Achterbuurman die zijn tuin als werkplaats gebruikt..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 22:32
Hi Tweakers,

Ik ben zelf nog niet bij de buurman langs gegaan, doe dit meer om informatie in te winnen en of ik misschien gewoon een zeikerd ben ;)

Een van mijn achterburen gebruikt zijn tuin als werkplaats, hij is nu al maanden structureel ~5 dagen per week, meer dan 4 uur per dag bezig met verschillende luidruchtige apparaten in de tuin..

Om het niveau van de apparaten een beetje uit te leggen; Ik woon bij een speeltuin. Het gegil van de kinderen komt bijna niet door de muren heen. Het is dus dusdanig luid dat zelfs met alle deuren en ramen dicht het door het hele huis doordringt. Ik heb 't nu maar opgelost door thuis met een noise cancelling koptelefoon op te zitten als hij bezig is, of het geluid bij de TV maar hard te zetten, maar moet eerlijk toegeven dat 't me door de maanden heen wel meer en meer gaat irriteren.

Van andere buurtbewoners al wel meegekregen dat ze 'm er op aangesproken hebben en het antwoord richting 'Mijn huis, mijn tuin, dus ik mag doen wat ik wil zolang ik het niet s'avonds doe' ging.

De vraag is dus; Mag dit?
Zelf heb ik het vroeger wel leuk gevonden om aan auto's te klussen, maar hier huurde ik dan gewoon een garagebox op het industrieterrein voor om er daar aan te klussen. Kan me niet voorstellen dat het wenselijk is de gehele buurt er last van te geven. Maar weet dus niet zeker of dit verplicht is..

Tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vervelend.
Is het huur of koop?
In principe heeft ie denk ik wel gelijk, dat je tussen 7 en 22 gewoon geluid mag maken, maar asociaal is het natuurlijk wel om dat structureel 5 dagen/week te doen en er niks van aan te trekken als anderen erop wijzen dat het woongenot aangetast wordt. Een box op een industrieterrein is dan natuurlijk wat gewenst is.
Is er een buurtregisseur oid actief in jouw wijk?

Zie ook https://www.juridischloke...en/buren/geluidsoverlast/

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-10-2021 14:12 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

Verwijderd

Een zeikerd ben je (imo) sowieso niet als iemand structureel zo lang aan het klussen is en ik zou er helemaal gek van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27

Rmg

Kijk in de APV wat je gemeente heeft staan over geluidsoverlast.

Er is geen wet die zegt je mag als buurman maar x dB aan geluid produceren. Er zijn wel richtlijnen, maar wat daar mee gedaan word verschilt per gemeente.

https://www.maxvandaag.nl...-laat-te-klussen-in-huis/

Wat relevante stukjes
Geen landelijke regels

Heeft u een buurman of buurvrouw die op onorthodoxe tijdstippen begint met het verfraaien van de woning? Dan kunt u hem of haar helaas geen wet onder de neus houden waarin staat dat het verboden is wat hij of zij aan het doen is. “Voor geluidsoverlast van buren bestaan geen landelijke regels”, aldus de overheid op de eigen website.
Geen wet dus die voorschrijft op welke uren van de dag klussen mag en op welke uren het verboden is, maar er is hoop. “Wel geldt in bijna alle gemeenten een verbod om geluidsoverlast te veroorzaken voor buren en andere omwonenden”, schrijft de overheid. Gemeenten regelen dit doorgaans middels een Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waar afspraken in staan die overlast voor bewoners moeten beperken. Hierin staan vaak geen specifieke regels over de tijden waarop er wel en niet geklust mag worden.
Wij hebben verschillende APV’s bekeken. In die van de gemeente Hoogeveen staat het volgende: “Het is verboden zonder vergunning van het college uitgezonderd in een inrichting als bedoeld in de Wet milieubeheer een geluidsapparaat, een bouwmachine, een motorrijtuig, of een gereedschap in werking te hebben of dieren te houden op een zodanige wijze dat voor een belanghebbende geluidhinder wordt veroorzaakt.” Dit zegt natuurlijk niet per se iets over de tijdstippen waarop mensen wel of niet in hun huis mogen klussen, maar laat wel doorschemeren dan het verboden is om te gaan timmeren of schuren op bepaalde uren van de dag.
Woon je in de gemeente Hoogeveen heb je mogelijk wat middelen...

