Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Turbodirk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-01-2022
Goedemorgen allen,

Na heel heel veel gelezen te hebben hier blijf ik toch met een probleempje zitten.
Mijn vloerverwarming blijft een drama. De vloer word enigszins warm maar in de winter zeker niet comfortabel.
Het opstelling is als volgt:
Remeha tzerra ace 39.
Robot 5 groepen verdeler. Die met een warmtewisselaar zit aangesloten ivm zwarte tyleen slangen.
CV ketel aanvoer 70 graden.
Vloerverwarming 40 graden.
3 groepen van de 5 staan open de resterende 2 groepen zijn 1 slaapkamer die we niet verwarmen.
De vloer in de woonkamer komt niet hoger dan 21 graden en ligt als hoofdverwarming.
Onderlaatst heb ik alle thermostaatkranen van de radiatoren (boven) vervangen voor heimeier eclipse.
Ik zou toch graag de vloer beneden aangenamer krijgen en het comfort maar na heel veel gedoe nog steeds niet ok.
Hebben jullie tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41qXsNBNc8pPDcCOlUOLKc3H8ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoE6YAOeWMwFhwusTt7Pis8D.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:53

Seafarer

XXX

Turbodirk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:31:
Goedemorgen allen,

Na heel heel veel gelezen te hebben hier blijf ik toch met een probleempje zitten.
Mijn vloerverwarming blijft een drama. De vloer word enigszins warm maar in de winter zeker niet comfortabel.
Remeha tzerra ace 39.
Robot 5 groepen verdeler. Die met een warmtewisselaar zit aangesloten ivm zwarte tyleen slangen.
3 groepen van de 5 staan open de resterende 2 groepen zijn 1 slaapkamer die we niet verwarmen.
De vloer in de woonkamer komt niet hoger dan 21 graden en ligt als hoofdverwarming.
Onderlaatst heb ik alle thermostaatkranen van de radiatoren (boven) vervangen voor heimeier eclipse.
Ik zou toch graag de vloer beneden aangenamer krijgen en het comfort maar na heel veel gedoe nog steeds niet ok.
Hebben jullie tips?
[Afbeelding]
Je warmtewisselaar zit met een bocht aangesloten en ik zie geen mogelijkheid om de cv aansluiting te ontluchten.
Ook de vloerverwarming heeft geen automatische ontluchters bij de warmtewisselaar.Tenzij ik wat over het hoofd zie.

Instellingen van de pomp? foto?
Pompschakelaar gaat op tijd aan? Anders tijdelijk er tussen uit halen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:46

bert pit

asdasd

Goedemorgen allen,

Remeha tzerra ace 39.
Hebben jullie tips?
[Afbeelding]
Hoe is het met de kierdichtheid en de isolatie gesteld? Heb je een hoge woonkamer of een gat naar boven? Geeft een radiator te snel warm water terug aan de CV, waardoor deze de Ta verlaagt (moduleren) en dus een te koude aanvoer genereert richting de VV. Heb je opentherm in gebruik, of aan/uit?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 21:48
Goedemorgen allen,

Remeha tzerra ace 39.
Hebben jullie tips?
[Afbeelding]
Meer informatie is gewenst:
Wat is het ingestelde vermogen van de ketel?
Je hebt de ketel op 70 staan, kan die zijn vermogen kwijt? Geen overmatig pendelen?
Wat meet je voor aanvoer op de leidingen die openstaan en wat op de retour?
Op wat voor snelheid staat de pomp op de robot5? Wat voor curve?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Turbodirk Ik zie op de aanvoer- en retourleiding bij de warmtewisselaar zwarte tape, dus je hebt tijdens bedrijf al wat metingen met een IR-thermometer gedaan. Heb je ook metingen bij de warmtewisselaar aan de kant van de vloerverwarming gedaan? Reageren de flowmeters van de groepen als je de pomp instellingen veranderd, van CP1 naar CP2 bijvoorbeeld?
@bert pit Kierdichtheid, isolatie en hoogte van de kamer hebben a priori niets met de lage oppervlaktetemperatuur van de vloer van 21 °C te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 27-10-2021 11:08 . Reden: CP1 in CP2 veranderd ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Seafarer

Seafarer

XXX

opgelost.

[ Voor 97% gewijzigd door Seafarer op 28-10-2021 13:56 ]

• Turbodirk
@Seafarer klopt dit geen ontluchting deze ontlucht ik door de bovenste wartel even los te draaien wanneer de CV uit staat. Binnenkort de bochten eruit en IPV 12 mm leiding 3/4 erop. Ontluchter er Dan ook op.
Pomp staat nu als test op PP1 laagste prop druk. Normaal staat deze altijd op cp1 laagste constante.
Pompschakelaar gaat op temperatuur dus wanneer CV temp >30 gaat de pomp aan.

@Henno Keers CV staat op opentherm met Isense . Temperatuur is naar de VV net zo hoog als ingesteld 60graden.
Ingestelde vermogen van parameter 17, 30
Parameter 19 op 10.
Vermogen kan deze kwijt. DeltaT is 10-15 graden. Bij 60 aanvoer.

