Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-03 14:13
Waar ik vooral benieuwd naar ben is wat het handigste is om te doen als je op 2 dakdelen wilt leggen. Serie lijkt mij dan niet handig dus het zal waarschijnlijk wel parralel moeten worden gezien de verschillende liggingen van de 2 daken.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iptWreZTTGlruBgA1xK1Bf91nAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FW6rZvBXR0FDwi1G8cLKwss.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSCOdlUA2cDHcbShxDCFirCJqbA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bIRM11KVhSyXWOpSJm0MHPez.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZuF7EEFIAblkNfpflq-HyRPML0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gbNFp7lGtMelZ9WoxBVZKKe1.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZEenCjYmjGv8R7Xja2VtwetN5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDMNZEWbGqVvWh4D2eCg44kA.jpg?f=fotoalbum_tile

Helaas nog geen luchtfoto beschikbaar omdat het huis een nieuwbouw huis is.
Beschikbare (dak)ruimte
Er wordt nog een dakkapel geplaatst. die waarschijnlijk 6200 mm bij 1500 mm wordt op een hoogte van 1050mm. De ruimte boven de dakkapel is dus zo'n 3600 mm hoog. Het dak ligt op OZO.

Op de voorkant is ook een dakkapel waarvan 1 kant naar het ZZW wijst.
Schaduw
Weinig zo lijkt het maar het is een nieuwbouwwoning
Jaarverbruik
Grove inschatting is 5000 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Budget en doel
budget is 5000 euro. Doel is om zoveel mogelijk zelf te voldoen aan onze energiebehoefte.
Wie gaat het project uitvoeren
Installatie laten doen.
Bijhouden van data
Op zich fijn om redelijk inzicht te hebben in het verbruik.
Reeds verkregen offertes
2 tal offertes waarbij 1 serie en 1 parralel adviseert. Bij offerte 2 moet ik aantekenen dat deze de dakkapel aan de voorkant nog niet als beschikbare ruimte heeft mee genomen.

Offerte 1 (parralel)
7900 ex btw
15x Hyundai 395Wp All Black
15 x Enphase IQ7A

Offerte 2 (serie)
4060,99 ex btw
12 x Trina Solar Vertex Mono Full Black 385 WP
1 Growatt MIN 4200TL-XE

Meer offertes zijn onderweg, maar het duurt allemaal vrij lang bij de verschillende partijen.
Regio
Noord-Holland

[ Voor 40% gewijzigd door BrainZz op 26-10-2021 16:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Seieel kan prima, een omvormer heeft twee ingangen dus zijn twee oriëntaties mogelijk. Zolang er geen nadrukkelijke schaduw is, is een seriële omvormer naar mijn mening zelfs beter als micro-omvormers. Minder schakelingen is vaak beter, en gezien het feit dat optimizers af en toe stuk gaan geeft al wel aan dat gevoelige elektronica op een dergelijke locatie niet altijd de uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou wachten tot die dakkapel er op zit en dan nog eens kijken. Blijft niet veel over aan de "mooie" kant.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Rol-Co schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:04:
Ik zou wachten tot die dakkapel er op zit en dan nog eens kijken. Blijft niet veel over aan de "mooie" kant.
Je kan toch prima met de maten van de dakkapel uitrekenen hoeveel ruimte er nog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BrainZz schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:25:
[...]

Je kan toch prima met de maten van de dakkapel uitrekenen hoeveel ruimte er nog is?
Op de dakkapel past ook, dus beter als het klaar is, dat is dan misschien ook de reden dat je offertes niet zo snel komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Rol-Co schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Op de dakkapel past ook, dus beter als het klaar is, dat is dan misschien ook de reden dat je offertes niet zo snel komen?
Ik had begrepen dat het over het algemeen niet aangeraden wordt om zonnepanelen op een dakkapel te plaatsen die daar niet op berekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BrainZz schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:39:
[...]

