Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
Graag zou ik voor toekomstig werk als terugkerend DTP-er en voor de hobby mooie natuur, product en portret foto's leren maken. Ik hoef niet het beste van het beste dat verwacht ik ook totaal niet voor mijn budget. Het mag best ook een aantal jaar oud zijn

Wat is je budget?
een tweedehands camera van 30 tot 50 euro.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Het zal hoofdzakelijk voor foto's zijn. Een beetje l kwaliteit qua video is een plus maar zeker geen must
Het zal dus met name voor voor natuur portret en product fotografie oefenen en leren gebruikt worden.

Wat gebruik ik nu?
Een Samsung Galaxy A21 :+

Heb je verder nog specifieke eisen?
Ik wil vooral meer fluïde controle over zoom en focus hebben I.P.V. op een telefoon scherm tikken en hopen de software het goed doet.

Is dit te doen of moet ik even slikken en een beetje door sparen?

Beste antwoord (via Chrisuu01 op 27-10-2021 19:11)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Neem de tijd en denk na wat je belangrijk vindt. Wil je graag iets met je diafragma kunnen doen dan is sensor grote en lichtsterke lens boeiend. Bedenk dit en neem de tijd, je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Je kan proberen op Catawiki je slag te slaan en verder zoeken op Facebook en Marktplaats soms gewoon brutaal een bod doen. Maar dan moet je echt geluk hebben ondertussen gewoon doorsparen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Frogmen schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:04:
Je kan proberen op Catawiki je slag te slaan en verder zoeken op Facebook en Marktplaats soms gewoon brutaal een bod doen. Maar dan moet je echt geluk hebben ondertussen gewoon doorsparen.
Tips over misschien modellen waar ik naar kan zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
@Chrisuu01
Met dit budget kan je natuurlijk niet heel erg veel. De meeste kans maak je nog in je naaste omgeving iemand vinden die voor een zacht prijsje een camera wil verkopen, die hij of zij nog ergens heeft liggen.
Zelfs bij de vraag en aanbod zit niet heel veel tussen:
https://tweakers.net/compactcameras/aanbod/

Persoonlijk zou ik lekker doorsparen en dan voor zoiets gaan:
V&A aangeboden: Sony Cyber-shot RX100 Zwart
Zijn erg leuke camera's voor het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Voor dat budget kan je alleen kijken naar het aanbod, wat wordt er aangeboden en staat het je aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

30 tot 50 euro is wel heel ambitieus.

Ik denk dat een Nikon D80 of D90 of een D3100 of zo, met 18-55 kitlens met redelijk wat geluk voor die prijs wellicht te vinden is. En anders zou ik met budget ophogen tot je zoiets wel kunt kopen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Ik heb een Nikon COOLPIX L810 gevonden waarvan een verkoper op redelijke OV afstand als in 30 minuten wel 35 euro voor accepteert.

Zou dit een goed begin zijn of is het wellicht een camera met wat duidelijke gebreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Chrisuu01 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:40:
Ik heb een Nikon COOLPIX L810 gevonden waarvan een verkoper op redelijke OV afstand als in 30 minuten wel 35 euro voor accepteert.

Zou dit een goed begin zijn of is het wellicht een camera met wat duidelijke gebreken?
Dat is een budget superzoom uit 2012. Ik gok dat je telefoon over het algemeen betere foto's zal maken, maar voor €35 zou je de gok kunnen wagen. Ik denk dat je voor 30 tot 50 euro niet veel meer zult kunnen krijgen :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:28

DirtyBird

Praktiserend denker

Die canon powershot van 45E op VA kan denk ik ook als die goed werkt.

