Zie door bomen het bos niet qua TV spec's. :-(

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TW_Questionair
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Beste technici,

Ik heb een korte vraag over het volgende...
Graag wil ik een nieuwe 50 inch TV kopen (budget om de nabij de 1000,- euro).
Omdat ik letterlijk verzuip in de marketingtermen, superlatieven en technologische snufjes heb ik een short-list gemaakt van zaken waarop ik (denk ik) moet letten.

En ja, ik heb ook het topic "[FAQ] Welke TV moet ik kopen?" gelezen.

Functioneel heb ik de volgende wensen:
- Mijn PS5 optimaal kunnen gebruiken
- Streamen van mijn Synology NAS (DS214)
- Mijn Marantz 5.1 installatie kunnen aansluiten
- Geen proprietary zaken qua smart platform/besturingsysteem/software (denk aan: Apple of Cisco, et cetera)
- Genoeg aansluitingen (HDMI, et cetera)
- Weinig reflectie/goede kijkhoek

Technisch gezien begreep ik dat de TV aan de volgende specificaties zou moeten voldoen.
- VRR ondersteuning (Variable Refresh Rate)
- Minimaal HDMI 2.1
- 4K of een nog hogere resolutie (ik lees ook: Ultra HD premium)
- HDR10+ of Dolby Vision?
- Lage input (lag 0 tot 10 ms)
- Minimaal 10bit kleurendiepte
- Snelle processor (geen flauw idee)
- Qled/Oled/LCD? (geen flauw idee)
- Local dimming? (geen flauw idee)
- 1GB Ethernet aansluiting/Wifi BGN

Mis ik hierin misschien nog andere zaken om i.i.g. een idee te krijgen welke TV ik zou moeten kiezen?

Ik hoor het graag! :)

Beste antwoord (via TW_Questionair op 28-10-2021 18:07)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

dmantione schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:22:
Klopt helemaal, maar als je ergens op moet bezuinigen, doe het daar op, 't is nog steeds een fijne TV voor spel-amusement.
Plus, hoe veel games hebben überhaupt die resolutie en refreshrate...

Het is sowieso keuzes maken. Naar mijn weten gaan eisen als "goede kijkhoek" en "weinig reflectie" lastig samen. Als in, ik ken geen OLED met mat scherm. Of zijn eisen uit TS niet rationeel. Een eis als 10 bit kleurdiepte of een 0-10 ms input lag. Dat zou ik niet zo hard stellen, een TV met 12 ms gamed ook nog perfect.

Mijns inziens eerst kiezen wat voor soort TV je wilt (OLED of LCD) en vanaf daar verder werken. Dat maakt het lijstje van eisen mogelijk overzichtelijker. Kies je bijvoorbeeld voor OLED dan hoeft de keuze voor welke soort dimming al niet meer gemaakt te worden. Nu is het één grote totaallijst die mogelijk voor meer verwarring zorgt dan duidelijkheid.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je 1000 euro hebt, dan kun je een eersteklas televisie kopen. Sowieso is het met dit budget OLED tenzij er specifieke argumenten tegen OLED zijn en die lees ik niet, dus ga voor het beste en ga voor OLED. In dat geval moet je je 50 inch ofwel iets naar beneden afronden naar 48 inch, of iets omhoog naar 55 inch.

Dan is het alleen de kwestie te bepalen welke OLED-televisie. Ik denk dat je wensenlijst heel goed ingevuld wordt door de LG C1 en ik denk dat dat de beste keus voor je gaat zijn. De Sony A9 staat bekend om goede bewegingsafhandeling en biedt de spelfanaat minder, hij valt iets buiten budget. Als je prijs stelt op Ambilight zou je naar de Philips 935 kunnen kijken. Wil je geld besparen, kijk naar de LG A1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dmantione schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:23:
Wil je geld besparen, kijk naar de LG A1.
Die doet toch geen 4K @120Hz? AKA, die benut niet optimaal de PS5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Klopt helemaal, maar als je ergens op moet bezuinigen, doe het daar op, 't is nog steeds een fijne TV voor spel-amusement.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dmantione schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:22:
Plus, hoe veel games hebben überhaupt die resolutie en refreshrate...

