Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hi mede tweakers,

Ik heb een vraagje m.b.t. een CAO verhoging wanneer je per die datum in dienst treedt. De vraag zal ik ook zeker nog aan de HRM afdeling vragen, maar wellicht dat een van jullie het antwoord hier op weet of wellicht met hetzelfde te maken heeft (gehad).

Ik ben recentelijk benaderd voor een functie elders. Met de potentieel werkgever heb ik inmiddels een paar goede gesprekken gehad. Zo goed, dat er vanuit hun vandaag ineens een arbeidsvoorstel is neergelegd, hier is nog niet over onderhandeld maar dat is verder ook niet relevant. Wat wel relevant is, is dat er een CAO verhoging is per 01-01-2022. En laat dat nou net de datum zijn, dat ik daar mogelijk in dienst zou treden.

Nu vraag ik mij dus af, of het voorstel (zeg even voor het gemak 6.000 euro / maand) inclusief of exclusief de CAO verhoging is.
Is het namelijk inclusief de reeds aangekondigde CAO verhoging, dan is het aanbod nu dus te vergelijken met een salaris van 5.825 euro / maand (en komt er op 01-01-2022 3% bij, wat maakt dat het straks dus 6.000 euro / maand is).
Of is het voorstel exclusief de CAO verhoging en komt er op 01-01-2022 nog de aangekondigde 3% boven op en is het salaris dan 6.180 euro / maand?

Ik ga nog een tegenbod doen, maar dan wil ik voor mijzelf wel helder hebben of dat het tegenbod inclusief of exclusief die 3% CAO verhoging moet zijn. Was ik bij wijze van een dag eerder in dienst gekomen, dan was het helder geweest. Maar aangezien ik op de dag van de CAO verhoging mogelijk in dienst kom, weet ik niet of het aanbod dat je nu bespreekt inclusief of exclusief is.

Beste antwoord (via BastaRhymez op 29-10-2021 12:35)

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Als salarisadministrateur heb ik 15 jaar de CAO verhogingen van veel CAO's in ons verloningsprogramma mogen hijsen, en de regel is normaal:

Indien dienstverband eerder is gestart dan moment van verhoging wordt het loon/salaris per wijzigingsdatum (en ja: dat kan een zaterdag of zondag zijn) met het percentage x verhoogd. Indien de eerste versie van de werknemer een ingangsdatum heeft die gelijk is aan de datum van de CAO verhoging niet.

Maar... Indien je loon uit een garantie(uur)loon of een loonschaal bestaat, regelden wij nooit 6.000 EUR in, maar Salarisschaal X, trede Y en functietoeslag Z. En ja: die zijn dus wèl geupdate.

En voor het verhaal van de datum: Hou er rekening mee dat normaliter iedereen in een verloningsperiode het loon krijgt gebaseerd op het loon van de laatste dag die binnen de periode valt. Bij de verloning van maand oktober (1-31 oktober) krijg je als jeugdige de hele maand het nieuwe loon als je op 28 oktober jarig was.... Om deze reden moet bij vier-weken verloning ook duidelijk zijn of de week op een zaterdag of een maandag start.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vraag het HR, wij kunnen dat niet weten natuurlijk.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
1 jan 2022 is een zaterdag

Mijn gok: het bedrag is incl. verhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je bij een bedrijf in dienst komt die onder een CAO valt, dan zou ik zeggen dat je een loonaanbod krijgt dat past bij een bepaalde trede op een schaal waar je ingedeeld wordt. Je kunt eventueel in de CAO opzoeken of er nu een schaal / trede is met je huidige loonaanbod. Maar beter kun je het gewoon even vragen, da's toch niet zo'n heel rare vraag die enorm veel bloedspoed heeft dat ie niet tot morgen kan wachten?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naitsoezn schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:53:
Als je bij een bedrijf in dienst komt die onder een CAO valt, dan zou ik zeggen dat je een loonaanbod krijgt dat past bij een bepaalde trede op een schaal waar je ingedeeld wordt. Je kunt eventueel in de CAO opzoeken of er nu een schaal / trede is met je huidige loonaanbod. Maar beter kun je het gewoon even vragen, da's toch niet zo'n heel rare vraag die enorm veel bloedspoed heeft dat ie niet tot morgen kan wachten?
Een CAO betekent niet automatisch dat er vaste treden in een schaal zijn. Sommige CAO's kennen schalen met een minimum en een maximum, en daar tussenin is alles mogelijk.

