Slimme stekker op AV en PC, effect op apparatuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:05

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Ik overweeg om de complete AV-hoek en PC-hoek 's nachts uit te schakelen met een slimme stekker. Dit om standby verbruik tegen te gaan, alle beetjes helpen immers. Vraag me alleen af wat de apparatuur daarvan vindt. Natuurlijk doe ik het alleen op momenten dat de boel toch al uit staat, maar de meeste apparaten hebben geen "fysieke aan/uit schakelaar" en staan dus altijd standby (dat is nu net het probleem). Bij de NAS kan ik nog wel inprogrammeren dat die 5 minuten vóór het slimmestekkermoment zichzelf helemaal uitschakelt, maar bij receiver en TV wordt dat lastiger. Sloop ik mijn apparatuur niet als ik daar dagelijks zomaar "de stekker eruit trek"?

Beste antwoord (via JME op 26-10-2021 20:37)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:11

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nu kunnen er altijd uitzonderingen zijn, maar eigenlijk alle devices die geen live-data wegschrijven hebben er geen problemen mee. Eigenlijk te herkennen aan dat ze zelf überhaupt geen shutdown functie hebben.

We kan het zijn dat wat zwaardere PC voedingen als ze samen met andere zaken aangezet worden soms wel de zekeringsautomaat doen trippen. Als dat zo is zal je ze moeten spreiden over pluggen. Maar doet nut ook wel beetje teniet.

En hou er rekening mee dat moderne TV's en ontvangers er zo een paar minuten over kunnen doen om weer bruikbaar te zijn nadat ze aan de spanning hangen.

En om te kijken hoe nuttig het is zou je dus eerst eens het sluipverbruik van de devices kunnen meten. Sluipverbruik van een plug is ook niet 0 dus het moet het samen met het ongemak wel waard zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nu kunnen er altijd uitzonderingen zijn, maar eigenlijk alle devices die geen live-data wegschrijven hebben er geen problemen mee. Eigenlijk te herkennen aan dat ze zelf überhaupt geen shutdown functie hebben.

We kan het zijn dat wat zwaardere PC voedingen als ze samen met andere zaken aangezet worden soms wel de zekeringsautomaat doen trippen. Als dat zo is zal je ze moeten spreiden over pluggen. Maar doet nut ook wel beetje teniet.

En hou er rekening mee dat moderne TV's en ontvangers er zo een paar minuten over kunnen doen om weer bruikbaar te zijn nadat ze aan de spanning hangen.

En om te kijken hoe nuttig het is zou je dus eerst eens het sluipverbruik van de devices kunnen meten. Sluipverbruik van een plug is ook niet 0 dus het moet het samen met het ongemak wel waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik had hetzelfde idee om mijn PC-hoek spanningsloos te maken. Voor de apparatuur maakt het niet heel veel uit, die kan daar wel tegen. Zeker als ze al uitgeschakeld zijn.

Die PC-hoek bestond toen uit:
- 2 PC's met zware voedingen (> 600 W)
- 3 beeldschermen
- printer
- KPN/Arris TV ontvanger

Wat @Septillion aangaf gebeurde inderdaad, mijn zekeringautomaat knalde er uit zodra ik de PC-hoek onder spanning zette. Dat heb ik opgelost door die te vervangen door een C-karakteristiek automaat en het probleem was opgelost.

Inmiddels zijn de twee PC's vervangen door twee laptops, zijn de drie schermen vervangen door één groot scherm en is er een USB-C dockingstation en een handjevol laders bijgekomen. Gezien het hele gebruikspatroon veranderd is (laptops draaien bijvoorbeeld 's nachts een backup) ben ik gestopt met het spanningsloos maken van de PC-hoek.

Wellicht dat ik in de toekomst er weer eens mee bezig ga. Bijvoorbeeld door de batterijen van de laptops op nachtstroom te laden en overdag te ontladen. Maar dan wil ik eerst een programmaatje zoeken of schrijven die de smartstekker automatisch inschakelt als de batterij bijna leeg is. Zal het veel besparing opleveren? Denk t niet. Maar t kan wel een leuk hobby-projectje worden.

De TV hoek wil ik ook op die manier wel spanningsloos maken (gezien die maar weinig gebruikt wordt) maar dan moet ik eerst een 3,6 meter brede en 2,4 meter hoge kast uit een nis trekken waar hij EXACT in past. Anders kan ik niet bij die stroomaansluiting komen. Dus dat doe ik wel eens als ik ga verhuizen of verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zelf zou ik zeggen dat naar een C-karakteristiek gaan hierom schieten met bazooka op een mug is. Het doet namelijk wel iets met de veiligheid voor zo'n huis-groep. Pak dan een smart plug met meer dan één uitgang en schakel in stapjes.

@RiDo78 Ik zou vooral meer slijtage van de accu verwachten als je ze echt een dagelijkse cyclus gaat geven. Ook heb je dan juist meer verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:05

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
De AV-hoek blijkt een standby verbruik te hebben van slechts 13,6 watt. Morgen de PC-hoek maar eens meten. Maar deze laat maar zitten dus. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:17:
Zelf zou ik zeggen dat naar een C-karakteristiek gaan hierom schieten met bazooka op een mug is. Het doet namelijk wel iets met de veiligheid voor zo'n huis-groep. Pak dan een smart plug met meer dan één uitgang en schakel in stapjes.

@RiDo78 Ik zou vooral meer slijtage van de accu verwachten als je ze echt een dagelijkse cyclus gaat geven. Ook heb je dan juist meer verliezen.
Tsja, die C-kar is er vooral in gegaan om die inschakelstromen aan te kunnen. Een startplug met meerdere uitgangen was destijds niet verkrijgbaar (of ik kon hem niet vinden). En een PC voeding met een monitor was al voldoende om de B-kar te laten springen. En zoals gezegd, ik zal binnenkort die B-kar weer terug plaatsen.

Je hebt wel een punt over de accu's, maar was daar toch nog niet over uit. Feit is wel dat die laptops eigenlijk als desktop misbruikt worden dus kan het geen kwaad dat ze eens leeg lopen...
Pagina: 1