Ik had begrepen dat het over het algemeen niet aangeraden wordt om zonnepanelen op een dakkapel te plaatsen die daar niet op berekend is.
Ligt er aan hoe je ze monteert, vast geschroefd of met ballast. Je kan op een dakkapel staan dus dan is 80 kilo veelel geen probleem toch? 4 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rol-Co schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:04:
[...]

Ligt er aan hoe je ze monteert, vast geschroefd of met ballast. Je kan op een dakkapel staan dus dan is 80 kilo veelel geen probleem toch? 4 panelen.
hoewel de uitkomst van je conclusie juist is (zonder ballast kan het meestal) is je uitleg onjuist

veranderlijke belasting ≠ eigen gewicht Meer eigen gewicht zorgt voor meer kruip je kan de vatsige dakdekker dus niet vergelijken met het eigen gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Ik heb een heel aantal offertes binnen gekregen inmiddels, deze springt er wat mij betreft uit. Het gaat hierbij om een solaredge systeem met 14 DMEGC 370 WP panelen en 3 DMEGC 375 WP panelen met p401 optimizers en een SolarEdge SE5000H_HD WAVE omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZ2Y_Q0X-rucg-vfRSlw9msT3DA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zip3AHeQeJ9H4VvagbdVzSEZ.jpg?f=user_large

Heeft iemand een idee waarom je drie panelen met een hoger WP wil neerleggen? In de offerte staat:
Op het schuine dak aan de voor- en achterzijde van uw woning is er gebruik gemaakt van 14 DMEGC 370WP panelen. Om het maximale opwekkingsvermogen te behalen zijn er daarnaast 3 DMEGC 375WP panelen op de dakkapel ingetekend. Dit ontwerp bestaande uit 17 panelen zorgt voor een jaarlijks opwekkingsvermogen van 5010 kWh.

Ex btw mag dit geintje € 6.174,00 kosten wat neerkomt op 0,98/WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
Die 3 panelen zijn voor op de dakkapel en niet zwart, je kan ze niet zien dus dat maakt dan niet uit.
Omdat ze niet/minder zwart zijn, blijven ze wat koeler in de zomer en leveren ze meer energie op voor vaak een goedkoper prijs.

[ Voor 27% gewijzigd door Dat_Doc op 08-11-2021 18:17 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Ah uiteraard, dat is eigenlijk best logisch. Ik ga nog even navragen waarom ze niet de rechterkant van het punt dak gebruiken. Dat ligt op het ZZW, wat mij qua oriëntatie toch beter lijkt dan de 6 panelen die nu op het WNW liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
@BrainZz Vraag de installateur om de PDF uit SolarEdge designer, incl het verliesdiagram?

Ik maak me een beetje zorgen om de 3 en de 6 alleen op een richting.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 15:51
Komt deze afbeelding zo uit het rapport of heb je hem zelf gedraaid?
Klopt de windrichting van de daken wel? Je schrijft dat de kleine dakkapel naar ZZW wijst, dat doet hij op deze afbeelding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
schumacher schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:06:
[...]

Komt deze afbeelding zo uit het rapport of heb je hem zelf gedraaid?
Klopt de windrichting van de daken wel? Je schrijft dat de kleine dakkapel naar ZZW wijst, dat doet hij op deze afbeelding niet.
Deze komt zo uit het legplan ik heb dat zelf niet gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 15:51
BrainZz schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:08:
[...]

Deze komt zo uit het legplan ik heb dat zelf niet gedraaid
De betwijfel ik of de bijbehorende opbrengstberekening en de berekening van verliezen (waar Ronald naar verwijst) correct is.
Je grootste dak ligt op ONO (de vraag is hoe ver naar oost?). Daar schijnt de zon maar heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
schumacher schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:40:
[...]

