Geen eigen dak, waar 24 panelen stallen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-05 22:35
Ik gebruik ongeveer 7000kwh per jaar, gezien ik in een volledig electrish huis woon is dit helaas niet te verminderen. Nu heb ik de wens om ergens 24 panelen te kopen om mijn energierekening naar beneden te drukken.

Helaas in de buurt geen zonneparken/postcoderoos, wat blijven dan nog mijn opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:02

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Op de grond? :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In Zoetermeer hebben we een zonnepaneel-collectief:

https://stroomvandezoetermeersezon.nl/

Wellicht zoiets ook op te zetten? Of al beschikbaar in de buurt?

Zie anders ook niet hoe je het voor elkaar zou willen boksen. Wat had je bedacht? Panelen op een ander dak, en een lange kabel? ;)

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 27-10-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
€25000 aan zonnedelen en dan dek ik nog niet mn volle gebruik.
Even de parkeerplaats van mn huur appartement volleggen, de woningbouw ziet me aankomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Maar volgens mij is jouw gemeente vrij actief:
https://www.lokaleenergie...nde-start-duurzaam-haren/
torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:22:
Even de parkeerplaats van mn huur appartement volleggen, de woningbouw ziet me aankomen.
Een appartement en dan 7000kwh per jaar verbruiken? Wellicht ergens anders plantjes gaan kweken dan in je eigen kamertje? :P

Zonder gekheid; heb je al aan ernergie besparende maatregelen gedacht?

[ Voor 61% gewijzigd door Han op 27-10-2021 13:24 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdV15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 14:00
In de tuin? :) Of via een commerciele aanbieder als https://www.vrijopnaam.nl/pagina/zelf-opwekken (zelf geen ervaring mee, weleens tegen gekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
[...]

€25000 aan zonnedelen en dan dek ik nog niet mn volle gebruik.

[...]

En de lokale sporthal/bassisschool/etc? Dan kun je eventueel zelf een project opzetten met buurtbewoners. Als je ze niet zelf kwijt kan zul je een beetje creatief moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Bartske op 27-10-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-05 19:22
Ik woon een appartement dus kan niks qua panelen. (ook al heb ik wel een tuin)

Ik heb wat panelen via mijn energieleverancier (vrij op naam), die adopteer je dan in principe voor een bepaalde periode (9 jaar uit mijn hoofd) en de opbrengst gaat in mindering van je verbruik met een bepaald minimum. (250 kw per paneel uit mijn hoofd)

Allemaal vast niet zo tof als echt panelen hebben maar het is "iets".

[ Voor 3% gewijzigd door Polderviking op 27-10-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Han schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:22:
Maar volgens mij is jouw gemeente vrij actief:
https://www.lokaleenergie...nde-start-duurzaam-haren/
[...]

Een appartement en dan 7000kwh per jaar verbruiken? Wellicht ergens anders plantjes gaan kweken dan in je eigen kamertje? :P

Zonder gekheid; heb je al aan ernergie besparende maatregelen gedacht?
7000 voor warmwater, elec vervoer en een stel aquaria, zonder in te leveren op confort gaat minder dan 7000 niet worden. Duurzaam haren is helaas niet meer mogelijk om in te kopen + het project verloopt erg stroef.

Zelf iets opzetten zie ik met alle vergunningaanvragen niet zitten, het liefste schaf ik ergens gewoon 24 panelen aan zonder rompslomp.
Polderviking schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:27:
Ik woon een appartement dus kan niks qua panelen. (ook al heb ik wel een tuin)

Ik heb wat panelen via mijn energieleverancier (vrij op naam), die adopteer je dan in principe voor een bepaalde periode (9 jaar uit mijn hoofd) en de opbrengst gaat in mindering van je verbruik met een bepaald minimum. (250 kw per paneel uit mijn hoofd)

Allemaal vast niet zo tof als echt panelen hebben maar het is "iets".
En wat gebeurt er na 9jaar? Dan zijn de panelen van de leverancier of blijven ze nog leveren zonder 250kwh garantie?