@dunklefaser klopt ik heb IR meter en Infrarood beeld camera. Ja aanvoer word slecht warm van de VV. Nu CV aanvoer naar wisselaar 40 graden temp aanvoer VV 35 retour VV 28.
De flowmeters verschuiven weinig met aanpassen pomp instellingen.
Isolatie = redelijk tot goed 15cm EPS

Hieronder mijn gasverbruik nacht 19.5 waarbij hij af en toe aanslaat om 07:30 naar 20 graden gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AejttXWc0LA_0lypw5-TqOp6Y1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uDucu5woSMJxafCUwmb3Dl4.jpg?f=fotoalbum_large

• bert pit

bert pit

asdasd

@Turbodirk 40 graden aanvoer is erg laag zodra het wat kouder wordt. Bij een traditioneel vloerverwarmingssysteem heeft de mengverdeler een hoge TA nodig. Dit bereik je vaak niet met opentherm. Opentherm moduleert vaak te snel terug en is met name geschikt voor snelle opwarming en een traditionele vloerverwarming verwarmt nu eenmaal langzaam.

Mijn voorstel zou zijn om aan/uit te schakelen omdat je dan een betere controle hebt over de hoogte van je Ta.

Let op, je ketel moduleert ook met aan/uit nog steeds terug op basis van deltaT.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Turbodirk
@bert pit daarbij zeggende ik heb al op de Isense parameter 26 op 45 graden gezet, instelpunt van de stooklijn (aanvoer temperatuur) zo dat in mijn idee de CV ketel dan begint met 45 graden en tot 60 max. In mijn optiek doet de CV ketel dit niet hij begint vanaf 30 op te warmen en terug moduleren.
In de winter blijft de CV vaak hangen op 30 graden terwijl er weinig van te merken is. Ja een dikke gasrekening.
Is het mogelijk op met de Isense de aan-uit sturing in te schakelen?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Turbodirk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:01:
@bert pit daarbij zeggende ik heb al op de Isense parameter 26 op 45 graden gezet, instelpunt van de stooklijn (aanvoer temperatuur) zo dat in mijn idee de CV ketel dan begint met 45 graden en tot 60 max. In mijn optiek doet de CV ketel dit niet hij begint vanaf 30 op te warmen en terug moduleren.
In de winter blijft de CV vaak hangen op 30 graden terwijl er weinig van te merken is. Ja een dikke gasrekening.
Die gasrekening zal wel blijven. Wordt misschien iets hoger als het straks warmer is want je verlies wordt ook iets meer.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:34
In wat voor ruimte bevind zich dit en hoe is de temperatuur daar 's winters? Het is een hele hoop blootliggend metaal wat warmte uitstraalt, als het een slecht/ongeïsoleerde ruimte is dan verlies je hier onnodig warmte. In dat geval kan het de moeite zijn om een geïsoleerde omkasting te maken (met radiatorfolie tussen muur en leidingwerk, scheelt straling de muur in) en de leidingen te voorzien van buisisolatie.

Hoe lang zijn de lussen van de groepen? De buizen aan de warmtewisselaar lijken mij 15mm, mogelijk is dat te weinig als je lange groepen hebt liggen.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2021 14:07 ]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Turbodirk Dat je met een 10-platen warmtewisselaar ook bij lage belasting ca. 5 K "verliest" aan de kant van de vloerverwarming is niet ongewoon. Maar de nu resulterende 35 °C is voor een HT-(hoge temperatuur)verdeler bij de ingang van de thermostaatkraan vermoedelijk te laag.
Met welke temperatuur gaat het water via de aanvoerbalk nu de lussen in?

Vloerverwarmingspompen worden meestal met CP (Constante druk) gebruikt.

Als je misschien in richting LTV wilt gaan:
Als je de aanvoertemperatuur van de ketel altijd onder de 50°C kan houden zou ik overwegen de HT-verdeler "om te bouwen" in een verdeler die niet meer bijmengt. Dan kan je waarschijnlijk de thermostaatknop ook eruit halen, dit scheelt weer aan onnodige weerstand. De circulatiepomp heb je natuurlijk nog steeds nodig. Tegen te hoge temperaturen in de vloer ben je hopelijk beschermd door de maximumschakelaar voor de pomp.

Zo werkt iig een vloerverwarmingsinstallatie met tyleenslangen bij mij.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 27-10-2021 14:50 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 14:14
Ik zou beginnen met het plaatsen van ontluchters, lucht is dramatisch voor waterflow je wil zeker weten dat er in die wisselaar geen lucht staat. Aan beide zijden van de platen mag geen lucht staan.

Daarnaast zoals die opstelling is gaat niet de volledige flow vanuit de vloer door die wisselaar. Echter jij hebt een wisselaar omdat de slangen niet diffusie dicht zijn. Daardoor krijg je troep in dat water, mogelijk is de wisselaar deels of helemaal verstopt.

Dus ik zou eigenlijk een andere verdeler adviseren waarbij de gehele vloerflow door de wisselaar moet bij jouw is het een deelstroom.
Nu kost dat hele hoop geld, dus dat doe je niet snap ik ook
Maar overweeg een knap vuilfilter in aanvoer van de vloerwaterkant van de wisselaar.

Zodat je iets krijgt dat hetzelfde functioneert als onderstaand.
https://www.robotclimate....t-warmtewisselaarset.html

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 27-10-2021 17:00 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonbong schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

Dus ik zou eigenlijk een andere verdeler adviseren waarbij de gehele vloerflow door de wisselaar moet bij jouw is het een deelstroom.
Dat is zeker een probleem.

