Na inschakelen TPM2 in bios bij W10 usb schrijf beveiligd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqvds
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:11
Mijn vraag:
Om te kijken of mijn pc TPM2 ondersteund en dus of ik windows 11 kan installeren heb ik in mijn bios TPM2 (intel trusted platform module 2.0) ingeschakeld. Na opnieuw opstarten had ik geen rechten meer op mijn usb stations, tenzij ik bitlocker zou activeren daarop. Wat geen opties is voor MP3 spelers, usb sticks en SD kaarten voor mijn camera's e.d.
Uitschakelen van TPM2 in bios veranderd hier niets aan helaas.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 Pro 21H2 (19044.1266), custom bouw pc met ASUS PRIME B250-PLUS moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- TPM2 weer uitgeschakeld in bios
- bitlocker service gestopt
- bitlocker is niet ingeschakeld op de betreffende stations (ook niet op de interne SSD's)
- manage-bde -off geeft aan dat bitlocker niet is ingeschakeld op het station

Hoe zorg ik er voor dat mijn USB drives weer te beschrijven zijn zoals ze dat waren voordat ik TPM2 (ofwel de intel trusted platform module 2.0 in mijn bios) inschakelde? Iemand een idee?

Beste antwoord (via marqvds op 08-11-2021 14:08)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:23
marqvds schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:05:
[...]

Dat is een goede, dat zou maar zo eens kunnen. Kan ik nog iets doen aan die policy? Zoals aangegeven is het mijn privé pc die ik tijdens corona gebruikte voor het thuiswerken (inmiddels laptop vd zaak).
in control panel onder accounts staat een gedeelte 'werk' of 'organisatie' waar je je kan afmelden bij je organisatie

A wise man's life is based around fuck you

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Gaat het om 1 of meerdere USB stick's die niet beschrijf baar zijn?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqvds
r44 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:09:
Gaat het om 1 of meerdere USB stick's die niet beschrijf baar zijn?
Gebeurd bij alle usb drives die ik aansluit, dus harddisks, externe SSD, USB sticks etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Kijk even in apparaat beheer bij Universele Serial Bus-Controllers.
Of daar geen fout meldingen os uitroeptekens staan.

Wat je ook kan proberen de daar de USB onderdelen verwijderen en de pc op nieuw opstarten.
De verwijderde USB onderdelen worden dan opnieuw aangemaakt.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqvds
Bedankt voor de tips. Allemaal al gedaan. Probleem heeft met bitlocker te maken. Zodra ik een externe schijf aansluit krijg ik een bitlocker scherm om te schijf te encrypten of niet. Als je kiest voor niet staat er bij dat je de schijf alleen lezen kunt gebruiken. Wat ik dus eigenlijk wil is bitlocker uit te schakelen zodat ik niet die keuze krijg en de schijf dus ook niet readonly wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Bitlocker uitschakelen kan niet, dat is gewoon een kerntechnologie van Windows. Dat Windows je komt vragen of je een USB stick wenst te versleutelen kan je wel uitschakelen, maar dat noemt Bitlocker To Go. Wel vreemd want ik heb nog nooit een PC gezien bij consumenten waar dit standaard aan staat. En de keuze om een USB schijf niet te encrypten zou er ook niet voor mogen zorgen dat dit read only wordt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:20
Kijk even in dit topic https://social.technet.mi...g?forum=win10itprogeneral er is zo te zien een GPO voor.

Op een USB die nu read-only is kan je dit proberen
  1. Cmd admin
  2. Diskpart
  3. List disk
  4. Select disk (disk welke je wilt gebruiken)
  5. Clear readonly

[ Voor 52% gewijzigd door HKLM_ op 27-10-2021 19:42 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
gebruik je of heb je teams ooit eens geïnstalleerd van de zaak?

kan zijn dat je dan per ongeluk bent ingeschreven bij de bedrijfsportaal van je werkgever (vinkje staat default aan!) en dat er nu een policy op je werkplek actief is die dit afdwingt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqvds
Zwelgje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:07:

kan zijn dat je dan per ongeluk bent ingeschreven bij de bedrijfsportaal van je werkgever (vinkje staat default aan!) en dat er nu een policy op je werkplek actief is die dit afdwingt
Dat is een goede, dat zou maar zo eens kunnen. Kan ik nog iets doen aan die policy? Zoals aangegeven is het mijn privé pc die ik tijdens corona gebruikte voor het thuiswerken (inmiddels laptop vd zaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqvds
HKLM_ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:38:
Kijk even in dit topic https://social.technet.mi...g?forum=win10itprogeneral er is zo te zien een GPO voor.

Op een USB die nu read-only is kan je dit proberen
  1. Cmd admin
  2. Diskpart
  3. List disk
  4. Select disk (disk welke je wilt gebruiken)
  5. Clear readonly
Dit had ik inderdaad ook geprobeerd maar dan wordt er aangegeven dat bitlocker niet actief is op dat station of volume

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
marqvds schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:05:
[...]

in control panel onder accounts staat een gedeelte 'werk' of 'organisatie' waar je je kan afmelden bij je organisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqvds
Zwelgje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:07:

Al van alles geprobeerd maar het lukt mij niet de verbinding met mijn werkaccount verbreken.
Na het klikken op verbreken is hij een tijdje bezig en dan gebeurd er verder niets.

Is er misschien een mogelijkheid dat ik zelf de policies aanpas?
Ik had al even via de policyedit gekeken (gpedit.msc) maar kan daar niet de policy vinden die de problemen zou veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqvds
Inmiddels opgelost door Windows opnieuw te installeren. Werd toch weer eens tijd voor een opschoonactie ;-)
Pagina: 1