[ Voor 28% gewijzigd door torretje2012 op 27-10-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

7000 voor warmwater, elec vervoer en een stel aquaria, zonder in te leveren op confort gaat minder dan 7000 niet worden. Duurzaam haren is helaas niet meer mogelijk om in te kopen + het project verloopt erg stroef.

Zelf iets opzetten zie ik met alle vergunningaanvragen niet zitten, het liefste schaf ik ergens gewoon 24 panelen aan zonder rompslomp.
Zonder moeite zul je minder rendement halen op je inleg, dat mag ik hopen dat je dat snapt. Maar ik zou als ik jou was gewoon collectief ergens aan een project meedoen, gezien je eigen inzet in dit topic en je onwil om iets van energie te besparen denk ik niet dat er een andere optie voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-05 09:29
Weet niet hoe je woont, maar een optie om ze aan je balkon te hangen? (geen idee, zeg maar wat.., zullen er geen 24 worden dan denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Geen zonnepanelen, maar heb je al eens gedacht aan windvangers van greenchoice of andere aanbieder van windenergie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Bartske schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Zonder moeite zul je minder rendement halen op je inleg, dat mag ik hopen dat je dat snapt. Maar ik zou als ik jou was gewoon collectief ergens aan een project meedoen, gezien je eigen inzet in dit topic en je onwil om iets van energie te besparen denk ik niet dat er een andere optie voor je is.
Ik wil idd ergens collectief aan mee doen, maar 25000 voor zonnedelen wat bij een eigen installatie voor 8-10 klaar zou zijn is wel erg veel voor gemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:59

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

(Gaat vast betwetterig overkomen zo bedoel ik het niet)

Oef 7000 op jaar basis voor een huurwoning is echt wel erg hoog moet ik toegeven. Ter vergelijk, Ik heb een "redelijk" geisoleerd hoekhuis (koop). Wij zijn met 4 gezinsleden 2 Volwassen, 2 Pubers (die volgens mij op stroom leven). Daarnaast heb ik ook een redelijk hoeveelheid "gadgets en gear" van 3 consoles tot 5 pc's etc. De wasmachine en droger die hier dagelijks minimaal 1 was doen, en dan nog kom ik (bij lange na niet) aan de 7000 per jaar. (Zelfs niet met iedereen thuis in het "corona jaar"), dagelijks de vaatwasser aan etc.

Misschien doe je er goed aan om eerst eens inzichtelijk te brengen waar je verbruik vandaan komt, dit kan je heel simpel doen tegenwoordig met van die stekkers die je tussen je apparaat zet en het stopcontact.

Pak je per week het verbruik en dan eens kijken waar de grote boosdoeners zitten en probeer dat eerst eens te verbeteren.

Voorbeeldje mijn 21 jaar oude vriezer stond bijvoorbeeld 24/7 te koelen, omdat hij de temp niet meer kon regelen. Vriezer vervangen scheelde mij al zo op jaar basis een paar 100 euro, binnen 2 jaar was mijn vriezer afgeschreven kwa kosten.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Laatst online: 17-05 08:23
torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

Ik wil idd ergens collectief aan mee doen, maar 25000 voor zonnedelen wat bij een eigen installatie voor 8-10 klaar zou zijn is wel erg veel voor gemak.
Tsja, onderhoudskosten en kosten voor gebruik van de ondergrond worden natuurlijk doorberekend, dus als je dat gaat vergelijken met wat jouw aanschafkosten zijn ben je appels met peren aan het vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
ShadowBumble schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:35:
[...]