Maar ik zie nog een fout. :) De thermostaat, bewegend onderdeel, zit in het vuile water. Beter aan de schone cv zijde zetten.
Maar ook het temperatuurs verlies over de warmtewisselaar wordt nu niet gecompenseerd. En kijk je naar deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCfClX-Hzuk4rVf1GLLgWIjN0OM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AkgrVT3ay0hHVozOOkkXb0AB.jpg?f=user_large

Dan zal de thermostaat meer cv water doorlaten om dit te compenseren.

Wie ziet nog meer fouten in dit zoek plaatje van @Turbodirk ? 8)

• Turbodirk
@ThinkPad deze verdeler bevind zich in de garage en zal in winter tijd 10 graden zijn exact weet ik niet uitstraling.. isolatie ja stond op de lijst. De twee groepen voor de woonkamer en keuken (zitten bij elkaar zelfde ruimte) is 54 M2 lijkt mij al weinig installatie dateerd van 1977 alleen is de vloerverwarming verdeler vervangen toen de warmtewisselaar en CV ketel zijn vervangen. Buizen zijn 20mm. Door lekkage is de meest rechtse vervangen voor een stuk koperleiding. Hoh is volgens mij 15 cm

@dunklefaser 10 platen ja geïnstalleerd door de installateur heb na installatie gebeld dat ik een grotere wilde maar hij beweerde dat dit voldoende was zo'n 30 platen wisselaar is rond 100€ maar zou ik hiermee het hele probleem weghalen?
LTV is nog even ver van de bed show maar zeker wil ik daarheen.
Het bijmengen van retour water blijft me enigszins verbazen en heb dan ook gelezen over hydraulisch en neutraal? In de oude situatie zat de retour inderdaad naast de aanvoer.

@leonbong ga morgen of van het weekend daarmee aan de gang. Zelf heb ik de slangen eenmaal gespoeld (huis had 3 jaar leeggestaan) daar kwam heel veel bruine troep uit daarna werd het in ieder geval een stuk aangenamer in huis. Maar het is nog geen overloper. Een nieuwe verdeler zie ik zo snel niet zitten geloof dat deze 4 jaar oud is inmiddels.

@Seafarer dit is wel mooi maar als ik met 60 graden in ga en de thermostaat knop verwijder heb ik hetzelfde. Nog een fout in het systeem van mij. Het warme water van de ketel komt bij de aanvoer van de vloerverwarming binnen en onderaan net anders om hier komt het koude ketel water bij het retour water van de vloerverwarming verdeler. Lijkt me al iets beter als dit andersom zit.

Morgen ga ik zowiezo de warmtewisselaar even loshalen.

• leonbong
Ik zou dan zo’n magnetisch filter plaatsen en een thermostaatkraan in CV-circuit en daar die knop met voeler naar toe verplaatsen.

PS Dat wisselaartje heeft al snel capaciteit van 20kW dat is echt geen probleem.

[ Voor 65% gewijzigd door leonbong op 27-10-2021 19:54 ]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Turbodirk Ik denk dat het plaatje hierboven de "ideale" situatie voor een via een warmtewisselaar gescheiden vloerverwarmingssituatie met een (HT?)-verdeler weergeeft. Duidelijk is ook dat de thermostaatkraan in het primaire circuit moet gaan zitten. En een 30-platen warmtewisselaar voor € 100? - Zou ik iig doen.

Zoals @leonbong aangeeft: Een "magnetisch" vuilfilter kan ook geen kwaad en is zeker voor de A-label pomp aan te raden, alhoewel je blijkbaar geen stalen leidingen etc. in het secundaire circuit meer hebt, klopt dit?

• Seafarer

Seafarer

XXX

[b]Turbodirk in "Vloerverwarming comfortabeler krijgen"Turbodirk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @
@Seafarer dit is wel mooi maar als ik met 60 graden in ga en de thermostaat knop verwijder heb ik hetzelfde.
Inderdaad, klopt. Alleen die warmte gaat nooit je vloer in.
Nog een fout in het systeem van mij. Het warme water van de ketel komt bij de aanvoer van de vloerverwarming binnen en onderaan net anders om hier komt het koude ketel water bij het retour water van de vloerverwarming verdeler. Lijkt me al iets beter als dit andersom zit.
Ik kan je hier niet volgen.

Maar zie foto, je warmtewisselaar zit goed en in kruisstroom. Alles prima behalve die groene pijl, @leonbong zijn deelstroom, deze pijl kan wel eens 50 tot 75 % van je waterstroom zijn er blijft dus bijna niets over om de vloer in te gaan. (donker blauwe pijlen). Dit verklaart ook als jij de pomp stand verandert dat je nagenoeg niets ziet op je flow regelaars. Er is al bijna geen flow de vloer in. De leiding waar de groene pijl naar wijst moet verwijdert worden. En de paarse komt daar voor in de plaats. Dan gaat 100% de vloer in en er weer uit.
Die paarse leiding klopt niet er moet door dezelfde pomp wel een drukverschil gemaakt worden anders krijg je geen flow door de warmtewisselaar. Die groene pijl zorgt dus voor een drukverschil over de wisselaar en dus flow. Vreemd dat er in de groene leiding geen regel kraantje zit je zult dit toch hydraulisch moeten inregelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKozORKPsAoEKvETgemg-AE85z0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5QwUkkiomjzVqfScPZmm0HB8.jpg?f=user_large

Morgen ga ik sowieso de warmtewisselaar even loshalen.

Die zal niet echt vuil zijn hetzelfde water draait er continue in rond.
Ik snap trouwens niet dat je het uberhaupt nog warm krijgt?

[ Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 28-10-2021 12:42 ]

• leonbong
@Seafarer
Oh ik zet mijn geld juist op ernstig vervuild vloerwatercircuit.

@Turbodirk
Meestal werken deze systemen met zo'n wisselaar dat of al het vloerwater door wisselaar gaat of een groot deel (min 50%). Dit wordt meestal bereikt door in verdeler een restrictie/schotje te plaatsen waardoor je water gedeeltelijk door de wisselaar forceert.
Dat betekent dat de verdeler hierin wel moet voorzien een bestaande verdeler ombouwen gaat dus niet altijd.

[ Voor 71% gewijzigd door leonbong op 28-10-2021 11:22 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonbong schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:18:
@Seafarer
Oh ik zet mijn geld juist op ernstig vervuild vloerwatercircuit.
Ik ga het niet uitsluiten niemand weet hoe erg de vervuiling geweest is.
@Turbodirk
Meestal werken deze systemen met zo'n wisselaar dat of al het vloerwater door wisselaar gaat of een groot deel (min 50%). Dit wordt meestal bereikt door in verdeler een restrictie/schotje te plaatsen waardoor je water gedeeltelijk door de wisselaar forceert.
Dat betekent dat de verdeler hierin wel moet voorzien een bestaande verdeler ombouwen gaat dus niet altijd.
Ik heb de post hierboven aangepast. https://gathering.tweaker...message/69207816#69207816 Blunder van de eerste orde. :(
Er moet natuurlijk wel een drukverschil over de warmtewisselaar gecreëerd worden om flow te krijgen maar ontbreekt er dan niet een regel afsluiter? In de groene pijl.
Want als de tegendruk in de vloer door nog meer vuil hoger wordt dan gaat er steeds meer water door de warmte wisselaar dus in een cirkeltje ronddraaien. Misschien is er daarom pijp 15mm genomen?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zie ik het goed dat je vloerverdeler is aangesloten op 15mm? Dat houdt sowieso al in dat de maximale warmte die naar je vloer kan is beperkt.

Heeft je vloerverwarming ooit wel goed gewerkt? Wordt je vloer wel warmer als je boven alle radiatoren helemaal dicht draait? In dat geval zou je systeem ook slecht waterzijdig ingeregeld kunnen zijn.

Verder zou je kunnen kijken of je iemand weet met een warmtebeeldcamera. Daarmee kan je kijken of je ergens een beperking in je vloer hebt. Mocht je in de buurt van Lelystad wonen dan wil ik wel in ruil voor een kop koffie komen kijken :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-11 20:48
Je hoh afstand van 15 cm wil zeggen dat de vlrvrwrmng als bijverwarming is gelegd, dus om de kou van de vloer te halen, meer niet.
Ook is je verdeler op deze wijze niet hydrolisch neutraal aangesloten. Daarvoor zou je idd de aansluiting naast de thermostaatkop moeten hebben.
En helaas blijft zo een tyleen systeem vervuilen, dit stopt nooit. En hoe meer accessoires en regekraantjes erin zitten, hoe makkelijker allerlei meuk blijft hangen. Die flowmeters zijn leuk, alleen daar kan al een berg zooi blijven hangen, gevolg: een nog sneller dichtgeslibd geheel.

[ Voor 34% gewijzigd door scofield op 28-10-2021 17:33 ]

• Turbodirk
@leonbong dat magneet filter gaat er komen.

@dunklefaser de 30 platenwisselaar is besteld en ga ik er morgen tussen meubelen ook meteen met aan voer van 3./4 leiding + ontluchting.

@Seafarer ik ben het gedeeltelijk met je eens. Alleen door op op de paarse lijn aan te sluiten bestaat de kans dat er geen flow over de wisselaar gaat komen dus er nog minder warmte inkomt. De groene pijl gaat lopen tot wanneer de thermostaat zijn temperatuur gaat bereiken en deze gaat knijpen / dicht. Daardoor zal de flow over de vloer gaan vergroten. Ook bij foto van robot is deze hydraulisch actief. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cbph21K4hqnx2Epz5FFZYB0zw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwsVdKCw75GSc8AW2NUlcMxL.jpg?f=fotoalbum_large
Hierbij zit wel het voetventiel gemonteerd om de flow te reduceren over de wisselaar.

@leonbong morgen de wisselaar open en de pomp + slangen even bekijken. Mochten ze heel vies zijn dan denk ik toch een keer iemand met een spoel machine in te gaan huren.

@mkleinman klopt dit is een 15 mm leiding. De vloerverwarming word in voorjaar en najaar aardig warm. We hebben grote ramen en wanneer de zon erop staat... Sauna zeg maar, alhoewel de winter word de vloer bijna nooit warm. De vorige eigenaar (oudere vrouw) had het nooit warm gekregen maar dit bleek wel de oude vloerverdeler zat de pomp vast .de warmte beeld camera is aardig aangeboden maar heb er zelf eentje liggen voor de smartphone.

@scofield volledig mee eens meer kraan en dingetjes ertussen = meer kans op error de flow sensor staan vaak vast. Vandaar toch maar eens zo'n filter installeren. Blijft wel over de hydraulische neutraal of actief voor mij een beetje vreemd. Zoals boven op foto is te zien bied robot hem aan zoals bij mij aangesloten , maar dan iets netter...

