Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:24
Dag mede-tweakers,

Na een jaar in ons nieuwe huis (BE) wil ik graag de CV ketel vervangen. Hij is bijna 30 jaar oud en staat op omkiepen heb ik het idee. Huis is vrijstaand, prima geisoleerd, 500m³ inhoud.

Huidige ketel is een Junkers, en op t plaatje zie ik:
  • Norm. nuttig vermogen: 23,4 kW
  • Watertemp max 90
  • Waterdruk max 4
  • Verbruik G 20-20 mbar 2,8m3/h
We hebben 10 radiatoren hangen (meeste type 22, 2 stuks type 11). Ik heb met de afmetingen geprobeerd de inhoud te schatten a.h.v. vergelijkbare radiatoren. Dan kom ik op 68 liter uit. Inhoud leidingwerk is wat moeilijker schatten... Ik kom uit op lengte van 30 meter boven de kruipruimte, en +- 100 in de kruipruimte. Voor 22mm buis zit je dan op 50 liter.

Er hangt nu ook een 80L Nefit boiler naast, maar ik vraag me af of die nog wel goed z'n werk doet. We merken het in ieder geval niet, en we hoeven er niet direct een voor terug.

Mijn oog viel op de Remeha Tzerra Ace 28c CW4 ketel. Die hebben we in ons vorige huis ook opgehangen, al was hij daar wellicht overkill.
Hij heeft 23,8 kW aan vermogen, dat komt aardig overeen met de huidige. Qua sanitair hebben we een bad en een douche. In de douche komt een spaarkop. Mocht het bad er iets langer over doen om te vullen is dat geen probleem.

Nu heeft die ketel een ingebouwd expansievat. In de handleiding staat: Installeer een extra expansievat als het watervolume meer dan 100 liter is of de statische hoogte van het systeem 5 meter overschrijdt. De statische hoogte is maar 2 meter. Als mijn inschatting van hierboven klopt kom ik incl ketel op 120 liter uit.

Dan zou ik volgende de tabel in de handleiding het beste een vat van 18L a 1,5 bar erbij moeten hangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzVUvZYtsHR4yL9Jro9uDSBnj50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZvJWDBf2agWJFbDosqr8eURZ.jpg?f=user_large

Is mijn gedachtegang verder logisch?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:03
Wat zegt de installateur? Al kun je zelf handig zijn, voor de verzekering zou ik toch gas via een installateur laten lopen, anders riskeert je 0 uitkering bij een incident, en een huis met inboedel vervangen is prijzig, daarom verzeker je dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Altijd doen, maar ook de rookgasdoorvoer mee laten vervangen en de inlaat combinatie en gaskraan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:24
Natuurlijk, eigenlijk wordt alles vervangen wat er ook maar bij hoort.
Rookgas moet sowieso omdat huidige überhaupt niet geschikt is.

Zelf doen of niet, hij wordt sowieso gekeurd natuurlijk.
Vanmorgen is een installateur geweest, die gaat 'n offerte opmaken. Volgende week waarschijnlijk nog twee anderen waarvan ook een Nederlandse. Dan moet ik de Belgische ketel waarschijnlijk wel zelf kopen.