(Gaat vast betwetterig overkomen zo bedoel ik het niet)

Oef 7000 op jaar basis voor een huurwoning is echt wel erg hoog moet ik toegeven. Ter vergelijk, Ik heb een "redelijk" geisoleerd hoekhuis (koop). Wij zijn met 4 gezinsleden 2 Volwassen, 2 Pubers (die volgens mij op stroom leven). Daarnaast heb ik ook een redelijk hoeveelheid "gadgets en gear" van 3 consoles tot 5 pc's etc. De wasmachine en droger die hier dagelijks minimaal 1 was doen, en dan nog kom ik (bij lange na niet) aan de 7000 per jaar. (Zelfs niet met iedereen thuis in het "corona jaar")

Misschien doe je er goed aan om eerst eens inzichtelijk te brengen waar je verbruik vandaan komt, dit kan je heel simpel doen tegenwoordig met van die stekkers die je tussen je apparaat zet en het stopcontact.

Pak je per week het verbruik en dan eens kijken waar de grote boosdoeners zitten en probeer dat eerst eens te verbeteren.

Voorbeeldje mijn 21 jaar oude vriezer stond bijvoorbeeld 24/7 te koelen, omdat hij de temp niet meer kon regelen. Vriezer vervangen scheelde mij al zo op jaar basis een paar 100 euro, binnen 2 jaar was mijn vriezer afgeschreven kwa kosten.
Heb je ook nog een gasaansluiting er bij? En elec vervoer? 7000 met ALLES electrish, is toch niet zo schrikbarend hoog? Qua isolatie is hier nog wel wat te verbeteren, alleen daar wil de woningbouw niet aan beginnen.

De grootverbruikers hier:
Aquaria
Boiler
Kookstel
Fiets(450-500km/week)
Koelkast is 3jaar terug vervangen door een zuinige, heb geen dikke plasma tv of game pc.

[ Voor 4% gewijzigd door torretje2012 op 27-10-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:59

ShadowBumble

Professioneel Prutser

torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

Heb je ook nog een gasaansluiting er bij? En elec vervoer? 7000 met ALLES electrish, is toch niet zo schrikbarend hoog? Qua isolatie is hier nog wel wat te verbeteren, alleen daar wil de woningbouw niet aan beginnen.
Ik heb geen Gasaansluiting ;) Ik moet alles op Electra doen ( voor de woning ), ik heb enkel geen elektrische wagen.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

De grootverbruikers hier:
Aquaria
Boiler
Kookstel
Fiets(450-500km/week)
Koelkast is 3jaar terug vervangen door een zuinige, heb geen dikke plasma tv of game pc.
Zit verwarming niet bij die 7000kWh in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 20:15

Shunt

Boe

ShadowBumble schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Ik heb geen Gasaansluiting ;) Ik moet alles op Electra doen ( voor de woning ), ik heb enkel geen elektrische wagen.
Wat denk jij dat zo'n auto'tje kost aan stroom per maand?
Als je gemiddeld per maand een 1000km rijd met een Tesla die +- 400/500 km vooruit komt op een 80kw accu moet je die dus 1 a 2x opladen dan zit je al bijna aan 2000 kw per jaar. Als je meer rijd meer verbruik dus meer opladen. Zo moeilijk is het allemaal niet. Verder een aquarium hier en daar dat zal ook mee tellen. Maar zolang jij alles uit electra moet halen koken / verwarmen / rijden dan zal je verbruik aardig hoog blijven ja.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Shunt schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Als je gemiddeld per maand een 1000km rijd met een Tesla die +- 400/500 km vooruit komt op een 80kw accu moet je die dus 1 a 2x opladen dan zit je al bijna aan 2000 kw per jaar. Als je meer rijd meer verbruik dus meer opladen. Zo moeilijk is het allemaal niet. Verder een aquarium hier en daar dat zal ook mee tellen. Maar zolang jij alles uit electra moet halen koken / verwarmen / rijden dan zal je verbruik aardig hoog blijven ja.
Dat mijn verbruik hoog zal blijven heb ik mij allang bij neergelegt, zou het alleen liever groener zien en in 1x betaald ipv maandelijks 120.
Kurma schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Zit verwarming niet bij die 7000kWh in?
Nee, maar de stadsverwarming staat gemiddeld een week per jaar aan. Wel zit koken en warmwater bij die 7000 in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
Shunt schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Hij heeft geen auto maar een elektrische fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:56:
...