Morgen gaan we even sleutelen en zal ik nog een foto plaatsen. Vandaag trouwens de CV temperatuur op 75 graden gezet en de thermostaat in de woonkamer op 22 de temperatuur op 75 aanvoer en ging met 50 de verdeler in. Temperatuur op het aanvoerblok behaald na een uur de 40 en 23 graden retour daarna kwam de zon en werd het binnen zeer warm. Dus kachel uitgezet. Maar dit wil wel zeggen dat de temperatuur behaald kan worden maar zoals eerder gezegd deze verdeler heeft een hoge aanvoer temp nodig. Misschien het met 60 graden aanvoer laten varen en de aanvoer verhogen totdat comfortabel word met een "normaal " gasverbruik? Ik heb zowiezo het idee met HR ketel deze blijft gas verbruiken en ook al pendelt die terug hij verbruikt gas ik kwam vanaf dat we hier kwamen wonen van 3600m3 verbruik af en zitten nu gemiddeld 2200m3 per jaar.

• Turbodirk
En misschien is er nog iemand die mij kan uitleggen wat het volgende betekend in de Isense:
Vermogen sturing, kan aan en uit. Bij uitleg staat; Bij vermogen sturing uit wordt alleen temperatuur sturing gedaan.
Wat wil dit zeggen?

• bert pit

bert pit

asdasd

Turbodirk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:01:
Eerder gaf je aan op opentherm te stoken. Als je een stooklijn instelt, dan werkt die alleen met aan/uit en met buitentemperatuurmeting (WAR).
Ik vermoed dus dat de veronderstelde instelling niet werkt. Dus zou ik even goed kijken welke instelling nu gebruikt wordt.

• Turbodirk
@bert pit is het mogelijk met de Isense aan uit te stoken? Weersafhankelijk moet er een buitensensor op, deze heb ik niet.

• bert pit

bert pit

asdasd

Turbodirk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:21:
@bert pit is het mogelijk met de Isense aan uit te stoken? Weersafhankelijk moet er een buitensensor op, deze heb ik niet.
Ik ben niet 100% zeker maar ik geloof niet dat dat kan.

• Turbodirk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWEtW_2d-xqxQNy_6OYf-fWdQzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGpzSidruxRhH20jHhOQUnZN.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de 30 platen wisselaar (66kW) ertussen gezet plus 22 mm leiding vanaf de CV. Ook een isolatie hoes de rest van de leiding isoleren is voor volgende keer. Morgen maar eens testen. Vandaag even snel aangehad en aanvoer temp leek al een stuk beter ∆T over wisselaar 12 graden. Met aanvoer van 55. Aanvoer op de verdeler viel tegen kwam rond de 39 maar dit was een uurtje stoken om en nabij.
Morgen even langer testen.
Ook een ontluchting erop gezet bij aanvoer CV.
De vervuiling in de wisselaar viel mij alles mee "helaas".

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Turbodirk heb je de modulerende pomp van je CV ketel al eens op 100% vast gezet? Dat loste bij mij het probleem op; schijnbaar was er te weinig flow richting de verdeler. Mijn CV ketel temperatuur staat nu op 50 graden, dan is de delta T op de verdeler ca. 10 graden.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• Turbodirk
Volgens mij heb ik een aan uit pomp. En geen modulerende toevallig word onderhoud uitgevoerd binnen paar weken aan de ketel dan wil ik vragen wat ombouwen kost. We hebben veel last van stroming geluiden op de slaapkamers boven terwijl deze dicht staan.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Turbodirk Met "∆T over wisselaar 12 graden" bedoel je het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour in het primaire circuit? Dus de retour is dan 43°C. Ken je trouwens het handige tooltje op econo.nl voor de dimensionering van platen warmtewisselaars? Als je weet hoeveel kW je moet overbrengen (ik schat iets van max. 4 kW) kan je met de temperaturen primair en secundair spelen. Je ziet dan ook wat de flow kan/moet worden!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:15:
@Turbodirk Met "∆T over wisselaar 12 graden" bedoel je het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour in het primaire circuit? Dus de retour is dan 43°C. Ken je trouwens het handige tooltje op econo.nl voor de dimensionering van platen warmtewisselaars? Als je weet hoeveel kW je moet overbrengen (ik schat iets van max. 4 kW) kan je met de temperaturen primair en secundair spelen. Je ziet dan ook wat de flow kan/moet worden!
500ltr /uur pomp je algauw weg op de cv ketel in zo'n huis. P=Qm x c x ΔT x 1/3600
12 X 4,186 X 500 X 1/3600 = 6.97 kW

Slecht te zien maar de groepen lijken een flow van 1,5 ltr./min. te hebben. X 5 groepen. en 39 graden aanvoer en 25 retour.
14 X 4,186 X 450 X 1/3600 = 7.33kW

Veel ketels blijven dan toch wel een uur achter elkaar branden. :)
@Turbodirk lukt dat ook dat de ketel een uur aan blijft?

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Turbodirk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:37:
Volgens mij heb ik een aan uit pomp. En geen modulerende toevallig word onderhoud uitgevoerd binnen paar weken aan de ketel dan wil ik vragen wat ombouwen kost. We hebben veel last van stroming geluiden op de slaapkamers boven terwijl deze dicht staan.
Heb net even de handleiding gegoogled; hij lijkt een modulerende pomp te hebben die onder laaglast teruggaat naar 30%. In het installateursmenu te wijzigen onder parameter
PP017. Wellicht het proberen waard...