De betwijfel ik of de bijbehorende opbrengstberekening en de berekening van verliezen (waar Ronald naar verwijst) correct is.
Je grootste dak ligt op ONO (de vraag is hoe ver naar oost?). Daar schijnt de zon maar heel beperkt.
Het grote dak ligt op OZO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@schumacher volgens het paarse dakvlak is het noorden ergens aan de rechterkant van de impressie uit SE designer... Niet boven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Ronald schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:03:
@BrainZz Vraag de installateur om de PDF uit SolarEdge designer, incl het verliesdiagram?

Ik maak me een beetje zorgen om de 3 en de 6 alleen op een richting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9D7WMHvl6xuhT_LqZkZgqsphVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhRAUnuqscOQwn1JEGzm65Ih.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSsozpaxk_mtyK2iDb0MDrd5oL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wv2QGGo2spSIX6RDaAYVSoL8.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb de pdf overigens, wat moet ik daar nog meer aan bekijken wat de moeite waard is?

[ Voor 3% gewijzigd door BrainZz op 09-11-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het systeem zit op het randje, maar verlies is heel beperkt in de simulatie...

De oorzaak is dat de 6+3 niet altijd zonder hulp van de 8 die diep in de schaduw liggen de 380V kunnen maken.

Die 2 obstakels die een 7e paneel in de weg zitten, is dat ventilatie? Kan dat een ventilatiepan worden?
Extra paneel, extra opbrengst, minder onnodig verlies.. Omvormer zit zeer riant in de jas; maar 4.7kW maximaal verwacht volgens dit legplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Ronald schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:15:
Het systeem zit op het randje, maar verlies is heel beperkt in de simulatie...

De oorzaak is dat de 6+3 niet altijd zonder hulp van de 8 die diep in de schaduw liggen de 380V kunnen maken.

Die 2 obstakels die een 7e paneel in de weg zitten, is dat ventilatie? Kan dat een ventilatiepan worden?
Extra paneel, extra opbrengst, minder onnodig verlies.. Omvormer zit zeer riant in de jas; maar 4.7kW maximaal verwacht volgens dit legplan.
Ik las ergens dat de werkspanning 350V is voor de solaredge omvormer. Wat betreft die 2 obstakels dat zijn denk ik ventilatiepijpen, dat zou ik bij de bouwer na moeten vragen of die vervangen kunnen worden voor zo'n dakpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het is 380V.

Oude non-HD serie was 370V. 3 fase 750V tenzij korte string versie 375V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
Ok ik ben niet heel erg goed elektrisch onderlegd, maar de omvormer kan 5000W hebben, dan is dat toch niet ruim bemeten met 6305 WP aan panelen? Of zie ik dat verkeerd?

De vragen die ik zou moeten stellen aan de leverancier zijn dus:
- Leveren de 6+3 panelen wel voldoende voltage om de minimale werkspanning van 380v te halen?
- ís de omvormer niet erg ruim bemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@BrainZz De daken leveren niet tegelijk vol vermogen. SolarEdge verwacht dat het maximaal 4.7kW tegelijk is. De omvormer kan tot 5000W omzetten, ook al zou er meer mogelijk zijn.

Dat kan met heel beperkt verlies op een 4kW (enkele kWh per jaar). Vandaar dat een 5kW dus riant is. 5kW is duurder, verder niet heel erg.

Ik zou eerst bij de bouwer zeuren om ventilatiepannen... Dan krijg je een mooier legplan op je dak, en wordt de enige vraag aan de installateur: doe er maar een extra... wordt de 5kW net aan rendabel denk ik.

Enige nadeel aan 5kW op 1 fase is dat in sommige wijken erg hoge spanning op het net staat; boven 253 /bij de omvormer/ krijg je terugleverproblemen.

Zorg voor dikke en zo kort mogelijke kabel tussen omvormer en meterkast. 2.5mm² is geloof ik strikt gezien veilig... maar geeft veel voltage stuwing... Mijn advies is 6mm² voor 5kW PV op 1 fase... ja serieus zwaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:37
BrainZz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:10:
Ok ik ben niet heel erg goed elektrisch onderlegd, maar de omvormer kan 5000W hebben, dan is dat toch niet ruim bemeten met 6305 WP aan panelen? Of zie ik dat verkeerd?