Verder met je eens: gewoon navragen en/of meenemen in tegenbod.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Als salarisadministrateur heb ik 15 jaar de CAO verhogingen van veel CAO's in ons verloningsprogramma mogen hijsen, en de regel is normaal:

Indien dienstverband eerder is gestart dan moment van verhoging wordt het loon/salaris per wijzigingsdatum (en ja: dat kan een zaterdag of zondag zijn) met het percentage x verhoogd. Indien de eerste versie van de werknemer een ingangsdatum heeft die gelijk is aan de datum van de CAO verhoging niet.

Maar... Indien je loon uit een garantie(uur)loon of een loonschaal bestaat, regelden wij nooit 6.000 EUR in, maar Salarisschaal X, trede Y en functietoeslag Z. En ja: die zijn dus wèl geupdate.

En voor het verhaal van de datum: Hou er rekening mee dat normaliter iedereen in een verloningsperiode het loon krijgt gebaseerd op het loon van de laatste dag die binnen de periode valt. Bij de verloning van maand oktober (1-31 oktober) krijg je als jeugdige de hele maand het nieuwe loon als je op 28 oktober jarig was.... Om deze reden moet bij vier-weken verloning ook duidelijk zijn of de week op een zaterdag of een maandag start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Thanks voor de reacties!

Zoals al gezegd: De vraag ga ik ook nog bij HRM neerleggen, maar ik was met name benieuwd of hier anderen een keer mee te maken hebben gehad en hoe er toen is gehandeld.

@thlst 1 januari is een zaterdag, maar dat maakt voor de datum in dienst geen bal uit natuurlijk. Er zijn genoeg mensen die gewoon in het weekend moeten werken. Niet iedereen heeft een 9 tot 5 baan van maandag t/m vrijdag :)

Ik miste in het voorstel inderdaad de schaal / trede. Als die genoemd staan, dan ga ik er inderdaad vanuit dat dit exclusief de CAO verhoging is. Tenzij ze mij natuurlijk al de nieuwe loontabellen hebben toegestuurd, maar dat ga ik dus nog even navragen.

Ik hou jullie wel op de hoogte zodra ik meer weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Dat hangt echt helemaal af van hoe het salarisgebouw in elkaar zit.

Als het een CAO is met schalen en tredes en jij wordt in schaal X, trede Y geplaatst, dan krijg je het salaris wat daar op 1-1-22 bij hoort. Maar als het een CAO is zonder vaste tredes maar bijvoorbeeld een stijging afhankelijk van waar je zit in de schaal (lager t.o.v. maximum grotere salarisstijging, dichter bij het maximum, kleiner stijging), dan zou het bedrag kunnen gelden wat je overeenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:32

Lordy79

Vastberaden

Volgens mij is het zo:

Als je op 31.12 in dienst komt voor 6000 euro en er is per 01.01 een verhoging van 3pct ga je de dag na indiensttreding naar 6180

Als je op 01.01 in dienst gaat blijft het 6000 tenzij de laagste trede hoger is dan 6000 of de trede waar je in zit hoger is dan 6000.

Wat ook kan is dat in de arbeidsovereenkomst staat dat de 6000 incl de cao verhoging per 01.01 is en daar teken je dan beide voor.

Bovenstaand ga ik uit van een minimum cao waarbij werknemer en werkgever alleen mogen afwijken als dat in het voordeel van werknemer is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Inmiddels heb ik terugkoppeling gehad op mijn vraag en ik word inderdaad ingeschaald in een bepaalde schaal / trede. Deze wordt per 01-01-2022 aangepast n.a.v. de CAO verhoging.

Nieuwe salaris wordt dan dus 6.180 euro / maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Verkeerd gegokt :)
Pagina: 1