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• Turbodirk
Goedemorgen allen,

Vanochtend heb ik even getest. Maar voor echt testen moet de winter komen.
Ik heb even de temperaturen genoteerd.( Alles gemeten met Ir thermometer.)
Aanvoer temp CV: 72
Retour temp CV: 57
Verdeler aanvoer voor thermostaat kraan: 54
Verdeler retour naar wisselaar. 43.
Analoge meter verdeler aanvoer : 43
Analoge meter retour verdeler: 23
Slang in temp: 38.
Slang uit temp: 23.
Thermostaat knop ingesteld op 45 graden.
Nu zit ik te denken ook met de rekentool ok de flow in de warmtewisselaar te gaan verlagen dmv een flow regelaar. Denken jullie dat dit een goed idee is?

@dunklefaser handige tool had ik al eens gezien maar vergeten, ik zal hiermee Aan de slag, de aanvoer en retour klopt over de wisselaar primaire zijde. Zoals te zien is haalde hij nu 15 graden ∆t.

@Seafarer klopt flow is 1.5 ltr/min hiermee heb ik de eerste twee dichtstaan en de 3de een stukje open de laatste 2 staan zo goed als volledig open. De ketel kan een uur branden vanochtend 2 uur aangestaan achter elkaar zonder pendelen.

@lbreman volgens mij is een tzerra 39 *ace* degene met modulerende pomp ik heb zonder ace. Dus de pompstanden wel geprobeerd eerder maar weinig resultaat ik kan dit nog wel een keer doen.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Turbodirk Een "flowregelaar" waar plaatsen om wat te bereiken?
Ik zou eerder de thermostaatkran naar de primaire kant verplaatsen en misschien de vw-pomp op de laagste stand CP1 zetten.

Ik hoop dat je de hoge cv aanvoer temperatuur van 72°C alleen bij het opwarmen bereikt
en idd. een goed beeld krijg je waarschijnlijk pas bij buitentemperaturen < 5°C.

Maar ik zou sowieso proberen de maximale aanvoertemperatuur van de ketel te beperken, waarschijnlijk is het ook voldoende om het maximale vermogen wat terug te schroeven.
Met 57°C retour van de wisselaar zit je wat dat gedeelte betreft eigenlijk buiten het condensatiegebied van een HR-ketel. En het is niet echt wat je met een vloerverwarming wil bereiken.

• Turbodirk
Om de warmte overdracht hoger te maken wil ik een flow regelaar ertussen zetten in de retour naar de ketel?
Deze temperatuur word alleen bereikt met opwarmen. En ja ik zou hem willen verlagen maar eerst zien of dit mogelijk is met winter.
Het maximale vermogen staat op 20 kW dit heb ik vorige week ingesteld

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:03:
@Turbodirk Een "flowregelaar" waar plaatsen om wat te bereiken?
Ik zou eerder de thermostaatkran naar de primaire kant verplaatsen
inderdaad naar het schone cv water verplaatsen.@Turbodirk Je hebt aan de thermostaat kraan gedraait, maar beweegt dat pennetje erachter wel heel makkelijk?
en misschien de vw-pomp op de laagste stand CP1 zetten.
Ik denk dat je hoger bedoelt. Je wilt de gemiddelde vloer temperatuur omhoog hebben. Dus CP2. @Turbodirk CP3 al eens gebruikt?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Turbodirk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:14:
Om de warmte overdracht hoger te maken wil ik een flow regelaar ertussen zetten in de retour naar de ketel?
Deze temperatuur word alleen bereikt met opwarmen. En ja ik zou hem willen verlagen maar eerst zien of dit mogelijk is met winter.
Het maximale vermogen staat op 20 kW dit heb ik vorige week ingesteld
Ik hoop niet dat je denkt dat temperatuur gelijk is aan vermogen. Ik begrijp niet helmaal wat je hier wilt bereiken.

Zie ik op de foto nu dat de 15mm leiding van de onderste verdeler naar de platenwarmte wisselaar schuin loopt en zo lucht kan verzamelen in de bocht? Zeker bij Tyleen slang een hot item.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Turbodirk Als je de thermostaatkran naar de primaire kant verplaatst heb je vooral veel minder weerstand aan de secundaire kant (meer flow over de warmtewisselaar). Uiteraard blijft de voeler daar zitten waar hij zat O-) .
@Seafarer Zou de thermostaatkraan bij deze, met warmtewisselaar gescheiden, vvw installaties niet sowieso beter aan de primaire kant kunnen zitten? Zijn er misschien ook nadelen?

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:48:
@Turbodirk Als je de thermostaatkran naar de primaire kant verplaatst heb je vooral veel minder weerstand aan de secundaire kant (meer flow over de warmtewisselaar). Uiteraard blijft de voeler daar zitten waar hij zat O-) .
@Seafarer Zou de thermostaatkraan bij deze, met warmtewisselaar gescheiden, vvw installaties niet sowieso beter aan de primaire kant kunnen zitten? Zijn er misschien ook nadelen?
Precies wat je schrijft, ik zie alleen voordelen. Lagere flow en schoner water aan de primaire zijde.