De vragen die ik zou moeten stellen aan de leverancier zijn dus:
- Leveren de 6+3 panelen wel voldoende voltage om de minimale werkspanning van 380v te halen?
- ís de omvormer niet erg ruim bemeten?
lol, een omvormer heeft een max aan Voc wat hij aan kan per mpp.
(en daar naast een kortsluit A, maar die is erg moeilijk te halen, dus laat ik er even buiten.)
heb je een beetje fatsoenlijke omvormer dan is dat 600Voc.
beetje afhankelijk of je dan ook een fatsoenlijk paneel hebt, zijn dat +/-11 panelen per mpp.
de omvormer heeft 2x een mpp dus 2x11x350Wp =7700Wp
en dan maakt het eigenlijk niet uit of dat een 3kW of een 6kW omvormer is. ;)

(solaredge en micro omvormers, dat noem ik eerder tobben als fatsoenlijke omvormers.
zijn nood grepen die vaak slecht toegepast worden, de voordelen hebben ook nadelen. ;)
maar niet dat het niet oke werkt, mits goed toegepast heb je wel een leuke opbrengst tegen een kosten plaatje helaas.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 09-11-2021 12:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
migjes schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:20:
[...]

(en daar naast een kortsluit A, maar die is erg moeilijk te halen, dus laat ik er even buiten.)
beetje afhankelijk of je dan ook een fatsoenlijk paneel hebt, zijn dat +/-11 panelen per mpp.

(solaredge en micro omvormers, dat noem ik eerder tobben als fatsoenlijke omvormers.
zijn nood grepen die vaak slecht toegepast worden, de voordelen hebben ook nadelen. ;)
maar niet dat het niet oke werkt, mits goed toegepast heb je wel een leuke opbrengst tegen een kosten plaatje helaas.)
Begrijp ik hier uit dat je voor 2 serie strings zou gaan en dat je geen fan bent van optimizers en micro omvormers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BrainZz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:18:
[...]

Begrijp ik hier uit dat je voor 2 serie strings zou gaan en dat je geen fan bent van optimizers en micro omvormers? :)
geen tegenstander van micro of opimizers, gewoon omdat ze een heel goed doel hebben op sommige plaatsen. ;)
(b.v. tuin huisjes met maar 4 panelen, daar zijn hele mooie micro/optimizers voor te vinden.)

maar maak wel een berekening of de extra kosten wel de extra winst geven.
en die valt vaak wel tegen.

ook ben ik niet blij met omvormers/optimizers die onder de panelen zitten.
ze vangen in de zomer temperaturen van 90+ en in de winter van 10-.
niet handig voor elektronica, en het is altijd de duvel die er mee speelt, het is altijd die gene die onbereikbaar is die kapot gaat.
dan heb ik liever een omvormer op zolder die ik even van zijn haakjes til en vervang. ;)
(panelen gaan eigenlijk zeldzaam kapot, maar omvormers hebben meer problemen.
en leuk die garantie, maar de kleine letters en wat er echt gebeurd, is vaak wel een ander verhaal.)

dus kun je het anders oplossen, dan graag.
kiss principe is wel handig voor systemen die minimaal 10+ jaar probleemloos moeten werken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BrainZz
Ronald schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:12:

Ik zou eerst bij de bouwer zeuren om ventilatiepannen... Dan krijg je een mooier legplan op je dak, en wordt de enige vraag aan de installateur: doe er maar een extra... wordt de 5kW net aan rendabel denk ik.
Het te verwachten antwoord:

"Wij plaatsen dit niet en raden dit ook niet aan. Wij kunnen niet garanderen dat de juiste werking van ons ventilatiesysteem gehandhaafd blijft. Dit zal dan dus op eigen risico zijn."

• Ronald
haha.. "wij willen geen moeite doen, en verzinnen er een beetje onzin om heen zodat het niet al te bot klinkt...."

(Zucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-05 18:19
migjes schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:20:
[...]