[ Voor 91% gewijzigd door Rmg op 26-10-2021 14:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Is hij zijn eigen huis aan het verbouwen of zijn de werkzaamheden voor zijn/een bedrijf?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:47

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

"Mijn huis, mijn tuin" gaat natuurlijk alleen maar op tot het moment dat omwonenden er hinder van ondervinden. Anders zou de buur ook de hele dag een hoempa-band door de tuin kunnen laten paraderen. Klinkt in elk geval als een lekker aso-tiepje.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.rijksoverheid...ik-doen-bij-burenoverlast

Samenvatting, zeuren bij instanties totdat iemand ingeeft. Je buurman of jij.

Kunt ook mooie geluidsinstallatie kopen en kpop in de tuin spelen en wachten tot hij komt klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FooLsKi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:14:
"Mijn huis, mijn tuin" gaat natuurlijk alleen maar op tot het moment dat omwonenden er hinder van ondervinden. Anders zou de buur ook de hele dag een hoempa-band door de tuin kunnen laten paraderen. Klinkt in elk geval als een lekker aso-tiepje.
Gek genoeg is dat wettelijk gezien mogelijk.

Nevermind, je zou naar een civiel rechter kunnen stappen die het verbiedt. Maar echt duidelijke normering lijkt er niet voor te zijn.

Dus een keer met je hoempapaband repeteren kan waarschijnlijk nog wel. Maar niet iedere dag 8 uur lang.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:25
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:11:
Vervelend.
Is het huur of koop?
In principe heeft ie denk ik wel gelijk, dat je tussen 7 en 22 gewoon geluid mag maken, maar asociaal is het natuurlijk wel om dat structureel 5 dagen/week te doen en er niks van aan te trekken als anderen erop wijzen dat het woongenot aangetast wordt. Een box op een industrieterrein is dan natuurlijk wat gewenst is.

Kijk ook in de algemene plaatselijke verordening van de gemeente waar je woont.
Binnen welke tijden mag ik klussen?
In de wet staat niet binnen welke tijden u mag klussen. In uw gemeente kunnen hier wel regels voor gelden. Deze staan dan in een algemene plaatselijke verordening (APV). Vraag hiernaar bij uw gemeente, of kijk op de website van uw gemeente.

Bent u van plan te gaan verbouwen in uw woning? Bespreek dit met uw buren. Zo kunt u met elkaar afspreken wanneer u gaat klussen. Op die manier weet u beiden waar u aan toe bent.

Bij een verbouwing hoort lawaai. Er kan onrechtmatige hinder zijn als een verbouwing onnodig lang duurt.
Het zou sowieso handig zijn als je een logboek bijhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Klinkt bekend. Hebben ook van die buren. Zijn de hele dag thuis (want, werken niet). Mijn vriendin heeft thuis gewerkt en werd er echt gek van. Zijn ook de hele dag bezig en gaan dan ook nog gewoon in de avond door. Dus een rust moment heb je niet echt. Met mooi weer lekker in de tuin zitten en genieten van een mooie avond na een dag werken is bij ons alleen mogelijk als de buren een avond weg zijn. Extra zuur.....de hele straat is stil (lees = alleen normale geluiden, geen boren, zagen, schuren of andere harde geluiden), behalve onze buren.
Extra zuur in het kwadraat, ze geven ook nog eens muziekles. Naast de overlast van machinaal geluid hebben we ook nog nagenoeg elke dag, zowel overdag als 's avond last van gepingel, gefluit en andere wansmakelijke valse muziek.

On topic, in principe mag je in je huis en tuin doen wat je wil. Bij ons in de gemeente mag je vanaf 22:00 geen overlast meer veroorzaken. Normale leef geluiden vallen daar uiteraard niet onder. Maar ook geeft de gemeente bij ons aan dat je bij overlast de politie kunt bellen. Bij ons zou dan een team van handhaving langs komen, de overlast beoordelen, en als het echt overlast is de veroorzaker aanspreken en indien nodig verdere actie ondernemen. Als je elke keer een melding maakt doe je vanzelf een dossier opbouwen. Zeker als het om lastige huurders gaat kan het helpen als je steeds melding maakt en het is natuurlijk nog beter als ze er ook door politie / handhaving op worden aangesproken.

Uit eigen ervaring, je kunt het beste zelf rustig blijven en je koppie gebruiken. Terug gaan pesten, zelf kabaal maken enz werkt niet en zal tegen je worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:11:
Vervelend.
Is het huur of koop?

Is een gemengde wijk met koopwoningen en particuliere woningen. Weet niet waar hij in zit.
Troubled schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:13:
Is hij zijn eigen huis aan het verbouwen of zijn de werkzaamheden voor zijn/een bedrijf?
Aan de buitenkant niet, maar aan de binnenkant kan ik niet kijken. We hebben het wel over een periode van 6 maanden+++ dus tenzij hij het hele huis opnieuw aan het bouwen is >:)

@ Rest
Zal even de APV opzoeken, maar vrees dus dat ik er maar mee moet leren leven of (ooit) verhuizen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Sparkiee schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:18:
Klinkt bekend. Hebben ook van die buren. Zijn de hele dag thuis (want, werken niet).

