Regenwaterafvoer verandadak / overkapping capaciteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 12:11
We hebben een overkappinng /verandadak laten plaatsen van 5 bij 5 meter.
Nu is de discussie of de standaard geplaatste regenwaterafvoer van 60mm voldoende capaciteit heeft om te zorgen dat alle water wegkan.

De afvoer is via 2 bochten aangesloten op een standaard regenpijp met overloop (de overloop zit in de oude staande regenpijp, niet in de staander van de veranda) - en er is een aansluiting op een regenton.

Volgens bedrijf wat het geplaatst heeft is de capaciteit om het regenwater af te voeren voldoende.
Wij twijfelen hieraan - moet er niet een 2e afvoer in de 2e staander komen?
Bij het inmeten werd verteld dat hij moest uitrekenen of 1 danwel 2 afvoeren voldoende zou zijn,
Er is uiteindelijk maar 1 afvoer geplaatst, omdat dit voldoende zou moeten zijn.

Iemand die er verstand van heeft en kan vertellen of deze afvoer van 60mm voldoende is?
Dank alvast bij voorbaat!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2Pf7rby/afvoer-regenton.jpg
jpeg to img

[ Voor 10% gewijzigd door pascal s68 op 26-10-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:16
“ De vuistregel om regenwater snel af te voeren is de cm²/m² regel : per vierkante meter dak moet u een opening van een vierkante centimer hebben in uw regenwaterafvoer.”

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
Ok - wanneer ik de diameter bereken van een buis met 6cm diameter dan kom ik op 28 cm2
Het dak is 25 m2. In principe zou de afvoer voldoende moeten zijn?

Wat me verontrust is dat na een flinke bui de muur bij de afvoer erg nat is - ik heb het idee dat dat komt doordat de afvoer het regenwater niet kan verwerken.
Klopt dit? Komt dit dan misschien door de manier waarop de boel is aangesloten, of is er iets anders aan de hand waardoor de muur zo nat wordt?
Zie foto's hieronder - de eerst is na een flinke bui, de 2e is hoe het nu eruit ziet.
Wel is het zo dat de buizen aangesloten zijn maar nog niet verlijmd.
De 2e foto is de pijp niet meer aangesloten, maar 1 minuut daarvoor nog wel (ik wilde even controleren of er niets verstopt zat in de overloop van de regenpijp).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pXW4Dhv/afvoer-nat.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QYt6kdb/afvoer-nat2.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door pascal s68 op 26-10-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:18
Het had beter geweest als de afvoer eerst in de kolom naar beneden gaat en dan pas verder de tuin in.
De vraag is of de vuistregel uit de link nog van deze tijd is. Regenbuien worden steeds ernstiger.

[ Voor 33% gewijzigd door JukeboxBill op 26-10-2021 18:24 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Als ik je muur zo zie, moet je niet discussiëren over de capaciteit van de regenpijp; maar over het nat worden van de muur.
De analyse hoe het komt laat je aan de bouwer; komt ie uit op capaciteit van de regenpijp, dat ie stukken buis moet verlijmen, dat er een kitlaagje niet gelegd is, whateaver maakt niet uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

precies, blijf weg van een oplossing en ga op zoek naar de oorzaak en verhelp die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
Dank voor de tips!
we hebben een afspraak met de leverancier gemaakt om de situatie te bekijken.
Ik zal laten weten wat daar uitgekomen is.

[ Voor 14% gewijzigd door pascal s68 op 27-10-2021 20:18 ]

Pagina: 1