torretje2012 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:07:
[...]
Ik werk al met led op een TC420 controller, gebruik dekplaten+kap & achter/zijwand piepschuim... lokaal verwarmen is altijd nog goedkoper dan het halve jaar stadsverwarming aan. Gezien het formaat bakken zal het mij niets verbazen als dat 1000kwh/jaar is.
Mooi
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de bakken, zal eens in het aquarium topic kijken of ze daar staan.
Wel verwarm je dus op die ene week na de rest van de wintermaanden cop1 met je aquarium verwarming.
Je zou met een lucht-lucht warmtepomp (airco) met cop 2/3/4 je huis kunnen verwarmen.
Dat scheelt zomaar de helft of meer van het aantal kilowatts wat nu je huis indirect verwarmt.
Daardoor koelen de aquaria minder af waardoor de aquarium verwarming niet zo vaak aanslaat.
Ik weet niet over hoeveel water volume we praten, maar er zijn ook warmtepompen voor zwembaden.
Op het aquaforum liep er ook een topic over maar ik hou dat niet meer in de gaten omdat ik geen aquarium meer heb.
Qua duurzame energie zou je in de vve kunnen voorstellen het dak te exploiteren.
Hiervoor een vereniging /bedrijf (of iets dergelijks) opzetten waarin mensen kunnen meedoen.
Dan voor de panelen een eigen aansluiting aanvragen en de opbrengst verdelen onder de leden. Opbrengst naar de hoeveelheid panelen die je huurt/koopt.
Je start zo je eigen postcode roos project .
Met bijvoorbeeld de voorwaarde dat je bewoner moet zijn.
Niet iedereen zal panelen willen, of veel panelen nodig hebben.
Voor de VVE kan het interessant zijn om zo op deze manier de appartementen te verduurzamen.
edit:
helaas geen optie dus
Wat ook kan is met een kleine groep een windmolen bij een boer neer te zetten.
Hier is veel minder grondoppervlakte nodig.
Zelf heb ik een jaren 30 2-kap koophuis met een totaal ongeschikt dak voor zonnepanelen in een beschermd dorpsgezicht. (En 6500kw + 1100m3 verbruik) Dus ik zoek ook (op een laag pitje) naar alternatieven voor panelen op eigen dak.
Meedoen met de grote zonneparken is voor mij ook niet rendabel gebleken. Dat doe je meer voor je groene imago dan om er financieel op vooruit te gaan.
[
Voor 19% gewijzigd door
FRANQ op 27-10-2021 19:47
]