Google nest advertentie 27-10 schending privacy.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbob
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2022
plan: Nest Cam & Nest Doorbell-testpanel: de bevindingen van 8 tweakers op ee...

Betreft een door google betaalde advertentie. Hierin staan meerdere beelden van een camera die op straat gericht is en bij de buren.

https://autoriteitpersoon...-bij-huis-en-bij-de-buren

Er zijn duidelijke regels hiervoor en ik zie nergens in het artikel of de video een reden waarom de camera op de weg gericht staat.

Tweakers laat zonder disclaimer deze advertentie toe en keurt hiermee dus indirect het overtreden van de wet goed.

Het minste dat tweakers hier kan doen is een disclaimer plaatsen dat er voorwaarden zijn voor een plaatsen van een camera i.v.m privacy en dat de video deze overtreed.

Er zijn regels voor reclame en deze reclame zou wel eens kunnen vragen om een uitspraak van de reclamecode commissie of dit wel mag ?

Graag een reactie van tweakers en plaatsen van een disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trendingtrees
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-08-2024
Hoi, dank voor je reactie. De regels van de AP stellen dat een camera IN PRINCIPE de openbare weg niet mag filmen, maar dat mag in uitzonderingsgevallen wel. Bijvoorbeeld als het niet anders kan. Of dat in dit geval ook zo is, moeten de leden van ons testpanel zelf bepalen, dat zegt de AP zelf ook ("Het is uw eigen verantwoordelijkheid om de camera zo af te stellen dat die alleen uw bezittingen filmt."). Die afweging kunnen wij helaas niet voor hen maken.
Bovendien wordt er bij de aankoop van een camera vaak gewezen op de regels rondom cameragebruik. In de video komt bijvoorbeeld ook aan bod dat er een sticker wordt meegeleverd die bezoekers waarschuwt voor het filmen, wat ook door de AP zelf wordt aangeraden.

Tweakerella

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbob
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2022
Grappig tweakers verschuilt zich dus achter de leden van het testpanel, die door tweakers geselecteerd zijn.
Is er überhaupt bij het samenstellen van de video gevraagd wat de motiverende reden is om de openbare weg te filmen.

De AP zegt idd dat je zelf verantwoordelijk bent, maar is ook duidelijk
Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen mag u een camera doelbewust richten op een gedeelte van het terrein van uw buren of de openbare ruimte.
Over de deurbel zegt men het volgende: [quoteHangt u een vide0deurbel op? Om te kijken wie er voor de deur staat wanneer er wordt aangebeld? Dan is dit een ander doel dan uw bezittingen filmen tegen diefstal. Het is ook niet noodzakelijk om continu te filmen bij een videodeurbel.[/quote]

Aangezien er in de video beelden van de straat zitten en jullie deze via de website publiceren is het ook jullie taak te controleren of deze beelden rechtmatig zijn. Jullie publiceren deze video, zijn op de hoogte van privacy bezwaren en zullen toch echt zelf onderzoek moeten instellen.

Ik raad jullie dan ook aan de video te onderzoeken of er een uitzonderlijke reden was om de straat te filmen. Zo ja die dan ook te vermelden. Zo niet deze beelden uit de video te verwijderen.
Daarnaast kunnen jullie minimaal een disclaimer onder de video zetten waar je wijst op privacy en het niet mogen filmen van de weg, buren en andermans eigendom zonder reden.

Een uitspraak van de AP hierover lijkt me wel interessant of jullie deze video op deze manier zo mogen publiceren.
Daarnaast vraag ik me af of de video wel mag volgens de regels van de reclamecode commissie. Er staan privacy schendingen in waar in de video geen geldige reden voor gegeven wordt en jullie schijnbaar ook niet de behoefte gehad hebben dit te controleren.