Woning upgraden naar 2021 (warmtepomp, ltv etc)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Update Sport_Life in "Woning upgraden naar 2021 (warmtepomp, ltv etc)"

--

Wij wonen momenteel in een woning met bouwjaar 2018 met vloerverwarming, goede isolatie, pv panelen etc . Hier hoeft alleen nog een warmtepomp bij en we zijn gasloos.
Nu hebben we een andere woning op het oog. We zijn redelijk gewend aan het comfort en de lage energiekosten van onze huidige woning, daar wil ik niet teveel op inleveren.

De woning die we op het oog hebben is gebouwd in 1999 (label B ) en er is sindsdien niks aan gedaan. Er moet een nieuwe vloer in, keuken, badkamers en als we dan toch alles vernieuwen ook meteen overal (?) vloerverwarming , een warmtepomp en het dak vol pv panelen leggen (max 24).
Er zit dubbel glas in, heeft een gbo van 280m2, en verder (denk ik) gewoon de bouweisen van die tijd. Hoe realistisch is het om overal vloerverwarming te leggen en de woning te voorzien van een warmtepomp? Aan welke kosten moet ik dan denken los van de vloeren , keuken , etc?
Is het qua isolatie een groot verschil met de isolatie van recente bouw ? Tevens zit er nu vloerverwarming in als "bijverwarming", wat moet ik me daarbij voorstellen? Is dat een ander type vloerverwarming dan tegenwoordig gelegd wordt? (minder efficient)

Het uitgangspunt is met name comfort en een lage(re) energierekening. Dus de investering moet zich wel terugverdienen. (mag ook terugkomen in de waarde van het geheel ).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 14-11-2021 07:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Alle reacties

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-01 21:04
Ik heb in 2020 het volgende betaald:

*Vloerverwarming ~60m2 7 groepen HOH 10cm ~2500€
*Dichtzetten sleuven en egalisatie ~60m2 ~1300€
*Daikin WP 8kW ~10K
*20x Sunpower 325W met Solaredge ~10K

Ik heb voor bovenstaande zelf alles voorbereid, groepenkast aangepast, 3F aangelegd, loze leidingen voorzien, kabels getrokken, aanvoer/retour vloerverwarming aangelegd en radiatoren verwijderd etc.

Dan heb je een indicatie en kan je afleiden wat je ongeveer kwijt bent voor jou situatie.

Als je het mij vraagt, dan ben je met jou verwachtingen ~100.000€ kwijt voor het geheel kwalitatief uitgevoerd.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:43
Leuk dat je iets op het oog hebt en goed dat je nadenkt over het energieverbruik! (en niet enkel over de kleur van de nieuwe badkamer ;)).

Zolang het afgiftesysteem (vloerverwarming en eventueel radiatoren etc..)op een lage temperatuur kan draaien kan het in principe met een warmtepomp efficient worden verwarmd.

De vraag is, kan dat?
--> Meestal, zeker in een gebouw van 1999 met volledige vloerverwarming is dit mogelijk.

Hier vind je (realistische) kengetallen voor woningen van verschillende bouwjaren.
https://warmtepomp-tips.n...#Watt_per_m2_GO_oppervlak
Hier is ook te zien dat een gebouw uit 99 een warmteverbruik van ca. 2x zo hoog heeft tov een gebouw uit 21.

Naast isolatie heeft ook het ventilatiesysteem (uiteraard) een invloed, zoals ook in de tabel te zien.

Vloerverwarming als bijverwarming of hoofdverwarming heeft voornamelijk betrekking op de afstand tussen de leidingen, tegenwoordig is 10 cm de "standaard', vroeger werd dit vaker op 20 maar ook 30cm gelegd als "bijverwarming". --> een IR-camera geeft inzicht hierin... (een IR-thermometer en een paar minuten doen het ook..)

Qua kosten ben ik enkel bekend met de huidige "doe het zelf prijzen"
(dit jaar 15 groepen met in totaal 110 m2 vloerverwarming gelegd op 2 etages met zoneregeling en IMI doorstroomregelaars voor 1500 incl dichtzetten (zonder egalisatie)...).
Daikin 8 kw WP ca. 6,5K
23* trina solar 385 WP met 2 (hybride) growatt string inverters ca. 5,5K

2050vandaag, waarom wachten?

