Zelf HR++ plaatsen - dikte ruit bepalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:58

Wish

ingwell

Topicstarter
Na verschillende offertes te hebben ontvangen van glaszetters om alle ramen te vervangen bij mijn bovenwoning waarbij ik me toch even de ballen uit de broek ben geschrokken, zet ik nu even in op een spreidingstacktiek. Er zit nu overal jaren '90 thermopeen in en dat mag vervangen gaan worden door HR++.

Het lastige van dit oude pand is dat er specifieke toogramen zitten waar ik, ook vanwege de hoogte, mijn handen niet aan wil branden. Die mogen de glaszetters doen.

Maar ik heb ook een aantal rechthoekige ramen (2 in balkondeuren, wat bovenlichten) waar ik vanaf binnen of buiten via het balkon wel bij kan. En ik ben nou ook weer niet heel onhandig, dus ik denk dat ik daar wel uitkom, zeker nadat ik verschillende joetoep videos heb bekenen. Qua grootte wellicht onhandig, maar het is geen rocket science (famous last words).

Spouwbreedte?
De glasmaten (lengte en breedte) kan ik redelijk goed meten, maar ik weet gewoon niet hoe dik het glas nu is en wat ik dan moet bestellen. Volgens mij hebben we het hier dan over de spouwbreedte? In het huidige glas kan ik nergens nummers of cijfers ontdekken die iets zouden moeten zeggen over het type.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Akh0hRT1KPzXMNgQt28eowXiwws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2poqsppsRRp8bibWPp9LOd4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiTicx2T-31PXqnUgfJ5ULFkhGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDhyIQTfqzMzLcSxF3P2r0B2.jpg?f=fotoalbum_large

Even kijkend naar de drie verschillende offertes kom ik deze typering tegen:
  • Isolatieglas HR++ type 4/5
  • Isolatieglas HR++ 4*-13-5 (Argon) U=1.2
  • Samenstelling 4 - 5
Dus, op basis van die 2e, 13 mm? Of nou ja - hoe kom ik daarachter *zonder* een ruit eruit te slopen?

4/5 - 8/10
Die andere maat die ze noemen, 4/5 - als ik kijk bij de glasboer waar ik de ruit uiteindelijk wil bestellen, kom ik ook andere types tegen, zoals 4/6 en 8/10. Die zijn wel duurder, maar maken blijkbaar geen verschil in de U waarde.... waar zit ik dan naar te kijken, wat betekenen die cijfers?

No drama

Beste antwoord (via Wish op 30-10-2021 14:47)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Hoe dik het glas nu is kan je denk ik vrij eenvoudig bepalen met een schuifmaat, of zelfs rolmaat. Meet de afstand van glaslat/kozijn naar het glas. Doe dit aan beide kanten en meet de dikte van glas/kozijn over de gehele breedte op. Het verschil zou dan de dikte van je huidige glas moeten zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
AGC heeft er een app voor om de glas-/spouwdikte te bepalen: https://www.agc-glass.eu/...agc-glass-measurement-app

Die op je foto zit al een aardig dikke ruit in zo te zien, omdat de glaslatten al zijn opgedikt. Dat was bij mij ook nodig toen ik van 9mm naar ook iets van 13-14mm ging. De 4-5 die je noemt is dikte van de twee glasplaten, 4mm en 5mm. Twee verschillende diktes helpt beter met geluid buiten houden. Heb je ook aan ventilatieroosters gedacht?

Heb het zelf ook laten doen, maar wellicht dat ik het in de toekomst ook zelf zou doen. Zo vreselijk ingewikkeld is het inderdaad niet.

Vergeet trouwens niet om neuslatten te plaatsen bij je vaste ramen als je nu ventilatielatten (die dingen met van die boogjes ter ventilatie) hebt. Gaat je kozijn een stuk langer mee.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-07 16:43
4/5 is één buitenste glasplaat van 4mm dik en één van 5mm aan de binnenkant, waarbij de dikte van de spouw niet genoemd is. Bij 4-13-5 is de spouw 13mm, en de totale dikte dus 22mm. Grotere glasoppervlaktes hebben meer stevigheid nodig, dus daar zijn de glasplaten 8mm/10mm voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Die is niet meer te vinden in de app store. Een vergelijkbare app krijg ik niet aan de praat...
Die op je foto zit al een aardig dikke ruit in zo te zien, omdat de glaslatten al zijn opgedikt. Dat was bij mij ook nodig toen ik van 9mm naar ook iets van 13-14mm ging. De 4-5 die je noemt is dikte van de twee glasplaten, 4mm en 5mm. Twee verschillende diktes helpt beter met geluid buiten houden. Heb je ook aan ventilatieroosters gedacht?
Deze opgedikte latten zitten alleen in de beide balkondeuren. Bij de andere ruiten zijn normale glaslatten gebruikt (maar die staan niet op de foto). Er zitten ventilatieroosters elders in het pand boven verschillende ruiten, niet in elke ruit gelukkig :)
Heb het zelf ook laten doen, maar wellicht dat ik het in de toekomst ook zelf zou doen. Zo vreselijk ingewikkeld is het inderdaad niet.