Nee, maar de stadsverwarming staat gemiddeld een week per jaar aan. Wel zit koken en warmwater bij die 7000 in.
Oef! Nou ja, waarschijnlijk wordt jouw huis al behoorlijk verwarmd door grote ongeïsoleerde bakken elektrisch verwarmd water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kun je niet in overleg met de VVE of de woningbouwvereniging kijken naar de (on)mogelijkheden? :)
Opzich dan wel ironisch; de elektriciteitsrekening willen verlagen, maar vervolgens voor ik weet niet hoeveel duizend euro zonnepanelen kopen. :+

Met de variabele sterkte van de zon zal je in de winter ook niet optimaal energie kunnen terugleveren en de zonnepanelen zelf hebben zichzelf ook niet zomaar terugverdiend.
Ik vraag mij daarom af of het (al dan niet economisch gezien) rendabel te krijgen is om zoveel zonnepanelen de uiteindelijke / volledige stroomvoorziening te kunnen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
CH4OS schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:03:
Kun je niet in overleg met de VVE of de woningbouwvereniging kijken naar de (on)mogelijkheden? :)
Opzich dan wel ironisch; de elektriciteitsrekening willen verlagen, maar vervolgens voor ik weet niet hoeveel duizend euro zonnepanelen kopen. :+

Met de variabele sterkte van de zon zal je in de winter ook niet optimaal energie kunnen terugleveren en de zonnepanelen zelf hebben zichzelf ook niet zomaar terugverdiend.
Ik vraag mij daarom af of het (al dan niet economisch gezien) rendabel te krijgen is om zoveel zonnepanelen de uiteindelijke / volledige stroomvoorziening te kunnen laten doen.
met de huidige energieprijzen zo rond de 1500 per jaar kwijt, panelen gaan toch wel hopelijk wat langer mee dan een jaar of 8? ;) (uitgaande van een eigen dak install prijs van 8-10k), economish rendable zal het wel zijn omdat panelen een stuk langer mee gaan. De woningbouw wil niet mee werken omdat ze dan meer huishoudens dan dak oppervlakte hebben.

Liever 1x 8-10k kwijt dan 15-20jaar x1500 (22500-30000) aan een energiemaatschappij betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door torretje2012 op 27-10-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:09:
De woningbouw wil niet mee werken omdat ze dan meer huishoudens dan dak oppervlakte hebben.
En als cumulatief voor alle bewoners wilt men ook niet? :?

Overigens ook niet vergeten dat de ruimte verkrijgen via een derde persoon, dat diegene dat vast ook niet gratis doet en je dus bijvoorbeeld een pacht constructie gaat krijgen, wat dus het terugverdienen wel vertraagd. Maar goed, andere opties zijn ook al reeds gegeven in het topic. :)

Effectiefste blijft (zoals ook al aangegeven in het topic) het stroomverbruik te verminderen.

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 27-10-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
340m2 dakoppervlak - 30 dakramen / 50 bewoners = 2 maybe 3 panelen per huis en dan denk ik dat ik het nog royaal reken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-04 11:51
Greenchoice in combinatie met windvangers en winddelen een optie? Ze hebben met de Windcentrale een marktplaats waar de aandelen van windenergie in verhandeld worden. De opbrengst wordt van je energieverbruik afgetrokken. Wat overblijft, is waar je de kwh/prijs voor betaald.