Extra zuur in het kwadraat, ze geven ook nog eens muziekles.
Spreek je jezelf hier niet tegen? 8)7

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Denk niet dat het hebben van een werkplaats in het bestemmingsplan van de gemiddelde woonwijk past. Als hij de werkplaats dus niet als hobby maar voor inkomsten gebruikt maak je bij de gemeente wel een kans...

https://kassa.bnnvara.nl/...luidsoverlast-in-woonwijk

[ Voor 23% gewijzigd door Masvic op 26-10-2021 14:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Troubled
Valandin schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:19:

[...]

Aan de buitenkant niet, maar aan de binnenkant kan ik niet kijken. We hebben het wel over een periode van 6 maanden+++ dus tenzij hij het hele huis opnieuw aan het bouwen is >:)
Als het bedrijfsmatig is dan komt het waarschijnlijk niet overeen met het bestemmingsplan (namelijk wonen). Wellicht dat je daar iets mee kan bij de gemeente.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Paulus3-3
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Wel typisch dat het hele topic begint met dat je nog niet langs geweest om de buurman aan te spreken... Elk verhaal heeft 2 kanten en dit is wel erg eenzijdig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Er zijn een beperkt aantal typen werk die je aan huis mag doen, standaard niets uitegezonderd het lijstje in de APV. Garagebedrijf is er daar waarschijnlijk niet eentje van.
Daarnaast zal er in de APV ook een limiet staan aan het aantal auto's wat er bij een adres mag horen of toevertrouwd zijn, en op de openbare weg staan. Hier is dat 2.
Plus dat de autos op de weg staan in werkende staat moeten zijn.

Dat staat in je APV. En daar kun je handhaving mee porren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Troubled
Paulus3-3 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:26:
Wel typisch dat het hele topic begint met dat je nog niet langs geweest om de buurman aan te spreken... Elk verhaal heeft 2 kanten en dit is wel erg eenzijdig.
Als je goed leest dan heeft hij al aangegeven dat buurtbewoners er al iets van gezegd hebben maar dat hij hier geen gehoor aan geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:26:
Er zijn een beperkt aantal typen werk die je aan huis mag doen, standaard niets uitegezonderd het lijstje in de APV. Garagebedrijf is er daar waarschijnlijk niet eentje van.
Daarnaast zal er in de APV ook een limiet staan aan het aantal auto's wat er bij een adres mag horen of toevertrouwd zijn, en op de openbare weg staan. Hier is dat 2.
Plus dat de autos op de weg staan in werkende staat moeten zijn.

Dat staat in je APV. En daar kun je handhaving mee porren.
Klopt, hele discussies over gelezen.

Gemeente kon niets doen, want hij zette de auto's niet op eigen terrein, maar parkeerde ze in de wijk en gezien ze niet van hem waren, was de juridische basis 0 om hem aan te pakken.

Succes @Valandin, maar stel dat je er net woont, een koophuis is en de buurman na je gesprek niet ophoudt, kan je het proberen om het te gooien op een verborgen gebrek, met name dat je buurt zegt dat het al bekend is...

https://woningjurist.nl/geluidsoverlast-buren-koopwoning/

Heb je huur, je verhuurder inlichten over dit probleem .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:47

Clush

Do as I say...

@ Rest
Zal even de APV opzoeken, maar vrees dus dat ik er maar mee moet leren leven of (ooit) verhuizen.
Niet per se, hoor.

Hangt wel af van de details en hoe de APV er uitziet, maar een tuin is een tuin en in principe geen werkplaats. Je kan de ruimte er wel voor gebruiken, maar dat moet vaak wel binnen het redelijke blijven en tijdelijk zijn (verbouwing, of klussen aan de eigen brommer oid). Als buurman een of ander houtbewerkingsbedrijf heeft en alles leuk in z'n tuin doet, heb je grote kans dat dat níet zomaar mag.

Daarnaast neem ik aan dat los van alles er ook geluidsnormen zullen zijn waar je uberhaupt niet systematisch overheen mag gaan.