Het is sowieso keuzes maken. Naar mijn weten gaan eisen als "goede kijkhoek" en "weinig reflectie" lastig samen. Als in, ik ken geen OLED met mat scherm. Of zijn eisen uit TS niet rationeel. Een eis als 10 bit kleurdiepte of een 0-10 ms input lag. Dat zou ik niet zo hard stellen, een TV met 12 ms gamed ook nog perfect.

Mijns inziens eerst kiezen wat voor soort TV je wilt (OLED of LCD) en vanaf daar verder werken. Dat maakt het lijstje van eisen mogelijk overzichtelijker. Kies je bijvoorbeeld voor OLED dan hoeft de keuze voor welke soort dimming al niet meer gemaakt te worden. Nu is het één grote totaallijst die mogelijk voor meer verwarring zorgt dan duidelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:57
Kun je voorkomen dat er direct zonlicht op je tv valt? pricewatch: LG OLED55C16LA Zwart (48 of 55 inch afhankelijk hoe strict je budget is). Budget optie voor OLED is de pricewatch: LG OLED55A16LA Zwart. Heb ik zelf ook, mede gekozen door de redenen die hierboven al genoemd waren. Geen interessante content voor mij waarbij ik 120Hz nodig heb en de piekhelderheid is iets minder maar in mijn huis totaal geen probleem.

Heb je wel direct zonlicht op je tv en geen zin/mogelijkheid om hier iets aan te doen? Kijk naar LEDzoals pricewatch: Samsung Neo QLED QN90A 50" Zwart, pricewatch: Sony Bravia XR X90J 55" Zwart of als budget optie pricewatch: Hisense 55U8QF Zwart

Kijk niet perse naar de prijs in de pricewatch. Veel TV's zijn te krijgen voor minder, je kunt vaak goede kortingen aanvragen bij winkels (Kamera-Express, Smits, PlatteTV, etc.). Is een apart topic voor hier speciaal voor OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:38
Als je je versterker er tussen wilt hebben, ook kijken welk model en of die alles wel door kan geven wat je op de tv wilt kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:04
dmantione schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:23:
Als je 1000 euro hebt, dan kun je een eersteklas televisie kopen. Sowieso is het met dit budget OLED tenzij er specifieke argumenten tegen OLED zijn en die lees ik niet, dus ga voor het beste en ga voor OLED. In dat geval moet je je 50 inch ofwel iets naar beneden afronden naar 48 inch, of iets omhoog naar 55 inch.

Dan is het alleen de kwestie te bepalen welke OLED-televisie. Ik denk dat je wensenlijst heel goed ingevuld wordt door de LG C1 en ik denk dat dat de beste keus voor je gaat zijn. De Sony A9 staat bekend om goede bewegingsafhandeling en biedt de spelfanaat minder, hij valt iets buiten budget. Als je prijs stelt op Ambilight zou je naar de Philips 935 kunnen kijken. Wil je geld besparen, kijk naar de LG A1.
Als Ambilight een wens is, is er ook nog de OLED706. Beetje het ondergeschoven kindje qua marketing:
https://tweakers.net/tele...706_p1303274/vergelijken/

Technisch hetzelfde als de 806/856/876, maar dan met slechts driezijdig AmbiLight (geen gemis indien het toestel op een meubel staat) en niet de luxe afstandsbediening. Maar verder wel dezelfde features en hetzelfde OS. Dat laatste was met de 705 anders ten opzichte van de duurdere broertjes.

Philips biedt in de regel de beste ondersteuning voor HDR formaten en audio. Er zijn echter nog wel wat softwarebugs waar ik minder weet van heb. Ik wou vooral aangeven dat de 706 in ieder geval een goed alternatief is als er gespaard moet worden maar HDMI 2.1 wel een ding is. De 935 is namelijk een model van twee jaar terug en doet VRR noch 4K/120 voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@TW_Questionair Aangezien dit topic aankoopadvies betreft, is het verplaatst naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TW_Questionair
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Hoi Dmantione, FeaR, JEROENrgfgfm, Arunia, Cid en Highwind,

Hartelijk dank voor de feedback. Ik ben zeker verder geholpen.
Er zaten best veel triggers in het verhaal waardoor het voor mij makkelijker wordt om een selectie te maken.

Thanks!!
Pagina: 1