Airflow in kleine case zonder casefans - Cooltek Coolcube

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pontoe
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik heb al een aantal jaar een Cooltek Coolcube, en de naam zou er niet verder naast kunnen zitten. Er is weinig ruimte voor airflow, en er zijn eigenlijk geen mountpoints voor casefans. De laatste maanden heb ik last van oververhitting - ik werk inmiddels met de sidepanel van de PC af zodat er nog wat airflow is.

Waar ik over nadenk is het ene mountpoint op de onderkant van de case te gebruiken voor een (kleine) casefan, en die de lucht uit de case te laten blazen. Mijn gedachtegang daarbij is dat je dan niet zo veel stof aanzuigt van onderaf, maar nog wel wat meer airflow stimuleert dan nu het geval is. Ik verwacht dat ik de case dan ook op een kleine verhoging moet plaatsen zodat er meer ruimte is voor airflow van onderaf.

Is dat een goed idee, of sla ik de plank volledig mis?

Het gaat om deze case: pricewatch: Cooltek Coolcube Zilver. Op de foto's van hardwareinfo (https://nl.hardware.info/...tek-coolcube-black.186759) kun je net zien hoe de airslats onderin de case er uit zien.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Beter om lucht naar binnen te blazen via het zijpaneel. Weet alleen niet of er ruimte is voor een 80 of 92mm fan naast de voeding.

Welk merk en type voeding zit erin?

Sws is een semi passieve fan of een heel langzaam draaiende fan (zoals bij be quiet gebruikt) in de voeding niet aan te raden in deze behuizing. De voeding is namelijk onderdeel van de airfow en de fan van de voeding moet naar binnen gemonteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pontoe
Ik zal vanavond kijken wat voor voeding er in zit, maar ik had er nog niet bij stil gestaan dat die ook onderdeel zal zijn van de airflow. Extra fan op het zijpaneel is denk ik lastig - het paneel met ventilatiegaten is het paneel dat je verwijderd om bij de internals te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 22:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pontoe
@Zap_pa bedankt voor de link! Op de laatste foto van die thread (http://i.imgur.com/ONI2fa4l.jpg) valt me ook op dat er achterop in het midden plek lijkt te zijn voor 4 kleine casefans. Zodra de nieuwe koelpasta binnen is haal ik alles uit elkaar, dus dan kan ik eens rustig kijken of daar misschien opties zijn.

Zou je adviseren om, als dat inderdaad case fan mounts zijn aan de achterkant van de case, daar intake of exhaust fans van te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
pontoe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:53:
dat er achterop in het midden plek lijkt te zijn voor 4 kleine casefans.
4cm fans kunnen daar en dat wil je echt niet. Zelfs de stilste pricewatch: Noctua NF-A4x20-PWM, 40mm is duidelijk hoorbaar als je nog een beetje airflow wilt en stop je er 4 in dan kan je voor dat geld beter een behuizing kopen die wel een fatsoenlijke airflow heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 21:37
Ik weet niet hoeveel fans je wilt kopen, maar kan je dan niet beter switchen naar een pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pontoe
Thanks @Uszka! Duidelijk antwoord. Ik zag net ook dat ze niet zo goedkoop waren als ik dacht, en als ze dan ook nog eens herrie maken... Eigenlijk heel logisch voor dat formaat ja.

Ik denk dat ik het maar ga proberen met het schoonmaken van de huidige case en nieuwe koelpasta, en ondertussen m'n ogen open houdt voor een andere case voor goedkoop. Het is een pc van ruim 5 jaar oud (een i6500 en 1050 gpu) die ik binnen de komende 2 jaar toch hoop te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
pontoe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:05:
Thanks @Uszka! Duidelijk antwoord. Ik zag net ook dat ze niet zo goedkoop waren als ik dacht, en als ze dan ook nog eens herrie maken... Eigenlijk heel logisch voor dat formaat ja.

Ik denk dat ik het maar ga proberen met het schoonmaken van de huidige case en nieuwe koelpasta, en ondertussen m'n ogen open houdt voor een andere case voor goedkoop. Het is een pc van ruim 5 jaar oud (een i6500 en 1050 gpu) die ik binnen de komende 2 jaar toch hoop te vervangen.
Nog gekeken naar het merk en type voeding en aan welke kant de fan zit?
Pagina: 1