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:13
elke woning kan een warmtepomp, alleen kun je met een kleinere warmtepomp toe als het beter geisoleerd is. Het levert je altijd lagere maandlasten op, alleen wel tegen een investering.
De bedragen hierboven zitten wel in de juiste ordegrote voor laten doen vs helemaal zelf
doen. Voor hoeveel energie je moet opwekken en hoe groot je warmtepomp moet zijn in je huidige situatie kun je uitrekenen met de formule van @koevlaas2 kuubs gas * 8 / 1650 is benodigd vermogen in kw, dat wer keer 1650 is aantal kw verbruik wp.
als
je dat optelt bij wat je nu aan elecktriciteit verbuikt weet je hoeveel je moet opwekken on iig nul op de meter te zijn.
een huis uit de 90er jaren is redelijk tochtvrij maar had een keer 4 cm isolatie waar een neiuw beng huis er 20cm heeft. Dus als
je ook in de buurt van echt energieneutraal wilt komen moet je gaan isoleren.
misschien kan na isoleren die vloerverwarming wel als hoofdverwarming dienen, je kunt ook eerst voor een hoge temperatuur warmtepomp gaan en de radiatoren nog even laten hangen, of eerst eens de cv in temp terugschroeven en kijken of dat gaat.
Een goede installateur kan daar met je meedenken en rekenen (maar vind er maar eens 1 met tijd)

Nog wat budgettips: een allin-one warmtepomp met ingebouwd buffervat en boilervat van 150 liter die je zo naar binnen kunt rijden op een handige plek staat in een dag en kun je zelf doen (schijnt)
Een custom installatie met apart boilervat en 300 liter boilervat is op een rare plek isiemand een week mee bezig en kost dus meer in de installatie. Ook zeker zelf te doen, niet ingewikkeld wel veel handwerk en pijpenbuigerij.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Sport_Life Is het echt HR++ glas? Is het dan vervangen? Meestal was het toen gewoon dubbelglas.

Sommige verkopers proberen dat soort kleine dingetjes gewoon neer te zetten zeg maar en hopen dat niemand zich er druk om maakt.

Even een simpele check, mocht je nog gaan bezichtigen.
https://www.milieucentraa...et-glas-in-mijn-ramen.pdf

Verder eens met @Nicklazzz je bent zo rond de 100k kwijt met jullie wensen / eisen en dan wil je, wat mij betreft onrealistisch, de investering terugverdienen. Dat ga je alleen maar doen als je nu 20 jaar in je woning blijft, of geluk hebt natuurlijk :)
Het uitgangspunt is met name comfort en een lage(re) energierekening. Dus de investering moet zich wel terugverdienen. (mag ook terugkomen in de waarde van het geheel ).

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:53
De vraag is ook wat een lage energie rekening is? 1,5 terug een jaren 30 woning verbouwd en nog wel bewust gekozen voor een gasketel. Op de 200m2 verbruik ik ongeveer 1000-1200 kub gas en een negatief stroomverbruik door flink aantal panelen. Per saldo +\- 85,- in de maand aan kosten wat prima te doen is.

Wel daar waar we gingen vervangen kwalitatief goede isolatie aangebracht zoals tripple glas, dak isolatie en voldoende warmte afgifte zodat het als ware warmte pomp ready is. Hiermee voornamelijk 10 jaar tijd gekocht in de energie transitie, niet helemaal tweakers waardig maar mijn gevoel was/is dat we nu te geforceerd bezig zijn met hele gasloosworden en met beperkt verbruik zie ik het nog wel even aan.

Die bijverwarming heeft waarschijnlijk te maken met hoh afstand van de leidingen. Als je toch een nieuwe vloer gaat leggen zou ik die altijd laten vervangen, of op zijn minst controleren of die voldoet aan hedendaagse normen. Kost een fractie van de vloer die erop komt te liggen :-)

[ Voor 16% gewijzigd door koentjuh op 27-10-2021 08:14 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Dank voor jullie reacties! Onze makelaar had het over een bedrag van 150k, maar dat is inclusief keuken, badkamer, etc. Casco ziet er goed uit, schilderwerk is net uitgevoerd, dak is wel binnen enkele jaren aan de beurt waarschijnlijk , dus dat geeft de mogelijkheid om het meteen goed te isoleren.
Het doel is om energielasten te verkrijgen van maximaal 100 euro per maand. Als dat met gas kan is het ook prima.

