Een nieuwe Delta glasvezel zakelijk aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:34
Hallo mede Tweakers,

Voor een nieuw (nieuwbouw) kantoor zoeken wij een internet provider. Aangezien wij een multimedia bureau zijn, versjouwen we best wel wat data, met name uploads. Tot nu toe hebben we dit met een kabelinternet verbinding gedaan, en de 1/10 verhouding van dat soort aansluitingen heeft ons best tegen gehouden.

Nu gaan we naar een nieuw pand, waar ons verzekerd was dat er glasvezel zou liggen, dus wij dachten, mooi! Synchrone up/downloads met lekkere snelheden!

Mar dat is blijkbaar dus niet per definitie zo ... Wij zitten in Zeeland, dus we zitten snel vast aan Delta.

De verbindingen die Delta adverteert voor Delta Fiber Flex Pakketten (zakelijk) zijn niet te krijgen op deze locatie. Hier is alleen "Sprint" internet te krijgen. Ik kan hier helemaal niets over vinden, ook niet op Tweakers forum, daarom maak ik een nieuwe post.

Zo ver ik heb begrepen, is dit een maatwerk aansluiting. Het is wel glasvezel, maar totaal niet te vergelijken met een doorsnee glas aansluiting en het is zelfs nadeling ten op zichte van een ouderwetse Coax aansluiting.

Dit zou zo'n 150eu per maand voor 100mbit kosten ​en de upload download verhouding is alsnog 1/10. Volgens de medewerker die we gesproken hebben, KAN die verhouding hoger liggen, is afhankelijk van andere aansluitingen op de ring (klinkt zowat als adsl), maar ze mogen alleen die 1/10 verhouding communiceren.

Voor die prijs, die snelheden en die u/d verhouding, zou je toch haast wel gek zijn om het te doen. Maar het ziet er naar uit dat we weinig keus hebben, want het is de enige aansluiting aanwezig in dat pand.

Wat weten jullie hiervan? Kan iemand mij uitleggen waarom zo'n "Sprint" aansluiting (waar ik werkelijk niets van kan vinden op het internet) zo anders is dan "echt" glasvezel? En of er iemand een brilliant idee heeft voor alternatieven?

Jullie expertise wordt erg op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-06 21:39
'op de ring' klinkt juist heel erg als coax.

Waar ergens zit je in Zeeland? Wellicht kan je een partij vinden die voor jullie apart graaft? Kost initieel in ieder geval wat meer, maar die kosten hoeven ook weer niet uitzonderlijk hoog te zijn als er toevallig al wat in de buurt ligt. Ik denk dan aan partijen als Ziggo Zakelijk, Relined, etc.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoop
Het is weldegelijk glas, heb de verdeelkast in de meterkast gezien, en de glaskabel die erin gaat. Maar blijkbaar is dit dus een maatwerk oplossing, specifiek voor de locatie en dat is dan anders dan het reguliere glas dat ze overal aanleggen. Althans, zover ik begrepen heb.

Ik heb heel mijn leven met coax gewerkt, maar ben een leek in glas.

Aangezien het een gedeeld nieuwbouw pand is, zal het niet snel een oplossing zijn om iets anders daar aan te laten leggen.

Ik zou graag willen weten hoe anders dit soort glas dan is ten opzichte van "echte" glas. Als Delta hier hun Flex pakketten zouden kunnen leveren zouden we al blij zijn, het gaat ons echt niet om om voor dubbeltje 1e rang te zitten, maar onze huidige coax internet is serieus veel sneller tegen een fractie van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Kan het zijn dat het dan een extreme vorm van GPON is? Dat heeft vergelijkbare eigenschappen als coax als het gaat om het delen van capaciteit, maar ik had nog niet van aanbieders gehoord dat ze het zo extreem indeelden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoop
Ik zit mij er op in te lezen ...
Zoiets klinkt het wel.

GPON doet tot zo'n 64 gebruikers toch? Tegen zo'n 2500mb/sec? (of zit ik hier nu een paar nulletjes mis, aan andere kant, ligt het lijkt me ook erg aan de backbone) Deel dat door elkaar en je zit gemiddeld op zo'n 40mb/sec, wat niet heel erg spannend is. Als die "ring" waar ze het over hebben, 1 enkele GPON aansluiting is, dan zijn die snelheden en prijzen wel te begrijpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Zoop op 27-10-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Denk dat die getallen wel kunnen kloppen ja. _mits_ je dat doet zonder overboeking. Soms doen zakelijke partijen (by default) geen overboeking. Je zou expliciet kunnen vragen of er sprake is van overboeking, en zo nee, of er wellicht meer mogelijk is door overboeking in te zetten.

Wellicht dat er andere tweakers meer verstand van hebben. Maar je moet het ofwel doen met Delta, of wel op zoek naar een andere fysieke verbinding. Daarbij zou je ook nog naar een straalverbinding kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoop
Die medewerker had het zeker wel over overboeking, met name met betrekking op de upload. De verhouding zou dus in theorie 100/100 zijn, maar met een overboeking tot 100/10, daarom communiceren ze die 10 upload, omdat die 100 niet te garanderen is (en met geluk, heb je dus meer dan 10 upload).

Straalverbinding vind ik wel een grappige suggestie :) maar ik denk niet echt haalbaar. Ik ben bang dat we het ermee te doen hebben totdat ze er eens fatsoenlijk glas aanleggen, of dat we weer doorverhuizen naar het volgende pand.

Ik denk dat het wel slim is de pandeigenaar aan te spreken dat het een beetje "false advertisement" is door te roepen dat ze glasvezel hebben liggen, maar in de praktijk gewoon minder is dan een gemiddelde thuis aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Zoop schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:16:
Die medewerker had het zeker wel over overboeking, met name met betrekking op de upload. De verhouding zou dus in theorie 100/100 zijn, maar met een overboeking tot 100/10, daarom communiceren ze die 10 upload, omdat die 100 niet te garanderen is (en met geluk, heb je dus meer dan 10 upload).
Dan komt het wel goed denk ik. Denk dat je gewoon 100/100 hebt, maar dat ze die 10 Mbit upload kunnen garanderen. In de praktijk kom je dan wel vaak gewoon op 100/100 uit, maar kan het sporadisch voorkomen dat je upload even iets minder is.

Ik weet verder niet wat je budget is, maar een straalverbinding hoeft helemaal niet duur te zijn. Juist omdat je nergens hoeft te graven.

Met iets als Ubiquiti Powerbeam kan je zo 20+ km overbruggen voor een paar honderd euro (wel zelf even onderzoeken welk model je precies moet hebben). Wel heb je natuurlijk een line of sight nodig en een partij die je dat wil laten opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoop
Ah dat is geruststellend, we gaan er in ieder geval voor, dus we gaan het zien.
Maar dan nog is het een hoop geld voor niet zulke bijzondere snelheden vergeleken met reguliere consumenten aansluitingen. Maar als we 100 up halen, dan gaan we er in ieder geval wel op vooruit.

Het is een vrij laag pand (2 verdiepingen) omringt door vrij grote gebouwen, line of sight met iets halen lijkt me lastig zonder een lelijke mast op te gaan zetten. Desondanks, bedankt voor de suggestie.
Pagina: 1