https://www.windcentrale.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien de hoeveelheid panelen die je nodig bent voor jouw verbruik, wellicht ook een idee om mee te doen bij een (bestaand of nieuw) Zonnestroomproject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-05 11:51
Ik zou toch eens kijken of er een apparaat bij zit dat (te) veel stroom verbruikt, ik zit ook in een huurappartement in een vergelijkbare situatie en ik heb ik 2020 4000 KWH verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nielsven schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:28:
Ik zou toch eens kijken of er een apparaat bij zit dat (te) veel stroom verbruikt, ik zit ook in een huurappartement in een vergelijkbare situatie en ik heb ik 2020 4000 KWH verbruikt.
Aquaria en terraria vreten nu eenmaal veel stroom, afhankelijk van wat voor dieren je daarin hebt zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-05 11:51
Dat is inderdaad het enige verschil tussen onze situaties, voor zover ik dat natuurlijk kan inzien. Maar ik zou dan zelf eens op fora voor dit soort hobbys gaan kijken of dat niet efficienter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
CH4OS schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:30:
[...]
Aquaria en terraria vreten nu eenmaal veel stroom, afhankelijk van wat voor dieren je daarin hebt zitten. ;)
Wel een dure hobby met de huidige prijzen, 3000kWh kost rustig 100 euro per maand :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
[...]

Liever 1x 8-10k kwijt dan 15-20jaar x1500 (22500-30000) aan een energiemaatschappij betalen.
Maar voor 8 of 10k 24 panelen 'ergens' installeren die vervolgens voor jou rendement gaan zorgen gaat 'm ook niet worden.

Het moet:
- zonder gedoe
- eigenlijk net zo goedkoop als op je dak leggen
- Niet op eigen grond
- Niet via je eigen netaansluiting
- Zonder onderhoud voor jou
- Met een hoog rendement
- En je wilt er graag 20 jaar van genieten

Ik denk dat je beter 10k in groene aandelen kan stoppen en groene stroom kun afnemen. Dan ben je ook 'redelijk' goed bezig, en heb je wat rendement.

/edit
Je zou een boer kunnen opzoeken die zijn stal vol panelen wilt leggen en daar in participeren. Maar ik denk dat een boer totaal geen zin heeft in de rompslomp die hem 10k aan investering oplevert. De bank of eender wat voor financierder leent dat geld voor een stuk minder gedoe.

[ Voor 19% gewijzigd door t14wo op 27-10-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:58
torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:56:
Op welke temperatuur stook je de ruimtes waar de aquaria staan?
En op welke temperatuur staan de aquaria ingesteld?

Ik vermoed weet zeker dat je je appartement gewoon 24/7 elektrisch staat te verwarmen.

Als de omgevingstemperatuur 20 graden is, hoeft de aquarium verwarming amper aan om de bak die 2 graden warmer te stoken.

Ook eens kijken of je je verlichting kunt upgraden naar led. (als het dat al niet is)

Als je meerdere TL-balken per bak hebt tikt dat ook aardig aan.
Had vroeger zelf 4 TL balken in de bak waarvan er maar 2 uur per dag alles aan stond.
Het begon smorgens met 1 balk, en er schakelde steeds een balk bij tot midden op de dag, en naar de avond toe gingen ze een voor een weer uit.
Hier is ook mooi te spelen met de kleurtemperatuur van het licht om een dag te simuleren.

Ondertussen bespaar je een hoop stroom.
Met LED zal dat minder zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
t14wo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:08:
[...]

Maar voor 8 of 10k 24 panelen 'ergens' installeren die vervolgens voor jou rendement gaan zorgen gaat 'm ook niet worden.

Het moet:
- zonder gedoe
- eigenlijk net zo goedkoop als op je dak leggen
- Niet op eigen grond
- Niet via je eigen netaansluiting
- Zonder onderhoud voor jou
- Met een hoog rendement
- En je wilt er graag 20 jaar van genieten

Ik denk dat je beter 10k in groene aandelen kan stoppen en groene stroom kun afnemen. Dan ben je ook 'redelijk' goed bezig, en heb je wat rendement.

