Gezocht naar verlichting voor carport met sensor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 18:46
Mijn vraag
Graag wil ik de carport voorzien van verlichting.
De eisen:
– Voldoende langwerpig licht (zoals een paneel: 30x120?) zodat de volledige lengte wordt verlicht en niet slechts 1 punt.
– enigszins waterdicht en bestendig tegen koude en vochtigheid
– met sensor zodat deze enkel ‘s nachts aan gaat bij beweging
– vermoedelijk wil ik niet al te ‘wit’ licht (4000 Kelvin zie ik vaak, maar is mogelijk te wit voor ‘s nachts)
– optioneel: werkt met Apple HomeKit / Home Assistant (de lamp en/of de sensor?)
– optioneel: liefst zwarte accenten in de lamparmatuur, maar standaard wit is ook goed
– optioneel: voldoende onopvallend of ‘plat’ ontwerp
– optioneel: eventueel een sensor die ik vooraan (aan de inrit) kan bevestigen. Of een richtbare sensor richting inrit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Er zijn de nodige kabels voorzien (inclusief aarding).
Er is een aan/uit schakelaar voorzien die dan steeds ‘aan’ zal staan (zodat de sensor actief is).
De carport is gemaakt uit hout, makkelijk te bevestigen dus waarschijnlijk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vind veel platte lampen gericht op gebruik in kantoren, zonder sensor en ook zonder waterdichtheidsrating.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ikea heeft veel spullen tegen een goede prijs. Daar wel eens gekeken?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Tip: de lamp en sensor(en) hoeven niet persee 1 product te zijn.

Daarmee geef je jezelf veel meer vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 20:22
GigaPixels schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:42:
– optioneel: eventueel een sensor die ik vooraan (aan de inrit) kan bevestigen. Of een richtbare sensor richting inrit.
Houd er wel rekening mee dat je met een sensor voldoende dekking moet hebben dat het licht niet alleen aanspringt als iemand richting de carport komt rijden/lopen, maar ook als iemand vanaf de andere kant (ervanuitgaande dat er een (garage)deur aan de andere kant zit) komt.

Zou vervelend zijn als je eerst naar de voorkant van je carport moet lopen om het licht aan te krijgen.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:12

EiT

Hue Sensor + Hue Amerant misschien?
https://www.philips-hue.c...traler/1746630P7#overview

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08
Met de anderen: splits het op. Een Shelly of dergelijke om de lamp aan te sturen met sensor of via je smartphone, een of meerdere sensoren om goeie respons te hebben, en de lamp van jou keuze.
IVM die lamp: is zelfbouw een optie? Een losse waterdichte LED strip, een kastje van vochtbestendig MDF wat je zwart schildert, en onderaan een mat plaatje plexiglas. Dan maak je het 100% zoals je wil.
Een ander zou mss een ledstrip aanraden, maar ik denk dat je geen lichtgevende tuinslang wil :+

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 27-10-2021 22:21 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoiets? 2 LED-strips á 2 meter met daartussen een sensor. De voeding hangt in de schuur, de aansturing naar de ledstrips gaan dus ook naar binnen. De strips zijn 20*10mm uit mijn hoofd, veel hoger zullen ze niet zijn. Er komt ruim voldoende licht af. Die van mij zijn redelijk koud (het gaat mij om de hoeveelheid licht niet om de gezelligheid) maar de strips zijn ook in andere kleuren te vinden. Alles via Ledstripkoning.nl (aluminium profiel, LED-strip, sensor en verder nog wat kabeltjes om de boel aan te sluiten op de voeding.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDVefAQ6IqjP6jalrhjJU7WjwhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqKj5mWNUW2n0BerKWS7g6bS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:29
@GigaPixels Wat de anderen hierboven ook al zeggen. Trek de sensor en de verlichting uit elkaar.
Je kunt evt. b.v. ook kijken naar een timer/astroklok als je dat zou willen.

Maar om op je sensor/bewegingsmelder uit te komen kijk b.v. eens naar deze(deze is instelbaar op hoeveelheid LUX en tijd wanneer deze moet schakelen op beweging).
Deze sensor kan namelijk ook 230V krijgen op z'n geschakelde uitgang, en dit kunnen niet alle sensoren aan (weet ik uit ervaring).
Dan kan je de voedende draad van je lamp(en) koppelen aan de schakelaar en aan de melder, zo kan je de verlichting altijd overrulen naar een always-on stand met de schakelaar.

Je kunt het natuurlijk ook omdraaien (moet je een extra draad voor trekken van/naar je schakelaar) mits dit een wissel schakelaar is.
Op de L (wat normaal de "ingang" is) sluit je de verlichting aan
op L1 (wat normaal een geschakelde "uitgang" is) sluit je de inkomende bruine draad aan (constante spanning).
Op L2 (wat normaal de andere geschakelde "uitgang" is) sluit je geschakelde uitgang v/d sensor aan, zo kan je dus altijd kiezen OF sensor OF constant aan.

Als je bovenstaande deel voor elkaar hebt kan je kijken welke verlichting je exact wilt plaatsen, en wordt mijns inziens je keuze wat ruimer wat armaturen etc. betreft als je het uit elkaar hebt getrokken.
P.S. ik ben hier wel even voorbij gegaan aan je optionele wens om het "smart" te maken, maar ook dat kan je er nog tussendoor fietsen als je wilt natuurlijk.

Kijk net je eisen/wensen nog ff door, maar je kunt als je het los trekt altijd nog een 2e (opbouw) bewegingsmelder aan de voorkant van je overkapping plaatsen als je wilt...

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28

FreakNL

Well do ya punk?

Uit elkaar trekken is inderdaad key.

Ik heb hier tbv mijn tuin:

- Domme vlonderverlichting (led spots, gekoppeld aan een TP-Link HS100)
- Domme overkapping buiten-verlichting (led spots op kopse kant, gekoppeld aan dezelfde TP-LINK HS100)
- Slimme overkapping binnen-verlichting (Yeelight Led Strip )
- Aqara Human Body Sensor IN overkapping
- Aqara doorsensor (achterdeur)

Alles wordt aangestuurd door Domoticz, zowel op tijd als beweging.

- Half uur voor zonsondergang gaat alles aan tot 0:00, ledstrip op 10%
- Van 0:00 tot zonsopgang gaat de led-strip op 1%
- Overdag alles uit.
- Als ik mijn overkapping binnenstap tussen zonsondergang en 0:00 gaat de ledstrip op 50% voor 10 minuten/tot er geen beweging meer is
- Als ik in de nacht of vroeg in de ochtend uit mijn achterdeur stap gaat het hele zwikje aan voor 10 minuten en de ledstrip op 50% voor 10 minuten
- Als ik in de nacht via achter thuiskom gaat het hele zwikje aan voor 10 minuten en de ledstrip op 50% voor 10 minuten

Als je voor je carport een sjieke ledstrip (of 2) koopt kun je zelfs de boel in dimverlichting zetten, bijvoorbeeld tot 0:00. Of desnoods de hele nacht. En bij beweging kun je dan de boel op 100% schakelen voor x aantal minuten.

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 28-10-2021 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
Zelf heb ik Philips hue spots met bewegingsmelder. Je kan dan ook voor ledstrips gaan van hue. Ik vind het ideaal, zonsondergang gaan de lampen gedimt aan en bij activatie sensor worden ze feller (een door jou ingestelde felheid). Na een door jou ingestelde tijd gaan ze weer terug naar de gedimde stand. Bij zonsopkomst gaan de lampen weer uit
Pagina: 1