Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luamare
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-05-2022
Hey :)

Ik heb een vraag;

Ik ben nu in het bezit van een Sony a5000 met een 16-50mm kitlens en wil graag de overstap maken naar of de Sony a6400, of de a6500.

Ik maak voornamelijk foto’s van bloemen, insecten en zou ook graag foto’s van vogels willen gaan maken.

Na vele videos bekeken te hebben, werd het me duidelijk dat de Sony a6400 toch wel een stuk beter zou zijn. Het enige minpuntje: geen beeldstabilisatie.

Naast een nieuwe camera, wil ik ook een nieuwe lens aanschaffen. Mijn oog is gevallen op de Tamron 28-200mm F2.8/-5.6 Di III RXD Sony FE. Hier zit (als ik het goed heb), ook geen beeldstabilisatie in.

Nu vroeg ik me af; stel, ik zou voor de Sony a6400 gaan, is het dan een probleem dat er in de lens ook geen stabilisatie zit?
Kunnen foto’s dan nog scherp worden, of heb ik dan altijd een statief nodig?

Of is het beter om voor de a6500 te gaan, omdat daar wél beeldstabilisatie in zit?

Voor zover ik het begrijp, een FE lens kan ook op een APS-C sensor?

Allerlaatste vraag; Heeft iemand ervaring met deze Tamron lens, en hoe bevalt deze? Of is er een andere/betere zoomlens?

Ik ben nog aardig nieuw in de fotografeer-wereld, dus mocht iemand tips hebben, hoor ik het graag!!

Heel erg bedankt alvast :)
Fijne dag!!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
200mm (300mm eq) is te kort imho voor vogels. Een betere lens is deze (wel stabilisatie):

pricewatch: Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
De 28-200 is een mooie all-round reislens, maar is niet echt geschikt voor vogeltjes. Daar is ie eigenlijk niet lang genoeg voor, en inderdaad zal het zonder IS in body of lens geen succes worden. Mijn bovenbuurman doet een hele goede suggestie.
En ja, FE lenzen passen op een E-mount APS-C body, maar je dient dan de brandpuntsafstand te vermenigvuldigen met 1.5x

Qua body: De A6500 is inmiddels wat ouder en Sony heeft daarna de A6400 en A6600 gelanceerd. De A6400 zonder IS, maar wel met moderne autofocus en de A6600 als 'Pro' body voor hun APS-C lijn. De A6400 is een goede middenweg, maar dan dien je inderdaad wel een lens uit te zoeken met IS.

[ Voor 28% gewijzigd door zzzzz op 27-10-2021 21:16 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luamare
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-05-2022
Heel erg bedankt allebei voor jullie antwoord en tip voor een betere lens :) Hier heb ik wat aan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-09 23:28
Ik sluit me aan bij mijn twee voorgangers. Een iets duurder alternatief met wat meer bereik zou nog kunnen zijn:
pricewatch: Sigma Contemporary 100-400mm f/5.0-6.3 DG DN OS (Sony E)

Ik zou beide lenzen wel i.c.m. de body gaan testen. Het zijn forse lenzen (of in ieder geval aardig groter dan je nu gewend bent), dus het moet voor jou nog wel prettig aanvoelen qua balans.

Ik zou persoonlijk ook sterk overwegen om je huidige lens te vervangen door een beter en lichtsterker exemplaar. Als je een 70-350 (of 70-300/100-400) overweegt dan zou de nieuwe Sigma 18-50 F2.8 (pricewatch: Sigma Contemporary 18-50mm f/2.8 DC DN (Sony E)) of de Tamron 17-70 F2.8 (pricewatch: Tamron 17-70mm f/2.8 Di III-A VC RXD) daar een hele mooie aanvulling op zijn. Dan maak je wel echt een flinke stap qua lenzen. De Tamron is wel een stukje zwaarder en prijziger, maar heeft wel IS, dat heeft de Sigma niet.

IS is overigens vooral een hulpmiddel en heeft alleen zin als je onderwerp niet beweegt. Als je onderwerp wel beweegt zal je je sluitertijd sowieso al moeten aanpassen en heeft IS niet zoveel toegevoegde waarde. Vooral bij een telelens bij (stilzittende) vogels kan het wel heel handig zijn. Bij een standaard lens zoals een 18-50 zou ik het persoonlijk niet direct een dealbreaker vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Erwin186 op 28-10-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor vogeltjes wil je heel veel scherpte en detail in dat kader zou ik in ieder geval weg blijven van alle superzoom lenzen (van groothoek tot tele) die zijn een groot compromis en missen dit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
zzzzz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:14:
En ja, FE lenzen passen op een E-mount APS-C body, maar je dient dan de brandpuntsafstand te vermenigvuldigen met 1.5x
Dit geld natuurlijk ook voor E lenzen.

@ TS,
Hierboven al meerdere malen gezegd maar 200mm op crop is vrij kort voor vogels. Ik gebruik zelf 600mm op full frame wat zeker bij kleine volgens erg fijn is. Dan nog moet je soms croppen.

Het ligt er natuurlijk aan wat voor vogels je wil fotograferen, en hoe dichtbij je kunt komen maar in de basis is meer altijd beter.

Op een crop zou ik daarom snel naar 400mm kijken. De sigma 100-400 lijkt me daarin een mooie optie.

Voordeel is ook dat de sigma wat dichterbij kan focussen dan je 16-50mm wat fijn is voor de bloemen foto's.

Qua camera. Mocht het budget teveel opgaan aan een 100-400, dan zou je ook kunnen kijken naar de A6300. Ik ben altijd erg tevreden geweest met de A6300. Was een prima camera voor vogelen met lekker snelle AF.
Is het prijs verschil niet al te groot dan zou ik wel sneller voor een A6400 gaan.

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1