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0di4k
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-08 10:52
Troubled schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Als je goed leest dan heeft hij al aangegeven dat buurtbewoners er al iets van gezegd hebben maar dat hij hier geen gehoor aan geeft.
Als hij zelf ook nog ff gaat dan weet die kerel dat er meer mensen zijn die er last van hebben. Misschien gaat er dan een lampje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:53
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:14:
https://www.rijksoverheid...ik-doen-bij-burenoverlast

Samenvatting, zeuren bij instanties totdat iemand ingeeft. Je buurman of jij.

Kunt ook mooie geluidsinstallatie kopen en kpop in de tuin spelen en wachten tot hij komt klagen.
Heel de dag "smooth like butter" door de speakers. Savage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
Famous schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Spreek je jezelf hier niet tegen? 8)7
Nee dat doe ik niet.
Ze zijn de hele dag thuis. We wonen al heel wat jaren naast hun en weten ondertussen dat ze niet naar hun werk gaan. Onze buurman was muziek leraar. Nu "klust hij bij " door het geven van muziek les. Door de week, in het weekend. Overdag, 's avonds of juist op zondagochtend vroeg. Ook oefenen ze met het kerkkoor bij hun thuis. Dus nee, ze gaan niet naar hun werk en zorgen op sommige momenten voor overlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:21
Sparkiee schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:43:
[...]

Nee dat doe ik niet.
Ze zijn de hele dag thuis. We wonen al heel wat jaren naast hun en weten ondertussen dat ze niet naar hun werk gaan. Onze buurman was muziek leraar. Nu "klust hij bij " door het geven van muziek les. Door de week, in het weekend. Overdag, 's avonds of juist op zondagochtend vroeg. Ook oefenen ze met het kerkkoor bij hun thuis. Dus nee, ze gaan niet naar hun werk en zorgen op sommige momenten voor overlast.
Volgens mij bedoelde die meer dat muziekles geven in principe ook gewoon werken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
XNL073 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:48:
[...]

Volgens mij bedoelde die meer dat muziekles geven in principe ook gewoon werken is.
Ja, ok. Dat kan ook ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee dat doe ik niet.
"naar je werk gaan" is wel een erg ouderwetse manier om te bepalen of iemand werkt, niet?

Je geeft daarna duidelijk aan dat ze eigenlijk op alle uren kunnen werken. Van huis uit. Daar zou je nu met Corona niet heel vreemd meer van moeten opkijken? :+

Volgens jou definitie ben ik ook al bijna 2 jaar werkloos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:03

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[...]

Weet niet waar hij in zit.
Daar kom je als volgt achter :) :
1) https://www.unive.nl/woon...ieberekenen-en-afsluiten/
2) Vul zijn postcode/huisnummer in
3) Klik op 'Volgende: Woningkenmerken'
4) Kijk bij 'Bent u eigenaar van de woning?' -> Ja = koop, nee = huur.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Lijkt me een gevalletje structureel geluidshinder. Als je snel tot resultaat wilt komen moet je direkt goed aan de slag. Vriendelijk vragen heeft zoals ik lees niets geholpen.

Bij bureau [nsg] geluidshinder een paar dagen een meting laten doen, en een rapportje. Met dit rapportje naar een advocaat om hem te sommeren te stoppen met het structurele overlast (rapportje niet naar die bewoner, want dat is je bewijs). Geen reactie? Dan naar de rechter mbv dat rapportje, en een verbod vragen mbv een dwangsom.

Als je rechtsbijstand hebt dan kan je daar vragen of ze die zaak voor je willen doen. Heb je dat niet, dan via jurridisch loket een toevoeging vragen. Heb je een laag inkomen dan kan je de kosten voor de eigen bijdrage via het loket bijzondere bijstand vergoed krijgen (deskundigen rapport eventueel ook).

Het zou ook kunnen helpen dat je meerdere bewoners betrekt bij de zaak en een logboek bijhoud met de overlast tijden/data. Verzamel ook handtekening van mensen die ook de overlast ervaren. Misschien dat de kosten van dat rapport dan gedeeld kunnen worden. Bij een succesvolle zaak kan je die kosten ook voor een deel neerleggen bij de tegenpartij.