Er zijn een paar dingen waar ik mee worstel. Er zit momenteel een huur CV in (ik denk met de gedachte van een WP in de toekomst) , ik wil natuurlijk niet het contract overnemen en jaren eraan vast zitten als we er toch een warmtepomp in plaatsen , mocht dat financieel rendabel zijn. Dat betekent dat we er dus niet in kunnen voordat de gehele boel is verbouwd (ltv verwarming, evt WP of HR ketel). Maar hoe vinden we een geschikte partij hiervoor? En zouden we eventueel boven de radiatoren kunnen laten staan of is met dit bouwjaar (en isolatie) overal LTV verwarming aan te raden?
Vorkie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:24:
@Sport_Life Is het echt HR++ glas? Is het dan vervangen? Meestal was het toen gewoon dubbelglas.

Sommige verkopers proberen dat soort kleine dingetjes gewoon neer te zetten zeg maar en hopen dat niemand zich er druk om maakt.

Even een simpele check, mocht je nog gaan bezichtigen.
https://www.milieucentraa...et-glas-in-mijn-ramen.pdf

Verder eens met @Nicklazzz je bent zo rond de 100k kwijt met jullie wensen / eisen en dan wil je, wat mij betreft onrealistisch, de investering terugverdienen. Dat ga je alleen maar doen als je nu 20 jaar in je woning blijft, of geluk hebt natuurlijk :)

[...]
Doel is wel om er lang te blijven wonen , 20 jaar is dan wel minimaal het streven. Ik hoef niet iedere euro terug te verdienen, maar als de besparing 100-150 euro is vind ik het niet erg om 100 euro rente te betalen plus aflossing als daarmee de waarde van het geheel ook 100k meer waard is (in de vorm van wooncomfort).

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 27-10-2021 20:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:36
Lochnes schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:11:
..... situatie kun je uitrekenen met de formule van @koevlaas2 kuubs gas * 8 / 1650 is benodigd vermogen in kw, dat weer keer 1650 is aantal kw verbruik wp.
Dus bij een 5 kW WP verbruik je 5x1650 kWh stroom ?
Gasverbruik x 2 dat is haalbaar qua kWh verbruik.

Een goed geïnstalleerde WP met de juiste instellingen en een goed afgiftesysteem kan ongeveer 50% goedkoper draaien dan een Gasketel.

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 27-10-2021 20:43 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ik heb inmiddels wat bouwtekeningen kunnen achterhalen bij de gemeente.

Dakbedekking: 2 laags bitumineuze RC = min 3,5 m2K kanaalplaatvloer
Muren: Rc = min 3,0 m2K
Verdiepingen: 30mm cementdekvloer 180mm breedplaatvloer
Begane grond: 50mm cementdekvloer 200mm PS-isolatievloer geïsoleerd Rc = 3,5 m2K
Dan nog een kelder maar die staat niet op de bouwtekening (optie vermoed ik).

Al met al niet heel bijzonder (voor die tijd) lijkt mij, ik lees wel dat voor vloerverwarming als hoofdverwarming minimaal 5m2K noodzakelijk is.

Is bovenstaande in te passen met LTV vloerverwarming (infrezen) of gaat dit een te grote kostenpost worden om te isoleren?

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 27-10-2021 20:46 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:36
Sport_Life schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:42:
Ik heb inmiddels wat bouwtekeningen kunnen achterhalen bij de gemeente.

Dakbedekking: 2 laags bitumineuze RC = min 3,5 m2K kanaalplaatvloer
Muren: Rc = min 3,0 m2K
Verdiepingen: 30mm cementdekvloer 180mm breedplaatvloer
Begane grond: 50mm cementdekvloer 200mm PS-isolatievloer geïsoleerd Rc = 3,5 m2K
Dan nog een kelder maar die staat niet op de bouwtekening (optie vermoed ik).

Al met al niet heel bijzonder (voor die tijd) lijkt mij, ik lees wel dat voor vloerverwarming als hoofdverwarming minimaal 5m2K noodzakelijk is.

Is bovenstaande in te passen met LTV vloerverwarming of gaat dit een te grote kostenpost worden om te isoleren?
Als de vloerverwarming 16x2 10cm hoh is kan je wp feestje beginnen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:13
koevlaas2 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:28:
[...]

