GT1030 2gb Genoeg voor kantoorgebruik op hoge resolutie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:46
Hallo allemaal,

Voor mijn schoonouders ben ik een nieuwe pc aan het bouwen obv een AMD 5800X processor. Ik ging er blind vanuit dat er tegenwoordig in elke moderne processor een ingebouwde gpu zit, maar dat blijkt niet zo te zijn...

Het systeem wordt aangesloten op een 34" ultrawide monitor met een resolutie van 3440 X 1440 op 144Hz. Mijn vraag is of een simpele videokaart zoals een nvidia GT1030 met maar 2gb geheugen daar snel genoeg voor is. Uiteraard wordt er op het systeem geen games gespeeld of foto's/video's bewerkt.

In het systeem komt 32gb ram. Dat zou dus genoeg dus om te delen met een APU zoals de 5700G van AMD. Maar, omdat er dus een losse gpu in moet omdat de 5800x deze niet aan boord heeft, vraag ik me dus af of 2gb wel voldoende is..

Een andere betaalbare videokaart mag uiteraard ook, maar alles is zo enorm slecht leverbaar, dat dit het enige model was dat ik voor €100,- kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dat gaat prima, voor 144Hz is denk ik dit van nvidia de laagste kaart die dat kan.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 26-10-2021 16:23 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Even een random 1030 2gb gepakt - zoals je ziet zou hij de resolutie moeten ondersteunen, ik vermoed dat het aantal hz ook geen probleem is.

Overigens is 32gb voor kantoorgebruik wel erg veel, ookal had je een APU erin gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_3Ir2ZPpaYRkWS1-inX9VhiUJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkXxyHHYMV5Vgr4FKD54SxI9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Martinez- schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:24:
Even een random 1030 2gb gepakt - zoals je ziet zou hij de resolutie moeten ondersteunen, ik vermoed dat het aantal hz ook geen probleem is.

Overigens is 32gb voor kantoorgebruik wel erg veel, ookal had je een APU erin gedaan.

[Afbeelding]
Top dankjewel!! En wat betreft de 32gb; helemaal mee eens.. De 5800x is ook zwaar overkill, maar ze wilden per se een dure en snelle pc, ik kon het ze niet uit hun hoofd praten.. Iets met teveel geld te besteden schijnbaar.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Als de prijzen wat gaan zakken kan je altijd nog kijken naar iets wat meer op de rest is afgestemd, een GTX 1650 of GTX 3050(ti) als die er nog aan komt als desktop kaart.
Op dit moment is een 1650 los nog steeds net zo duur als een complete pc 8)7

Eventueel kan je ook op save spelen en een 1050Ti nemen, die is wel 2x zo duur maar doet alles ook 2x zo snel (en 4GB), support encoding en dingen als 4K netflix.

[ Voor 42% gewijzigd door DukeBox op 26-10-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
DukeBox schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:37:
Als de prijzen wat gaan zakken kan je altijd nog kijken naar iets wat meer op de rest is afgestemd, een GTX 1650 of GTX 3050(ti) als die er nog aan komt als desktop kaart.
Op dit moment is een 1650 los nog steeds net zo duur als een complete pc 8)7

Eventueel kan je ook op save spelen en een 1050Ti nemen, die is wel 2x zo duur maar doet alles ook 2x zo snel (en 4GB), support encoding en dingen als 4K netflix.
Voor 4k netflix is zo'n gt1030 toch ook wel snel genoeg? En ik mag tijdens het slepen van vensters toch geen haperingen verwachten? (ondanks de hoge resolutie en refreshrate) of denk je van wel...

[ Voor 7% gewijzigd door powermarcel10 op 26-10-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@powermarcel10 Zover ik weet vereist netflix voor 4k een GTX met 3GB+
https://nvidia.custhelp.c...ix-content-on-nvidia-gpus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Aaaah oke thanks.. Nouja, het scheelt dat ze geen Netflix hebben. :+ Zolang de vensters maar een beetje soepel te verschuiven zijn en de bureaublad interface vloeiend loopt is het voldoende.. Mocht het toch tegenvallen, dan zal er toch een wat zwaardere videokaart moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom geen i7-11700 met igpu? Die kan dat ook voor een veel lagere prijs en me dunkt dat ze maar iets van de wat lagere multicore prestaties gaan merken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Uszka schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:10:
Waarom geen i7-11700 met igpu? Die kan dat ook voor een veel lagere prijs en me dunkt dat ze maar iets van de wat lagere multicore prestaties gaan merken!
De processor zit er al in. Ik wist niet dat er geen igpu in zat.. 8)7 Anders had ik wel een 5700g of i7 genomen. Maargoed, t hele systeem zit al in elkaar. Dus nu is het het makkelijkst om er een losse videokaart bij te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DukeBox schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:37:
Moet je wel een reden hebben dat je uberhaupt zo'n ding wil. Een snelle CPU is voor de huis-tuin-en-keuken-gebruiker in theorie nog te benutten (al was het maar om je PC snel te houden als ze een bak browser-addons en spyware installeren :+) maar een GTX3050 voegt echt helemaal niks als de vakantiefoto's het zwaarste zijn wat hij te doen krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 26-10-2021 19:49 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

bwerg schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:49:
GTX3050 voegt echt helemaal niks als de vakantiefoto's het zwaarste zijn wat hij te doen krijgt.
Ben ik het mee eens maar je ziet wel een verschuiving in de markt dat steeds meer applicaties GPU acceleratie ondersteunen en soms zelfs bepaalde recente functionaliteit gaan vereisen. Een recente APU / iGPU presteert over het algemeen zelfs al beter dan een GT1030 (zelfs de GDDR5 versie).

Als je dan toch een kleine €100 gaat investeren in een GPU zou ik, om het systeem in balans te houden en meer toekomst gericht, er een iets stevigere GPU in zetten dan een GT1030. Ik gaf ook aan dat later te doen wanneer de prijzen zakken, ik verwacht dat een 3050 uiteindelijk in het segment komt van de 1050 2 jaar geleden van zo'n € 170.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 26-10-2021 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hier ook een overkill CPU met MSI 1030 icm Iiyama 34" Ultrawide 144hz. Perfect kaartje hoor :) Ik heb een passief gekoelde met DP + HDMI. Monitor via DP aangesloten en m'n 4k OLED TV via HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
stin00 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:13:
Hier ook een overkill CPU met MSI 1030 icm Iiyama 34" Ultrawide 144hz. Perfect kaartje hoor :) Ik heb een passief gekoelde met DP + HDMI. Monitor via DP aangesloten en m'n 4k OLED TV via HDMI.
Top! Dat was de bevestiging die ik nodig had! :*) :*) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
powermarcel10 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

Top! Dat was de bevestiging die ik nodig had! :*) :*) _/-\o_
Ik heb dit kaartje trouwens: pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC

Lijkt inmiddels niet meer verkocht te worden. Let er op dat vrijwel alle 1030 kaartjes een DVI + HDMI poort hebben. Ik raad je aan er één te zoeken die dus DP + HDMI heeft. Je 34" UW kan dan via DP worden aangesloten en dan houd je nog één HDMI poort over voor een eventueel tweede scherm/TV.
Pagina: 1