Vergeet trouwens niet om neuslatten te plaatsen bij je vaste ramen als je nu ventilatielatten (die dingen met van die boogjes ter ventilatie) hebt. Gaat je kozijn een stuk langer mee.
Ja, ga ik meenemen. Thanks!
Kurma schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:09:
4/5 is één buitenste glasplaat van 4mm dik en één van 5mm aan de binnenkant, waarbij de dikte van de spouw niet genoemd is. Bij 4-13-5 is de spouw 13mm, en de totale dikte dus 22mm. Grotere glasoppervlaktes hebben meer stevigheid nodig, dus daar zijn de glasplaten 8mm/10mm voor.
Helder - de oppervlaktes zijn beperkt, dus dat komt dan goed met de 4/5 variant.

No drama

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Hoe dik het glas nu is kan je denk ik vrij eenvoudig bepalen met een schuifmaat, of zelfs rolmaat. Meet de afstand van glaslat/kozijn naar het glas. Doe dit aan beide kanten en meet de dikte van glas/kozijn over de gehele breedte op. Het verschil zou dan de dikte van je huidige glas moeten zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
breinonline schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:48:
Je doet je naam eer aan. Had ik al gezegd dat ik mezelf soms handig vind? En soms naar Tweakers moet voor dit soort antwoorden :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:00

MLLL

Palm Treo 650

Haal alvast het kleinste ruit eruit,kun je knap meten en met terugplaatsen kun je gelijk zien of je afkit-skills hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
MLLL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:46:
Haal alvast het kleinste ruit eruit,kun je knap meten en met terugplaatsen kun je gelijk zien of je afkit-skills hebt.
Bedankt voor de suggestie, maar:
Of nou ja - hoe kom ik daarachter *zonder* een ruit eruit te slopen?
Mijn kitskills zijn prima :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:05
Moet de spouw niet 15mm zijn om het hr++ label te hebben? Ik laat het toevallig uitvoeren bij ons huis en heb gekozen voor 4-15-5 en zwarte spacers ipv aluminium (dat tussen de 2 ruiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
bukkum schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:22:
Moet de spouw niet 15mm zijn om het hr++ label te hebben? Ik laat het toevallig uitvoeren bij ons huis en heb gekozen voor 4-15-5 en zwarte spacers ipv aluminium (dat tussen de 2 ruiten).
Welk "label"? Het is gewoon een benaming van hoe de opbouw is.
HR++ en triple glas... wat betekent het eigenlijk? Het woord zegt het al: enkel glas bestaat uit 1 laag glas en isoleert niet, dubbel glas bestaat uit 2 lagen en isoleert matig. HR++ is dubbel glas met een coating en een isolerend gas tussen de platen, waardoor het heel goed isoleert. Triple glas bestaat uit 3 glasplaten met een coating en isolerend gas waardoor het super goed isoleert.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:05
Wish schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:30:
[...]

Welk "label"? Het is gewoon een benaming van hoe de opbouw is.

[...]
Wat ik lees is dat de spouw bij hr++ 14mm minimaal is (ik zei 15mm) Dit is ook wat de glaszetter tegen mij zei. Beneden die spouw is het hr+. Of dit waar is weet ik dus niet zeker hoor.

Voor mij iig belangrijk voor eventuele subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:58

Asteroid9

General Failure

Om het HR++ te mogen noemen moet de RC maximaal 1.1 zijn, en daar heb je inderdaad 14mm spouw voor nodig (beetje afhankelijk van de glasopbouw en gasvulling wel).

In nieuwe kozijnen wordt daarom minimaal 24mm ruimte voorzien voor het glas, in bestaande kozijnen is het even puzzelen. Met dikke glaslatten kan van alles maar daar wordt het niet altijd mooier van.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Asteroid9 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:10:
Om het HR++ te mogen noemen moet de RC maximaal 1.1 zijn, en daar heb je inderdaad 14mm spouw voor nodig (beetje afhankelijk van de glasopbouw en gasvulling wel).
Ik wil je prima geloven hoor - maar waar staat dat, dat dit de minimale eisen zijn? Ik lees hier dit:

Hoe lager de U-waarde, hoe beter het glas isoleert en hoe minder warmte en kou deze doorlaat.
HR: een U-waarde van 1,6 of hoger.
HR+: een U-waarde tussen 1,6 – 1,3.
HR++: een U-waarde tussen 1,2 – 0,9.
HR +++: een U-waarde van 0,8 of lager.

En er is 5/4 gecoat glas te bestellen met een spouw van 13 mm die een U waarde heeft van 1,2 .Klinkt en ruikt dan wel een beetje alsof we dat dan HR++ glas mogen noemen toch? Maar wellicht heb jij een norm die meer definitief is?