[ Voor 54% gewijzigd door Nijl op 26-10-2021 15:29 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:54
Als hij de werkzaamheden voor zichzelf uitvoert (eigen verbouwing) dan zal er weinig tegen te doen zijn. Als hij dit voor anderen doet, zelfs al is het een uit de hand gelopen hobby, dan worden de activiteiten als bedrijfsmatig beschouwd en dient:
1) dit volgens het bestemmingsplan te zijn toegestaan
2) hij te voldoen aan de eisen die WABO stelt

Dus ik zou heel simpel een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente waarbij je aangeeft dat :
1) er bedrijfsmatige activiteiten plaatsvinden
2) er overlast bestaat door deze bedrijfsmatige activiteiten
3) je hierdoor geschaad wordt in je woongenot

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Valandin
Paulus3-3 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:26:
Ik begin het topic om te kijken of ik überhaupt iets te zeggen heb. Als hij gewoon in z'n recht staat om dat te doen, wie ben ik dan om ook te gaan klagen. Dus ik win wat informatie in voordat ik bij hem aan ga kloppen.. was wel zo netjes vond ik.
bvdbos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:31:
Als hij de werkzaamheden voor zichzelf uitvoert (eigen verbouwing) dan zal er weinig tegen te doen zijn. Als hij dit voor anderen doet, zelfs al is het een uit de hand gelopen hobby, dan worden de activiteiten als bedrijfsmatig beschouwd en dient:
1) dit volgens het bestemmingsplan te zijn toegestaan
2) hij te voldoen aan de eisen die WABO stelt

Dus ik zou heel simpel een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente waarbij je aangeeft dat :
1) er bedrijfsmatige activiteiten plaatsvinden
2) er overlast bestaat door deze bedrijfsmatige activiteiten
3) je hierdoor geschaad wordt in je woongenot
Thanks! Dit ga ik even uitzoeken en doorlezen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Ik snap het wel. Je wilt goed beslagen ter ijs komen. Nu kan je aan zijn deur komen met :"Zeg buurman, ik weet dat wat je doet niet illegaal is maar je bent de buurt een beetje aan het verzieken met jouw gepowertool. Kunnen we iets afspreken over tijden?" Gebeurt er niks dan weet je in elk geval dat je geen lang traject in hoeft te gaan met politie bellen en dossier maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 13:15
Je zegt dat je buren ook last hebben van het geluid. Spreekt met je buren af dat wanneer de buurman weer geluid maakt dat elke buur om het kwartier/half uur een keer aanbelt en vraagt om op te houden. Doe dat elke dag een keer. In het beste geval zal je buurman sociale druk voelen en ophouden.

In het slechtste geval doet hij er nog een schep bovenop, maar heb je meer bewijslast omdat het geluid erger is geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door Matomatisch op 26-10-2021 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
UIteraard eerst de buurman erop aanspreken.

Mocht het niet veranderen, zou je een handhavingsverzoek kunnen indienen bij de gemeente.
Wat jij beschrijft is in strijd met de activiteit 'wonen' zoals gedefinieerd in het bestemmingsplan.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rmg schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:12:
Kijk in de APV wat je gemeente heeft staan over geluidsoverlast.

Er is geen wet die zegt je mag als buurman maar x dB aan geluid produceren. Er zijn wel richtlijnen, maar wat daar mee gedaan word verschilt per gemeente.

https://www.maxvandaag.nl...-laat-te-klussen-in-huis/

Wat relevante stukjes

[...]

[...]

[...]

Woon je in de gemeente Hoogeveen heb je mogelijk wat middelen...
Af en toe klussen is wat anders dan constante overlast veroorzaken. Dit lijkt meer op bedrijfsmatig gebruik maken van zijn tuin/schuur.

@Valandin handhavingsverzoek indienen bij de gemeente

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:47
Mocht het om een particulier gaan, dan kan je melding maken bij de politie en/of de gemeente. Daar gaat helaas veel tijd in zitten. Zoals ik het lees zijn dit geen 'leefgeluiden' meer, maar eerder industriële geluiden.
Lukt het niet via de politie of gemeente? Dan zou je het bij de rechter voor kunnen laten komen.
Bij bedrijvigheid zou je het via de milieudienst kunnen spelen.

In beide gevallen is het handig om het bestemmingsplan van het pand te weten :+

Natuurlijk de redelijkheid voorop gelaten, maar zoals ik het lees gaat dat bij de buurman niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Valandin schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:37:
[...]

Ik begin het topic om te kijken of ik überhaupt iets te zeggen heb. Als hij gewoon in z'n recht staat om dat te doen, wie ben ik dan om ook te gaan klagen. Dus ik win wat informatie in voordat ik bij hem aan ga kloppen.. was wel zo netjes vond ik.
Dat iets legaal is betekend niet dat je geen recht hebt om te klagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee dat doe ik niet.
Ojee.... Ik ga ook niet naar mijn werk. Ben ik nu een risico-geval? Misschien is die muziekles toevallig zijn werk?