Snap ik het nou goed dat het niet uitmaakt wat voor omvormer je neemt, omdat ze toch altijd per MPP 7700 Wp kunnen hebben? Of bedoel je dat niet?

En als je dat wel bedoelt, hoe zit dat dan met grote installaties? Kunnen de MPP's daarvan wel veel hoger dan 600 Voc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@TimoDimo Alles afhankelijk van model omvormer... zie datasheets.

Zware omvormers hebben aansluitingen voor meerdere strings, 4-6 en meer. Dus elke string blijft op redelijk 'gematigde' spanning. En dat is nodig ook, anders gaat het door de isolatie heen slaan.. en dan heb je echt bonje.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 12-11-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TimoDimo schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:32:
[...]

Snap ik het nou goed dat het niet uitmaakt wat voor omvormer je neemt, omdat ze toch altijd per MPP 7700 Wp kunnen hebben? Of bedoel je dat niet?

En als je dat wel bedoelt, hoe zit dat dan met grote installaties? Kunnen de MPP's daarvan wel veel hoger dan 600 Voc?
grofweg ja, maar het wisselt wel per merk en type,check datasheet. ;)

een 1 fase TL omvormer heeft een max van 600Voc en dan maakt het niet uit of je een 3kW of een 6kW pakt (neem als voorbeeld de sma sb3.0 tot sb6.0).
neem dan 10% voor de temperatuur kom je op 540Voc uit.
540 / 12 = 45Voc.
dus ja veel panelen van rond de 330-390Wp kunnen 12x per mpp (soms nog wel 13 of 14 ook).
2x12x350=8400Wp is zonder problemen op een 3kW omvormer te hangen met 2x een mpp.
hij blijft alleen maximaal 3kW leveren.
zodra de DC/AC convertor in de omvormer het niet meer aan kan.
dan gaat de mpp gewoon de panelen iets uit optimum zetten om zo toch nog op de 3kW te blijven.

maar genoeg scenario's te verzinnen waarin dit niet erg is.
neem een batterij willen vullen, batterij = duur, Wp = goedkoper.
meer Wp is ook vaker als het bewolkt is of winter een hoger W, dus vaker een batterij vol.

maar na 1 fase TL omvormers hebben we ook nog 3fase omvormers.
en die werken met 1000Voc max.
en daarna heb je speciale omvormers en panelen die werken met 1500Voc max.
en die heb je ook nog met 6 mpp's of zelfs meer. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 12-11-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
migjes schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:47:
[...]

grofweg ja.
een 1 fase TL omvormer heeft een max van 600Voc en dan maakt het niet uit of je een 3kW of een 6kW pakt.
neem dan 10% voor de temperatuur kom je op 540Voc uit.
540 / 12 = 45Voc.
dus ja veel panelen van rond de 330-390Wp kunnen 12x per mpp (soms nog wel 13 of 14 ook).
2x12x350=8400Wp is zonder problemen op een 3kW omvormer te hangen met 2x een mpp.
hij blijft alleen maximaal 3kW leveren.
zodra de DC/AC convertor in de omvormer het niet meer aan kan.
dan gaat de mpp gewoon de panelen iets uit optimum zetten om zo toch nog op de 3kW te blijven.
Aha, dus je AC-vermogen blijft wel de max. En de MPP-tracker gaat op een zonnige dag gewoon onder het MPP zitten, ter beveiliging, zodat je onder de gespecificeerde 3kW blijft.

Maar is dat dan niet meteen een beveiliging voor het maximale DC voltage/Voc dat de omvormer mag hebben? Want als hij niet in het optimum zit, dan is het voltage toch ook lager dan de Voc? Of heb je dan kans dat het niet snel genoeg reageert of zo, waardoor je toch kortstondig een voltage gelijk aan de Voc van je panelen kunt krijgen?