/edit
Je zou een boer kunnen opzoeken die zijn stal vol panelen wilt leggen en daar in participeren. Maar ik denk dat een boer totaal geen zin heeft in de rompslomp die hem 10k aan investering oplevert. De bank of eender wat voor financierder leent dat geld voor een stuk minder gedoe.
Met de aangedragen oplossingen in dit topic, word het niet groener en al helemaal niet goedkoper.
FRANQ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:43:
[...]

Op welke temperatuur stook je de ruimtes waar de aquaria staan?
En op welke temperatuur staan de aquaria ingesteld?

Ik vermoed weet zeker dat je je appartement gewoon 24/7 elektrisch staat te verwarmen.

Als de omgevingstemperatuur 20 graden is, hoeft de aquarium verwarming amper aan om de bak die 2 graden warmer te stoken.

Ook eens kijken of je je verlichting kunt upgraden naar led. (als het dat al niet is)

Als je meerdere TL-balken per bak hebt tikt dat ook aardig aan.
Had vroeger zelf 4 TL balken in de bak waarvan er maar 2 uur per dag alles aan stond.
Het begon smorgens met 1 balk, en er schakelde steeds een balk bij tot midden op de dag, en naar de avond toe gingen ze een voor een weer uit.
Hier is ook mooi te spelen met de kleurtemperatuur van het licht om een dag te simuleren.

Ondertussen bespaar je een hoop stroom.
Met LED zal dat minder zijn natuurlijk.
Ik werk al met led op een TC420 controller, gebruik dekplaten+kap & achter/zijwand piepschuim... lokaal verwarmen is altijd nog goedkoper dan het halve jaar stadsverwarming aan. Gezien het formaat bakken zal het mij niets verbazen als dat 1000kwh/jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:58
torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

Ik werk al met led op een TC420 controller, gebruik dekplaten+kap & achter/zijwand piepschuim... lokaal verwarmen is altijd nog goedkoper dan het halve jaar stadsverwarming aan. Gezien het formaat bakken zal het mij niets verbazen als dat 1000kwh/jaar is.
Mooi :)
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de bakken, zal eens in het aquarium topic kijken of ze daar staan.

Wel verwarm je dus op die ene week na de rest van de wintermaanden cop1 met je aquarium verwarming.

Je zou met een lucht-lucht warmtepomp (airco) met cop 2/3/4 je huis kunnen verwarmen.
Dat scheelt zomaar de helft of meer van het aantal kilowatts wat nu je huis indirect verwarmt.
Daardoor koelen de aquaria minder af waardoor de aquarium verwarming niet zo vaak aanslaat.

Ik weet niet over hoeveel water volume we praten, maar er zijn ook warmtepompen voor zwembaden.
Op het aquaforum liep er ook een topic over maar ik hou dat niet meer in de gaten omdat ik geen aquarium meer heb.

Qua duurzame energie zou je in de vve kunnen voorstellen het dak te exploiteren.
Hiervoor een vereniging /bedrijf (of iets dergelijks) opzetten waarin mensen kunnen meedoen.
Dan voor de panelen een eigen aansluiting aanvragen en de opbrengst verdelen onder de leden. Opbrengst naar de hoeveelheid panelen die je huurt/koopt.
Je start zo je eigen postcode roos project .
Met bijvoorbeeld de voorwaarde dat je bewoner moet zijn.
Niet iedereen zal panelen willen, of veel panelen nodig hebben.
Voor de VVE kan het interessant zijn om zo op deze manier de appartementen te verduurzamen.
edit:
helaas geen optie dus

Wat ook kan is met een kleine groep een windmolen bij een boer neer te zetten.
Hier is veel minder grondoppervlakte nodig.