On topic: Gewoon het standaard verhaal eigenlijk. Als er geen ruimte is in de APV en bemiddeling op niets uitloopt, dan kun je een civiele procedure starten.... Helaas ook geen leuk vooruitzicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:16
Valandin schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:06:
Ik ben zelf nog niet bij de buurman langs gegaan, doe dit meer om informatie in te winnen en of ik misschien gewoon een zeikerd ben ;)

Een van mijn achterburen gebruikt zijn tuin als werkplaats, hij is nu al maanden structureel ~5 dagen per week, meer dan 4 uur per dag bezig met verschillende luidruchtige apparaten in de tuin..
Zoals je het beschrijft, ben je geen zeikerd en mag je de achterbuur er zeker op aanspreken. Maar hoewel andere buren dat ook al hebben gedaan, zonder resultaat, zou ik dat toch eerst zelf nog via de vriendelijke weg proberen. “Hé buurman, alles goed? Wat ben je toch allemaal aan het maken? Huis aan het verbouwen?” Hopelijk krijg je op die manier info los over wat hij nu precies aan het doen is.
Vervolgens zou ik aangeven dat je, zoals velen in NL, vaak thuiswerkt of thuis bent en dan wel wat last hebt van het geluid. Of je daar misschien een afspraak over kunt maken? Na of voor tijdstip xxx.
Dan merk je vanzelf of hij inderdaad de bokkepruik opzet of toch wel gevoelig is voor overleg. Is hij dat laatste niet, dan zou ik inderdaad handhaving op hem af sturen voor langdurige geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dit is gewoon geluidsoverlast en daar kun je de politie voor bellen. Mijn ervaring is dat dat goed werkt.
Ik heb hier zelf wel eens last gehad van studenten die heel de dag een feest gaven (Nee hoorj meneerj, tot 22:00 mogen we doen wat we willen, ik heb het zelf gegoogled :') ). Politie gebeld en het was vlot over.
Heb hier al met de wijkagent over gesproken en ook die adviseert gewoon altijd te bellen bij geluidsoverlast.
Vaak wordt hier wel wat prioriteit aan gegeven omdat het makkelijk erger voorkomt, geluidsoverlast kan aardig escaleren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:51
S0epkip schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:08:
UIteraard eerst de buurman erop aanspreken.

Mocht het niet veranderen, zou je een handhavingsverzoek kunnen indienen bij de gemeente.
Wat jij beschrijft is in strijd met de activiteit 'wonen' zoals gedefinieerd in het bestemmingsplan.
Als je nou niet eerst de buurman erop aanspreekt en meteen een handhavingsverzoek indient, weet de buurman niet wie het verzoek heeft ingediend en heb je minder kans op wraakacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

aljooge schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:31:
[...]

Als je nou niet eerst de buurman erop aanspreekt en meteen een handhavingsverzoek indient, weet de buurman niet wie het verzoek heeft ingediend en heb je minder kans op wraakacties
of zadel je iemand anders op met wraakacties daar andere buren hem er al wel op aangesproken hebben

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:31:
[...]

Als zaken als wraak acties in het spel komen is het sowieso al veel te ver gegaan. Dan zou ik eerder geneigd te zijn naar de rechter te stappen o.i.d. Hogerop zoeken in ieder geval.

Mijn advies is hem erop aanspreken, doorvragen hoe lang men dit nog kan verwachten etc. Is zijn project binnenkort afgerond bv. Niet direct de aanval in, maar wat luchtig aanhoren wat hij überhaupt aan het doen is. Je weet wel, als buren. (Hè henk, wat ben jij eigenlijk voor iets aan het maken?). Zoals ik begrijp heb je hem er nog totaal niet over gesproken.

Luchtig, vriendelijk en geïnteresseerd een gesprek voeren en men is al veel eerder geneigd om rekening met je te houden.

Advocaat van de duivel:
Blijkt dat er iets niet te kloppen kun je handhaving nog altijd inschakelen met een algemene melding van geluidsoverlast.

Het klinkt als iemand die z’n baan is kwijtgeraakt, een uitkering o.i.d. ontvangt en in het zwart bij klust. Maar dat is puur een aanname en (nog) verre van een feit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn ervaring is dat zolang je niet escaleert, er helemaal niks gaat veranderen. Bij de gemeente en politie ben je de laagste prioriteit zolang je niet op de achterste poten gaat staan. Het probleem is op dit moment niet op hun radar, dus zorg ervoor dat het probleem een nog gróter probleem veroorzaakt: jou. En dat ze dit alleen kunnen oplossen door de bron ook aan te pakken.