Aangenomen dat dat laatste min of meer zo is, dan kun je altijd alsnog meer panelen aansluiten door gewoon meerdere strings te maken, zoals @Ronald zegt. Kun je op die manier dan in feite altijd een onbeperkt aantal panelen aansluiten op één MPP?

En hierop verdergaand, in feite kun je dan toch eigenlijk de strings zo klein maken als je wilt? Tot aan het parallel aansluiten van alle panelen? Dat is toch wat micro-omvormers doen? Of is er dan ook weer een efficiëntieverlies als je op een normale omvormer een Voc zet die zo laag is als één paneel? Ik neem aan van wel, anders is het eigenlijk vooral uit installatiegemak dat je strings maakt (want handig in serie te koppelen).
maar genoeg scenario's te verzinnen waarin dit niet erg is.
neem een batterij willen vullen, batterij = duur, Wp = goedkoper.
meer Wp is ook vaker als het bewolkt is of winter een hoger W, dus vaker een batterij vol.
Voor off-grid-systemen bijv. waar je niet terug hoeft te leveren en minder grote, dure en degradatiegevoelige accu's wilt is dit wel een mooi principe ja!
maar na 1 fase TL omvormers hebben we ook nog 3fase omvormers.
en die werken met 1000Voc max.
en daarna heb je speciale omvormers en panelen die werken met 1500Voc max.
en die heb je ook nog met 6 mpp's of zelfs meer. >:)
Maar het blijft dus zaak om niet een te lange string te maken zodat je Voc niet te hoog wordt en ook de stroomsterkte dus niet te hoog wordt voor de kabels. En ik denk dus ook niet te weinig panelen in je string zodat hij niet te laag wordt.

Zijn de standaard kabels trouwens ook dikker voor die 1000 Voc-omvormers? Of gebruikt men meestal dezelfde?

Verhelderende post trouwens, bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TimoDimo schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:53:
[...]

Aha, dus je AC-vermogen blijft wel de max. En de MPP-tracker gaat op een zonnige dag gewoon onder het MPP zitten, ter beveiliging, zodat je onder de gespecificeerde 3kW blijft.
jep,
maar onder of over is de richting die je kijkt.
Maar is dat dan niet meteen een beveiliging voor het maximale DC voltage/Voc dat de omvormer mag hebben? Want als hij niet in het optimum zit, dan is het voltage toch ook lager dan de Voc? Of heb je dan kans dat het niet snel genoeg reageert of zo, waardoor je toch kortstondig een voltage gelijk aan de Voc van je panelen kunt krijgen?
handig is om de IV curve te pakken van een paneel.
(dit is een ouder 240Wp paneel, mag je zelf gaan zoeken naar een moderne iv curve, lol.
word vaak niet eens gegeven.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
als de omvormer aan gaat en er schijnt zon op de panelen.
dan meet hij eerst de Voc, is die onder de max, dan start hij pas door.
dan haalt hij een beetje A uit de string, en de Voc word Vmpp'ig tot het moment dat hij het meeste uit de panelen haalt en heb je de Vmpp.
op het moment dat de W dus boven de max komt van de omvormer dan gaat hij minder A uit de panelen halen, en zie je de Vmpp weer stijgen richting de Voc.
maar 100% Voc dat haal je nooit.
(ik hou ook een beetje de slag om de arm door 12x350Wp te zeggen, dat is ongeveer 12x33Vmpp en 12x 42Voc, dus er is nog wel iets van ruimte.)
Aangenomen dat dat laatste min of meer zo is, dan kun je altijd alsnog meer panelen aansluiten door gewoon meerdere strings te maken, zoals @Ronald zegt. Kun je op die manier dan in feite altijd een onbeperkt aantal panelen aansluiten op één MPP?
max grofweg 12x serieel op een 600V omvormer zijn mpp.
maar hell waar om niet een parallel string er bij, lol.
2x2x12x350Wp op een 3kW omvormer. :X
maar dan kom je op een ander probleem, een mpp kan ook maar een max aantal A verwerken.
dat is nog geen probleem.
een omvormer kan ook maar max aantal kortsluitstroom uit de panelen hebben.
(en ja er zijn hier al mensen die hebben ruim 75% meer kortsluit als hun omvormer eigenlijk aan kan.
die melden nog steeds geen problemen, dus deze is breekbaar met een 99,9% zekerheid)
En hierop verdergaand, in feite kun je dan toch eigenlijk de strings zo klein maken als je wilt? Tot aan het parallel aansluiten van alle panelen? Dat is toch wat micro-omvormers doen? Of is er dan ook weer een efficiëntieverlies als je op een normale omvormer een Voc zet die zo laag is als één paneel? Ik neem aan van wel, anders is het eigenlijk vooral uit installatiegemak dat je strings maakt (want handig in serie te koppelen).
je wil geen strings zo klein mogenlijk.
je wil een string die een optimale Vmpp aan de omvormer geeft.
een 1fase 600V max TL omvormer (zoals de sma/goodwe/omnik/solis etc etc) heb je deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
en dan zit je op grofweg 350V, maar als panelen warm zijn dan daalt de Vmpp.
dus je wil een beetje tussen de 350-400Vmpp in zitten.
die 350V word bepaald door: tussen de mpp en de DC/AC convertor in je omvormer staat 350Vdc.
de DC/AC heeft gewoon 350Vdc nodig om te kunnen werken.
(krijg je van je netbeheerder geen 230V maar 240V, dan zie je dat dit getal ook mee omhoog gaat.
maar er zijn maar weinig omvormers die dit loggen, dus bijna niemand weet dit.)