Hier staat overigens hetzelfde: https://www.glas.nl/woordenboek/hr-classificaties

[ Voor 4% gewijzigd door Wish op 30-10-2021 14:14 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
breinonline schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:48:
Op twee verschillende kozijnen deze exercitie uitgevoerd - de dikte van de ruit lijkt op beide plekken 20 mm te zijn. Fijn om te weten en net jammer - omdat 4/5 met een spouw van 13 dan net 2 mm te dik is.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wish schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:50:
[...]

Op twee verschillende kozijnen deze exercitie uitgevoerd - de dikte van de ruit lijkt op beide plekken 20 mm te zijn. Fijn om te weten en net jammer - omdat 4/5 met een spouw van 13 dan net 2 mm te dik is.
Een houten kozijn kun je toch gewoon en paar mm uitfrezen? Of smallere glaslatten gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Wish Welk glas heb je nu ?
als je nu Klassiek Insulight hebt, is dat vaak HR+ van +- 2000 en U-waarde van 1.5, dan schiet je met 1.2 in HR++ niet veel op denk ik. Oud Thermophane is +- 3.5

RC waarde is wat anders dan U-Waarde. HR++ glas met 1.2 u-waarde is > 0,833 R-waarde

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 30-10-2021 16:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:24:
@Wish Welk glas heb je nu ?
als je nu Klassiek Insulight hebt, is dat vaak HR+ van +- 2000 en U-waarde van 1.5, dan schiet je met 1.2 in HR++ niet veel op denk ik. Oud Thermophane is +- 3.5

RC waarde is wat anders dan U-Waarde. HR++ glas met 1.2 u-waarde is > 0,833 R-waarde
Het glas is uit begin jaren '90. Volgens de glaszetters die hier zijn geweest inderdaad het oude Thermophane. Dus +- 3.5 als U waarde
No Hands schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:08:
Een houten kozijn kun je toch gewoon en paar mm uitfrezen? Of smallere glaslatten gebruiken.
Uitfrezen kan, maar gaat makkelijk voorbij mijn kunnen en gereedschap. Smallere glaslatten kan zeker, dus daar zet ik dan ook op in.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wish schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

Het glas is uit begin jaren '90. Volgens de glaszetters die hier zijn geweest inderdaad het oude Thermophane. Dus +- 3.5 als U waarde

[...]

Uitfrezen kan, maar gaat makkelijk voorbij mijn kunnen en gereedschap. Smallere glaslatten kan zeker, dus daar zet ik dan ook op in.
Je kunt dat zelf opzoeken adhv opschrift op de lijst in de binnenkant van het de ruit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

Je kunt dat zelf opzoeken adhv opschrift op de lijst in de binnenkant van het de ruit
Je bedoelt van het huidige glas? Daar staat niks in de lijst, in geen van de ruiten. Ik denk dat je daarmee de codes bedoelt met matrixachtige letters/cijfers toch?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wish schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:08:
[...]

Je bedoelt van het huidige glas? Daar staat niks in de lijst, in geen van de ruiten. Ik denk dat je daarmee de codes bedoelt met matrixachtige letters/cijfers toch?
Ja. Thermophane is gefabriceerd tot begin 1990(dacht iets van '94)
verder bepaal je minimum glasdikte volgens NEN 2608 voor isolatieglas
bijv 6/4 = max 2.84m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:58

Asteroid9

General Failure

Wish schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Ik wil je prima geloven hoor - maar waar staat dat, dat dit de minimale eisen zijn? Ik lees hier dit:

Hoe lager de U-waarde, hoe beter het glas isoleert en hoe minder warmte en kou deze doorlaat.
HR: een U-waarde van 1,6 of hoger.
HR+: een U-waarde tussen 1,6 – 1,3.
HR++: een U-waarde tussen 1,2 – 0,9.
HR +++: een U-waarde van 0,8 of lager.

En er is 5/4 gecoat glas te bestellen met een spouw van 13 mm die een U waarde heeft van 1,2 .Klinkt en ruikt dan wel een beetje alsof we dat dan HR++ glas mogen noemen toch? Maar wellicht heb jij een norm die meer definitief is?

Hier staat overigens hetzelfde: https://www.glas.nl/woordenboek/hr-classificaties
Vooruit, dan zou 1.2 ook nog gelden, maar de meeste sites geven 1.1 aan. Wat voor veel mensen belangrijker is: subsidieregelingen, die hanteerden in principe 1.1 als minimum. Bij de huidige ISDE wordt dan weer 1.2 gehanteerd.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Asteroid9 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:25:
[...]

Vooruit, dan zou 1.2 ook nog gelden, maar de meeste sites geven 1.1 aan. Wat voor veel mensen belangrijker is: subsidieregelingen, die hanteerden in principe 1.1 als minimum. Bij de huidige ISDE wordt dan weer 1.2 gehanteerd.
Voor ISDE subsidie geldt tot 1.5, voor deuren, en kozijnpanelen tot 1.2 U- waarde(warmteverlies) geen R

Pagina: 1