• Turbodirk
@Seafarer aan de primaire zijde en dan met een voeler op de verdeler? Dat pennetje beweegt helemaal goed. Ik draai meestal met de vloer op cp1 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dVnxNaDA5mIvk9RkIXNy-mYebg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EV7mLE2lO0301kawtuZnsWW6.jpg?f=fotoalbum_large
CP2 krijg ik hoge steomingsgeluiden.
Nee dat temperatuur gelijk is aan vermogen begrijp ik. Een kleine pan met een grote vlam = energie verspilling. Ik snap dat vermogen verlagen niks heeft te maken met temperatuur verhogen/verlagen.
Wat ik bedoel ik dacht dat hoge flow oke was veel warmte. Maar met de heimeier eclipse verlaag je de flow, als verbeeld ons toilet een kleine ruimte met kleine radiator. Eerste was deze radiator gloeiend heet maar totaal geen temperatuur in de ruimte. Nu de Eclipse ze werkt doet merk je dat het comfort omhoog is terwijl er 19 liter/uur doorheen gaat en de steomingsgeluiden weg zijn.
Op de foto loopt deze leiding scheef naar het expansieventiel hier zit een ontluchter. Maar deze is scheef maar minder dan op de foto.
Dus jullie zeggen de thermostaatkraan op verdeler eraf halen. En deze voeler op de verdeler.laten maar verplaatsen op CV primaire zijde?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Turbodirk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:49:
@Seafarer aan de primaire zijde en dan met een voeler op de verdeler? Dat pennetje beweegt helemaal goed. Ik draai meestal met de vloer op cp1 [Afbeelding]
CP2 krijg ik hoge steomingsgeluiden.
Nee dat temperatuur gelijk is aan vermogen begrijp ik. Een kleine pan met een grote vlam = energie verspilling. Ik snap dat vermogen verlagen niks heeft te maken met temperatuur verhogen/verlagen.
Wat ik bedoel ik dacht dat hoge flow oke was veel warmte. Maar met de heimeier eclipse verlaag je de flow, als verbeeld ons toilet een kleine ruimte met kleine radiator. Eerste was deze radiator gloeiend heet maar totaal geen temperatuur in de ruimte. Nu de Eclipse ze werkt doet merk je dat het comfort omhoog is terwijl er 19 liter/uur doorheen gaat en de steomingsgeluiden weg zijn.
Op de foto loopt deze leiding scheef naar het expansieventiel hier zit een ontluchter. Maar deze is scheef maar minder dan op de foto.
Dus jullie zeggen de thermostaatkraan op verdeler eraf halen. En deze voeler op de verdeler.laten maar verplaatsen op CV primaire zijde?
Ik heb eens verschillende vloerverwarmings systemen bekeken en soms zit de thermostaat voor de heater en soms erna. Persoonlijk zou ik hem in het schone cv water zetten.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Turbodirk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:34:
Goedemorgen allen,

Vanochtend heb ik even getest. Maar voor echt testen moet de winter komen.
Ik heb even de temperaturen genoteerd.( Alles gemeten met Ir thermometer.)
Aanvoer temp CV: 72
Retour temp CV: 57
Verdeler aanvoer voor thermostaat kraan: 54
Verdeler retour naar wisselaar. 43.
Analoge meter verdeler aanvoer : 43
Analoge meter retour verdeler: 23
Slang in temp: 38.
Slang uit temp: 23.
Thermostaat knop ingesteld op 45 graden.
Nu zit ik te denken ook met de rekentool ok de flow in de warmtewisselaar te gaan verlagen dmv een flow regelaar. Denken jullie dat dit een goed idee is?

@dunklefaser handige tool had ik al eens gezien maar vergeten, ik zal hiermee Aan de slag, de aanvoer en retour klopt over de wisselaar primaire zijde. Zoals te zien is haalde hij nu 15 graden ∆t.

@Seafarer klopt flow is 1.5 ltr/min hiermee heb ik de eerste twee dichtstaan en de 3de een stukje open de laatste 2 staan zo goed als volledig open. De ketel kan een uur branden vanochtend 2 uur aangestaan achter elkaar zonder pendelen.

@lbreman volgens mij is een tzerra 39 *ace* degene met modulerende pomp ik heb zonder ace. Dus de pompstanden wel geprobeerd eerder maar weinig resultaat ik kan dit nog wel een keer doen.
Zie foto hieronder. temperatuur 43? en 38? zouden toch gelijk moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrE5NMuhle_AU1-EGoJsJrwVKCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/naEYrKcnke1pBkwgyj1p4BOz.jpg?f=user_large

Je ziet ook een plaatje van een andere verdeler, hierbij kun je met een stel schroef bepalen of er meer water uit de retour gezogen moet worden of meer water uit de heater. Als je meer water uit de heater zuigt dan gaat er meer retour water (ijskoud water) door de heater. (nog hogere delta-T en retour naar de ketel zal ook zakken)
Maar wat gebeurt er bij jouw, het gemengde water wat de vloer in gaat, gaat ook je heater in. En dit water is al warmer dan dat je retour (ijskoud) water door de heater laat gaan.

Het lijkt mij dat er iets aangepast moet worden. Of een instelbare verdeler?

(Ik heb geen aandelen bij dit bedrijf, maar het plaatje was zo duidelijk)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik heb aangenomen dat je cv ketel wel 500 ltr/uur verpompt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfdaZiWSSEgxo6fVZz4nXbSidCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uRbF3F0mbT9efUcmnQDLZZif.jpg?f=user_large
https://www.schweizer-fn....ng/waerme/wt/wt_start.php

Er verdwijnt ondanks alles dan toch 8,5 kW in die vloer. Beetje dikke vloer misschien?