micro omvormers werken gewoon heel anders.
(daar word intern ook geen 350Vdc gemaakt, maar rechtstreeks naar +/-230V.
alleen vele merken dus ook vele andere systemen.)
Voor off-grid-systemen bijv. waar je niet terug hoeft te leveren en minder grote, dure en degradatiegevoelige accu's wilt is dit wel een mooi principe ja!

[...]

Maar het blijft dus zaak om niet een te lange string te maken zodat je Voc niet te hoog wordt en ook de stroomsterkte dus niet te hoog wordt voor de kabels. En ik denk dus ook niet te weinig panelen in je string zodat hij niet te laag wordt.

Zijn de standaard kabels trouwens ook dikker voor die 1000 Voc-omvormers? Of gebruikt men meestal dezelfde?
tja panelen worden gewoon met 4mm kabel geleverd over het algemeen.
en dat is vaak voldoende voor max 1000Voc systemen.

en elk paneel heeft al snel 2m aan kabel lengte
dus heb je 12x2=24 meter aan kabel alleen aan je panelen die 4mm is.
maar ja je hebt mensen die willen dan nog de laatste 2x4m naar de omvormer toe dan 6mm maken.
het mag maar nuttig. :?
ach het verkoopt lekker aan de onwetende. ;)
Verhelderende post trouwens, bedankt. :)
no prob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
migjes schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:19:
[...]

jep,
maar onder of over is de richting die je kijkt.

[...]

handig is om de IV curve te pakken van een paneel.
(dit is een ouder 240Wp paneel, mag je zelf gaan zoeken naar een moderne iv curve, lol.
word vaak niet eens gegeven.)
[Afbeelding]
als de omvormer aan gaat en er schijnt zon op de panelen.
dan meet hij eerst de Voc, is die onder de max, dan start hij pas door.
dan haalt hij een beetje A uit de string, en de Voc word Vmpp'ig tot het moment dat hij het meeste uit de panelen haalt en heb je de Vmpp.
op het moment dat de W dus boven de max komt van de omvormer dan gaat hij minder A uit de panelen halen, en zie je de Vmpp weer stijgen richting de Voc.
maar 100% Voc dat haal je nooit.
(ik hou ook een beetje de slag om de arm door 12x350Wp te zeggen, dat is ongeveer 12x33Vmpp en 12x 42Voc, dus er is nog wel iets van ruimte.)
Die IV-curve had ik wel een aantal keer langs zien komen. Maar om een of andere reden nam ik aan dat hij dus regelt van bovenaf qua stroomsterkte op de curve, maar het is dus van onderen. Inderdaad als hij al de Voc meet zonder vermogen en niet eens start als dat te hoog is dan moet je sowieso niet te hoog uitkomen met je voltage.

