mijn PC de monitor met de hand uitzetten en weer aanzetten als ik de PC weer aanzet.

Mijn setup is:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 239,-€ 239,-
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 165,-€ 165,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 41,95€ 41,95
2Geheugen internCrucial CT8G4SFRA266€ 31,59€ 63,18
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 209,-€ 209,-
Totaal€ 718,13

En de monitor is een LG IPS Led. Het type is mij onbekend.

Iemand een tip in welke richting ik moet zoeken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Je zal het in de instellingen van je monitor moeten zoeken, je pc heeft er niks mee te maken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Is dat zo? Er is niets veranderd aan de monitor. Sterker nog, ik zou moeten zoeken hoe ik in een menu kom van dat ding...
Maar goed, ik ga eens kijken. Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ferret schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:12:
Is dat zo? Er is niets veranderd aan de monitor. Sterker nog, ik zou moeten zoeken hoe ik in een menu kom van dat ding...
Maar goed, ik ga eens kijken. Thanx!
Ja, dat is zo. Als je computer uitstaat, dan staat 'ie uit en wordt er niks meer gecommuniceerd naar je monitor en kan de pc het dus niet veroorzaken. En dat geeft je monitor ook aan door de melding te geven dat er geen signaal is.

Je zal in het menu van de monitor zelf moeten instellen dat 'ie na enige tijd geen bron te ontvangen uit moet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Maar kun je mij dan uitleggen waarom het tot nog niet zo lang geleden gewoon zo was dat als ik mijn PC afsloot de monitor in stand-by ging en vanzelf weer aan als ik de PC aanzette?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Ferret schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:17:
Maar kun je mij dan uitleggen waarom het tot nog niet zo lang geleden gewoon zo was dat als ik mijn PC afsloot de monitor in stand-by ging en vanzelf weer aan als ik de PC aanzette?
Ik kan niet in jouw systeem/huis kijken om te zien wat er allemaal veranderd is, en in plaats van allerlei giswerk te doen, zeg ik nogmaals: check vooral even de settings van je monitor, en dan is het hopelijk binnen een minuutje opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Maar dat is nou net de grap; er is niks veranderd ;-)

Ik heb in het menu van de monitor gekeken en daar vind ik niets wat het mogelijk zou kunnen veroorzaken. Er is een optie om de monitor na zoveel minuten in een slaapstand te zetten maar niet onmiddellijk na afsluiten van de PC. Ook bij het ingangssignaal (HDMI) zie ik verder geen opties.

Ik ga maar eens een andere HDMI kabel proberen (ook al heeft het met de huidige kabel gewoon gewerkt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:01
Je kan ook een master-slave stekkerdoos gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Waarom wil je vanuit Windows een oplossing?
Je computer stopt met (te tonen) informatie doorgeven aan je monitor. Het is dus aan je monitor om te detecteren dat er niets meer is om weer te geven, en daaruit de conclusie "uitgaan" te trekken.

Hier in huis gaat mijn TV ook niet uit, als ik de playstation uitzet, maar komt met een schermpje dat er geen input meer is. En ook de monitoren gekoppeld aan mijn PC en macbook geven een soortgelijke melding als de PC of de laptop uitgezet wordt. In alle gevallen is dat overigens na een paar minuten over, en gaan ze alsnog in standby, maar dat wordt niet getriggerd door het uitzetten van het apparaat, maar door het gebrek aan doorgegeven input.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wat gebeurt er als je 1 van de HDMI stekkers loskoppelt? Gaat de monitor dan in standby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik ben niet thuis maar ik ga kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Als ik de HDMI kabel uit de monitor trek dan krijg ik, zoals verwacht, die melding dat er geen signaal is. Hij gaat dus niet in stand-by.

In het menu van de monitor en achterop de monitor zie ik dat HDMI2 puur voor een PC is en zo zat/zit hij altijd aangesloten. Het menu van de monitor geeft ook aan dat er een PC op HDMI2 is aangesloten. Wisselen van HDMI kabel heeft geen effect.

Ik snap er geen reet meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ferret schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:03:
Als ik de HDMI kabel uit de monitor trek dan krijg ik, zoals verwacht, die melding dat er geen signaal is. Hij gaat dus niet in stand-by.
Lijkt me duidelijk... dat is een issue op de monitor, niet in Windows

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jester-NL schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:21:
[...]
Lijkt me duidelijk... dat is een issue op de monitor, niet in Windows
Hmmz. Ik ben niet overtuigd. Over een HDMI kabel kun je via CEC commands sturen; o.m. voor stand-by en power off. Het zou best kunnen zijn dat windows 11 zelf, of de video driver die onder windows 11 gebruikt wordt, er niet in slaagt om de HDMI chip correct te identificeren.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:01
Het kan wel degelijk een "Windows" issue zijn, of meer een Driver dingetje.
Hier een oud NVIDIA artikel waar een driver update het gedrag ineens veranderde.

https://www.nvidia.com/en...n-shutting-down-a-comput/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Hmmz. Ik ben niet overtuigd. Over een HDMI kabel kun je via CEC commands sturen; o.m. voor stand-by en power off. Het zou best kunnen zijn dat windows 11 zelf, of de video driver die onder windows 11 gebruikt wordt, er niet in slaagt om de HDMI chip correct te identificeren.
Makkelijk... Win 11 dit in de schoenen schuiven, maar in de OP staat dat het in Win10 ook al niet goed ging ;)

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jester-NL schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:24:
[...]maar in de OP staat dat het in Win10 ook al niet goed ging ;)...
Ja, dat dacht ik ook te lezen maar
Ferret schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:17:
doet dan weer vermoeden dat het onder W10 wel werkte

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ferret
Update; er is wederom niets veranderd en sinds gisteren zet ik mijn PC uit en er verschijnt op m'n monitor: 'Monitor gaat in slaapstand' en gaat even later uit.
Bij aanzetten PC gaat de monitor ook vanzelf weer uit slaapstand.

Schiet mij maar lek....
Pagina: 1