• leonbong
@Turbodirk
Het is onhandig dat je wisselaar aan vloerkant met zulk dun leidingwerk zit aangesloten.

Zorg dat dit korte stukken zijn of en beter vervang dit door 22mm leidingwerk en maak het korter.

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonbong schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:29:
@Turbodirk
Het is onhandig dat je wisselaar aan vloerkant met zulk dun leidingwerk zit aangesloten.

Zorg dat dit korte stukken zijn of en beter vervang dit door 22mm leidingwerk en maak het korter.
@leonbong wat is je mening over bovenstaand? Het type verdeler.

Het pijpwerk kan dan 22 mm worden maar je gaat nog steeds niet met koud retour water je heater in dit lijkt me toch wel een hot item.

[ Voor 15% gewijzigd door Seafarer op 01-11-2021 19:52 ]

• Turbodirk
@Seafarer bedankt voor deze duidelijk uitleg. Om de schroef in de zijkant te zetten deze optie zit niet op mijn verdeler. Ik zou de pomp kunnen verwijderen en evt. Het doorstroom gat verkleinen.
Helaas moet ik morgen voor 5 weken naar het buitenland voor werk, kan geen aanpassingen doen of iets. Dat zal dan over 5 weken moeten.
Maar dat neemt niet weg dat ik erover na ga denken. Om de thermostaat kraan in de schone kant te zetten kan ik zeker proberen. Deze aanvoer is 1/2" pijp. In een kruiphol zitten twee ahandafsluiters.
Met de temperaturen 38-43 heb je gelijk daar zit verschil in en liever dit de vloer in. Ook met kouder water retour ik verwarm nu warm water met een gedeelte gemengd van de retour uit de vloer natuurlijk.
Om het gaatje te verkleinen en deze aan te sluiten op de oude retour is wel een idee denk ik.
Van het weekend heb ik nog met een installateur gesproken van vloerverwarming systemen. Deze zei ook 2 groepen voor die oppervlakte is veel te weinig dat wist ik ook maar zijn advies was nieuwe vloerverwarming aanleggen en meerdere groepen, maar dan gaan we naar slopers hoogte. Dit is voorlopig geen oplossing dus wil ik for time being het beste eruit halen. Met minimale kosten uiteraard.

Dus er verdwijnt 8.5 kW vandaag de vloer toch wel aangenaam maar was het ook niet echt koud, op de vloer gemeten 23/24 graden. Het is een traditionele broodjes vloer dikte durf ik niet te zeggen zo. Liggen Noorse leistenen op van gemiddeld 8mm .

@leonbong dit is een kleine ingreep en wil ik best over 5 weken even aanleggen.

Bedankt in ieder geval tot zover voor het meedenken/helpen!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Van het weekend heb ik nog met een installateur gesproken van vloerverwarming systemen. Deze zei ook 2 groepen voor die oppervlakte is veel te weinig dat wist ik ook maar zijn advies was nieuwe vloerverwarming aanleggen en meerdere groepen, maar dan gaan we naar slopers hoogte. Dit is voorlopig geen oplossing dus wil ik for time being het beste eruit halen. Met minimale kosten uiteraard.
Dan zou ik ook het aantal liters/uur per slang verhogen naar 2 of 2,5.

Goedkoper is dan om een paar radiatoren bij te plaatsen. Ben je ook sneller warm.

Succes in het buitenland.

• drdoublewjay
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 16:59
He Tweakers,

Gekeken naar de kleurplaat hierboven.
VRAAG? De flow van aanvoer CV staat tegenover gesteld tov de vloerverwarming.
Want of de aanduiding van de temperatuur staat verkeerd of de flow staat in de verkeerde richting.

• Seafarer

Seafarer

XXX

drdoublewjay schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:07:
He Tweakers,

Gekeken naar de kleurplaat hierboven.
VRAAG? De flow van aanvoer CV staat tegenover gesteld tov de vloerverwarming.
Want of de aanduiding van de temperatuur staat verkeerd of de flow staat in de verkeerde richting.
Welk plaatje bedoel, eentje uit de bovenstaande postings?

• drdoublewjay
De foto met de temperatuur aanduiding.

• Seafarer

Seafarer

XXX

drdoublewjay schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:17:
De foto met de temperatuur aanduiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBiuCe4K2JMBcYkLSNi9FxoUqmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QwUkkiomjzVqfScPZmm0HB8.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zit hier niet goed dan?

De paarse pijl is een suggestie.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 10-11-2021 13:03 ]

• drdoublewjay
Alles zit goed.
Leek op de eerder foto of de stroom richting niet tegengesteld was.

• hjbijtweakers
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-08 14:21
Ik zie een groot grijs expansievat is dat van de cv of van de vloerverwarming. Om goed te werken moet de vloerverwarmingpomp een bepaalde voordruk hebben aan de aanzuigzijde. Daar zorgt een expansievat voor. De warmtewisselaar is later geplaatst maak ik op uit de info in de vraagstelling. Is er dan ook een expansievaatje in het vloerverwarmingcircuit geplaatst ? (Hoeft niet erg groot te zijn.) Uiteraard, ook al door de andere beantwoorders aangeven, ook ontluchter aan de vloerverwarmingskant.
(Ik kom op dit idee vanwege de opmerkingen over geruis en dat de verwarming in voor-en najaar beter lijkt te werken dan in de winter. Bovendien lijkt het expansievat op de foto erg groot voor de vloerverwarming en ziet er ouder uit.)
Pagina: 1