Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justlourens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-04 13:15
Mijn verhaal:
ik heb een gaming pc gebouwd. maar als ik hem ga stress testen wordt de cpu te heet.
ik had eerst een be quiet dark rock 4 als cooler. maar die werd dus te heet.
daarna heb ik een watercooler erin gebouwd maar die wordt dus ook heet.
Ik heb al van alles geprobeerd en weet niet meer wat ik nog kan doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: intel core i7 11700k
MOBO: MSI z590 PRO WIFI
ram 32 gb corsair 3600.
aircooler: be quiet dark rock 4. (zit er niet meer in)
watercooler: ICEU h60i RGB PRO XT 1fan (zit er nu in)
case: fractal design define c midi tower
GPU: 3060ti (deze word niet heet hoor)
PSU: corsair RM850x
ssd: samsung 970

software:
benchmark: prime95 allcoretest.
hwinfo64
alle drivers zijn geïnstalleerd. en windows is up to date.

Wat ik al geprobeerd heb:

nieuwe water cooler dus.
2x over nieuwe cooling paste erop gedaan( artic mx2)
alle fans op full speed gezet in bios.
case open of dicht maakt niks uit :( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-0Ya2cLmbnqHa8-HEgDRXJ2GB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgOLKOi8zM0XAkxSIOs8u9Jx.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Justlourens op 27-10-2021 16:56)

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36
Ik neem hier aan dat je Prime95 met AVX aan draait? Zo ja, dan is dat geen representatieve test voor real world applicaties voor 99,9999% van de mensen.

AVX is hetgene wat de temperatuur zo bruut doet oplopen. Leuk om te kijken of een overklok stabiel is, maar heeft dus in verreweg de meeste gevallen niets te maken met "real world" simulatie.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Heb je een overclock aan staan, en zo ja wat doet de temperatuur zonder deze overclock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justlourens
Nee ik heb geen overclock aan staan. alleen als ik de turbo boost uit zet (zodat hij 3,6ghz blijft) blijft hij de goede temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex.com
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 12:29
Ik denk dat je tegen het limiet aanloopt van wat de koelers aankunnen. Als ik zo zie kan de 11700K tot 250W aan power draw hebben, wat over de dark rock koeler capacity van 200W gaat en ik denk dat een 120MM waterkoeler dit ook niet aankan.
Je zou kunnen kijken om de turbo boost te verlagen of uit te zetten om binnen de koelcapaciteit te blijven, of anders over te stappen naar een koeler met meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justlourens
Ik heb misschien iets gevonden. hij word alleen te heet als ik prime95 gebruik. ik heb nu intel extreme tuning utility gebruikt om te stress testen en nu blijft hij gewoon 60 graden. kan het dan toevallig ook zijn dat prime95 het niet goed doet? dat hij hem overvolt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Justlourens schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:52:
Ik heb misschien iets gevonden. hij word alleen te heet als ik prime95 gebruik. ik heb nu intel extreme tuning utility gebruikt om te stress testen en nu blijft hij gewoon 60 graden. kan het dan toevallig ook zijn dat prime95 het niet goed doet? dat hij hem overvolt ofzo?
Prime doet het prima - en doet precies waar hij voor bedoelt is. Het absolute uiterste van de CPU vragen.

Als je deze test aanzet geeft hij dat ook duidelijk aan. Maarja, niemand leest meer tegenwoordig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justlourens
@Anoniem: 472287 ja dat snap ik ook wel. ik kan prima lezen hoor. maar volgens mij lees ik bij de intel tuning ook dat hij het uiterste van de cpu vraagt. je kan toch wel begrijpen dat ik dan mijn vraagtekens daarbij heb.

[ Voor 18% gewijzigd door Justlourens op 27-10-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:49
Justlourens schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:02:
@Anoniem: 472287 ja dat snap ik ook wel. ik kan prima lezen hoor. maar volgens mij lees ik bij de intel tuning ook dat hij het uiterste van de cpu vraagt. je kan toch wel begrijpen dat ik dan mijn vraagtekens daarbij heb.
Ja en Nee
De Intel strestest is meer een echte wereld scenario die een zware toepassing naspeelt.
Prime 95 is een wiskundige berekening welke zeer veel belasting en warmte gegenereerd.

Daarom is er geen crash tijdens prime95 die lange tijd draait dan weet je zeker dat een evt overclock bij normale of zware toepassingen ook stabiel is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36
Ik neem hier aan dat je Prime95 met AVX aan draait? Zo ja, dan is dat geen representatieve test voor real world applicaties voor 99,9999% van de mensen.

AVX is hetgene wat de temperatuur zo bruut doet oplopen. Leuk om te kijken of een overklok stabiel is, maar heeft dus in verreweg de meeste gevallen niets te maken met "real world" simulatie.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Daar tegenover staat dat je in het operating system, elk stuk benchmark of stresstest moet kunnen draaien zonder je processor naar de gruzelementen te jagen. Ongeacht instellingen van de benchmark. Het is vrij simpel, de hoeveelheid energie die de processor als warmte uitstuurt is meer dan wat de koeler aan kan. Op voorwaarde dat de koeler correct gemonteerd is en dus niet scheef op het socket hangt.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justlourens
oke bedankt voor jullie antwoorden! ik heb besloten om deze koeler toch te houden. de cpu word alleen bij prime95, 105 graden. en bij andere stresstesten en games blijft hij netjes onder de 70. bedankt allemaal!
Pagina: 1