In het geval een een buur die luidruchtig is en niet wil meewerken aan een rustige woonomgeving zou ik het volgende doen: De politie (wijkagent) en gemeente aanschrijven (e-mail en aangetekende brief) met de opmerkingen van de buurman erin, en dat de politie en gemeente tot op heden nog niks hebben gedaan. Daaruit leer jij dat het helemaal prima is als jij luidruchtige hobbies uitoefent in je achtertuin.

Daar zou ik bij vermelden dat mijn hobbies bestaan uit:
  1. Het via mijn 5.1 set twv. €5000 van Harman Kardon in de open lucht luisteren naar een enkele zeer specifieke artistieke video die, volgens leken die niet artistiek zijn onderlegd, ook zou kunnen worden omschreven als "een orgie van homoseksuele pornografie" Baby Shark muziek.
  2. Dat je deze op vol volume gaat beluisteren in de rust van jouw achtertuin tussen de wettelijk toegestane uren (met een klein beetje rek) van 09.00 tot en met 22.00 uur.
  3. Dat dit ook toevallig goed samenvalt met jouw persoonlijke artistieke voorkeur van het luisteren naar deze specifieke video én een achtergrondgeluid van machines (die van jouw buurman).
Uiteraard bedank je zowel de politie als de gemeente voor hun openminded definitie van volstrekt normale omgevingsgeluiden in een woonwijk.

Mocht de gemeente en/of politie onverhoopt toch van mening zijn dat dit niet binnen de perken valt dan zie je graag handhaving tegemoet, middels een schrijven van de burgemeester en een verordening voor de wijk.

Als je niet hard speelt in dit soort gevallen gaat het heel erg lang duren, en dan zal je op een gegeven moment uitkomen op een "dan maar verhuizen"-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
en al opgelost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Hoe verwacht je dat zoiets in 6 uur is opgelost?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Ik vraag me af of een doorsnee inboedelverzekering dit wel toelaat. Je weet natuurlijk niet hoe je achterbuurman is verzekerd, maar grote kans dat hij hier niet voor is verzekerd.

Kijk ook eens of er in je wijk een wijkraad is waar je met je klacht terecht kan. Dat werkt vaak makkelijker om bij de gemeente iets gedaan te krijgen. Het helpt ook als je wat handtekeningen van omwonenden verzameld die hetzelfde probleem ervaren.

[ Voor 41% gewijzigd door fastedje op 29-10-2021 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:17
fastedje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:30:
Ik vraag me af of een doorsnee inboedelverzekering dit wel toelaat. Je weet natuurlijk niet hoe je achterbuurman is verzekerd, maar grote kans dat hij hier niet voor is verzekerd.
dan is hij alleen onderverzekerd.... heeft niets te maken met wel of niet mogen lijkt mij ?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 20:18

Dark Angel

Corvette LS Power

Is die man niet gewoon heel uitgebreid zijn huis aan het verbouwen?
En ik zou zelf eens langs gaan. Altijd beter om het van iemand zelf te horen van via via.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Blue-eagle schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:41:
Mijn ervaring is dat zolang je niet escaleert, er helemaal niks gaat veranderen. Bij de gemeente en politie ben je de laagste prioriteit zolang je niet op de achterste poten gaat staan. Het probleem is op dit moment niet op hun radar, dus zorg ervoor dat het probleem een nog gróter probleem veroorzaakt: jou. En dat ze dit alleen kunnen oplossen door de bron ook aan te pakken.

In het geval een een buur die luidruchtig is en niet wil meewerken aan een rustige woonomgeving zou ik het volgende doen: De politie (wijkagent) en gemeente aanschrijven (e-mail en aangetekende brief) met de opmerkingen van de buurman erin, en dat de politie en gemeente tot op heden nog niks hebben gedaan. Daaruit leer jij dat het helemaal prima is als jij luidruchtige hobbies uitoefent in je achtertuin.

Daar zou ik bij vermelden dat mijn hobbies bestaan uit:
  1. Het via mijn 5.1 set twv. €5000 van Harman Kardon in de open lucht luisteren naar een enkele zeer specifieke artistieke video die, volgens leken die niet artistiek zijn onderlegd, ook zou kunnen worden omschreven als "een orgie van homoseksuele pornografie" Baby Shark muziek.
  2. Dat je deze op vol volume gaat beluisteren in de rust van jouw achtertuin tussen de wettelijk toegestane uren (met een klein beetje rek) van 09.00 tot en met 22.00 uur.
  3. Dat dit ook toevallig goed samenvalt met jouw persoonlijke artistieke voorkeur van het luisteren naar deze specifieke video én een achtergrondgeluid van machines (die van jouw buurman).
Uiteraard bedank je zowel de politie als de gemeente voor hun openminded definitie van volstrekt normale omgevingsgeluiden in een woonwijk.

