Cooler Master RGB fan direct aansluiten op mobo?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 12:49
Ik heb een Cooler Master Masterfan MF200R RGB aangeschaft en eigenlijk nog eerder met RGB fans gewerkt. Nu heb ik een mobo type MSI Z490-A Pro die beschikt over een 2x 5v ARGB en 1x gewone 12v RGB connector. De cooler master fan heeft naast het kabeltje om de fan aan te sturen nog een 4 pins kabeltje voor het RGB-gebeuren. Deze heb ik aangesloten op de ARGB rail (JRAINBOW1) omdat ik dacht dat de fan een ARGB fan is. Volgens de spec is dat het niet zag ik later. Ik kreeg enkel een blauwe kleur uit de fan en kon hem niet aansturen met MSI Mystic Light.

Nu vraag ik me dus af of ik deze fan wel gewoon op de 12v RGB (JRGB1) mag aansluiten, aangezien er wel op de doos staat dat hij MSI RGB compatible is). Ik heb weinig zin om iets te frituren en ik kom er niet helemaal uit of ik nu per sé een controller moet hebben of dat ik deze fan dus wel direct mag aansluiten. Vast een hele simpele vraag maar ik kom er niet direct uit. Iemand die hier iets meer uitleg over kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DIe MF200R is een 12V RGB fan. Aansluiten op 5V ARGB gaat niet veel nuttigs opleveren. Er gaat niks stuk van, maar het werkt ook niet zoals je al gemerkt hebt.

Deze fan moet je aansluiten op een 12V RGB aansluiting (zie 1e foto op 2e pagina van de datasheet die je linked). Het zou zonder forceren moeten passen. Als je kracht moet zetten, zit je verkeerd :)

JRGB = 12V RGB = 4 pins
JRAINBOW = 5V ARGB = 3 pins

Een 5V RGB apparaat aansluiten op een 12V aansluiting past meestal niet, en als het wel past gaat de boel stuk.
Een 12V RGB apparaat aansluiten op een 5V aansluiting past wel, maar werkt niet. Geen schade.

De controller heb je alleen nodig als je moederbord niet de geschikte header heeft (in dit geval JRGB) of als je de RGB onafhankelijk van je moederbord wilt gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door spone op 26-10-2021 22:17 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 12:49
Tnx :) Het gaat idd goed op de 12v. Ik was van de wijs gebracht door de website waarop ik hem had besteld die met 5v argb aankwamen. Maar waarschijnlijk een copy past fout van de argb-versie van deze cooler.