Met je budget ga je wel spartaans te werk. Ik hoop dat t je niet afschrikt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Er is ook een Coolpix L340 die iemand in Amsterdam wel voor 40 euro wilt verkopen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Neem de tijd en denk na wat je belangrijk vindt. Wil je graag iets met je diafragma kunnen doen dan is sensor grote en lichtsterke lens boeiend. Bedenk dit en neem de tijd, je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
Ik heb nog wel een Nikon D40 met een 18-55 lens liggen die maar stof ligt te happen. Het is natuurlijk geen megapixel knaller maar heb er vroeger veel mooie foto's mee gemaakt en goed om mee te leren. Stuur maar bericht indien interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
KernelPanic schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:56:
Ik heb nog wel een Nikon D40 met een 18-55 lens liggen die maar stof ligt te happen. Het is natuurlijk geen megapixel knaller maar heb er vroeger veel mooie foto's mee gemaakt en goed om mee te leren. Stuur maar bericht indien interesse.
@Chrisuu01 Dit is een mooi aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Frogmen schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:58:
Hoe vind ik dit terug in specificaties hoe fijn de controle over het diafragma is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Frogmen schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:58:
Heb ook inderdaad wat onderzoek gedaan en zie inderdaad dat de meeste camera's waar ik naar aan het kijken was een 1/2.3" sensor hadden. Ik zou denken dat vanaf Four Thirds toch wel misschien meer een betere basis zou zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.zoomacademy.nl/blog/wp-content/uploads/2020/04/f256be2d7d92e1ad57060e81a1c6bdd0.png

Bedankt voor het behoeden hiervoor _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Chrisuu01 op 28-10-2021 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 15:19
dit is natuurlijk subjectief en derhalve niet te beantwoorden.

Ik zelf heb vroeger een canon 30D gehad, en er heel veel plezier aan gehad. Grote voordeel van de 30D t.o.v. een 400D is dat diafragma en sluitertijd een eigen control (wieltje) hebben. met de oudere x00D serie moet je met één wieltje beide functies bedienen. De 30D is op MP vanaf 30 euro te vinden. Dan moet er nog wel een objectief bij. Let wel op, die 30D is inmiddels een ruismonster vergeleken met huidige camera's.

[ Voor 6% gewijzigd door 107mb op 28-10-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
107mb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

dit is natuurlijk subjectief en derhalve niet te beantwoorden.

Ik zelf heb vroeger een canon 30D gehad, en er heel veel plezier aan gehad. Grote voordeel van de 30D t.o.v. een 400D is dat diafragma en sluitertijd een eigen control (wieltje) hebben. met de oudere x00D serie moet je met één wieltje beide functies bedienen. De 30D is op MP vanaf 30 euro te vinden. Dan moet er nog wel een objectief bij. Let wel op, die 30D is inmiddels een ruismonster vergeleken met huidige camera's.
Ah I see dus het is bijvoorbeeld nets als bij toetenborden super smaak gevoelig wat je fijn vind qua gevoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 15:19
bij camera's heb je een aantal zaken die van belang zijn omtrent comfort::
- formaat
- grip
- hoe controls geplaatst zijn
- hoe controls werken
- menustructuur
- enz

allemaal heel persoonlijk. Tendens:
- Canon kamp / Nikon kamp. Beide snel aan te wennen
- Sony kamp: altijd rommelige menu's, onlogische plekken voor knoppen (heb zelf een A7 II, de custom knoppen zijn random geplaatst op de body)
- Fuji: heeft een wat ouderwetse bediening. bv Diafragma-ring op de lens. veel mensen ervaren dit als prettig. Nadeel is dat je het budget naar 500 euro moet opkrikken voor een X-T10 met een XF lens. Wel erg mooie foto's direct uit de camera (oud X-T10 bezitter)

[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 28-10-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
107mb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:51:

allemaal heel persoonlijk. Tendens:
- Canon kamp / Nikon kamp. Beide snel aan te wennen
- Sony kamp: altijd rommelige menu's, onlogische plekken voor knoppen (heb zelf een A7 II, de custom knoppen zijn random geplaatst op de body)
- Fuji: heeft een wat ouderwetse bediening. bv Diafragma-ring op de lens. veel mensen ervaren dit als prettig. Nadeel is dat je het budget naar 500 euro moet opkrikken voor een X-T10 met een XF lens. Wel erg mooie foto's direct uit de camera (oud X-T10 bezitter)
Hmm dat laatste klinkt inderdaad erg fijn. Heb ik een soort mooi doel om naartoe te sparen in elk geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
@KernelPanic De camera is binnen supergaaf.

Nu kijken hoe ik als brildrager om moet gaan met een viewfinder.
Pagina: 1