Mocht de gemeente en/of politie onverhoopt toch van mening zijn dat dit niet binnen de perken valt dan zie je graag handhaving tegemoet, middels een schrijven van de burgemeester en een verordening voor de wijk.

Als je niet hard speelt in dit soort gevallen gaat het heel erg lang duren, en dan zal je op een gegeven moment uitkomen op een "dan maar verhuizen"-situatie.
Misschien ook een briefje in de brievenbus bij iedereen in de buurt doen om de bewoners te informeren over de visie van de gemeente betreffende omgevingsgeluiden en contactgegevens van de gemeente en mogelijkheden tot inspraak.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:10
Goudvis schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Daar kom je als volgt achter :) :
1) https://www.unive.nl/woon...ieberekenen-en-afsluiten/
2) Vul zijn postcode/huisnummer in
3) Klik op 'Volgende: Woningkenmerken'
4) Kijk bij 'Bent u eigenaar van de woning?' -> Ja = koop, nee = huur.
offtopic:
Het zal aan mij liggen maar je vult hier toch zelf bij het maken van je berekening in of je de eigenaar bent ja of nee? Het wordt hier bij mij in ieder geval niet vooraf ingevuld dus ik kan voor mijn (koop)woning beide opties gewoon aanvinken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:42

dragonhaertt

@_'.'

One-eye864 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

offtopic:
Het zal aan mij liggen maar je vult hier toch zelf bij het maken van je berekening in of je de eigenaar bent ja of nee? Het wordt hier bij mij in ieder geval niet vooraf ingevuld dus ik kan voor mijn (koop)woning beide opties gewoon aanvinken
Je kan het hier inderdaad zelf invullen, maar het lijkt er op (voor zover ik kan controleren) dat de vooringevulde optie wel juist is.
Als het pand verhuurd wordt staat er Nee.
Als het pand niet verhuurd wordt staat er Ja.

Als het pand verhuurd wordt, en je bent zelf eigenaar, dan kan je natuurlijk de Nee naar Ja aanpassen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De vorige eigenaar van het huis waar ik woon deed dat schijnbaar ook. Hij is nu vrijstaand aan een drukke weg gaan wonen. Dus daar zal het weinig uitmaken.

Ik denk dat je er niet zo veel tegen kunt doen behalve praten als het gewoon overdag gebeurd. En dan staan er bij ons zelfs nog speciale clausules in het koopcontract dat we geen bedrijf aan huis mogen beginnen (wat sommigen alsnog gedaan hebben :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:03

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[...]

offtopic:
Nope. Test maar met adressen waarvan je weet of het huur of koop is. De vooringevulde waarde klopt omdat dit gebruik maakt van een landelijk systeem. :)
dragonhaertt schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Je kan het hier inderdaad zelf invullen, maar het lijkt er op (voor zover ik kan controleren) dat de vooringevulde optie wel juist is.
Als het pand verhuurd wordt staat er Nee.
Als het pand niet verhuurd wordt staat er Ja.

Als het pand verhuurd wordt, en je bent zelf eigenaar, dan kan je natuurlijk de Nee naar Ja aanpassen.
Dit inderdaad. Daarom is het vermoedelijk ook een te wijzigen waarde en geen tekstveld.
Dat hebben ze dan weer goed gebouwd bij Keyl@ne...

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-09 21:14
Je gelijk halen met wetten, regels en een dB meter valt niet mee in de praktijk.

Mijn tips:
1 Eerst het moeilijkste: een relatie opbouwen met je buurman zonder het over de overlast te hebben.
Toon belangstelling, heb respect. Kom er achter wat de achtergrond is van het klussen.

2 Breng op een geschikt moment in dat je op momenten moeite hebt met de herrie, wees redelijk en bepaal voor jezelf wat voor jouw het woongenot zal verbeteren. Breng dit als een wens niet als een eis, hou de relatie goed.

3 Geef het tijd, verwacht niet te snel een verbetering. Bouw het een beetje op hoe belangrijk het is voor jou.

4 Als het niet werkt en het gaat voor jou over een grens dan kan je het formele pad op. Daarvoor moet je overlast objectief weten aan te tonen; activiteiten, frequentie, geluidniveaus etc. Daarmee kan je naar de gemeente of en gesprek hebben met de wijkagent.

Gedrag sturen is een kunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
[...]

offtopic:
De data is gewoon niet compleet voor alle woningen in Nederland en moet je het zelf invullen. Zeker voor relatief nieuwe woningen lopen de gegevens nogal achter.
Pagina: 1