Zelf heb ik een jaren 30 2-kap koophuis met een totaal ongeschikt dak voor zonnepanelen in een beschermd dorpsgezicht. (En 6500kw + 1100m3 verbruik) Dus ik zoek ook (op een laag pitje) naar alternatieven voor panelen op eigen dak.
Meedoen met de grote zonneparken is voor mij ook niet rendabel gebleken. Dat doe je meer voor je groene imago dan om er financieel op vooruit te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 27-10-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Ik denk dat winddelen kopen je beste optie is (hierboven al genoemd). De opbrengst wordt in mindering gebracht op je rekening.

Onderhoud, vergunningen etc worden geregeld, dus je hoeft alleen de winddelen te kopen. Iedere windmolen heeft z'n eigen coöperatie, al het geregel gaat via Windcentrale.nl.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinres
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-05-2024

Edwinres

Bedrijfsaccount ZonnepanelenDelen
Modbreak:hier zijn bedrijfsaccounts niet voor bedoeld.

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 03-11-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Dat kun je wel vergeten als het salderen gaat stoppen (wat het plan was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:57
Waarom heb je een boiler voor warmwater terwijl je stadsverwarming hebt?
Of is het alleen een keukenboilertje zodat je snel warm water hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

Met de aangedragen oplossingen in dit topic, word het niet groener en al helemaal niet goedkoper.

[...]

Eigenlijk niet ter zake doenend in dit topic, maar misschien iets om over na te denken.

Moet het zo warm zijn?
Ik had een Azië bak van 2,5 meter. Daar heb ik de verwarming gewoon uitgetrokken. De helft van het jaar was het toch al minstens 20 graden, door de temperatuur in huis. En in de winter deden ze het ook prima op 18-20 graden. In de natuur hebben ze het ook niet altijd even warm en gaan ze door seizoenen heen.

Had ik er wel 432watt aan verlichting boven hangen. Niet altijd aan natuurlijk. Dus dat verwarmde ook. Maar goede led verlichting doet ook nog behoorlijk wat warmte afgeven.

[ Voor 8% gewijzigd door sugarlevi01 op 29-10-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
sugarlevi01 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:44:
[...]

Eigenlijk niet ter zake doenend in dit topic, maar misschien iets om over na te denken.

Moet het zo warm zijn?
Ik had een Azië bak van 2,5 meter. Daar heb ik de verwarming gewoon uitgetrokken. De helft van het jaar was het toch al minstens 20 graden, door de temperatuur in huis. En in de winter deden ze het ook prima op 18-20 graden. In de natuur hebben ze het ook niet altijd even warm en gaan ze door seizoenen heen.

Had ik er wel 432watt aan verlichting boven hangen. Niet altijd aan natuurlijk. Dus dat verwarmde ook. Maar goede led verlichting doet ook nog behoorlijk wat warmte afgeven.
Ik heb zo'n vermoeden dat discussen erg snel dood zullen zijn op 20 graden. Ik heb zoals aangegeven prima vrede met mijn verbruik, ik zou het alleen het liefste groener doen en in 1x betalen.
ASW1 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:02:
Waarom heb je een boiler voor warmwater terwijl je stadsverwarming hebt?
Of is het alleen een keukenboilertje zodat je snel warm water hebt?
Stadsverwarming is zoals de naam al zegt... alleen verwarming, geen heet water om te douchen oid. Er hangt dus een 80l boiler. Er zit een meter op die gaat lopen zodra de kachel een x aantal graden warmer is dan de omgevingstemp.

Ik heb ondertussen een aanvraag uitstaan voor winddelen, deze hebben helaas nog geen tijd gehad om te reageren op mijn aanvraag.

[ Voor 4% gewijzigd door torretje2012 op 29-10-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-05 12:39
Hmm ik heb op 80 m2 circa 5500 Kwh behaald. Standaard 35pm voor de boiler. Dus met een EV erbij kan ik me wel voorstellen dat je 7000 haalt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1