Ik begreep dat de MPPT van een omvormer een soort van "DC-DC omzetter i.c.m. dimmer" is (mijn eigen bewoording :P) waarbij hij dus de duty cycle/PWM o.i.d. verandert waarmee hij zoals jij zegt "Ampères uit de panelen haalt". En dat gaat dus blijkbaar van bovenaf qua stroomsterkte (I) oftewel ampères. Op zich ook wel logisch dat hij laag begint; het voltage is dan alleen wel hoog natuurlijk.
[...]

max grofweg 12x serieel op een 600V omvormer zijn mpp.
maar hell waar om niet een parallel string er bij, lol.
2x2x12x350Wp op een 3kW omvormer. :X
maar dan kom je op een ander probleem, een mpp kan ook maar een max aantal A verwerken.
dat is nog geen probleem.
een omvormer kan ook maar max aantal kortsluitstroom uit de panelen hebben.
(en ja er zijn hier al mensen die hebben ruim 75% meer kortsluit als hun omvormer eigenlijk aan kan.
die melden nog steeds geen problemen, dus deze is breekbaar met een 99,9% zekerheid)
Open klemspanning (Voc) is dus aan de rechterkant van de IS-curve, bij 0A.
Kortsluitstroom (Isc) is dus aan de linkerkant van de IS-curve, bij 0V.

Voc kun je volgens mij meten door je panelen van de omvormer los te maken en er een multimeter aan te hangen. Het is de maximale spanning van je string bij de huidige condities.

Isc vind ik een moeilijker begrip. Ik neem aan dat je dit meet door je string kort te sluiten in serie met een multimeter? Dit is dan de maximale theoretische stroom van je string. Maar aangezien je MPPT bij 0A / Voc begint kom je in bedrijf volgens mij nooit aan bij de Isc. Maar goed, ik probeer eigenlijk alleen te begrijpen wat je bedoelt met "een omvormer kan ook maar max aantal kortsluitstroom uit de panelen hebben." :D

Iig goed om te weten dat dit in de praktijk niet zo'n probleem is.
[...]

je wil geen strings zo klein mogenlijk.
je wil een string die een optimale Vmpp aan de omvormer geeft.
een 1fase 600V max TL omvormer (zoals de sma/goodwe/omnik/solis etc etc) heb je deze grafiek:
[Afbeelding]
en dan zit je op grofweg 350V, maar als panelen warm zijn dan daalt de Vmpp.
dus je wil een beetje tussen de 350-400Vmpp in zitten.
die 350V word bepaald door: tussen de mpp en de DC/AC convertor in je omvormer staat 350Vdc.
de DC/AC heeft gewoon 350Vdc nodig om te kunnen werken.
(krijg je van je netbeheerder geen 230V maar 240V, dan zie je dat dit getal ook mee omhoog gaat.
maar er zijn maar weinig omvormers die dit loggen, dus bijna niemand weet dit.)

micro omvormers werken gewoon heel anders.
(daar word intern ook geen 350Vdc gemaakt, maar rechtstreeks naar +/-230V.
alleen vele merken dus ook vele andere systemen.)

[...]

tja panelen worden gewoon met 4mm kabel geleverd over het algemeen.
en dat is vaak voldoende voor max 1000Voc systemen.

en elk paneel heeft al snel 2m aan kabel lengte
dus heb je 12x2=24 meter aan kabel alleen aan je panelen die 4mm is.
maar ja je hebt mensen die willen dan nog de laatste 2x4m naar de omvormer toe dan 6mm maken.
het mag maar nuttig. :?
ach het verkoopt lekker aan de onwetende. ;)

[...]

no prob.
Duidelijk!
Pagina: 1