Dus bij een 5 kW WP verbruik je 5x1650 kWh stroom ?
Gasverbruik x 2 dat is haalbaar qua kWh verbruik.

Een goed geïnstalleerde WP met de juiste instellingen en een goed afgiftesysteem kan ongeveer 50% goedkoper draaien dan een Gasketel.
je hebt helemaal gelijk, daar klopt zo niks van inderdaad…Mmm hoe ik daar nou zo bijkwam?
ik zat eerder te rekenen aan 20% goedkoper
bij hetzelfde afgiftesysteem, denk dat je inderdaad dan op 50% kunt komen als je van htv naar ltv gaat maar daar heb jij meer ervaring mee dan ik

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-01 21:04
Sport_Life schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:50:
Dank voor jullie reacties! Onze makelaar had het over een bedrag van 150k, maar dat is inclusief keuken, badkamer, etc. Casco ziet er goed uit, schilderwerk is net uitgevoerd, dak is wel binnen enkele jaren aan de beurt waarschijnlijk , dus dat geeft de mogelijkheid om het meteen goed te isoleren.
Het doel is om energielasten te verkrijgen van maximaal 100 euro per maand. Als dat met gas kan is het ook prima.

Er zijn een paar dingen waar ik mee worstel. Er zit momenteel een huur CV in (ik denk met de gedachte van een WP in de toekomst) , ik wil natuurlijk niet het contract overnemen en jaren eraan vast zitten als we er toch een warmtepomp in plaatsen , mocht dat financieel rendabel zijn. Dat betekent dat we er dus niet in kunnen voordat de gehele boel is verbouwd (ltv verwarming, evt WP of HR ketel). Maar hoe vinden we een geschikte partij hiervoor? En zouden we eventueel boven de radiatoren kunnen laten staan of is met dit bouwjaar (en isolatie) overal LTV verwarming aan te raden?

[...]

Doel is wel om er lang te blijven wonen , 20 jaar is dan wel minimaal het streven. Ik hoef niet iedere euro terug te verdienen, maar als de besparing 100-150 euro is vind ik het niet erg om 100 euro rente te betalen plus aflossing als daarmee de waarde van het geheel ook 100k meer waard is (in de vorm van wooncomfort).
Als je enigszins normale keuzes maakt m.b.t. keuken en badkamer, dan kom je een heel eind met je overige wensen voor 100K. Er vanuit gaande dat je keuken ~30K kost en je badkamer ~20K.

In mijn woning zat ook een huurketel, aangezien de vorige eigenaars failliet verklaard waren vanwege zakelijke activiteiten was ik verplicht om het huurcontract over te nemen. Dit was bij een plaatselijke installateur, contact opgenomen en wens uitgesproken om deze tijdelijk te huren want de afkoopsom was ~1250,00€… Na plaatsen WP etc. heeft hij de ketel opgehaald en moest ik 23,00€ administratie kosten betalen. Hij heeft de ketel meteen terug ingezet bij een andere klant van hem. Als je vast zit aan een partij zoals bijvoorbeeld Feenstra dan ben je verder van huis en kost het je flink wat meer geld.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
We zijn inmiddels al even verder en het ziet ernaar uit dat komende week besloten wordt of de koop doorgaat.
Voor de taxatie dienen we een verbouwspecificatie aan te leveren, zodat we een waarde krijgen voor en na verbouwing. Uit de bouwkundige keuring is gebleken dat het (platte)dak binnen nu en 5 jaar geheel vervangen moet worden. In verband met de pv panelen leek het mij daarom zinvol de bitumineuze dakbedekking meteen te vervangen door EPDM. Als we dan toch met het dak bezig zijn dacht ik meteen maar de dakisolatie te upgraden van RC3,5 naar RC6.
De warmtepomp wordt een hybride , ik ga er vanuit dat full electric nog niet mogelijk is ivm dubbel glas dat we voorlopig laten zitten (op enkele lekke ramen na). Tevens is WTW niet mogelijk.

Hieronder de specificatie die ik nu bedacht heb, waarbij er onderling nog wat geschoven kan worden, maar in grote lijnen zal het ongeveer zo worden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben benieuwd naar jullie ideeën en tips.
Uitgangspunt is dat we er 20-30jaar blijven wonen, dus een lange terugverdientijd :P

@Señor Sjon kun je deze verplaatsen naar Bouwen & klussen? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 14-11-2021 07:16 ]

Pagina: 1